• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hur många har vi på forumet med bmw E24? Blir hemskt glad om ni lägger upp lite bilder :happyhappy: behöver inspireras och framför allt fälgvalet.

FA6A5478-41AA-4A53-8F28-D88890CE6247.jpeg


Kör vanliga typ femmor på min.
BBS är ju helrätt, så klart. Varianten som @Donkii tipsar om är givetvis allra bäst.
Även i övrigt så är han right on the money. Throwing Stars har jag också funderat på.
Min är ju ganska sen, så rent tidsmässigt hade det lirat hyggligt.
 
Få på M-performanceläppen på bakluckan på en 235:a så är utseendefrågan löst, den gör faktiskt en jäkla skillnad. Hade den på både 235:an och M2:an.

Av dom är det en M235xi (eller 240xi) jag hade gått på igen om jag skulle ha fossilbil igen. M-performance slutrör och läpp är givna. Underbar bil!

Personligen hade jag inte kollat på någon av de, utifrån vad du faktiskt säger: Porsche. Men det är slutligen du som ska köpa en bil, och utifrån budget hade jag även kollat på dessa:
Nissan Skyline R32/R33.
Mazda MX5.
Mazda RX7
Lotus Super 7.
Renault Megane RS.
Samt sist och absolut minst, en Mini Cooper (Äldre model med en pigg 1275/1380 motor eller liknande. Mer körglädje är svår att finna enligt mig, men min längd sätter lite käppar i hjulen för att faktiskt äga en.)

Kan bara kommentera att vill du ha en sportig bil så köp inte den gamla z4an. Kört Z4 mot TT på bana och det är ljusår i skillnad. TT -15 och framåt är väldigt sportig i chassi. Z4an känns i jämförelse som en tung yatch som är allt annat en sportig. Kränger och har hög tyngdpunkt. TTn nackdel är understyrning men inget du märker när du inte kör bana.

Den nya Z4a - Supra gen är givetvis en helt annan bil

Jag har haft en Z4 och under skalet är bilen en E46 så den är inte särskilt dyr i drift alls. Däremot har den typfel på cabmotorn (eller rättare sagt dräneringen av den) vilket gör att motorn går sönder med tämligen täta mellanrum om bilen står ute. Fick själv byta motor på min Z4 vilket kostade typ 15k. I övrigt var jag förtjust i bilen och den är överraskande användbar. I och med att cabben fälls framför bagaget och inte i det så finns mycket utrymme kvar på last även med taket nere vilket är ovanligt i cabsammanhang.

Om du redan vet att du vill ha en Porsche dock så känns det bakvänt att inte köpa en. Man köper inte de här typerna av bilar för att vara förnuftig ändå så du kommer bara längta efter det du egentligen vill ha.
Tackar för alla svar! Som väntat lite olika erfarenheter och åsikter. Men lite klokare har jag allt blivit.

Måste säga att TTn lockar medy i nuläget. Känns som ett bra alternativ som lite rolig ”daily driver” kommande 6-12 mån innan det är dags för byte igen.
 
  • Like
Reactions: par
Hej alla experter!

Snart är det sommar och dags för nåt kul tänkte jag :)

Kollar "sportbilar" i prisklassen kring 100-300 kkr. Det stora spannet beror på att jag värderar den totala ägandekostnaden högt.
Slipper huvudvärk i största möjliga mån, vill kunna nyttja bilen regelbundet och klara mig med vanlig service.

Kikat på följande
BMW Z4 (2004-) - kan tänka mig en del "underhållskostnader" som många "entusiastbilar"
BMW 228i - ful bakdel
BMW 235i - ful bakdel, kan tänka mig höga driftkostnader
Audi TT 2.0 TFSI (2015-), kan motoroptimeras till ca 300 vilket är lockande. Verkar vara relativt enkel i drift. Lite tråkig?

"Egentligen" vill jag ha en Porsche 987 eller 981. Men befarar att ett sådant köp skulle döda lusten att prova någon av ovan först (jag har alltså en tanke om att medvetet köpa en "nästan- bil").

Har tidigare mest kört BMW 1- serien (2012-) vilken är rolig men har inget behov av fler säten osv. Volkswagen Golf GTI/ R samt Scirocco R intresserar mig inte.

Korta svaret. Hade gått på en Boxster 987/981 om din budget sträcker sig dit. För att vara strikt tvåsitsig är de praktiska och bekväma. Två användbara bagageutrymmen fram och bak. En Europaresa för två inga problem. Mittmotor och boxsersexa - what’s not to like?

