• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Sist jag var där med Mustangen så kunde de inte ställa camber på den trots att det finns en bult för just det....

Kanske skall ge dem en ny chans
Jag har inte provat själv, jag var där för att byta däck på hoj och det gjorde de bra. Tänkte mest på att den Porschen knappast hade original hjulvinklar så att säga ;)
 
Nej så lär det vara :D
Skall se om jag får tag på dem.

Är rätt bra, på MX-5 finns justeringsmöjlighet på det mesta ifrån fabrik på gott och ont

Jag har inte provat själv, jag var där för att byta däck på hoj och det gjorde de bra. Tänkte mest på att den Porschen knappast hade original hjulvinklar så att säga ;)
 
Tack
Skall även tilläggas att det ej är fabriksinställningar = firma som har "motorsportintresse", är MX-5an jag vill justera in. Men antar att de flesta firmor kan ställa in enligt spec
Har fått tips om Bandhagens Däck från flera på Rejsa och skall dit med min trackday 996:a i morgon. Kan återrapportera hur det gick :)
 
Nej så lär det vara :D
Skall se om jag får tag på dem.

Är rätt bra, på MX-5 finns justeringsmöjlighet på det mesta ifrån fabrik på gott och ont

Gör det själv, det kräver mest sunt förnuft och är lite kul tycker jag.
Toe är enkelt, caster oftast inte så justerbart, camber väljer man kanske bäst med däckstemp om man prioriterar fart, bump är kul att leka med men oftast inte ställbart.
 
Boom! Blanka papper på bilens första och sista besiktning!
20200414_162911.jpg
 
Ja, same shit different utrustning.
Var på väg att köpa en Town Car en gång, men det blev en Caprice istället. Nån gång ska jag ha en Police Interceptor med boxbåge i fronten!

Korrekt :)
Surt att ta Caprice över Town Car. Åkt Lincoln hela livet. Åkte 78 Licoln Continental till BB och sprillans nya 91 Town Car hem. Och åker 95 Mark Viii nu.
Tycker det är synd att Lincoln inte riktigt gör några intressanta bilar längre... Finns bara soccer mom SUVar och annat junk. Ingen riktig bil. Continental finns ju, men i extremt få exemplar.
 
Ska beställa kärra åt en anställd, han vill ha en Volvo T8, kör ca 4500mil om året. Jag drar åt mig öronen iom vad jag läst om hög förbrukning i verkligheten. Har ni någon input?? Borde inte en diesel eller elbil bli bättre i hans fall? Jag har dom självklara fördelarna klara för mig med miljöbilsbonusen, låg skatt och lägre soc. avgifter. Men just förbrukningen hänger jag upp mig på med en sån motorstark hybrid. All input önskas, är jag dum i huvudet eller är jag någonting på spåren?
@Donkii Du kan ju representera Volvo som företag, vad säger ni om situationen?
 
Ska beställa kärra åt en anställd, han vill ha en Volvo T8, kör ca 4500mil om året. Jag drar åt mig öronen iom vad jag läst om hög förbrukning i verkligheten. Har ni någon input?? Borde inte en diesel eller elbil bli bättre i hans fall? Jag har dom självklara fördelarna klara för mig med miljöbilsbonusen, låg skatt och lägre soc. avgifter. Men just förbrukningen hänger jag upp mig på med en sån motorstark hybrid. All input önskas, är jag dum i huvudet eller är jag någonting på spåren?
@Donkii Du kan ju representera Volvo som företag, vad säger ni om situationen?

Rent generellt så ligger bränsle kostnaderna hos förare med plug in hybrid högre en vanligt. Många anledningar till det bland annat IOM att folk struntar ladda bilarna. Detta har gjort att många stora företag med stora bilflottor förbjudit plug in. Diesel är fortfarande det bästa alternativet om man kör långt.
 
Rent generellt så ligger bränsle kostnaderna hos förare med plug in hybrid högre en vanligt. Många anledningar till det bland annat IOM att folk struntar ladda bilarna. Detta har gjort att många stora företag med stora bilflottor förbjudit plug in. Diesel är fortfarande det bästa alternativet om man kör långt.
Fullständigt korkat beteende, det där med att verka miljövänlig och välja plug-in, och så struntar förarna i att ladda bilarna? Företagen borde införa regler. Ska du ha Plug-in? Då måste du ladda den! Annars får du en dieseltjänstebil.
 
