• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Vad tror vi om polestar 2 fast sneakmodellen? €40k utan bling o tillbehör. Är inte svinlångt bort i pris för medelsvensondödliga. Frågan är hur premium den är.. o givetvis prestandan. 30 faktiska mil är minimum för mig.

bara priset släppt tror jag och gissar att den är snarlik i stuket som dyra. Ser jävligt bra ut enligt mig iaf.
 
Vad tror vi om polestar 2 fast sneakmodellen? €40k utan bling o tillbehör. Är inte svinlångt bort i pris för medelsvensondödliga. Frågan är hur premium den är.. o givetvis prestandan. 30 faktiska mil är minimum för mig.

bara priset släppt tror jag och gissar att den är snarlik i stuket som dyra. Ser jävligt bra ut enligt mig iaf.
Det svåra är ju om det nånsin kommer några. Vi är verkligen långt ifrån samma leveranstider på elbilar som konventionella. Det kommer en skvätt här och där men har man otur så får man vänta i 14 månader. Den typen av osäkerhet är dåligt för försäljningen.

När det gäller räckvidd så är de enda som är rädd för det de som inte äger någon elbil. De som gör har inga problem alls ;)
 
Något jag inte riktigt förstått när det gäller Polestar och Volvo är var Volvo kommer att ta vägen om Polestar blir Volvos fortsatta elbilsmärke (och då inte prestanda-elbilsmärke som jag först trodde). Om vi förutsätter att framtidens bilar är rena elbilar, vad händer med Volvo då? :wideyed: Har jag totalt missat något..?
 
Något jag inte riktigt förstått när det gäller Polestar och Volvo är var Volvo kommer att ta vägen om Polestar blir Volvos fortsatta elbilsmärke (och då inte prestanda-elbilsmärke som jag först trodde). Om vi förutsätter att framtidens bilar är rena elbilar, vad händer med Volvo då? :wideyed: Har jag totalt missat något..?
Om jag har förstått det hela rätt så vill Polestar ha lite annorlunda fokus än vad som skulle vara tillåtet under Volvo varumärket. Volvo kommer också ha egna elbilar, XC40 finns väl som elbil nu?
https://www.nyteknik.se/fordon/polestar-vill-sta-pa-egna-ben-nagot-annat-an-volvo-6950548
 
Om jag har förstått det hela rätt så vill Polestar ha lite annorlunda fokus än vad som skulle vara tillåtet under Volvo varumärket. Volvo kommer också ha egna elbilar, XC40 finns väl som elbil nu?
https://www.nyteknik.se/fordon/polestar-vill-sta-pa-egna-ben-nagot-annat-an-volvo-6950548
Intressant, det känns ju som den enda vägen om båda ska existera och tillverka elbilar. Tack för länken! Nu när du säger det så kommer jag ihåg att XC40 finns som elbil.
 
Mina tips:
1. Köp inte en BMW
2.Köp en bil utan keyless-go

så har du genast ökat dina chanser avsevärt att få behålla bilen :)

Skit också. Två fel av två möjliga ... :banghead:
Ja, tyvärr är det så som Richie säger.
Jag lever tyvärr efter den devisen efter att ha haft en M2:a.
Den hade iofs inte Keyless, vilket jag aktivt valde bort som tillbehör, men de kunde slakta bilen ändå :(
Det återspeglas även i försäkringspremierna som blivit skyhöga på alla BMW, inte bara M-bilar.

Undvik även Audis S och RS-modeller då de är populära att stjäla för rån och inbrott.
Men av någon anledning verkar inte buset riktigt lika intresserade av AMG-mercor så det kanske kan funka?

Annars är kanske en snabb jänkare, britt eller italienare ett bättre val om du vill åka fort och kunna ha bilen parkerad utan ångest :)
En Alfa Giulia QV är ju svinball men den riskerar väl att stå på verkstad i stället då kvaliteten på tidiga QVs verkar klart undermålig.
 
Ja, tyvärr är det så som Richie säger.
Jag lever tyvärr efter den devisen efter att ha haft en M2:a.
Den hade iofs inte Keyless, vilket jag aktivt valde bort som tillbehör, men de kunde slakta bilen ändå :(
Det återspeglas även i försäkringspremierna som blivit skyhöga på alla BMW, inte bara M-bilar.

Undvik även Audis S och RS-modeller då de är populära att stjäla för rån och inbrott.
Men av någon anledning verkar inte buset riktigt lika intresserade av AMG-mercor så det kanske kan funka?

Annars är kanske en snabb jänkare, britt eller italienare ett bättre val om du vill åka fort och kunna ha bilen parkerad utan ångest :)
En Alfa Giulia QV är ju svinball men den riskerar väl att stå på verkstad i stället då kvaliteten på tidiga QVs verkar klart undermålig.

