• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Inte alltid man har möjlighet till att ladda, exempelvis om man bor i lägenhet. Men om det är billigare att köra hybrid pga. idiotiska skatteregler så varför skulle man inte utnyttja det?
Nej så klart, men då borde det vara förmånligare att köpa en bra diesel. Finns dieselbilar som drar runt 5L i verkligheten.

Först när en fungerande infrastruktur finns på företaget och hemma är det lönt att ha plug-in hybrid (ur ett miljöperspektiv). Om de ska köra runt med 2-400kg elmotor/batterier men gå på bensin är det inte en så värst effektiv bil.
 
Nej så klart, men då borde det vara förmånligare att köpa en bra diesel. Finns dieselbilar som drar runt 5L i verkligheten.

Först när en fungerande infrastruktur finns på företaget och hemma är det lönt att ha plug-in hybrid (ur ett miljöperspektiv). Om de ska köra runt med 2-400kg elmotor/batterier men gå på bensin är det inte en så värst effektiv bil.
Håller med dig men diesel är inte "PK" (i brist på bättre ord). En modern dieselbil får dra hur lite som helst, det kommer ändå inte att hjälpa imagen som de har efter Dieselgate. Problemet är att bilen inte drar så enormt mycket mer med en liten hybridlina som bara når ett par mil jämfört med en bil utan. Skatteeffekterna är för stora vilket gör att den lilla ökningen i bränslekostnad blir utraderad av skatteminskningen i många fall.
 
En diesel körd på HVO är precis lika "miljövänlig" som en elbil och borde ha samma förmånsvärde. Men så funkar det inte och då har jag inga problem att förstå att folk köper hybrider om det blir billigare. Man får tänka så att nästa ägare kanske har en perfekt körprofil för hybrid och går från att elda upp 1500 liter diesel till 150 liter diesel. Såna exempel är många. Jag har kollegor som i princip slutat tanka helt sen de fick hybrid. Vi har 3-4 mil till jobbet de flesta av oss. I långa loppet så tjänar (sannolikt, orkar inte låtsas vara vetenskaplig) miljön på att fler mil körs på el än diesel oavsett hur första ägaren laddade.
 
Håller med dig men diesel är inte "PK" (i brist på bättre ord). En modern dieselbil får dra hur lite som helst, det kommer ändå inte att hjälpa imagen som de har efter Dieselgate. Problemet är att bilen inte drar så enormt mycket mer med en liten hybridlina som bara når ett par mil jämfört med en bil utan. Skatteeffekterna är för stora vilket gör att den lilla ökningen i bränslekostnad blir utraderad av skatteminskningen i många fall.
Det är lite synd. Lite som kärnkraftdebatten. Ge mig ett bättre alternativ så skiter vi i kärnkraft men just nu finns inget. Med ökad energikonsumtion i framtiden på grund av plug in och elbilar behövs ett stabilt elnät och man bör agera nu. Men det är inte PK med kärnkraft.

Förlåt för OT, vill inte ta denna debatt vidare i biltråden men vill någon ta den i en separat tråd får vi skapa en sådan ;)
 
Det är lite synd. Lite som kärnkraftdebatten. Ge mig ett bättre alternativ så skiter vi i kärnkraft men just nu finns inget. Med ökad energikonsumtion i framtiden på grund av plug in och elbilar behövs ett stabilt elnät och man bör agera nu. Men det är inte PK med kärnkraft.

Förlåt för OT, vill inte ta denna debatt vidare i biltråden men vill någon ta den i en separat tråd får vi skapa en sådan ;)
Agreed. :)
 
Fullständigt korkat beteende, det där med att verka miljövänlig och välja plug-in, och så struntar förarna i att ladda bilarna? Företagen borde införa regler. Ska du ha Plug-in? Då måste du ladda den! Annars får du en dieseltjänstebil.
Det är väl upp till var och en om man vill ladda? Jag laddar om det är gratis, aldrig annars, varken hemma eller på kontoret.

Plug-in blir ju riktigt billigt ändå tack varje alla bidrag, finns ingen anledning att känna sig tvungen att ladda.

Ska beställa kärra åt en anställd, han vill ha en Volvo T8, kör ca 4500mil om året. Jag drar åt mig öronen iom vad jag läst om hög förbrukning i verkligheten. Har ni någon input?? Borde inte en diesel eller elbil bli bättre i hans fall? Jag har dom självklara fördelarna klara för mig med miljöbilsbonusen, låg skatt och lägre soc. avgifter. Men just förbrukningen hänger jag upp mig på med en sån motorstark hybrid. All input önskas, är jag dum i huvudet eller är jag någonting på spåren?
@Donkii Du kan ju representera Volvo som företag, vad säger ni om situationen?