Ska beställa kärra åt en anställd, han vill ha en Volvo T8, kör ca 4500mil om året. Jag drar åt mig öronen iom vad jag läst om hög förbrukning i verkligheten. Har ni någon input?? Borde inte en diesel eller elbil bli bättre i hans fall? Jag har dom självklara fördelarna klara för mig med miljöbilsbonusen, låg skatt och lägre soc. avgifter. Men just förbrukningen hänger jag upp mig på med en sån motorstark hybrid. All input önskas, är jag dum i huvudet eller är jag någonting på spåren?
@Donkii Du kan ju representera Volvo som företag, vad säger ni om situationen?
Jag säger ring mig så kan vi dra lite pros/cons. Kan kasta över en TCO kalkyl du kan få laborera med också så blir det lite mer svart på vitt.
Kör man mycket så tenderar det bli så att man landar i en dieselkärra förutsatt att bolaget inte tagit ett beslut om att köra "miljöbil". För förmånstagaren är det mer fördelaktigt att landa i en hybrid sett till att man får bättre spec och bättre privatekonomi om man kör el de privata milen osv...

Gjorde ett förslag till ett bolag precis på en V60 D4 och en V60 T6 TE Insc Expression på 3000mil per år och där blev månadskostnaden sett till en TCO kalkyl 200kr billigare på hybriden OM man kör hybriden 20% EL och 80% Bensin... Skiljer 120k i inköpspris. Sen har det såklart att göra med hur man faktiskt kör, går ju att krossa en kalkyl om man tenderar att alltid ligga 30km/h över hastighetsbeg...

SOms agt slå mig gärna en signal, 044-206087
 
Jag säger ring mig så kan vi dra lite pros/cons. Kan kasta över en TCO kalkyl du kan få laborera med också så blir det lite mer svart på vitt.
Kör man mycket så tenderar det bli så att man landar i en dieselkärra förutsatt att bolaget inte tagit ett beslut om att köra "miljöbil". För förmånstagaren är det mer fördelaktigt att landa i en hybrid sett till att man får bättre spec och bättre privatekonomi om man kör el de privata milen osv...

Gjorde ett förslag till ett bolag precis på en V60 D4 och en V60 T6 TE Insc Expression på 3000mil per år och där blev månadskostnaden sett till en TCO kalkyl 200kr billigare på hybriden OM man kör hybriden 20% EL och 80% Bensin... Skiljer 120k i inköpspris. Sen har det såklart att göra med hur man faktiskt kör, går ju att krossa en kalkyl om man tenderar att alltid ligga 30km/h över hastighetsbeg...

SOms agt slå mig gärna en signal, 044-206087
Tack för lite input, jag slår en signal i eftermiddag eller imorgon, sitter lite illa till idag!!!
 
Ska beställa kärra åt en anställd, han vill ha en Volvo T8, kör ca 4500mil om året. Jag drar åt mig öronen iom vad jag läst om hög förbrukning i verkligheten. Har ni någon input?? Borde inte en diesel eller elbil bli bättre i hans fall? Jag har dom självklara fördelarna klara för mig med miljöbilsbonusen, låg skatt och lägre soc. avgifter. Men just förbrukningen hänger jag upp mig på med en sån motorstark hybrid. All input önskas, är jag dum i huvudet eller är jag någonting på spåren?
@Donkii Du kan ju representera Volvo som företag, vad säger ni om situationen?
Kalkylen är inte omöjlig att räkna. I verkligheten drar nog T8 runt litern på landsväg, en diesel kanske 0,7. Glöm de här 0.5 liter/mil specarna på diesel, det händer inte om man inte bara åker 70 km/h hela tiden. Sen tycker jag också att man ska ta hänsyn till vad den anställda VILL ha givet ekonomiska ramar. Sånt ger nöjdare anställda.
 
Kalkylen är inte omöjlig att räkna. I verkligheten drar nog T8 runt litern på landsväg, en diesel kanske 0,7. Glöm de här 0.5 liter/mil specarna på diesel, det händer inte om man inte bara åker 70 km/h hela tiden. Sen tycker jag också att man ska ta hänsyn till vad den anställda VILL ha givet ekonomiska ramar. Sånt ger nöjdare anställda.
Min 320d gör 5.6L/100km och jag kör inte som en kärring (kör inte som en galning heller för den delen). Den ska gå 4.9 men 5.6 är jag nöjd med.
 
