• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hur blev det så här? Nu när barnen flyttat ut och vi skulle köpa något kul så blev det en VW Polo blue motion med en trecylindrig diesel på 75 hästar. Kanske måsta komplettera med något annat. Grannens kommentar var ”oj vilken söt liten bil!” Precis det man vill höra... Innan dess har jag haft följande bilar i kronologisk ordning.
Volvo Amazon
Volvo 142
Volvo 145
VW Caravelle
Honda Shuttle
Lexus GS
Toyota Auris
BMW 523
Mazda 323
BMW 318
Volvo V60 AWD
På entusiastsidan...
Vauxhall Viva
MGB GT
MG Midget
MB 450SLC
BMW 2002Tii

och nu det här:) Blir en drog att köra snålt. Kan inte låta bli färddatorn. Det enda tuffa är att den har två dörrar...
F4C86D87-B40E-4D87-8383-4C5483F085DB.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag är sugen på ett så kallat retromod-projekt på sidan av mitt andra projekt, då är tanken en tom bilkaross som enligt mig är vacker men saknar det runt i kring för att vara intressant att köra runt i på daglig basis utan att behöva stå vid vägkanten utan att kunna fixa problemet, då det enligt mig är någonting en bil ska klara av. Så en gammal kaross fast med modern framvagn, bakvagn & drivlina som jag såklart trollar ihop själv är tankegången. Tänker mig ett relativt enkelt projekt i budget 200-300’.

De karosser jag kollar på, är följande:
Ford Mustang -64 1/2 -66
Mercedes W108
Rolls-Royce Silver Shadow
Toyota FJ
Jaguar XJ


Någon som har erfarenhet av bilarna & retromod-projekt och dess tillhörande unikum?

Spränger ju budgeten TOTALT, men älskar alla retromodprojekt med elektrisk drivlina som börjar dyka upp. Teslaprestanda i en gammal bil.
 
Stämmer. Såg att du har/har haft en Tii, underbara bilar, jag har haft många 02or. Både Tii och Ti. Längtar ibland. Men det är svårt att ro hem ett fint ex, så jag får nog leva på gamla lagrar.
Ja det är helt galet vad priserna rusat. Köpte min i Luleå för 12 år sedan för 50k. Dog så fort man gasade och var lite orolig att det var den mekaniska insprutningen från kügelfisher som trasslade. Dyrt som bara den om det varit den. Efter byte av elektrisk bensinpump och lite till så gick den som den skulle. Sålde den i München ett år senare på en bilfirma för 120k då jag blev av med garaget. Dagen efter sålde bilfirman den för 250k. That is life:)
B6E1E198-1D20-4A07-A348-2B77D4D72D6D.jpeg
5E4CF028-8D65-41F3-BD9D-4DF80F507BFD.jpeg
4AC5EEB9-6133-4C02-AF2E-CB6DF8B70E5D.jpeg
7CD32186-B418-4FF5-A569-BE59A37E3183.jpeg
A38FED91-79C7-4D4B-AEB6-E35FD9AF6C47.jpeg
85BD47DE-98B1-4648-AFC0-14225320FADE.jpeg
ACDE01A1-25E3-4A05-8B61-39FBCDAC947A.jpeg
 
Senast ändrad:
Ja det är helt galet vad priserna rusat. Köpte min i Luleå för 10 år sedan för 50k. Dog så fort man gasade och var lite orolig att det var den mekaniska insprutningen från kügelfisher som trasslade. Dyrt som bara den om det varit den. Efter byte av elektrisk bensinpump och lite till så gick den som den skulle. Sålde den i München ett år senare på en bilfirma för 120k då jag blev av med garaget. Dagen efter sålde bilfirman den för 250k. That is life:)
B6E1E198-1D20-4A07-A348-2B77D4D72D6D.jpeg
5E4CF028-8D65-41F3-BD9D-4DF80F507BFD.jpeg
4AC5EEB9-6133-4C02-AF2E-CB6DF8B70E5D.jpeg
7CD32186-B418-4FF5-A569-BE59A37E3183.jpeg
A38FED91-79C7-4D4B-AEB6-E35FD9AF6C47.jpeg
85BD47DE-98B1-4648-AFC0-14225320FADE.jpeg
ACDE01A1-25E3-4A05-8B61-39FBCDAC947A.jpeg
Oj! Var det din dubbel i. Den har sett live. En av dom finaste i riket. Nu är den på kontinenten. Hoppas den har hittat rätt ägare.
 