AMG Mercedes är inget alternativ. Känner till en som ertappade en bärgningsbil som var i färd med att lasta hans bil på flak. Senare väntade någon ut honom utanför bostaden. Bilen var ett minne blott. AMG, RS och M bilar av nyare modeller ligger allihopa i riskzonen för den typen händelser.

Ditt sista stycket är bra alternativ. Alfa Giulia QV är ett exempel på bil som inte drar till sig samma klientel. Ett udda alternativ för konnässörer helt enkelt. Förutom italiensk kvalité i vissa avseenden är jag nyfiken på hur bra den är som året runt bil i nordiska förhållanden. Som körmaskin är den riktigt bra.
 
Hade lite flyt. Fick tag i den "svåra" typen av originalratt till min bil. En sådan som bara de absolut tidigaste bilarna i serien hade. Den som satt i min bil har varit försvunnen sedan sjuttiotalet.

Bilden är innan rengöring och detaljering.

49837004128_48012949d7_b.jpg


Här ska den sitta och ersätta den lite klossigare (men i övrigt någorlunda tidsenliga) som sitter där.

47760216192_27aa479f20_b.jpg
 
Hade lite flyt. Fick tag i den "svåra" typen av originalratt till min bil. En sådan som bara de absolut tidigaste bilarna i serien hade. Den som satt i min bil har varit försvunnen sedan sjuttiotalet.

Bilden är innan rengöring och detaljering.

49837004128_48012949d7_b.jpg


Här ska den sitta och ersätta den lite klossigare (men i övrigt någorlunda tidsenliga) som sitter där.

47760216192_27aa479f20_b.jpg
Stort grattis! Elegantare ”signalringar”, ser säkert smidigare ut mot instrumenttavlor, och glädjen att hitta rätt pusselbit...
 
Hade lite flyt. Fick tag i den "svåra" typen av originalratt till min bil. En sådan som bara de absolut tidigaste bilarna i serien hade. Den som satt i min bil har varit försvunnen sedan sjuttiotalet.

Bilden är innan rengöring och detaljering.

49837004128_48012949d7_b.jpg


Här ska den sitta och ersätta den lite klossigare (men i övrigt någorlunda tidsenliga) som sitter där.

47760216192_27aa479f20_b.jpg
Grattis! Känner igen din euforiska känsla, det är en väldigt go känsla och hitta rätt delar till sin entusiastbil. Väldigt vackert ekipage du har, väl värt och kosta på och hitta rätt originaldelar!
 
AMG Mercedes är inget alternativ. Känner till en som ertappade en bärgningsbil som var i färd med att lasta hans bil på flak. Senare väntade någon ut honom utanför bostaden. Bilen var ett minne blott. AMG, RS och M bilar av nyare modeller ligger allihopa i riskzonen för den typen händelser.

Ditt sista stycket är bra alternativ. Alfa Giulia QV är ett exempel på bil som inte drar till sig samma klientel. Ett udda alternativ för konnässörer helt enkelt. Förutom italiensk kvalité i vissa avseenden är jag nyfiken på hur bra den är som året runt bil i nordiska förhållanden. Som körmaskin är den riktigt bra.

Fyfan vad illa angående stöldförsöket.
De är så jäkla fräcka alltså.

Jag har bara hört anekdotiskt från en polis i Stockholm att AMG inte är lika intressanta som Audi när det gäller stöld och BMW är ju främst drabbade av bildelsstölder.
Inte för att jag har någon statistik som stödjer polisens uttalande men jag tycker det återspeglas i försäkringspremierna där Audi RS och BMW M är betydligt dyrare än AMG när jag kollade sist.

Alfan är svinball och jag var supersugen på en ett tag men behövde en bil som kan göra allt och med barn och hus så är kombi och dragkrok ett måste och jag ville undvika att ha två bilar.

Det som avskräckte mig är alla de kvalitetsproblem som första årets QVs drogs med samt långa verkstadstider för att få ordning på bilarna.
Detta gällde främst UK och USA så det kanske är mer kompetenta verkstäder här men tydligen är även leveranstid av delar oerhört långa.

Detta är ju inte så uppmuntrande läsning direkt.
https://www.caranddriver.com/reviews/a23145269/alfa-romeo-giulia-quadrifoglio-reliability-update/

Och det värsta är att liknande fel förekommit även på engelska testbilar (limp mode) vid grupptest.
Jag tror både Evo och Drivetribe hade problem med sin QV när de körde grupptest mot M3 comp och C63s.

Lycka till med billetandet.
Halva nöjet är att nörda ner sig i alternativen tycker jag.
 
Något jag inte riktigt förstått när det gäller Polestar och Volvo är var Volvo kommer att ta vägen om Polestar blir Volvos fortsatta elbilsmärke (och då inte prestanda-elbilsmärke som jag först trodde). Om vi förutsätter att framtidens bilar är rena elbilar, vad händer med Volvo då? :wideyed: Har jag totalt missat något..?

