• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag antar att det är dessa du menar?
9ACD79FD-B3F8-4556-9D8C-696EF64F2867.jpeg

Yes! Men vill minnas att dom var mörkgråa i M3-utförande. Vilket minne man har :D
 
Mycket coolt!
Vad är det för motorspec?
Jag hade långtgående planer att köpa en 200sx för en sisådär 18-20 år sedan mem det blev tyvärr aldrig av.
Jag kör på 2JZ-GTE, CA18DET originalmotorn är kanske inte motorn man vill gå över 600-700 whp med direkt. Så valde att byta ut mot en motor med lite mer potential. Då tanken är en gatbil som inte skämmer ut sig på banan.
 
Senast ändrad:
Håller med till fullo!

Det finns ett par riktigt fina S1 ute till salu, lite väl höga priser men någon av dem kanske kan tänka sig justera lite. :angel:

NSU'n är en favorit i bilspel :)

Jag var rätt nära att köpa en S1 med Exige-kit och K20-motor för ett par år sedan medans jag åkte Speedster. Ångrar det lite idag - det hade varit en kul set-up tror jag. :)


Hoppas du får ut den på vägarna snart!
 
Hej alla experter!

Snart är det sommar och dags för nåt kul tänkte jag :)

Kollar "sportbilar" i prisklassen kring 100-300 kkr. Det stora spannet beror på att jag värderar den totala ägandekostnaden högt.
Slipper huvudvärk i största möjliga mån, vill kunna nyttja bilen regelbundet och klara mig med vanlig service.

Kikat på följande
BMW Z4 (2004-) - kan tänka mig en del "underhållskostnader" som många "entusiastbilar"
BMW 228i - ful bakdel
BMW 235i - ful bakdel, kan tänka mig höga driftkostnader
Audi TT 2.0 TFSI (2015-), kan motoroptimeras till ca 300 vilket är lockande. Verkar vara relativt enkel i drift. Lite tråkig?

"Egentligen" vill jag ha en Porsche 987 eller 981. Men befarar att ett sådant köp skulle döda lusten att prova någon av ovan först (jag har alltså en tanke om att medvetet köpa en "nästan- bil").

Har tidigare mest kört BMW 1- serien (2012-) vilken är rolig men har inget behov av fler säten osv. Volkswagen Golf GTI/ R samt Scirocco R intresserar mig inte.
 
Hej alla experter!

Snart är det sommar och dags för nåt kul tänkte jag :)

Kollar "sportbilar" i prisklassen kring 100-300 kkr. Det stora spannet beror på att jag värderar den totala ägandekostnaden högt.
Slipper huvudvärk i största möjliga mån, vill kunna nyttja bilen regelbundet och klara mig med vanlig service.

Kikat på följande
BMW Z4 (2004-) - kan tänka mig en del "underhållskostnader" som många "entusiastbilar"
BMW 228i - ful bakdel
BMW 235i - ful bakdel, kan tänka mig höga driftkostnader
Audi TT 2.0 TFSI (2015-), kan motoroptimeras till ca 300 vilket är lockande. Verkar vara relativt enkel i drift. Lite tråkig?

"Egentligen" vill jag ha en Porsche 987 eller 981. Men befarar att ett sådant köp skulle döda lusten att prova någon av ovan först (jag har alltså en tanke om att medvetet köpa en "nästan- bil").

Har tidigare mest kört BMW 1- serien (2012-) vilken är rolig men har inget behov av fler säten osv. Volkswagen Golf GTI/ R samt Scirocco R intresserar mig inte.

Få på M-performanceläppen på bakluckan på en 235:a så är utseendefrågan löst, den gör faktiskt en jäkla skillnad. Hade den på både 235:an och M2:an.

Av dom är det en M235xi (eller 240xi) jag hade gått på igen om jag skulle ha fossilbil igen. M-performance slutrör och läpp är givna. Underbar bil!
 
Hej alla experter!

Snart är det sommar och dags för nåt kul tänkte jag :)

Kollar "sportbilar" i prisklassen kring 100-300 kkr. Det stora spannet beror på att jag värderar den totala ägandekostnaden högt.
Slipper huvudvärk i största möjliga mån, vill kunna nyttja bilen regelbundet och klara mig med vanlig service.

Kikat på följande
BMW Z4 (2004-) - kan tänka mig en del "underhållskostnader" som många "entusiastbilar"
BMW 228i - ful bakdel
BMW 235i - ful bakdel, kan tänka mig höga driftkostnader
Audi TT 2.0 TFSI (2015-), kan motoroptimeras till ca 300 vilket är lockande. Verkar vara relativt enkel i drift. Lite tråkig?