Oj! Var det din dubbel i. Den har sett live. En av dom finaste i riket. Nu är den på kontinenten. Hoppas den har hittat rätt ägare.
Ingen aning vem som köpte den men den gick på dagen. Körde 200 mil med sonen till München vilket var fullkomligt livsfarligt. Trots att man låg på 130-150 kmh så var det alltid någon som låg snett bakom och kollade in bilen när man kom ifatt någon långsammare.. Minns också att jag hade 20-30 personer runt mig när jag skulle justera brytarpetsarna på någon mack i norra Tyskland.
 
Ja det är helt galet vad priserna rusat. Köpte min i Luleå för 12 år sedan för 50k. Dog så fort man gasade och var lite orolig att det var den mekaniska insprutningen från kügelfisher som trasslade. Dyrt som bara den om det varit den. Efter byte av elektrisk bensinpump och lite till så gick den som den skulle. Sålde den i München ett år senare på en bilfirma för 120k då jag blev av med garaget. Dagen efter sålde bilfirman den för 250k. That is life:)
B6E1E198-1D20-4A07-A348-2B77D4D72D6D.jpeg
5E4CF028-8D65-41F3-BD9D-4DF80F507BFD.jpeg
4AC5EEB9-6133-4C02-AF2E-CB6DF8B70E5D.jpeg
7CD32186-B418-4FF5-A569-BE59A37E3183.jpeg
A38FED91-79C7-4D4B-AEB6-E35FD9AF6C47.jpeg
85BD47DE-98B1-4648-AFC0-14225320FADE.jpeg
ACDE01A1-25E3-4A05-8B61-39FBCDAC947A.jpeg
Köpte min 2002 -70 1998 för 1500 spänn med defekt växellåda har den kvar ännu
Ja det är helt galet vad priserna rusat. Köpte min i Luleå för 12 år sedan för 50k. Dog så fort man gasade och var lite orolig att det var den mekaniska insprutningen från kügelfisher som trasslade. Dyrt som bara den om det varit den. Efter byte av elektrisk bensinpump och lite till så gick den som den skulle. Sålde den i München ett år senare på en bilfirma för 120k då jag blev av med garaget. Dagen efter sålde bilfirman den för 250k. That is life:)
B6E1E198-1D20-4A07-A348-2B77D4D72D6D.jpeg
5E4CF028-8D65-41F3-BD9D-4DF80F507BFD.jpeg
4AC5EEB9-6133-4C02-AF2E-CB6DF8B70E5D.jpeg
7CD32186-B418-4FF5-A569-BE59A37E3183.jpeg
A38FED91-79C7-4D4B-AEB6-E35FD9AF6C47.jpeg
85BD47DE-98B1-4648-AFC0-14225320FADE.jpeg
ACDE01A1-25E3-4A05-8B61-39FBCDAC947A.jpeg
 
Jag är sugen på ett så kallat retromod-projekt på sidan av mitt andra projekt, då är tanken en tom bilkaross som enligt mig är vacker men saknar det runt i kring för att vara intressant att köra runt i på daglig basis utan att behöva stå vid vägkanten utan att kunna fixa problemet, då det enligt mig är någonting en bil ska klara av. Så en gammal kaross fast med modern framvagn, bakvagn & drivlina som jag såklart trollar ihop själv är tankegången. Tänker mig ett relativt enkelt projekt i budget 200-300’.

