Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Känn lugnet, det sitter även film på fronten!Haha jaha, då är väl en transparent film 100x bättre?
Ja det är väl så![]()
Men ser förjävligt ut...Känn lugnet, det sitter även film på fronten!
Men behån skyddar överlägset bäst.....
Hehe....allt sitter i betraktarens förmåga!Men ser förjävligt ut...
Ändå snyggt av BMW att hantera det såBesiktade bilen för första gången idag klockan 8:00. De hittade ett problem som måste åtgärdas men som inte kräver efterkontroll.
Båda halvljusen var visst en aning för lågt inställda.
Jag ringer BMW och bokar tid för koll, får en tid klockan 15:00 idag.
BMW tar in bilen, kommer ut 10 minuter senare och ber att få kolla på besiktningsprotokollet igen, då säger killen som arbetar där "Det kan inte stämma, de är perfekt inställda, vi tog upp dem 2mm men t.o.m. bilarna som kommer från fabriken har sämre ljusjustering än din bil."
De vägrade att ta betalt och sa att jag borde ta ett snack med bilprovningen och kolla vad det var som gjorde att jag fick anmärkningen.
Ja, det var min erfarenhet av min första bilbesiktning. Mycket konstigt...
Ja de är trevliga på BMW här i Kristianstad.Ändå snyggt av BMW att hantera det så
På tal om billjus, är det någon annan som upplever att nya bilar börjar få mer irriterande ljus för mottrafikanter? Kan vara åldern, men upplever som man får mer korta helljusblinkningar från bilar. För någon vecka sedan var det en Porsche som låg och småblinkbländade mig under 30 min. Kan förtydliga att det inte är medvetna ljusblinkningar det handlar om.Ja de är trevliga på BMW här i Kristianstad.
Har mailat Bilprovningen och väntar på svar, får jag inget svar så åker jag tillbaka och pratar med killen. Det hade verkligen varit intressant att få veta varför BMW:s mätinstrument säger att lyktorna är perfekt inställda, medans Bilprovningen säger att de inte är det....
Håller med. I vissa vinklar blir man ordentligt bländad. Upplever att jag blir blinkad på ofta. Ser ingen annan anledning till det än ljusenPå tal om billjus, är det någon annan som upplever att nya bilar börjar få mer irriterande ljus för mottrafikanter? Kan vara åldern, men upplever som man får mer korta helljusblinkningar från bilar. För någon vecka sedan var det en Porsche som låg och småblinkbländade mig under 30 min. Kan förtydliga att det inte är medvetna ljusblinkningar det handlar om.
Du menar att det ser ut som att ljusen flimrar även om förarna inte håller på med spaken?På tal om billjus, är det någon annan som upplever att nya bilar börjar få mer irriterande ljus för mottrafikanter? Kan vara åldern, men upplever som man får mer korta helljusblinkningar från bilar. För någon vecka sedan var det en Porsche som låg och småblinkbländade mig under 30 min. Kan förtydliga att det inte är medvetna ljusblinkningar det handlar om.
Jag misstänker att det är de aktiva adaptiva ljusen som ska skärma av ja. Har automatiskt avbländade speglar men har reagerat på detta senaste tiden.Du menar att det ser ut som att ljusen flimrar även om förarna inte håller på med spaken?
Kanske något med automatiken i ljusen på nya bilar? De försöker liksom fördela ljusspridningen över vägen så att man inte bländar folk men verkar inte göra ett särskilt bra jobb.
Så är det nog ja, blir bländad ganska ofta av nya SUV:ar, och då ser man liksom att LED-ljusen liksom skimrar som glitter och då och då får man en liten bländning rakt på sig. Lite märkligt det där.Jag misstänker att det är de aktiva adaptiva ljusen som ska skärma av ja. Har automatiskt avbländade speglar men har reagerat på detta senaste tiden.
Det är väldigt skarpa kanter på dagens LED-ljus och intensiva ljuskällor. Förstår vad du menar. Själva ljusbilden är dock rätt men vid ojämnheter bländar det på ett andra sätt än xenon och halogen.På tal om billjus, är det någon annan som upplever att nya bilar börjar få mer irriterande ljus för mottrafikanter? Kan vara åldern, men upplever som man får mer korta helljusblinkningar från bilar. För någon vecka sedan var det en Porsche som låg och småblinkbländade mig under 30 min. Kan förtydliga att det inte är medvetna ljusblinkningar det handlar om.
Besiktade bilen för första gången idag klockan 8:00. De hittade ett problem som måste åtgärdas men som inte kräver efterkontroll.
Båda halvljusen var visst en aning för lågt inställda.
Jag ringer BMW och bokar tid för koll, får en tid klockan 15:00 idag.
BMW tar in bilen, kommer ut 10 minuter senare och ber att få kolla på besiktningsprotokollet igen, då säger killen som arbetar där "Det kan inte stämma, de är perfekt inställda, vi tog upp dem 2mm men t.o.m. bilarna som kommer från fabriken har sämre ljusjustering än din bil."