Kör själv en äldre välskött 986 -S sedan några år tillbaka till vardags som en semi entusiastbil. Den kommer att förbli i min ägo under många år framåt. Den har krupit mig under skinnet mer än jag hade trott. Man kan ställa den överallt oavsett om man är i Sverige eller utomlands. Den smälter in och väcker inget anstöt någonstans med sin fattigmans Porsche stämpel. Måste vara något av det mest prisvärda man kan köpa begagnat i Porsche väg. Bara att tacka och ta emot.

Kört en Z4M Coupe för många år sedan. Föredrog E46 M3:an där körmässigt. En standard Z4, eller 3:serie är inte riktigt att jämföra med en Porsche Boxster oavsett gen och modell. Även om Audi TT blev mer körglad i senare generationer så är de fortfarande i grund och botten en bil med mer stil över sportighet.

Du får rannsaka dig själv och fundera på vad du gillar och prioriterar. Alla bilarna du tog upp har styrkor och svagheter. Läs på lite och provkör.
 
Love it!:)
Var är sommaren?
Sommardäck på under måndagen!
Ska köra enligt spec i år.
Dvs 255 fram o 235 bak..
Vi är inte många som har så!
61DA23A1-4125-4667-B65F-CD9F8E390B14.jpeg
Har du de bredare fälgarna fram då också eller bara däcken? Skulle varit intressant att veta hur mycket skillnad det egentligen gör!
Kör med 235 runt om på vintersulorna men blir ju ingen rättvis jämförelse
 
Har du de bredare fälgarna fram då också eller bara däcken? Skulle varit intressant att veta hur mycket skillnad det egentligen gör!
Kör med 235 runt om på vintersulorna men blir ju ingen rättvis jämförelse
Med tanke på breddskillnaden vorde det vara en tum bredare framfälg.
Det är val std på RS3 med bredare framdäck för att mitigera understyrningen?
 
Med tanke på breddskillnaden vorde det vara en tum bredare framfälg.
Det är val std på RS3 med bredare framdäck för att mitigera understyrningen?
Inte standard men finns som tillval! Har själv det :)
Är 8,5” fram och 8” bak då, standard är 8” och 235 runt om

Syftade mer på om @Watcharound bara hade lagt på bredare däck på 8”fälgen eller om han skaffat bredare fälg också
 
Senast ändrad:
Hej alla experter!

Snart är det sommar och dags för nåt kul tänkte jag :)

Kollar "sportbilar" i prisklassen kring 100-300 kkr. Det stora spannet beror på att jag värderar den totala ägandekostnaden högt.
Slipper huvudvärk i största möjliga mån, vill kunna nyttja bilen regelbundet och klara mig med vanlig service.

Kikat på följande
BMW Z4 (2004-) - kan tänka mig en del "underhållskostnader" som många "entusiastbilar"
BMW 228i - ful bakdel
BMW 235i - ful bakdel, kan tänka mig höga driftkostnader
Audi TT 2.0 TFSI (2015-), kan motoroptimeras till ca 300 vilket är lockande. Verkar vara relativt enkel i drift. Lite tråkig?

"Egentligen" vill jag ha en Porsche 987 eller 981. Men befarar att ett sådant köp skulle döda lusten att prova någon av ovan först (jag har alltså en tanke om att medvetet köpa en "nästan- bil").

Har tidigare mest kört BMW 1- serien (2012-) vilken är rolig men har inget behov av fler säten osv. Volkswagen Golf GTI/ R samt Scirocco R intresserar mig inte.
Porsche Cayman S
 
Har du de bredare fälgarna fram då också eller bara däcken? Skulle varit intressant att veta hur mycket skillnad det egentligen gör!
Kör med 235 runt om på vintersulorna men blir ju ingen rättvis jämförelse
Kör också 235 runt om på vintern.
När jag köpte bilen var det 255 bak och 235 fram.
Nu blir det som Audi specat 8,5 tum fram med 255/30-19 och
8 tum 235/35-19 bak.
Blir kul att testa eftersom bilen i vanliga fall tenderar att vara understyrd.
 
Ge dem ett skambud

De med sportpaket är att föredrar
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Mazda MX-5 2.0 https://www.blocket.se/vi/90342783.htm

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Mazda MX-5 184 hk / Bodykit / Handling pack https://www.blocket.se/vi/90209740.htm

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Mazda MX-5 RF 184hk Sport Recaro https://www.blocket.se/vi/89182229.htm

Hej alla experter!