De ÄR törstiga, vi har haft två XC60 T8 och de drar gärna runt litern i snitt. Kör du fort drar den lätt över 1.5. I vintras körde vi Stockholm-Åre och då låg den på 0.99l/mil enligt färddatorn, då med dubbdäck men ganska snäll körning i halkan.
 
Ja lågt förmånsvärde är viktigare en rädda planeten. Men tydligen ger de stora bolagen bättre restvärden på plug in bilar vilket betyder bra TCO. Spontant skulle jag ta en ren elbil som klarar många mil om man kör långt, exempel tesla 3 eller Kia E Niro. Alternativt diesel :) kör man mycket så gör du bara 30-40 km kanske med el sedan ska din lilla symaskin motor konka runt med extra 300 kg batterier. Vill dock inte uttala mig om Mercedes diesel hybrid. Den är också spännande.
Beror väl helt och hållet på om man sätter sig i en Optima med 130hk motor eller en T6-T8 från Volvo med 250-310hk, apropå symaskinsmotor...
 
Det är väl upp till var och en om man vill ladda? Jag laddar om det är gratis, aldrig annars, varken hemma eller på kontoret.

Plug-in blir ju riktigt billigt ändå tack varje alla bidrag, finns ingen anledning att känna sig tvungen att ladda.



De ÄR törstiga, vi har haft två XC60 T8 och de drar gärna runt litern i snitt. Kör du fort drar den lätt över 1.5. I vintras körde vi Stockholm-Åre och då låg den på 0.99l/mil enligt färddatorn, då med dubbdäck men ganska snäll körning i halkan.
Jag förstår att du drar nytta av de bidrag som finns. Men du måste medge att det känns lite fel ur en miljösynpunkt att hålla på så där. Om alla gör det har vi tillverkat en jäkla massa batterier och i slutändan släpper vi ut mer koldioxid. Samtidigt har vi adderat komplexitet i en bil som gör att man undrar lite vad som blir av dessa bilar om 10 år. Nä, jag köper inte det. Man ska hålla på med konkreta lösningar på problem, det här är inget annat än "putting lipstick on a pig".

Problemet här ligger hos alla, bilföretagen, myndigheterna och även konsumenterna.
 
Jag förstår att du drar nytta av de bidrag som finns. Men du måste medge att det känns lite fel ur en miljösynpunkt att hålla på så där. Om alla gör det har vi tillverkat en jäkla massa batterier och i slutändan släpper vi ut mer koldioxid. Samtidigt har vi adderat komplexitet i en bil som gör att man undrar lite vad som blir av dessa bilar om 10 år. Nä, jag köper inte det. Man ska hålla på med konkreta lösningar på problem, det här är inget annat än "putting lipstick on a pig".

Problemet här ligger hos alla, bilföretagen, myndigheterna och även konsumenterna.
Myndigheterna instiftar regler och lagar som bilindustrin snällt får anpassa sig efter som därefter konsumenten "måste" köpa... En stor problematik är att det sitter fel folk på fel plats för högt upp i samhällstrappan...
 
Jag förstår att du drar nytta av de bidrag som finns. Men du måste medge att det känns lite fel ur en miljösynpunkt att hålla på så där. Om alla gör det har vi tillverkat en jäkla massa batterier och i slutändan släpper vi ut mer koldioxid. Samtidigt har vi adderat komplexitet i en bil som gör att man undrar lite vad som blir av dessa bilar om 10 år. Nä, jag köper inte det. Man ska hålla på med konkreta lösningar på problem, det här är inget annat än "putting lipstick on a pig".

Problemet här ligger hos alla, bilföretagen, myndigheterna och även konsumenterna.

Nja, jo, du har förstås rätt i sak men jag oroar mig inte för miljön alls faktiskt. Jag är noga med min närmiljö på så sätt att jag inte vill skräpa ned men ska jag vara ärlig så är jag inte så engagerad i utsläpp och sådant.
 
Myndigheterna instiftar regler och lagar som bilindustrin snällt får anpassa sig efter som därefter konsumenten "måste" köpa... En stor problematik är att det sitter fel folk på fel plats för högt upp i samhällstrappan...
Ja det är väl det som är det största problemet. Och det genomsyrar hela samhället på olika håll. Myndigheter som stiftar regler och lagar som är vettiga kan göra fantastiskt mycket gott. Men likaså kan det bli tvärtom.
 
Beror väl helt och hållet på om man sätter sig i en Optima med 130hk motor eller en T6-T8 från Volvo med 250-310hk, apropå symaskinsmotor...
Sant, men utan att ha någon större erfarenhet av Volvo Plug. Har flera kollegor som kör v60 T5 och den är ju inget vidare ”snål” sedan lägga på 300kg batterier på det gör saken bara värre. Dock intressant vilket TCO man skulle få på nya xc40 elbilen, som dock är väldigt dyr.
 