Kalkylen är inte omöjlig att räkna. I verkligheten drar nog T8 runt litern på landsväg, en diesel kanske 0,7. Glöm de här 0.5 liter/mil specarna på diesel, det händer inte om man inte bara åker 70 km/h hela tiden. Sen tycker jag också att man ska ta hänsyn till vad den anställda VILL ha givet ekonomiska ramar. Sånt ger nöjdare anställda.
Körde Kristianstad / Värmland ToR för två veckor sedan med en XC60 T8 PE på enkom bensin, snittade 0,79 vid pumpen vilket får anses vara riktigt bra för en sådan bil. Men det var gubbkörning. Har en tjänstebilskund med en V90 T5 som rullat 0,72 snitt på 7000mil. Så det går, men det tillhör såklart ovanligheterna att landa i dessa siffror med bensinare av denna storlek på bil.. Håller dock med i resonemanget att försöka gå anställda till mötes, så länge det finns ekonomiskt fog för det såklart.
 
Enligt dator, blir nog bäst om jag tankar fullt, kör lite sen fyller på igen så man får bättre resultat. Ska testa det nästa gång jag tankar!

Ja brukar ju variera också. I vissa bilar får jag samma resultat som du att jag måste tanka två gånger för att verkligen ha hela vägen upp med soppa. Men det är helt bil-beroende.
Vissa bilar är hopplösa att tanka och andra inga problem alls.
 
FB_IMG_1586950582108.jpg
Korrekt :)
Surt att ta Caprice över Town Car. Åkt Lincoln hela livet. Åkte 78 Licoln Continental till BB och sprillans nya 91 Town Car hem. Och åker 95 Mark Viii nu.
Tycker det är synd att Lincoln inte riktigt gör några intressanta bilar längre... Finns bara soccer mom SUVar och annat junk. Ingen riktig bil. Continental finns ju, men i extremt få exemplar.
Capricen var en 79 coupe, ganska ovanlig att hitta i Sverige. Tänkte att det finns fler Town Cars så det kan jag ta en annan gång.
FB_IMG_1586950463779.jpg
 
FB_IMG_1586950582108.jpg

Capricen var en 79 coupe, ganska ovanlig att hitta i Sverige. Tänkte att det finns fler Town Cars så det kan jag ta en annan gång.
FB_IMG_1586950463779.jpg

Älskar't!
När nån slags dröm om att köra riktig lowrider nån gång.
Tanigt byggd, 36 år gammal och kritvit både till hy och hår gör att jag förmodligen aldrig kommer komma undan med det.
Men som sagt - jag när en dröm.
 
Älskar't!
När nån slags dröm om att köra riktig lowrider nån gång.
Tanigt byggd, 36 år gammal och kritvit både till hy och hår gör att jag förmodligen aldrig kommer komma undan med det.
Men som sagt - jag när en dröm.

Perfekt!
Guldkedja, skjorta med enbart översta knappen knäppt och en fedora på skallen så skulle det vara riktigt komiskt :D
unnamed.jpg
 
Fullständigt korkat beteende, det där med att verka miljövänlig och välja plug-in, och så struntar förarna i att ladda bilarna? Företagen borde införa regler. Ska du ha Plug-in? Då måste du ladda den! Annars får du en dieseltjänstebil.
Ja lågt förmånsvärde är viktigare en rädda planeten. Men tydligen ger de stora bolagen bättre restvärden på plug in bilar vilket betyder bra TCO. Spontant skulle jag ta en ren elbil som klarar många mil om man kör långt, exempel tesla 3 eller Kia E Niro. Alternativt diesel :) kör man mycket så gör du bara 30-40 km kanske med el sedan ska din lilla symaskin motor konka runt med extra 300 kg batterier. Vill dock inte uttala mig om Mercedes diesel hybrid. Den är också spännande.
 
Fullständigt korkat beteende, det där med att verka miljövänlig och välja plug-in, och så struntar förarna i att ladda bilarna? Företagen borde införa regler. Ska du ha Plug-in? Då måste du ladda den! Annars får du en dieseltjänstebil.
Inte alltid man har möjlighet till att ladda, exempelvis om man bor i lägenhet. Men om det är billigare att köra hybrid pga. idiotiska skatteregler så varför skulle man inte utnyttja det?
 
Tillbaka
Topp