• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Dt250

Rolex
Paneristi
Om man betalar allt själv bör man då rabatt... försäkringsbolagen har jättebra rabatter typ 30-40%.
Ordinarie priser är nästan bara till för att kunna ge dess rabatter plus att det ska se ut som om konsumenten bara betalar en liten del av kostnaden även fast vi ofta betalar ca halva kostnaden med vår självrisk...
Rabatt, har jag fått,men aldrig fått eller hört någon som fått 40%. Vilket försäkringsbolag ?
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Rabatt, har jag fått,men aldrig fått eller hört någon som fått 40%. Vilket försäkringsbolag ?

Jag menar inte att du som privatperson får 40 %.
Om listpriset för en ruta är säg 6000kr så betalar försäkribgsbolaget ca 4000 kr - din självrisk på mellan 1500 och 2100 (vanligast är en självrisk på mellan 1500 och 35% av listpris).
Som konsument bör du iaf. Kunna få runt 10- 15% rabatt, då tjänar glasfirman ändå mer än vad de gjort via försäkringsbolag...
 

Chuck

Patek
2-Faktor
BMW comfort stol, hur mycket bättre är den än sportstolen? Tänker långkörningar 4-5 timmar ev tankning+kaffe on the way.
 

Marli

Cartier
Vilken modell / serie? Det finns på vissa 5/7 serier också en ’konturstol’ vilket är en mix av sportstolens sittdel med comfortstolens ryggdel. Många menar att det är den ultimata stolen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
BMW comfort stol, hur mycket bättre är den än sportstolen? Tänker långkörningar 4-5 timmar ev tankning+kaffe on the way.
Antar att du pratar 5-serie? Jag har haft både komfortstol och det som kallas "sportstol". Den senare var lika skön egentligen men kunde inte justeras lika mycket bara. Skulle inte vara en showstopper för mig.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Vilken modell / serie? Det finns på vissa 5/7 serier också en ’konturstol’ vilket är en mix av sportstolens sittdel med comfortstolens ryggdel. Många menar att det är den ultimata stolen.

Antar att du pratar 5-serie? Jag har haft både komfortstol och det som kallas "sportstol". Den senare var lika skön egentligen men kunde inte justeras lika mycket bara. Skulle inte vara en showstopper för mig.

Tänker mig 5 serie, kör 3 serie nu med sportstol och kan känna efter 30-35 mil att jag behöver ta en paus då Ashlet värker. Funderade på ifall nästa byte (typ om 12 månader) ska vara stort fokus på ultimat långfärdskomfort.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tänker mig 5 serie, kör 3 serie nu med sportstol och kan känna efter 30-35 mil att jag behöver ta en paus då Ashlet värker. Funderade på ifall nästa byte (typ om 12 månader) ska vara stort fokus på ultimat långfärdskomfort.

Kan varken säga nu eller bä men komfortstolarna jag hade i E60 var riktigt jävla bra.
Visst kändes det lite i röven efter 35 mil men det gör det av alla stolar jag suttit i.

Kan bara tänka mig att nyare bilar med komfort stolarna bara är bättre.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Dum fråga...

Hur länge är motorolja som stått i öppen förpackning okej att använda?
Gjorde lite röjning i garaget och hittade då att jag hade tre liter över från bytet från förrförra året. Stått i sin originaldunk sedan dess, men med bruten plombering så klart.
Okej att använda?

Vet inte om det är relevant, men jag byter olja och filter varje år på sommarbilarna. Ingen av dem hinner gå mer än ca 150 mil mellan byten.

Det är inte dumsnålhet. Kostar ju max någon hundring att ersätta oljan...
Däremot känns det så dumt att kassera 3 liter olja om den nu är okej att använda.

Nån som vet?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Dum fråga...

Hur länge är motorolja som stått i öppen förpackning okej att använda?
Gjorde lite röjning i garaget och hittade då att jag hade tre liter över från bytet från förrförra året. Stått i sin originaldunk sedan dess, men med bruten plombering så klart.
Okej att använda?

Vet inte om det är relevant, men jag byter olja och filter varje år på sommarbilarna. Ingen av dem hinner gå mer än ca 150 mil mellan byten.

Det är inte dumsnålhet. Kostar ju max någon hundring att ersätta oljan...
Däremot känns det så dumt att kassera 3 liter olja om den nu är okej att använda.

Nån som vet?

Ingen aning om rätt eller fel men jag har använt olja som är minst 10 år gammal.
Kör för fan.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Dum fråga...

Hur länge är motorolja som stått i öppen förpackning okej att använda?
Gjorde lite röjning i garaget och hittade då att jag hade tre liter över från bytet från förrförra året. Stått i sin originaldunk sedan dess, men med bruten plombering så klart.
Okej att använda?

Vet inte om det är relevant, men jag byter olja och filter varje år på sommarbilarna. Ingen av dem hinner gå mer än ca 150 mil mellan byten.

Det är inte dumsnålhet. Kostar ju max någon hundring att ersätta oljan...
Däremot känns det så dumt att kassera 3 liter olja om den nu är okej att använda.

Nån som vet?
Håller länge om den har stått i svalt och torrt utrymme. Jag skulle inte tveka använda den.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Dum fråga...

Hur länge är motorolja som stått i öppen förpackning okej att använda?
Gjorde lite röjning i garaget och hittade då att jag hade tre liter över från bytet från förrförra året. Stått i sin originaldunk sedan dess, men med bruten plombering så klart.
Okej att använda?

Vet inte om det är relevant, men jag byter olja och filter varje år på sommarbilarna. Ingen av dem hinner gå mer än ca 150 mil mellan byten.

Det är inte dumsnålhet. Kostar ju max någon hundring att ersätta oljan...
Däremot känns det så dumt att kassera 3 liter olja om den nu är okej att använda.

Nån som vet?
Finns ju oljor som legat ännu längre i sämre förhållanden.. typ motorn.. Men som sagt man vill ju att olja ska göra sitt jobb ordentligt. Dock vill jag minnas att jag sett en 5års bäste före datum på någon flaska..
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Gjorde Allroaden ren från vinterns äventyr så nu är den redo för sommarhalvåret!
IMG_3456.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Vad är det som ligger på allroadens motorhuv?
Ser ut som ett stenskottsskydd.

Stenskottsskydd?? Nä dom är transparenta, har det själv på min pickup, det syns inte om man inte kollar mycket nära och noga.
Det måste vara någon typ av tork-duk, fast full bredd?
Haha, vah?
Har ni aldrig en car bra, grappar? Värsta modet på 60-talet och sedan ett antal år återigen på modet, särskilt bland VAG-bilar! :)
Jag har den mest för att skydda mot just stenskott, sedan skänker den mig glädje på alla reaktioner man får! :D
 
Senast ändrad:
Topp