Killgissar, men borde inte Polestar vara ett skitbra sätt för Geely att runda trötta volvohandlare som vana av fossilbilar förväntar sig höga serviceintäkter på det dom säljer?
 
Stämmer säkert Ang AMG men det jag ser buset köra runt i som daily drivers är RS o inte AMG.
Förut var det Bmw o Merca, nu är Audi kung för gangstazzz
 
Regnar hårt här så jag passade på att pilla lite med ratten. 50 års skit och damm försvann.

Före

49841166633_802440d24c_b.jpg


Plockade isär helt och rengjorde allt samt passade på att se över alla anslutningar och kontakter.

49842006167_236c40218b_b.jpg


Efter - rent och trevligt samt behandlat med Meguiar´s Natural Shine

49841706451_2ec2cee24f_b.jpg

49841742046_8a1352a1a7_b.jpg


Meckar-klockan (med lite Meguiar´s på)

49841741646_bac468d741_b.jpg
 
Fyfan vad illa angående stöldförsöket.
De är så jäkla fräcka alltså.

Jag har bara hört anekdotiskt från en polis i Stockholm att AMG inte är lika intressanta som Audi när det gäller stöld och BMW är ju främst drabbade av bildelsstölder.
Inte för att jag har någon statistik som stödjer polisens uttalande men jag tycker det återspeglas i försäkringspremierna där Audi RS och BMW M är betydligt dyrare än AMG när jag kollade sist.

Alfan är svinball och jag var supersugen på en ett tag men behövde en bil som kan göra allt och med barn och hus så är kombi och dragkrok ett måste och jag ville undvika att ha två bilar.

Det som avskräckte mig är alla de kvalitetsproblem som första årets QVs drogs med samt långa verkstadstider för att få ordning på bilarna.
Detta gällde främst UK och USA så det kanske är mer kompetenta verkstäder här men tydligen är även leveranstid av delar oerhört långa.

Detta är ju inte så uppmuntrande läsning direkt.
https://www.caranddriver.com/reviews/a23145269/alfa-romeo-giulia-quadrifoglio-reliability-update/

Och det värsta är att liknande fel förekommit även på engelska testbilar (limp mode) vid grupptest.
Jag tror både Evo och Drivetribe hade problem med sin QV när de körde grupptest mot M3 comp och C63s.

Lycka till med billetandet.
Halva nöjet är att nörda ner sig i alternativen tycker jag.

Jag har inte kollat premierna som du verkar ha gjort. Inte på AMG eftersom jag aldrig har haft något intresse av att äga en. Nu när Mercedes har gjort bilarna mer tilltalande för en yngre publik så tänker jag mig att de strax är där RS är och M bilarna var för några år sedan. En Porsche 911 oavsett generation är billigare att försäkra än t ex en BMW M3:a och RS4:a. Det borde ha med faktisk stöldrisk, skadegörelse och olycksrisk att göra.

Vet inte hur bra Alfan är för en liten familj om man nu bara ska ha en bil och inte behöver kombi eller dragkrok. Har kört sportbilar hela livet. Man kan alltid beställa hemtransport eller hyra en skåpbil på bensinmacken.

Med det sagt har jag funderat på att köpa en fyrsitsig bil som är bekväm att köra längre med. Bland moderna bilar har Alfan har varit en kandidat eftersom jag gillar italienska bilar som gammal Alfa/Abarth ägare. De har tyvärr inte haft något intressant på bilfronten tills Giulia Quadrifoglio kom.

Mycket handlar om vad man vill prioritera för egenskaper och vad man ska ha bilen till. En äldre XC70 är praktisk, diskret, man kan ställa på gatan utan att bry sig och man kan serva den på macken runt hörnet i princip. En Alfa kräver lite mer, precis som en Maserati och Jaguar och den typen av bilar. Så det är inget för vem som helst. En Quattroporte GTS 4.7 av den äldre generationen hade man kunnat ha bara för motorn och ljudet, men de börjar bli till åren. Den typen av karaktär får man inte i någon ny bil tyvärr. Alfan låter artificiellt i jämförelse. Inte alla som de äldre V6:eek:rna.

Körde Alfan här om året och även om det är en av de bästa bilarna jag kört i sin klass vad gäller prestanda så är gränserna så höga idag att man kan ställa sig frågan när man kan använda den. På många sätt och vis kan man ha roligare i en motorsvagare äldre bil. Det gäller tyvärr alla moderna prestandabilar.

Hoppas att tillverkarna inser hur absurt det har blivit. Vi kör på samma landsvägar som vi gjorde på 60- talet när allt fler asfalterats. Tidigare var det grusvägar och då hade jag valt en 70- tals Mercedes alla dagar i veckan framför en modern bil. De var framtagna för den tidens vägar.