Snart är det sommar och dags för nåt kul tänkte jag :)

Kollar "sportbilar" i prisklassen kring 100-300 kkr. Det stora spannet beror på att jag värderar den totala ägandekostnaden högt.
Slipper huvudvärk i största möjliga mån, vill kunna nyttja bilen regelbundet och klara mig med vanlig service.

Kikat på följande
BMW Z4 (2004-) - kan tänka mig en del "underhållskostnader" som många "entusiastbilar"
BMW 228i - ful bakdel
BMW 235i - ful bakdel, kan tänka mig höga driftkostnader
Audi TT 2.0 TFSI (2015-), kan motoroptimeras till ca 300 vilket är lockande. Verkar vara relativt enkel i drift. Lite tråkig?

"Egentligen" vill jag ha en Porsche 987 eller 981. Men befarar att ett sådant köp skulle döda lusten att prova någon av ovan först (jag har alltså en tanke om att medvetet köpa en "nästan- bil").

Har tidigare mest kört BMW 1- serien (2012-) vilken är rolig men har inget behov av fler säten osv. Volkswagen Golf GTI/ R samt Scirocco R intresserar mig inte.
 
Senast ändrad:
Korta svaret. Hade gått på en Boxster 987/981 om din budget sträcker sig dit. För att vara strikt tvåsitsig är de praktiska och bekväma. Två användbara bagageutrymmen fram och bak. En Europaresa för två inga problem. Mittmotor och boxsersexa - what’s not to like?

Kör själv en äldre välskött 986 -S sedan några år tillbaka till vardags som en semi entusiastbil. Den kommer att förbli i min ägo under många år framåt. Den har krupit mig under skinnet mer än jag hade trott. Man kan ställa den överallt oavsett om man är i Sverige eller utomlands. Den smälter in och väcker inget anstöt någonstans med sin fattigmans Porsche stämpel. Måste vara något av det mest prisvärda man kan köpa begagnat i Porsche väg. Bara att tacka och ta emot.

Kört en Z4M Coupe för många år sedan. Föredrog E46 M3:an där körmässigt. En standard Z4, eller 3:serie är inte riktigt att jämföra med en Porsche Boxster oavsett gen och modell. Även om Audi TT blev mer körglad i senare generationer så är de fortfarande i grund och botten en bil med mer stil över sportighet.

Du får rannsaka dig själv och fundera på vad du gillar och prioriterar. Alla bilarna du tog upp har styrkor och svagheter. Läs på lite och provkör.
Låter härligt. Hur är ägandekostnaderna för de bilarna? Sökt runt lite och råder delade meningar.

Givetvis inte som en Corolla från 99 men det är ju skillnad om man klarar sig på service samt någon enstaka reparation kring tusenlapparna mot "haverier" där halva bilens kostnad skall cashas.

Ge dem ett skambud

De med sportpaket är att föredrar
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Mazda MX-5 2.0 https://www.blocket.se/vi/90342783.htm

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Mazda MX-5 184 hk / Bodykit / Handling pack https://www.blocket.se/vi/90209740.htm

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Mazda MX-5 RF 184hk Sport Recaro https://www.blocket.se/vi/89182229.htm
Jo har kikat på MX- 5 samt även Subaru BRZ/ Toyota GT86. MX- 5 verkar vara en riktigt körglad bil men motorn är ju så fasligt klen. Säkert jätterolig på en liten slingrig skogsväg men om man vill köra europaturné och motorvägskryssa lite med en fager dam vid sin sida känns det inte lika spännande?
 
Låter härligt. Hur är ägandekostnaderna för de bilarna? Sökt runt lite och råder delade meningar.

Givetvis inte som en Corolla från 99 men det är ju skillnad om man klarar sig på service samt någon enstaka reparation kring tusenlapparna mot "haverier" där halva bilens kostnad skall cashas.

Försäkring är individuellt. Ringer man runt till olika bolag så finns det de som har väldigt låga premier har jag märkt. Varken mer eller mindre än många familjebilar. Skatten ligger väl på ca 2500 kr +- någon hundralapp. Kör man den delar av året så kan man ju ha den garageförsäkrad så då blir det ju en ganska liten kostnad om man har förvaringen löst och inte ruineras där.