De karosser jag kollar på, är följande:
Ford Mustang -64 1/2 -66
Mercedes W108
Rolls-Royce Silver Shadow
Toyota FJ
Jaguar XJ


Någon som har erfarenhet av bilarna & retromod-projekt och dess tillhörande unikum?
Vad gäller Jaguar XJ finns det några i Sverige som slängt ur den gamla XK-motorn och stoppat i den nyare AJ6 (en rak sexa från åren 88-94, med upp till c:a 250hk). Det blir ju inte modernt som 2020, men det blir lite bättre i alla fall. Den passar tydligen hyggligt bra.
 
Hur blev det så här? Nu när barnen flyttat ut och vi skulle köpa något kul så blev det en VW Polo blue motion med en trecylindrig diesel på 75 hästar. Kanske måsta komplettera med något annat. Grannens kommentar var ”oj vilken söt liten bil!” Precis det man vill höra... Innan dess har jag haft följande bilar i kronologisk ordning.
Volvo Amazon
Volvo 142
Volvo 145
VW Caravelle
Honda Shuttle
Lexus GS
Toyota Auris
BMW 523
Mazda 323
BMW 318
Volvo V60 AWD
På entusiastsidan...
Vauxhall Viva
MGB GT
MG Midget
MB 450SLC
BMW 2002Tii

och nu det här:) Blir en drog att köra snålt. Kan inte låta bli färddatorn. Det enda tuffa är att den har två dörrar...
F4C86D87-B40E-4D87-8383-4C5483F085DB.jpeg
På tal om ”söt bil”; jag hade för 12-13 år sedan köpt min första gammelbil - en Mustang -65. Röd och klassisk, helt original med V8 (289:a).
Ville egentligen ha nåt mer ”muskligt”, men tänkte som så att jag börjar med nåt klassiskt för att känna på hela grejen med gammelbil.
Åker stolt till bästa polaren för att visa upp den och hans fru utbrister: ”Nä, men så söt!”

Ridå... Ut på Blocket och leta... Hittade en -69 Mach1:a istället som nu är rejält upptrimmad och som skrämmer fruar och barn när jag kör förbi. Den kallar INGEN söt!

1C414D7E-395A-413B-A8E0-64C70CC99475.jpeg

-65:an. Numera såld till morsans särbo. Rullar numera nere i Skåne.

4A5F7FC3-31E6-4884-989E-C8EF4516D1F0.jpeg


-69:an.
 
Ja vi får se om det blir S650 plattforme, då är det förhoppningsvis ganska så mycket förbättrad jämfört med S550 plattformen som innehåller en hel del stål-komponenter.

Vad gäller vikten hur och S550 plattformen klarar det ger nya GT500 en rätt så bra inblick i. De har gjort en hel del uppdateringar utöver motor och låda och den klarar sig riktigt bra när det svänger trots ökad vikt med nya motorn/lådan.

Om bilen i artikeln hade hamnat runt 1800kg så är det rätt gångbart ändå. Tror dock inte den blir så pass lätt då den troligtvis kommer kosta för mycket då.

Klart intressant bil men beror lite på vad viken hamnar på :)
 
Eftersom det är lite fart i biltåden... appropå BMW 02.. här är en dubbel ii, som jag ägde, en brutalt läcker bil . Hamnade efter min försäljning till en underbar fantast. Idag vet man inte vad den tog vägen, det var ju länge sen.. haft den stora äran/ ägt en mängd av det mulligaste( sthlmslang) av BMW modeller. Men vissa utmärkersig kraftfullt. Alpina, visst, byggt av entusiaster som har ett livfullt hjärta för hur en bil ska fungera .. men 02 på 70 talet... då för förstår man tidsandan lite bättre kring vad bilindustrin kunde . Jag har alltid hyllat våra SAAB o Volvo och har vari en riktig Alfagalning, men efter allt samröre med märket från södra Bayern så vet vet jag vad som gäller. P.S En E 12 på 70 talet låg en bra bit före dom övriga i bilindustrin, rattade det mesta på den tiden D.S. Men mitt hjärta för den Amerikanska bilkulturen bär jag med mig stolt som en tupp !!
 
Tillbaka
Topp