• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Du menar att det är helt normalt att check engine ska lysa och att Cargraphics inte behöver skicka med en lösning?
Japp... Om lambda givare och allt fungerar som det ska göra orginal ska givarna varna genom att tända motorlampan. Vore riktigt uselt om de ej varnade. Och cargraphics kränger en katalysator som inte ger samma rening som orginal. därför varnar det för värdet som lambdasond givare(bakom katalysatorn) skickar ut eller att den lamba givaren är bortplockad eftersom det inte finns någon montering för den på nya avgassystemet. Som sagt, om man vill ha ett "sport avgassystem" så ska man veta vad det gör och vad konsekvenserna är. Säger inte att det är olämpligt att få den installerad men att man förväntar sig att orginal av resterande inte ska märka skillnaden är ju att önska om mycket. Speciellt på modernare bilar med el-styrning vid varje komponent.

Japp... Om lambda givare och allt fungerar som det ska göra orginal ska givarna varna genom att tända motorlampan. Vore riktigt uselt om de ej varnade. Och cargraphics kränger en katalysator som inte ger samma rening som orginal. därför varnar det för värdet som lambdasond givare(bakom katalysatorn) skickar ut eller att den lamba givaren är bortplockad eftersom det inte finns någon montering för den på nya avgassystemet. Som sagt, om man vill ha ett "sport avgassystem" så ska man veta vad det gör och vad konsekvenserna är. Säger inte att det är olämpligt att få den installerad men att man förväntar sig att orginal av resterande inte ska märka skillnaden är ju att önska om mycket. Speciellt på modernare bilar med el-styrning vid varje komponent.

Ja, jag är med på vad som troligen skett och varför. Det är dock lite konstigt att bygga ett avgas som ger felkoder och inte skicka med en lösning. Kollade en sväng på deras hemsida och vissa avgas kräver ECU-uppdatering men det är ju systemen med kattersättningsrör. Systemen med kattar ska inte kräva någon ECU-uppdatering.

Ja, jag är med på vad som troligen skett och varför. Det är dock lite konstigt att bygga ett avgas som ger felkoder och inte skicka med en lösning. Kollade en sväng på deras hemsida och vissa avgas kräver ECU-uppdatering men det är ju systemen med kattersättningsrör. Systemen med kattar ska inte kräva någon ECU-uppdatering.
Visst kan man skicka med mjukvara till boxen, men då blir allt jobbigare att fixa med, samt att återställa. Men dock tycker jag att man bör förvänta sig lite strul med saker såsom motorlampa ovs om man ska på och peta med saker som är direkt kopplade till att varningslampor ska börja lysa om det inte blir korrekta värden.

Men måste medge att det är riktigt roligt att cargraphic exempelvis säljer detta sportsystem till en Porsche och säger
"with 2x Tri-metal big volume 200cell highflow HD catalytic
converters fully OBD2 compliant (No CEL and no
DME/ECU programming required)" villket uppenbarligen inte stämmer haha

• Like
Reactions: Zed
Äntligen sommardäck på. Om dom sen bara kunde sopa upp gruset i området ... :(
BMW 420 GC 2020-04-10.jpg

Vill du inte att din Porsche ska förbli en Porsche! Vattna ut den med icke OEM blir väl oftast mkt huvudvärk?
Är väl inget märkvärdigt med att byta avgas? Hade inte tackat nej till ett akrapovic helsystem på min... (ägaren till stället jag köpte min på har en 997 turbo S med titansystem... dra åt! Vad fint den låter)

Tillbaka
Topp