demondave
Silver
Jag antar att det är dessa du menar?
![]()
Yes! Men vill minnas att dom var mörkgråa i M3-utförande. Vilket minne man har
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag antar att det är dessa du menar?
![]()
Jag kör på 2JZ-GTE, CA18DET originalmotorn är kanske inte motorn man vill gå över 600-700 whp med direkt. Så valde att byta ut mot en motor med lite mer potential. Då tanken är en gatbil som inte skämmer ut sig på banan.Mycket coolt!
Vad är det för motorspec?
Jag hade långtgående planer att köpa en 200sx för en sisådär 18-20 år sedan mem det blev tyvärr aldrig av.
Som att ha Panamera som referenspunkt när man kommenterar en 911.Svampig och inte särskilt exakt. Ska sägas att jag jämför med de två senaste AMG -19 bilarna jag bytte in, kanske är det viss skillnad på GTsen iofs, aldrig kört en sådan.
På tal om lätta bilar så kör jag (men inte plockat ur vinterdvala än) en sån här
![]()
Kul! Helrätt!
Blir till och från riktigt sugen på en S1.
Och folk som pratar om lätta bilar har ju inte riktigt fattat innan de rattat en Lotus.
Håller med till fullo!Kul! Helrätt!
Blir till och från riktigt sugen på en S1.
Och folk som pratar om lätta bilar har ju inte riktigt fattat innan de rattat en Lotus.
Håller med till fullo!
Det finns ett par riktigt fina S1 ute till salu, lite väl höga priser men någon av dem kanske kan tänka sig justera lite.
NSU'n är en favorit i bilspel![]()
Hej alla experter!
Snart är det sommar och dags för nåt kul tänkte jag
Kollar "sportbilar" i prisklassen kring 100-300 kkr. Det stora spannet beror på att jag värderar den totala ägandekostnaden högt.
Slipper huvudvärk i största möjliga mån, vill kunna nyttja bilen regelbundet och klara mig med vanlig service.
Kikat på följande
BMW Z4 (2004-) - kan tänka mig en del "underhållskostnader" som många "entusiastbilar"
BMW 228i - ful bakdel
BMW 235i - ful bakdel, kan tänka mig höga driftkostnader
Audi TT 2.0 TFSI (2015-), kan motoroptimeras till ca 300 vilket är lockande. Verkar vara relativt enkel i drift. Lite tråkig?
"Egentligen" vill jag ha en Porsche 987 eller 981. Men befarar att ett sådant köp skulle döda lusten att prova någon av ovan först (jag har alltså en tanke om att medvetet köpa en "nästan- bil").
Har tidigare mest kört BMW 1- serien (2012-) vilken är rolig men har inget behov av fler säten osv. Volkswagen Golf GTI/ R samt Scirocco R intresserar mig inte.
Personligen hade jag inte kollat på någon av de, utifrån vad du faktiskt säger: Porsche. Men det är slutligen du som ska köpa en bil, och utifrån budget hade jag även kollat på dessa:Hej alla experter!
Snart är det sommar och dags för nåt kul tänkte jag
Kollar "sportbilar" i prisklassen kring 100-300 kkr. Det stora spannet beror på att jag värderar den totala ägandekostnaden högt.
Slipper huvudvärk i största möjliga mån, vill kunna nyttja bilen regelbundet och klara mig med vanlig service.
Kikat på följande
BMW Z4 (2004-) - kan tänka mig en del "underhållskostnader" som många "entusiastbilar"
BMW 228i - ful bakdel
BMW 235i - ful bakdel, kan tänka mig höga driftkostnader
Audi TT 2.0 TFSI (2015-), kan motoroptimeras till ca 300 vilket är lockande. Verkar vara relativt enkel i drift. Lite tråkig?
"Egentligen" vill jag ha en Porsche 987 eller 981. Men befarar att ett sådant köp skulle döda lusten att prova någon av ovan först (jag har alltså en tanke om att medvetet köpa en "nästan- bil").
Har tidigare mest kört BMW 1- serien (2012-) vilken är rolig men har inget behov av fler säten osv. Volkswagen Golf GTI/ R samt Scirocco R intresserar mig inte.