Börjar ordna upp sig... Inte riktigt klar än

20200415_174136.jpg
 
Ska beställa kärra åt en anställd, han vill ha en Volvo T8, kör ca 4500mil om året. Jag drar åt mig öronen iom vad jag läst om hög förbrukning i verkligheten. Har ni någon input?? Borde inte en diesel eller elbil bli bättre i hans fall? Jag har dom självklara fördelarna klara för mig med miljöbilsbonusen, låg skatt och lägre soc. avgifter. Men just förbrukningen hänger jag upp mig på med en sån motorstark hybrid. All input önskas, är jag dum i huvudet eller är jag någonting på spåren?
@Donkii Du kan ju representera Volvo som företag, vad säger ni om situationen?

Jag köpte en XC90 T8 för cirka en månad sedan och upplever att förbrukningen är högre än jag väntat mig. Laddar flera gånger om dagen men batteriet pallar ju inga längre sträckor. Just nu ligger snittförbrukningen på 1,1L vilket jag kan tycka är lite väl i överkant, är trots allt en ny bil. Å andra sidan väger den ju en del.

Såhär i efterhand skulle jag valt en D5 tror jag, hybriden ger mig inget. Motorn halvsvag också. I övrigt nöjd :)
 
Jag köpte en XC90 T8 för cirka en månad sedan och upplever att förbrukningen är högre än jag väntat mig. Laddar flera gånger om dagen men batteriet pallar ju inga längre sträckor. Just nu ligger snittförbrukningen på 1,1L vilket jag kan tycka är lite väl i överkant, är trots allt en ny bil. Å andra sidan väger den ju en del.

Såhär i efterhand skulle jag valt en D5 tror jag, hybriden ger mig inget. Motorn halvsvag också. I övrigt nöjd :)

Jag har inte riktigt förstått T8an. Är det tänkt som en prestandasuv? Tänker man att alternativet hade varit v8 med 400 hk så är det ju kanske inte orimligt men få konsumenter verkar ju se den på det viset.
Även om batteriet väger så drar ju en xc90 diesel med hygglig hästtransport lastad med två havremopeder knappt 1,1l.
 
Jag köpte en XC90 T8 för cirka en månad sedan och upplever att förbrukningen är högre än jag väntat mig. Laddar flera gånger om dagen men batteriet pallar ju inga längre sträckor. Just nu ligger snittförbrukningen på 1,1L vilket jag kan tycka är lite väl i överkant, är trots allt en ny bil. Å andra sidan väger den ju en del.

Såhär i efterhand skulle jag valt en D5 tror jag, hybriden ger mig inget. Motorn halvsvag också. I övrigt nöjd :)
1.1L låter rejält. Alltså 11L/100km?

Morsans gamla Q5 från 2009 med 211hk (inte i närheten av T8 alltså men tillräckligt för de flesta) och fyrhjulsdrift drog runt 9L....
 
Jag har inte riktigt förstått T8an. Är det tänkt som en prestandasuv? Tänker man att alternativet hade varit v8 med 400 hk så är det ju kanske inte orimligt men få konsumenter verkar ju se den på det viset.
Även om batteriet väger så drar ju en xc90 diesel med hygglig hästtransport lastad med två havremopeder knappt 1,1l.

Haha, jag vet faktiskt inte. Behövde en stor bil och tyckte hybrid verkade fränt, därav valet. Till skillnad från många andra hade jag aldrig suttit i en XC90 och än mindre provkört så det blev kanske lite förhastat :)

Förstår faktiskt inte hur den kan dra så mycket, sitter sällan och tokgasar utan försöker hålla mig till elen så gott det går. Bilfan får ju knappt dra något heller... ;)
 
  • Like
Reactions: POO
Haha, jag vet faktiskt inte. Behövde en stor bil och tyckte hybrid verkade fränt, därav valet. Till skillnad från många andra hade jag aldrig suttit i en XC90 och än mindre provkört så det blev kanske lite förhastat :)

Förstår faktiskt inte hur den kan dra så mycket, sitter sällan och tokgasar utan försöker hålla mig till elen så gott det går. Bilfan får ju knappt dra något heller... ;)
Märkte av samma när vi körde en roadtrip på 50mil med en XC90 T8. Bränsleförbrukning är absolut inte Volvos starka sida. Där är tyskarna betydligt bättre.
 
Sist jag var där med Mustangen så kunde de inte ställa cambern bak på den trots att det finns en bult för just det....

Kanske skall ge dem en ny chans

Märkligt - jag har fått bra hjälp av dem och de har ju även tävlat själva diverse serier. Tycker det borde vara en baggis för dem.

Men som du säger, eg borde vilken firma som helst kunna ställa det efter en spec mantra med sig. Fått hjälp med det på ’landsorts firma’ tidigare.
 
Tillbaka
Topp