"Egentligen" vill jag ha en Porsche 987 eller 981. Men befarar att ett sådant köp skulle döda lusten att prova någon av ovan först (jag har alltså en tanke om att medvetet köpa en "nästan- bil").

Har tidigare mest kört BMW 1- serien (2012-) vilken är rolig men har inget behov av fler säten osv. Volkswagen Golf GTI/ R samt Scirocco R intresserar mig inte.
Personligen hade jag inte kollat på någon av de, utifrån vad du faktiskt säger: Porsche. Men det är slutligen du som ska köpa en bil, och utifrån budget hade jag även kollat på dessa:
Nissan Skyline R32/R33.
Mazda MX5.
Mazda RX7
Lotus Super 7.
Renault Megane RS.
Samt sist och absolut minst, en Mini Cooper (Äldre model med en pigg 1275/1380 motor eller liknande. Mer körglädje är svår att finna enligt mig, men min längd sätter lite käppar i hjulen för att faktiskt äga en.)
 
Hej alla experter!

Snart är det sommar och dags för nåt kul tänkte jag :)

Kollar "sportbilar" i prisklassen kring 100-300 kkr. Det stora spannet beror på att jag värderar den totala ägandekostnaden högt.
Slipper huvudvärk i största möjliga mån, vill kunna nyttja bilen regelbundet och klara mig med vanlig service.

Kikat på följande
BMW Z4 (2004-) - kan tänka mig en del "underhållskostnader" som många "entusiastbilar"
BMW 228i - ful bakdel
BMW 235i - ful bakdel, kan tänka mig höga driftkostnader
Audi TT 2.0 TFSI (2015-), kan motoroptimeras till ca 300 vilket är lockande. Verkar vara relativt enkel i drift. Lite tråkig?

"Egentligen" vill jag ha en Porsche 987 eller 981. Men befarar att ett sådant köp skulle döda lusten att prova någon av ovan först (jag har alltså en tanke om att medvetet köpa en "nästan- bil").

Har tidigare mest kört BMW 1- serien (2012-) vilken är rolig men har inget behov av fler säten osv. Volkswagen Golf GTI/ R samt Scirocco R intresserar mig inte.

Kan bara kommentera att vill du ha en sportig bil så köp inte den gamla z4an. Kört Z4 mot TT på bana och det är ljusår i skillnad. TT -15 och framåt är väldigt sportig i chassi. Z4an känns i jämförelse som en tung yatch som är allt annat en sportig. Kränger och har hög tyngdpunkt. TTn nackdel är understyrning men inget du märker när du inte kör bana.

Den nya Z4a - Supra gen är givetvis en helt annan bil
 
Enligt tillverkaren är det ingen fara i Sverige faktiskt!
Well, det kvittar vad tillverkaren säger...
Farbror blå tycker troligtvis annat :)

I Vägtrafikregisterförordningen (2001:650), 7 kap, § 8 står det …"På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort ..." Alltså, det gamla skattekvittot får sitta kvar.

Med det sagt tror jag risken är minimal, men man bör ju ha det i åtanke.

Korrekt. Inte lagligt. 500kr böter att ha något otillåtet på reg-skylten. Kan vara en fotbollsklippa eller majblomma med. Ser detta dagligen men kunde inte bry mig mindre, än mindre lägga tid på att ge någon böter för det.
Såja, idag fick jag rycka av mina S-märken på plats och motta en bot på 500kr.

Tydligen låter min bil en del och då kunde polisen ”minsann både se och höra” att jag körde fortare än 40km/h men eftersom de inte hade laser kunde de ju inte ta mig för det utan då letar man upp något annat (trots att jag var lugn och vänlig utan att säga emot dem) det handlade om ett mindre gaspådrag så jag höll Max 50 anyway..
Men då fick jag detta som en ”markering” för att visa att jag minsann hade gjort fel....
Snark...
 
Såja, idag fick jag rycka av mina S-märken på plats och motta en bot på 500kr.

Tydligen låter min bil en del och då kunde polisen ”minsann både se och höra” att jag körde fortare än 40km/h men eftersom de inte hade laser kunde de ju inte ta mig för det utan då letar man upp något annat (trots att jag var lugn och vänlig utan att säga emot dem) det handlade om ett mindre gaspådrag så jag höll Max 50 anyway..
Men då fick jag detta som en ”markering” för att visa att jag minsann hade gjort fel....
Snark...
Stå för det du gör istället
 
Hej alla experter!