Hej alla experter!
Snart är det sommar och dags för nåt kul tänkte jag
Kollar "sportbilar" i prisklassen kring 100-300 kkr. Det stora spannet beror på att jag värderar den totala ägandekostnaden högt.
Slipper huvudvärk i största möjliga mån, vill kunna nyttja bilen regelbundet och klara mig med vanlig service.
Kikat på följande
BMW Z4 (2004-) - kan tänka mig en del "underhållskostnader" som många "entusiastbilar"
BMW 228i - ful bakdel
BMW 235i - ful bakdel, kan tänka mig höga driftkostnader
Audi TT 2.0 TFSI (2015-), kan motoroptimeras till ca 300 vilket är lockande. Verkar vara relativt enkel i drift. Lite tråkig?
"Egentligen" vill jag ha en Porsche 987 eller 981. Men befarar att ett sådant köp skulle döda lusten att prova någon av ovan först (jag har alltså en tanke om att medvetet köpa en "nästan- bil").
Har tidigare mest kört BMW 1- serien (2012-) vilken är rolig men har inget behov av fler säten osv. Volkswagen Golf GTI/ R samt Scirocco R intresserar mig inte.
Åker BBS oftast, men även Alpinafälgar/däck, när det blir ” åka fort och reta Tesslor” skönt med en slipper.Hur många har vi på forumet med bmw E24? Blir hemskt glad om ni lägger upp lite bilderbehöver inspireras och framför allt fälgvalet.
Enligt tillverkaren är det ingen fara i Sverige faktiskt!
Well, det kvittar vad tillverkaren säger...
Farbror blå tycker troligtvis annat
I Vägtrafikregisterförordningen (2001:650), 7 kap, § 8 står det …"På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort ..." Alltså, det gamla skattekvittot får sitta kvar.
Med det sagt tror jag risken är minimal, men man bör ju ha det i åtanke.
Såja, idag fick jag rycka av mina S-märken på plats och motta en bot på 500kr.Korrekt. Inte lagligt. 500kr böter att ha något otillåtet på reg-skylten. Kan vara en fotbollsklippa eller majblomma med. Ser detta dagligen men kunde inte bry mig mindre, än mindre lägga tid på att ge någon böter för det.
Stå för det du gör iställetSåja, idag fick jag rycka av mina S-märken på plats och motta en bot på 500kr.
Tydligen låter min bil en del och då kunde polisen ”minsann både se och höra” att jag körde fortare än 40km/h men eftersom de inte hade laser kunde de ju inte ta mig för det utan då letar man upp något annat (trots att jag var lugn och vänlig utan att säga emot dem) det handlade om ett mindre gaspådrag så jag höll Max 50 anyway..
Men då fick jag detta som en ”markering” för att visa att jag minsann hade gjort fel....
Snark...
Jag har haft en Z4 och under skalet är bilen en E46 så den är inte särskilt dyr i drift alls. Däremot har den typfel på cabmotorn (eller rättare sagt dräneringen av den) vilket gör att motorn går sönder med tämligen täta mellanrum om bilen står ute. Fick själv byta motor på min Z4 vilket kostade typ 15k. I övrigt var jag förtjust i bilen och den är överraskande användbar. I och med att cabben fälls framför bagaget och inte i det så finns mycket utrymme kvar på last även med taket nere vilket är ovanligt i cabsammanhang.Hej alla experter!
Snart är det sommar och dags för nåt kul tänkte jag
Kollar "sportbilar" i prisklassen kring 100-300 kkr. Det stora spannet beror på att jag värderar den totala ägandekostnaden högt.
Slipper huvudvärk i största möjliga mån, vill kunna nyttja bilen regelbundet och klara mig med vanlig service.
Kikat på följande
BMW Z4 (2004-) - kan tänka mig en del "underhållskostnader" som många "entusiastbilar"
BMW 228i - ful bakdel
BMW 235i - ful bakdel, kan tänka mig höga driftkostnader
Audi TT 2.0 TFSI (2015-), kan motoroptimeras till ca 300 vilket är lockande. Verkar vara relativt enkel i drift. Lite tråkig?