De vägrade att ta betalt och sa att jag borde ta ett snack med bilprovningen och kolla vad det var som gjorde att jag fick anmärkningen.
Ja, det var min erfarenhet av min första bilbesiktning. Mycket konstigt...
Det måste de iofs säga, för garantin täcker inte om du (eller någon annan utomstående) är vållande. Då blir du betalningsansvarig för undersökningen. Det stod samma på papperet sist jag lämnade in Audin. Sen kan man förstås uttrycka sig mer eller sympatiskt när man berättar det. Ibland är inte kundmottagare det smidigaste folket.Det första(i princip) de sa till mig när mina backspeglar strulade var. Du får stå för kostnaden själv om det är yttre påverkan (bilen hade då gått 300 mil) .... Problemet uppstod 3-4 fjärde gången jag körde bil .....
Det måste de iofs säga, för garantin täcker inte om du (eller någon annan utomstående) är vållande. Då blir du betalningsansvarig för undersökningen. Det stod samma på papperet sist jag lämnade in Audin. Sen kan man förstås uttrycka sig mer eller sympatiskt när man berättar det. Ibland är inte kundmottagare det smidigaste folket.
Inte bilens första besiktning, den är från 2014, det är min första besiktningserfarenhet.Därför man byter bil innan det är dags för första besiktningen
Snyggt av BMW
Det första(i princip) de sa till mig när mina backspeglar strulade var. Du får stå för kostnaden själv om det är yttre påverkan (bilen hade då gått 300 mil) .... Problemet uppstod 3-4 fjärde gången jag körde bil .....
Audi framförde det inte alls - det bara stod på papperet. Vet inte om det var bättreJag förstår varför men som du säger går att framföra lite smidigare kanske.
Du menar att det ser ut som att ljusen flimrar även om förarna inte håller på med spaken?
Kanske något med automatiken i ljusen på nya bilar? De försöker liksom fördela ljusspridningen över vägen så att man inte bländar folk men verkar inte göra ett särskilt bra jobb.
Ja det är precis det jag tänker påTitta på filmen hur adaptiv led fungerar, tror det är när individuella dioder bländar av / på som skulle kunna uppfattas som skimmer.
Titta på filmen hur adaptiv led fungerar, tror det är när individuella dioder bländar av / på som skulle kunna uppfattas som skimmer.
Är det någon i denna tråd som har erfarenhet av Aston Martin? Mer specifikt Vantage V8 4,7L?
Är lite sugen på en sån. Har verkstad på firman så vanliga oljebyten och sånt löser sig. Finns det något speciellt som brukar gå sönder på dem? Dyra saker att fixa o.s.v?
Så är det nog ja, blir bländad ganska ofta av nya SUV:ar, och då ser man liksom att LED-ljusen liksom skimrar som glitter och då och då får man en liten bländning rakt på sig. Lite märkligt det där.
Volvos funkar inte så bra tyvärr.Ping alla jävla XC90 och andra med volvos matrix-LED. Kan tycka att ägarna borde fått smaka så mycket helljus från lastbilar att dom stäng av autotragiken en gång för alla vid det här laget.
Volvos funkar inte så bra tyvärr.
Besiktade bilen för första gången idag klockan 8:00. De hittade ett problem som måste åtgärdas men som inte kräver efterkontroll.
Båda halvljusen var visst en aning för lågt inställda.
Jag ringer BMW och bokar tid för koll, får en tid klockan 15:00 idag.
BMW tar in bilen, kommer ut 10 minuter senare och ber att få kolla på besiktningsprotokollet igen, då säger killen som arbetar där "Det kan inte stämma, de är perfekt inställda, vi tog upp dem 2mm men t.o.m. bilarna som kommer från fabriken har sämre ljusjustering än din bil."
De vägrade att ta betalt och sa att jag borde ta ett snack med bilprovningen och kolla vad det var som gjorde att jag fick anmärkningen.
Ja, det var min erfarenhet av min första bilbesiktning. Mycket konstigt...
Så kan det vara ja, lite tråkigt men verkligheten ser väl ut så. Inte kul dock att få "icke godkänd" i registret när det inte var någonting alls...Tyvärr råder det en enorm skillnad i kunskap och humör/dagsform mellan olika inspektörer och stationer, om då alla ändå vore motorintresserade men tyvärr är det inte så, dessutom ska du inte glömma Jante och små människors sätt att på något vis ge utlopp för sin frustration av ett bittert liv.
Är det någon i denna tråd som har erfarenhet av Aston Martin? Mer specifikt Vantage V8 4,7L?
Är lite sugen på en sån. Har verkstad på firman så vanliga oljebyten och sånt löser sig. Finns det något speciellt som brukar gå sönder på dem? Dyra saker att fixa o.s.v?
Ping alla jävla XC90 och andra med volvos matrix-LED. Kan tycka att ägarna borde fått smaka så mycket helljus från lastbilar att dom stäng av autotragiken en gång för alla vid det här laget.