Snart är det sommar och dags för nåt kul tänkte jag :)

Kollar "sportbilar" i prisklassen kring 100-300 kkr. Det stora spannet beror på att jag värderar den totala ägandekostnaden högt.
Slipper huvudvärk i största möjliga mån, vill kunna nyttja bilen regelbundet och klara mig med vanlig service.

Kikat på följande
BMW Z4 (2004-) - kan tänka mig en del "underhållskostnader" som många "entusiastbilar"
BMW 228i - ful bakdel
BMW 235i - ful bakdel, kan tänka mig höga driftkostnader
Audi TT 2.0 TFSI (2015-), kan motoroptimeras till ca 300 vilket är lockande. Verkar vara relativt enkel i drift. Lite tråkig?

"Egentligen" vill jag ha en Porsche 987 eller 981. Men befarar att ett sådant köp skulle döda lusten att prova någon av ovan först (jag har alltså en tanke om att medvetet köpa en "nästan- bil").

Har tidigare mest kört BMW 1- serien (2012-) vilken är rolig men har inget behov av fler säten osv. Volkswagen Golf GTI/ R samt Scirocco R intresserar mig inte.
Jag har haft en Z4 och under skalet är bilen en E46 så den är inte särskilt dyr i drift alls. Däremot har den typfel på cabmotorn (eller rättare sagt dräneringen av den) vilket gör att motorn går sönder med tämligen täta mellanrum om bilen står ute. Fick själv byta motor på min Z4 vilket kostade typ 15k. I övrigt var jag förtjust i bilen och den är överraskande användbar. I och med att cabben fälls framför bagaget och inte i det så finns mycket utrymme kvar på last även med taket nere vilket är ovanligt i cabsammanhang.

Om du redan vet att du vill ha en Porsche dock så känns det bakvänt att inte köpa en. Man köper inte de här typerna av bilar för att vara förnuftig ändå så du kommer bara längta efter det du egentligen vill ha.
 
Stå för det du gör istället
För vilket? Att jag enligt dem utan bevis körde för fort?
Eller för s-märket.? Jag godtog ju boten utan att säga emot, men tycker fortfarande det är löjligt :)

Ville mer återigen påvisa att tillverkaren för dessa har fel som säger att dem inte är olagliga.

Edit: och givetvis har man ju ett eget ansvar för sin bil och vad man gör med den, men ändå intressant att smarken.se nekar till att dessa är olagliga.
 
Har nån av er ägt en Kia? Jag funderar på att köpa en Kia Stinger och undrar hur pass hala kia är med att hedra garantin om man skulle serva den hos en oauktoriserad verkstad i stil med mekonomen. De måste ju tydligen enligt lag godta att andra verkstäder servar deras bilar så länge de dokumenterar att de följer serviceprotokollet till punkt och pricka och använder godkända reservdelar och vätskor. Men det icke-auktoriserade verkstäder inte har tillgång till är ju kias mjukvaru-uppdateringar. Känns som något av en bakväg ut ur garantin för kia då de i många olika fall skulle kunna hävda att fel beror på mjukvaran. Undrar även om man blir utan rostskyddsgarantin på 12 år om man inte servar den hos dem..

Jag brukar serva hos auktoriserade verkstäder, men är van vid audi som har 24mån/3000 mil serviceintervaller som brukar landa på runt 7000kr. Stingern ska servas varje 12 månader/1000 mil och kostar då ca 6-8 lax per gång. Särskilt 6000 mila servicen var saftig, 21 tusen sade de hos kia handlaren. Förvisso är Stingern en prestandabil, men 21 papp tycker jag lät lite saftigt ändå. Å andra sidan kanske en Audi S5 (som också har en v6 på 300+hk kostar lika mycket att serva. Har bara Audis 250hk motor att jämföra med egentligen.
 
Har nån av er ägt en Kia? Jag funderar på att köpa en Kia Stinger och undrar hur pass hala kia är med att hedra garantin om man skulle serva den hos en oauktoriserad verkstad i stil med mekonomen. De måste ju tydligen enligt lag godta att andra verkstäder servar deras bilar så länge de dokumenterar att de följer serviceprotokollet till punkt och pricka och använder godkända reservdelar och vätskor. Men det icke-auktoriserade verkstäder inte har tillgång till är ju kias mjukvaru-uppdateringar. Känns som något av en bakväg ut ur garantin för kia då de i många olika fall skulle kunna hävda att fel beror på mjukvaran. Undrar även om man blir utan rostskyddsgarantin på 12 år om man inte servar den hos dem..

Jag brukar serva hos auktoriserade verkstäder, men är van vid audi som har 24mån/3000 mil serviceintervaller som brukar landa på runt 7000kr. Stingern ska servas varje 12 månader/1000 mil och kostar då ca 6-8 lax per gång. Särskilt 6000 mila servicen var saftig, 21 tusen sade de hos kia handlaren. Förvisso är Stingern en prestandabil, men 21 papp tycker jag lät lite saftigt ändå. Å andra sidan kanske en Audi S5 (som också har en v6 på 300+hk kostar lika mycket att serva. Har bara Audis 250hk motor att jämföra med egentligen.

Omöjligt att svara på, det vet du först efter att något hänt och du behöver nyttja garantin.
Så antingen gamblar du och sparar nån tusenlapp och får leva i ovisshet eller så servar du hos Kia och kan känna dig trygg om nått skulle hända. Så enkelt är det nog.
I övrigt så gillar jag ditt val, Stingern ser riktigt bra ut! Ska prova en såfort tillfälle ges.
 
Har nån av er ägt en Kia? Jag funderar på att köpa en Kia Stinger och undrar hur pass hala kia är med att hedra garantin om man skulle serva den hos en oauktoriserad verkstad i stil med mekonomen. De måste ju tydligen enligt lag godta att andra verkstäder servar deras bilar så länge de dokumenterar att de följer serviceprotokollet till punkt och pricka och använder godkända reservdelar och vätskor. Men det icke-auktoriserade verkstäder inte har tillgång till är ju kias mjukvaru-uppdateringar. Känns som något av en bakväg ut ur garantin för kia då de i många olika fall skulle kunna hävda att fel beror på mjukvaran. Undrar även om man blir utan rostskyddsgarantin på 12 år om man inte servar den hos dem..

Jag brukar serva hos auktoriserade verkstäder, men är van vid audi som har 24mån/3000 mil serviceintervaller som brukar landa på runt 7000kr. Stingern ska servas varje 12 månader/1000 mil och kostar då ca 6-8 lax per gång. Särskilt 6000 mila servicen var saftig, 21 tusen sade de hos kia handlaren. Förvisso är Stingern en prestandabil, men 21 papp tycker jag lät lite saftigt ändå. Å andra sidan kanske en Audi S5 (som också har en v6 på 300+hk kostar lika mycket att serva. Har bara Audis 250hk motor att jämföra med egentligen.
Provkört den? Jag tyckte växellådan var horribelt långsam och ojämn.
 
Omöjligt att svara på, det vet du först efter att något hänt och du behöver nyttja garantin.
Så antingen gamblar du och sparar nån tusenlapp och får leva i ovisshet eller så servar du hos Kia och kan känna dig trygg om nått skulle hända. Så enkelt är det nog.
I övrigt så gillar jag ditt val, Stingern ser riktigt bra ut! Ska prova en såfort tillfälle ges.
Det är väldigt mycket bil för pengarna. En S5 med motsvarande utrustning skulle gå på 200-300tkr mer. Väldigt bekväm, satt som en smäck i stolen. Tycker det är kul att den är ovanlig också! Störningsmoment för mig personligen är att ventilerna på motorhuven inte är funktionella samt att airbagkåpan på ratten ser billig ut.
 
Provkört den? Jag tyckte växellådan var horribelt långsam och ojämn.
Har provkört ett exemplar, men upplevde inte växellådan som märkvärdigt långsam. Det är ju inte en dubbelkoppling, så den är lite långsammare än så, men inget jag hängde upp mig på. Beror kanske på vad man jämför med. Du tyckte den var långsam i sportläget också?
 
Har provkört ett exemplar, men upplevde inte växellådan som märkvärdigt långsam. Det är ju inte en dubbelkoppling, så den är lite långsammare än så, men inget jag hängde upp mig på. Beror kanske på vad man jämför med. Du tyckte den var långsam i sportläget också?
Yes!

Har kört BMW 535, AMG C63S osv tidigare, så annan kaliber såklart; men tycker att Kian är alldeles för högt prissatt i förhållande till drivlina, chassi och byggkvalitet.
Mycket utrustning som standard, men hade absolut inte köpt den själv. Kia är duktiga på annat.
 
Yes!

Har kört BMW 535, AMG C63S osv tidigare, så annan kaliber såklart; men tycker att Kian är alldeles för högt prissatt i förhållande till drivlina, chassi och byggkvalitet.
Mycket utrustning som standard, men hade absolut inte köpt den själv. Kia är duktiga på annat.
Nu tänkte inte jag köpa en ny bil, utan en två år gammal för ca 350k. Och för de pengarna är det nog svårt att få något likvärdigt från tyskarnas sida tror jag. Väljer egentligen mest mellan Stingern och en Audi a5 med 250 hästars motorn. Audin kommer med betydligt mindre utrustning, men är billigare i drift. Knappar, vred och annat sådant känns bättre i en audi, men Stingern känns som en roligare bil. Tycker jag satt bekvämare i Stingern också. Sen är jag inte direkt nån racerförare, så eventuella skillnader i drivlina och chassi kommer jag nog inte märka särskilt då jag inte pushar mina bilar så hårt. Den enda biten av utrustning som jag kommer sakna från Audi är väl matrix-strålkastarna.
 
Jag gillar Stingern. Har aldrig suttit i en Kia, men det är en snygg bil som fått bra reviews vad jag har sett. Skulle inte köpa en själv men skulle gilla att se en i garaget!!
 
Såja, idag fick jag rycka av mina S-märken på plats och motta en bot på 500kr.

Tydligen låter min bil en del och då kunde polisen ”minsann både se och höra” att jag körde fortare än 40km/h men eftersom de inte hade laser kunde de ju inte ta mig för det utan då letar man upp något annat (trots att jag var lugn och vänlig utan att säga emot dem) det handlade om ett mindre gaspådrag så jag höll Max 50 anyway..
Men då fick jag detta som en ”markering” för att visa att jag minsann hade gjort fel....
Snark...
Surt!
Om du inte bytt bil så vet jag du kör.
Körde du i ”dynamic” eller ”auto”?
Min lever om jävul i ”dynamic”...:rolleyes:
Min bil är svart så har själv funderat på S-Märken.
 
Har nån av er ägt en Kia? Jag funderar på att köpa en Kia Stinger och undrar hur pass hala kia är med att hedra garantin om man skulle serva den hos en oauktoriserad verkstad i stil med mekonomen. De måste ju tydligen enligt lag godta att andra verkstäder servar deras bilar så länge de dokumenterar att de följer serviceprotokollet till punkt och pricka och använder godkända reservdelar och vätskor. Men det icke-auktoriserade verkstäder inte har tillgång till är ju kias mjukvaru-uppdateringar. Känns som något av en bakväg ut ur garantin för kia då de i många olika fall skulle kunna hävda att fel beror på mjukvaran. Undrar även om man blir utan rostskyddsgarantin på 12 år om man inte servar den hos dem..

Jag brukar serva hos auktoriserade verkstäder, men är van vid audi som har 24mån/3000 mil serviceintervaller som brukar landa på runt 7000kr. Stingern ska servas varje 12 månader/1000 mil och kostar då ca 6-8 lax per gång. Särskilt 6000 mila servicen var saftig, 21 tusen sade de hos kia handlaren. Förvisso är Stingern en prestandabil, men 21 papp tycker jag lät lite saftigt ändå. Å andra sidan kanske en Audi S5 (som också har en v6 på 300+hk kostar lika mycket att serva. Har bara Audis 250hk motor att jämföra med egentligen.
Kia förlorade tydligt i marknadsdomstolen och får inte kräva auktoriserad service för sina förlängda garantier. Servar du på Autoexperten, Mekonomen och liknande har de tillgång till exakta serviceprotokoll i sina system och alla garantier gäller. MEN de brukar inte vara så värst mycket billigare än auktoriserade, det rör sig om 15-20% på sin höjd. Dvs du kommer ändå behöva räkna med tämligen dyr service.
Ska det bli riktigt billigt får du vända dig till mindre fristående verkstäder men dessa har inte den koll som behövs för att dokumentationen ska bli korrekt i förhållande till garantier.
Du får helt enkelt väga hur mycket du tror du kommer dra nytta av garantierna i förhållande till de höga servicekostnaderna. Kia är inte kända för att gå sönder särskilt ofta ändå så chansen är rätt stor att du inte behöver utnyttja några garantier. Den stora kostnaden på Stinger kommer inte bli servicen ändå misstänker jag utan värdeminskingen.
 
Tillbaka
Topp