"Egentligen" vill jag ha en Porsche 987 eller 981. Men befarar att ett sådant köp skulle döda lusten att prova någon av ovan först (jag har alltså en tanke om att medvetet köpa en "nästan- bil").
Har tidigare mest kört BMW 1- serien (2012-) vilken är rolig men har inget behov av fler säten osv. Volkswagen Golf GTI/ R samt Scirocco R intresserar mig inte.
För vilket? Att jag enligt dem utan bevis körde för fort?Stå för det du gör istället
Har nån av er ägt en Kia? Jag funderar på att köpa en Kia Stinger och undrar hur pass hala kia är med att hedra garantin om man skulle serva den hos en oauktoriserad verkstad i stil med mekonomen. De måste ju tydligen enligt lag godta att andra verkstäder servar deras bilar så länge de dokumenterar att de följer serviceprotokollet till punkt och pricka och använder godkända reservdelar och vätskor. Men det icke-auktoriserade verkstäder inte har tillgång till är ju kias mjukvaru-uppdateringar. Känns som något av en bakväg ut ur garantin för kia då de i många olika fall skulle kunna hävda att fel beror på mjukvaran. Undrar även om man blir utan rostskyddsgarantin på 12 år om man inte servar den hos dem..
Jag brukar serva hos auktoriserade verkstäder, men är van vid audi som har 24mån/3000 mil serviceintervaller som brukar landa på runt 7000kr. Stingern ska servas varje 12 månader/1000 mil och kostar då ca 6-8 lax per gång. Särskilt 6000 mila servicen var saftig, 21 tusen sade de hos kia handlaren. Förvisso är Stingern en prestandabil, men 21 papp tycker jag lät lite saftigt ändå. Å andra sidan kanske en Audi S5 (som också har en v6 på 300+hk kostar lika mycket att serva. Har bara Audis 250hk motor att jämföra med egentligen.
![]()
![]()
Åker BBS oftast, men även Alpinafälgar/däck, när det blir ” åka fort och reta Tesslor” skönt med en slipper.
Provkört den? Jag tyckte växellådan var horribelt långsam och ojämn.Har nån av er ägt en Kia? Jag funderar på att köpa en Kia Stinger och undrar hur pass hala kia är med att hedra garantin om man skulle serva den hos en oauktoriserad verkstad i stil med mekonomen. De måste ju tydligen enligt lag godta att andra verkstäder servar deras bilar så länge de dokumenterar att de följer serviceprotokollet till punkt och pricka och använder godkända reservdelar och vätskor. Men det icke-auktoriserade verkstäder inte har tillgång till är ju kias mjukvaru-uppdateringar. Känns som något av en bakväg ut ur garantin för kia då de i många olika fall skulle kunna hävda att fel beror på mjukvaran. Undrar även om man blir utan rostskyddsgarantin på 12 år om man inte servar den hos dem..
Jag brukar serva hos auktoriserade verkstäder, men är van vid audi som har 24mån/3000 mil serviceintervaller som brukar landa på runt 7000kr. Stingern ska servas varje 12 månader/1000 mil och kostar då ca 6-8 lax per gång. Särskilt 6000 mila servicen var saftig, 21 tusen sade de hos kia handlaren. Förvisso är Stingern en prestandabil, men 21 papp tycker jag lät lite saftigt ändå. Å andra sidan kanske en Audi S5 (som också har en v6 på 300+hk kostar lika mycket att serva. Har bara Audis 250hk motor att jämföra med egentligen.
Det är väldigt mycket bil för pengarna. En S5 med motsvarande utrustning skulle gå på 200-300tkr mer. Väldigt bekväm, satt som en smäck i stolen. Tycker det är kul att den är ovanlig också! Störningsmoment för mig personligen är att ventilerna på motorhuven inte är funktionella samt att airbagkåpan på ratten ser billig ut.Omöjligt att svara på, det vet du först efter att något hänt och du behöver nyttja garantin.
Så antingen gamblar du och sparar nån tusenlapp och får leva i ovisshet eller så servar du hos Kia och kan känna dig trygg om nått skulle hända. Så enkelt är det nog.