En 986 från -04 som jag har är 16 år gammal. Som sagt ett fint exemplar när jag köpte den. Har hållit den i samma skick fast milen tickat på med långresor och vardagskörning. Den mår bra av att användas som alla bilar. Har servat den enligt intervall och gjort årsservice mellan dem. Det är dyrare än en standardbil, men inget att höja ögonbrynen över. Det finns förutom Porsche Centers (som tar olika betalt), många oberoende Porsche specialister som man kan åka till. Utöver service har jag bytt generatorn. Det var inte så blodigt. En utbytesenhet från Bosch om jag inte minns fel, via en oberoende Porsche verkstad.

Köper man en sådan bil så rekommenderar jag dig att köpa ett fint välhållet exemplar. Det finns inga billiga genvägar. Det kostar att lyfta skicket på en bil som har negligerats. Snåla själv inte på underhållet. Sedan kan man råka ut för missöden. Köper man t ex en gammal 986 Boxster S så ligger de väl någonstans mellan 150´- 180´. Givet det kan man givetvis råka ut för dyra reparationer om man har otur. Så det gäller att ha en buffert för det. Gäller alltid när man köper äldre begagnade bilar oavsett märke. Förr eller senare så händer det någon och då får man ta det då. Än så länge har mitt ägande varit bekymmersfritt. Har en ännu äldre luftkyld Porsche och den har också varit bekymmersfri alla år. Emellanåt får man vara bredd på att åtgärda saker som är åldersrelaterat samtidigt som man sköter den rutinmässiga servicen. För många år sedan hade jag en Alfa Romeo och den var bekymmersfri den också. Ägde den under många år och skötte den på samma sätt som jag sköter alla fordon jag ägt och äger.

Boxstern köpte jag för att jag ville ha en rolig bil att köra som man med gott samvete kunde använda och ställa ifrån sig. Under sensommaren förra året körde jag flera hundra mil nere i Europa, över till Korsika och Sardinien under en månads tid. Bodde knappt mer än två nätter på ett ställe. Gjorde en liknande resa här om året och kommer nog att göra fler resor av den typen när Corona epidemin har lagt sig. Hade inte gjort eller planerat den typen av resor om jag inte litat på bilen (mitt eget exemplar).

En modern Boxster (inte alla 986, men de senare) har alla moderna hjälpmedel så med bra vinterdäck så kan vem som helst köra bilen året runt om man önskar i alla väder. Man kan med andra ord ha en Boxster som enda bil.

Var och köpa en Buxbom träd i min här om dagen. Bara fälla taket och sätta trädet på passageraresätet med bältet om och några plagg att skydda inredningen med.
 
Försäkring är individuellt. Ringer man runt till olika bolag så finns det de som har väldigt låga premier har jag märkt. Varken mer eller mindre än många familjebilar. Skatten ligger väl på ca 2500 kr +- någon hundralapp. Kör man den delar av året så kan man ju ha den garageförsäkrad så då blir det ju en ganska liten kostnad om man har förvaringen löst och inte ruineras där.

En 986 från -04 som jag har är 16 år gammal. Som sagt ett fint exemplar när jag köpte den. Har hållit den i samma skick fast milen tickat på med långresor och vardagskörning. Den mår bra av att användas som alla bilar. Har servat den enligt intervall och gjort årsservice mellan dem. Det är dyrare än en standardbil, men inget att höja ögonbrynen över. Det finns förutom Porsche Centers (som tar olika betalt), många oberoende Porsche specialister som man kan åka till. Utöver service har jag bytt generatorn. Det var inte så blodigt. En utbytesenhet från Bosch om jag inte minns fel, via en oberoende Porsche verkstad.

Köper man en sådan bil så rekommenderar jag dig att köpa ett fint välhållet exemplar. Det finns inga billiga genvägar. Det kostar att lyfta skicket på en bil som har negligerats. Snåla själv inte på underhållet. Sedan kan man råka ut för missöden. Köper man t ex en gammal 986 Boxster S så ligger de väl någonstans mellan 150´- 180´. Givet det kan man givetvis råka ut för dyra reparationer om man har otur. Så det gäller att ha en buffert för det. Gäller alltid när man köper äldre begagnade bilar oavsett märke. Förr eller senare så händer det någon och då får man ta det då. Än så länge har mitt ägande varit bekymmersfritt. Har en ännu äldre luftkyld Porsche och den har också varit bekymmersfri alla år. Emellanåt får man vara bredd på att åtgärda saker som är åldersrelaterat samtidigt som man sköter den rutinmässiga servicen. För många år sedan hade jag en Alfa Romeo och den var bekymmersfri den också. Ägde den under många år och skötte den på samma sätt som jag sköter alla fordon jag ägt och äger.