Dagens prestandabilar är inte framtagna för de trafikmiljöer som gäller idag. Jag vet inte vilken miljö de avser att de ska nyttjas. Man har testat dem på tävlingsbanor där bromsarna tar slut och däcken överhettas fort eftersom det fortfarande är tunga gatbilar med stor motor. På landsväg har de så höga gränser att det känns som promenadfart och att bilen kompenserar för alla förarmisstag.

En bil som man kan köra på bana men som ska vara bekväm nog vardags samtidigt som den har så höga gränser att det blir tråkigt. Det är en icke bil på många sätt och vis.

Då kan man nästan lika gärna köpa en standardbil och välja något mer fokuserat vid sidan om.
 
Körde Alfan här om året och även om det är en av de bästa bilarna jag kört i sin klass vad gäller prestanda så är gränserna så höga idag att man kan ställa sig frågan när man kan använda den. På många sätt och vis kan man ha roligare i en motorsvagare äldre bil. Det gäller tyvärr alla moderna prestandabilar.

Hoppas att tillverkarna inser hur absurt det har blivit. Vi kör på samma landsvägar som vi gjorde på 60- talet när allt fler asfalterats. Tidigare var det grusvägar och då hade jag valt en 70- tals Mercedes alla dagar i veckan framför en modern bil. De var framtagna för den tidens vägar.

Dagens prestandabilar är inte framtagna för de trafikmiljöer som gäller idag. Jag vet inte vilken miljö de avser att de ska nyttjas. Man har testat dem på tävlingsbanor där bromsarna tar slut och däcken överhettas fort eftersom det fortfarande är tunga gatbilar med stor motor. På landsväg har de så höga gränser att det känns som promenadfart och att bilen kompenserar för alla förarmisstag.

En bil som man kan köra på bana men som ska vara bekväm nog vardags samtidigt som den har så höga gränser att det blir tråkigt. Det är en icke bil på många sätt och vis.

Då kan man nästan lika gärna köpa en standardbil och välja något mer fokuserat vid sidan om.

Håller fullständigt med! Nog för att jag gillar M, RS och AMG-bilar men någonstans så kan jag tycka att de har tappat sitt syfte. Förstår inte riktigt poängen med bilar som ska ha 600+ hk, massiva bromsar, alldeles för styv fjädring osv när de till 99% kommer köras på vanliga vägar i hyfsat normal hastighet.

Är det inte bara enklare att köpa en standard Audi, BMW, Merca? Väljer man inte snikversionen så har man oftast 300+ hk, fyrhjulsdrift, bra väghållning och det bör räcka gott och väl till alla. Annars köper man som du säger en andrabil med lite mer krut som inte väger 2 ton och som faktiskt är rolig att köra på bana..
 
Senast ändrad:
Kollat på denna video i åratal till&från. Fortfarande en återkommande dröm dag som natt


D
et är nån perfekt mellankrigstids skapelse gamla tiden /Bangle / nya miljöhets tiden pappplast bilar med diesel 4:a era bil.. bättre förr. Alltid
 
Senast ändrad:
Regnar hårt här så jag passade på att pilla lite med ratten. 50 års skit och damm försvann.

Före

49841166633_802440d24c_b.jpg


Plockade isär helt och rengjorde allt samt passade på att se över alla anslutningar och kontakter.

49842006167_236c40218b_b.jpg


Efter - rent och trevligt samt behandlat med Meguiar´s Natural Shine

49841706451_2ec2cee24f_b.jpg

49841742046_8a1352a1a7_b.jpg


Meckar-klockan (med lite Meguiar´s på)

49841741646_bac468d741_b.jpg
Coolt, rätt ratt är viktig på den bilen
 
Kollat på denna video i åratal till&från. Fortfarande en återkommande dröm dag som natt


D
et är nån perfekt mellankrigstids skapelse gamla tiden /Bangle / nya miljöhets tiden pappplast bilar med diesel 4:a era bil.. bättre förr. Alltid

Köpte en M6 precis när den kom. Min var svart med utökad läderinredning. Kände mig som en kung i den. Otroligt kul att ha ägt en så fin bil. Blir lite rörd när jag tänker tillbaka på den. :)
 
Trevlig bil!

(Men det tog några sekunder innan det gick upp för mig att inlägget inte skulle handla om en Opel, så nu skäms jag lite...)
Haha ser vad du menar nu. :p
Riktigt fin sommarbil:) Svart bil med beige inredning är mumma.. Väntar bara på att vädret ska ordna till sig så jag kan hämta hem 9-3cabben.:D
En av anledningarna till att det blev denna! Härligt med JetBlack metallic och så riktigt fint djup i lacken med!
 
Tillbaka
Topp