I övrigt så gillar jag ditt val, Stingern ser riktigt bra ut! Ska prova en såfort tillfälle ges.
Har provkört ett exemplar, men upplevde inte växellådan som märkvärdigt långsam. Det är ju inte en dubbelkoppling, så den är lite långsammare än så, men inget jag hängde upp mig på. Beror kanske på vad man jämför med. Du tyckte den var långsam i sportläget också?Provkört den? Jag tyckte växellådan var horribelt långsam och ojämn.
Yes!Har provkört ett exemplar, men upplevde inte växellådan som märkvärdigt långsam. Det är ju inte en dubbelkoppling, så den är lite långsammare än så, men inget jag hängde upp mig på. Beror kanske på vad man jämför med. Du tyckte den var långsam i sportläget också?
Nu tänkte inte jag köpa en ny bil, utan en två år gammal för ca 350k. Och för de pengarna är det nog svårt att få något likvärdigt från tyskarnas sida tror jag. Väljer egentligen mest mellan Stingern och en Audi a5 med 250 hästars motorn. Audin kommer med betydligt mindre utrustning, men är billigare i drift. Knappar, vred och annat sådant känns bättre i en audi, men Stingern känns som en roligare bil. Tycker jag satt bekvämare i Stingern också. Sen är jag inte direkt nån racerförare, så eventuella skillnader i drivlina och chassi kommer jag nog inte märka särskilt då jag inte pushar mina bilar så hårt. Den enda biten av utrustning som jag kommer sakna från Audi är väl matrix-strålkastarna.Yes!
Har kört BMW 535, AMG C63S osv tidigare, så annan kaliber såklart; men tycker att Kian är alldeles för högt prissatt i förhållande till drivlina, chassi och byggkvalitet.
Mycket utrustning som standard, men hade absolut inte köpt den själv. Kia är duktiga på annat.
Surt!Såja, idag fick jag rycka av mina S-märken på plats och motta en bot på 500kr.
Tydligen låter min bil en del och då kunde polisen ”minsann både se och höra” att jag körde fortare än 40km/h men eftersom de inte hade laser kunde de ju inte ta mig för det utan då letar man upp något annat (trots att jag var lugn och vänlig utan att säga emot dem) det handlade om ett mindre gaspådrag så jag höll Max 50 anyway..
Men då fick jag detta som en ”markering” för att visa att jag minsann hade gjort fel....
Snark...
Kia förlorade tydligt i marknadsdomstolen och får inte kräva auktoriserad service för sina förlängda garantier. Servar du på Autoexperten, Mekonomen och liknande har de tillgång till exakta serviceprotokoll i sina system och alla garantier gäller. MEN de brukar inte vara så värst mycket billigare än auktoriserade, det rör sig om 15-20% på sin höjd. Dvs du kommer ändå behöva räkna med tämligen dyr service.Har nån av er ägt en Kia? Jag funderar på att köpa en Kia Stinger och undrar hur pass hala kia är med att hedra garantin om man skulle serva den hos en oauktoriserad verkstad i stil med mekonomen. De måste ju tydligen enligt lag godta att andra verkstäder servar deras bilar så länge de dokumenterar att de följer serviceprotokollet till punkt och pricka och använder godkända reservdelar och vätskor. Men det icke-auktoriserade verkstäder inte har tillgång till är ju kias mjukvaru-uppdateringar. Känns som något av en bakväg ut ur garantin för kia då de i många olika fall skulle kunna hävda att fel beror på mjukvaran. Undrar även om man blir utan rostskyddsgarantin på 12 år om man inte servar den hos dem..
Jag brukar serva hos auktoriserade verkstäder, men är van vid audi som har 24mån/3000 mil serviceintervaller som brukar landa på runt 7000kr. Stingern ska servas varje 12 månader/1000 mil och kostar då ca 6-8 lax per gång. Särskilt 6000 mila servicen var saftig, 21 tusen sade de hos kia handlaren. Förvisso är Stingern en prestandabil, men 21 papp tycker jag lät lite saftigt ändå. Å andra sidan kanske en Audi S5 (som också har en v6 på 300+hk kostar lika mycket att serva. Har bara Audis 250hk motor att jämföra med egentligen.