Boxstern köpte jag för att jag ville ha en rolig bil att köra som man med gott samvete kunde använda och ställa ifrån sig. Under sensommaren förra året körde jag flera hundra mil nere i Europa, över till Korsika och Sardinien under en månads tid. Bodde knappt mer än två nätter på ett ställe. Gjorde en liknande resa här om året och kommer nog att göra fler resor av den typen när Corona epidemin har lagt sig. Hade inte gjort eller planerat den typen av resor om jag inte litat på bilen (mitt eget exemplar).

En modern Boxster (inte alla 986, men de senare) har alla moderna hjälpmedel så med bra vinterdäck så kan vem som helst köra bilen året runt om man önskar i alla väder. Man kan med andra ord ha en Boxster som enda bil.

Var och köpa en Buxbom träd i min här om dagen. Bara fälla taket och sätta trädet på passageraresätet med bältet om och några plagg att skydda inredningen med.
Grymt utförligt svar, tackar för det.

Jo har funderat lite kring Boxster eller Cayman som enda bil. Väldigt härligt att på sommarhalvåret kunna dra ned suffletten men samtidigt har jag (kanske felaktigt) varit nojig över vinterkörning (givet inte de absolut värsta dagarna/ veckorna).

Låter ändå som att du varit förskonad och verkar vara en riktigt härlig bil. Priserna är ju överkomliga även för fina ex så jag skall ta ett tankevarv kring att införskaffa en äldre Porsche som sommarbil och ha nån billig GTI eller liknande för vinterkörning...
 
Grymt utförligt svar, tackar för det.

Jo har funderat lite kring Boxster eller Cayman som enda bil. Väldigt härligt att på sommarhalvåret kunna dra ned suffletten men samtidigt har jag (kanske felaktigt) varit nojig över vinterkörning (givet inte de absolut värsta dagarna/ veckorna).

Låter ändå som att du varit förskonad och verkar vara en riktigt härlig bil. Priserna är ju överkomliga även för fina ex så jag skall ta ett tankevarv kring att införskaffa en äldre Porsche som sommarbil och ha nån billig GTI eller liknande för vinterkörning...
Vinterkörning finns egentligen ingenting som hindrar i någon av bilarna du har radat upp, alla tål det och klarar det. Värme osv var länge sedan det var ett problem. Men det sliter mycket mer på lack och på en entusiastbetonad bil är det trist när hela fronten blir prickig efter ett par år.
 
Vinterkörning finns egentligen ingenting som hindrar i någon av bilarna du har radat upp, alla tål det och klarar det. Värme osv var länge sedan det var ett problem. Men det sliter mycket mer på lack och på en entusiastbetonad bil är det trist när hela fronten blir prickig efter ett par år.
Fast vad är roligast: använda och njuta av vad en bil är till för eller en prickfri front? Är svaret nummer två kanske det inte är en bil man borde köpt alls?
 
Grymt utförligt svar, tackar för det.

Jo har funderat lite kring Boxster eller Cayman som enda bil. Väldigt härligt att på sommarhalvåret kunna dra ned suffletten men samtidigt har jag (kanske felaktigt) varit nojig över vinterkörning (givet inte de absolut värsta dagarna/ veckorna).

Låter ändå som att du varit förskonad och verkar vara en riktigt härlig bil. Priserna är ju överkomliga även för fina ex så jag skall ta ett tankevarv kring att införskaffa en äldre Porsche som sommarbil och ha nån billig GTI eller liknande för vinterkörning...

Inte fel att ha en äldre Porsche som entusiast/sommarbil och ett komplement övriga året.

Både Cayman och Boxster kan man som sagt ha som enda bil om man inte behöver något mer praktiskt i vardagen. Kör man väldigt lite vintertid och kanske inte har behov av en bil i vardagen så skulle jag bara skaffa en uppsättning vinterdäck på ett par begagnade fälgar. Då kan man använda bilen de dagarna där det är skonsamt väder trots låga temperaturer och fläckvis halka. Bilarna är galvaniserade, de har bra rostskydd från fabrik. Om inte bilarna har varit krockskadade och dåligt reparerade så ska det inte vara något där. Se till att hålla den ren, vårda lacken och håll lite avstånd till framförvarande. Lite förebyggande underhåll och kontroll på våren så tror jag inte att bilen tar nämnvärt med stryk faktiskt av att användas mer regelbundet. Tvärt om så mår den bättre av det och du får mer känsla för bilen. Hur tillförlitligt den är, vilket kan vara bra inför långresor nere i Europa.
 
Fast vad är roligast: använda och njuta av vad en bil är till för eller en prickfri front? Är svaret nummer två kanske det inte är en bil man borde köpt alls?
Att äta godis varje dag blir inte lika kul i längden ändå. Att ställa på bilen på våren när värmen kommer är en fantastisk känsla.
 
Jag är sugen på ett så kallat retromod-projekt på sidan av mitt andra projekt, då är tanken en tom bilkaross som enligt mig är vacker men saknar det runt i kring för att vara intressant att köra runt i på daglig basis utan att behöva stå vid vägkanten utan att kunna fixa problemet, då det enligt mig är någonting en bil ska klara av. Så en gammal kaross fast med modern framvagn, bakvagn & drivlina som jag såklart trollar ihop själv är tankegången. Tänker mig ett relativt enkelt projekt i budget 200-300’.

De karosser jag kollar på, är följande:
Ford Mustang -64 1/2 -66
Mercedes W108
Rolls-Royce Silver Shadow
Toyota FJ
Jaguar XJ


Någon som har erfarenhet av bilarna & retromod-projekt och dess tillhörande unikum?
 
Jag är sugen på ett så kallat retromod-projekt på sidan av mitt andra projekt, då är tanken en tom bilkaross som enligt mig är vacker men saknar det runt i kring för att vara intressant att köra runt i på daglig basis utan att behöva stå vid vägkanten utan att kunna fixa problemet, då det enligt mig är någonting en bil ska klara av. Så en gammal kaross fast med modern framvagn, bakvagn & drivlina som jag såklart trollar ihop själv är tankegången. Tänker mig ett relativt enkelt projekt i budget 200-300’.

De karosser jag kollar på, är följande:
Ford Mustang -64 1/2 -66
Mercedes W108
Rolls-Royce Silver Shadow
Toyota FJ
Jaguar XJ


Någon som har erfarenhet av bilarna & retromod-projekt och dess tillhörande unikum?
Har inget vettigt att säga förutom att detta är bland det koolaste jag sett:
 
Fast vad är roligast: använda och njuta av vad en bil är till för eller en prickfri front? Är svaret nummer två kanske det inte är en bil man borde köpt alls?

Bästa är om folk njuter av bilarna. Det är ingen som kommer att tacka en för att man har söndagskört sin Porsche och aldrig har tagit ut den i regn. För egen del älskar jag att köra i regn med min gamla luftkylda 911 på landsvägarna långt in på senhöstarna. Satte på en uppsättning begagnade vinterdäck på fälg för att leka lite i nysnön på osaltade vägar i full snöstorm. Piskat den på bana i Sverige och utomlands, tagit ner den till både ringen och Spa. Ta t ex GT3:eek:r och bilar av den typen. För några år sedan när första 996 GT3 kom såg man dem på bandagar och folk körde dem till och från. Samma sak med de äldre luftkylda 911:eek:rna. Ägarna körde bana, modifierade dem efter eget tycke. De fick patina. Det är fantastiskt glädjande att se bilar användas som de var avsedda. Möta ägarna och dela och jämföra upplevelser. Ta inryck. Bilarna är bara redskapen.

Nu gör folk gör sig stora besvär att skydda lacken på olika ställen där de blästras. De tar sin GT3 på biltransport till banevent på Ferrari manér. Sedan säljer de bilen efter något år med under 1500- 2500 mil där den ser ut att ha varit söndagskörd. I själva verket har den gått majoriteten av milen på bana, vilket de så klart inte nämner för spekulanterna.

Att vanliga 911or avsedda för ren körning på gata hanteras med silkeshandskar som om de vore något oersättligt är tråkigt. Många ägare borde njuta mer av sina bilar. På ålderns höst är det nog sånt som man kan tänka tillbaka till. Uppskatta upplevelserna. Det är dem man kommer ihåg med glädje. T om missödena blir en positiv sak när man ser tillbaka. Att man bockat av ägandet av en fin bil som man putsat i garaget. Det är nog sådant man ångrar om man är bilentusiast i själ och hjärta. Lyssnar man på de som är äldre och har sparat sina bilar när de var yngre så har de gjort precis tvärt om när de har blivit äldre och insett att livet är kort.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp