• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Besiktade bilen för första gången idag klockan 8:00. De hittade ett problem som måste åtgärdas men som inte kräver efterkontroll.
Båda halvljusen var visst en aning för lågt inställda.

Jag ringer BMW och bokar tid för koll, får en tid klockan 15:00 idag.

BMW tar in bilen, kommer ut 10 minuter senare och ber att få kolla på besiktningsprotokollet igen, då säger killen som arbetar där "Det kan inte stämma, de är perfekt inställda, vi tog upp dem 2mm men t.o.m. bilarna som kommer från fabriken har sämre ljusjustering än din bil."
De vägrade att ta betalt och sa att jag borde ta ett snack med bilprovningen och kolla vad det var som gjorde att jag fick anmärkningen.

Ja, det var min erfarenhet av min första bilbesiktning. Mycket konstigt...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Besiktade bilen för första gången idag klockan 8:00. De hittade ett problem som måste åtgärdas men som inte kräver efterkontroll.
Båda halvljusen var visst en aning för lågt inställda.

Jag ringer BMW och bokar tid för koll, får en tid klockan 15:00 idag.

BMW tar in bilen, kommer ut 10 minuter senare och ber att få kolla på besiktningsprotokollet igen, då säger killen som arbetar där "Det kan inte stämma, de är perfekt inställda, vi tog upp dem 2mm men t.o.m. bilarna som kommer från fabriken har sämre ljusjustering än din bil."
De vägrade att ta betalt och sa att jag borde ta ett snack med bilprovningen och kolla vad det var som gjorde att jag fick anmärkningen.

Ja, det var min erfarenhet av min första bilbesiktning. Mycket konstigt...
Ändå snyggt av BMW att hantera det så
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ändå snyggt av BMW att hantera det så
Ja de är trevliga på BMW här i Kristianstad.
Har mailat Bilprovningen och väntar på svar, får jag inget svar så åker jag tillbaka och pratar med killen. Det hade verkligen varit intressant att få veta varför BMW:s mätinstrument säger att lyktorna är perfekt inställda, medans Bilprovningen säger att de inte är det....
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja de är trevliga på BMW här i Kristianstad.
Har mailat Bilprovningen och väntar på svar, får jag inget svar så åker jag tillbaka och pratar med killen. Det hade verkligen varit intressant att få veta varför BMW:s mätinstrument säger att lyktorna är perfekt inställda, medans Bilprovningen säger att de inte är det....
På tal om billjus, är det någon annan som upplever att nya bilar börjar få mer irriterande ljus för mottrafikanter? Kan vara åldern, men upplever som man får mer korta helljusblinkningar från bilar. För någon vecka sedan var det en Porsche som låg och småblinkbländade mig under 30 min. Kan förtydliga att det inte är medvetna ljusblinkningar det handlar om.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
På tal om billjus, är det någon annan som upplever att nya bilar börjar få mer irriterande ljus för mottrafikanter? Kan vara åldern, men upplever som man får mer korta helljusblinkningar från bilar. För någon vecka sedan var det en Porsche som låg och småblinkbländade mig under 30 min. Kan förtydliga att det inte är medvetna ljusblinkningar det handlar om.
Håller med. I vissa vinklar blir man ordentligt bländad. Upplever att jag blir blinkad på ofta. Ser ingen annan anledning till det än ljusen
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
På tal om billjus, är det någon annan som upplever att nya bilar börjar få mer irriterande ljus för mottrafikanter? Kan vara åldern, men upplever som man får mer korta helljusblinkningar från bilar. För någon vecka sedan var det en Porsche som låg och småblinkbländade mig under 30 min. Kan förtydliga att det inte är medvetna ljusblinkningar det handlar om.
Du menar att det ser ut som att ljusen flimrar även om förarna inte håller på med spaken?
Kanske något med automatiken i ljusen på nya bilar? De försöker liksom fördela ljusspridningen över vägen så att man inte bländar folk men verkar inte göra ett särskilt bra jobb.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du menar att det ser ut som att ljusen flimrar även om förarna inte håller på med spaken?
Kanske något med automatiken i ljusen på nya bilar? De försöker liksom fördela ljusspridningen över vägen så att man inte bländar folk men verkar inte göra ett särskilt bra jobb.
Jag misstänker att det är de aktiva adaptiva ljusen som ska skärma av ja. Har automatiskt avbländade speglar men har reagerat på detta senaste tiden.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag misstänker att det är de aktiva adaptiva ljusen som ska skärma av ja. Har automatiskt avbländade speglar men har reagerat på detta senaste tiden.
Så är det nog ja, blir bländad ganska ofta av nya SUV:ar, och då ser man liksom att LED-ljusen liksom skimrar som glitter och då och då får man en liten bländning rakt på sig. Lite märkligt det där.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
På tal om billjus, är det någon annan som upplever att nya bilar börjar få mer irriterande ljus för mottrafikanter? Kan vara åldern, men upplever som man får mer korta helljusblinkningar från bilar. För någon vecka sedan var det en Porsche som låg och småblinkbländade mig under 30 min. Kan förtydliga att det inte är medvetna ljusblinkningar det handlar om.
Det är väldigt skarpa kanter på dagens LED-ljus och intensiva ljuskällor. Förstår vad du menar. Själva ljusbilden är dock rätt men vid ojämnheter bländar det på ett andra sätt än xenon och halogen.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Därför man byter bil innan det är dags för första besiktningen :D

Snyggt av BMW

Det första(i princip) de sa till mig när mina backspeglar strulade var. Du får stå för kostnaden själv om det är yttre påverkan (bilen hade då gått 300 mil) .... Problemet uppstod 3-4 fjärde gången jag körde bil .....

Besiktade bilen för första gången idag klockan 8:00. De hittade ett problem som måste åtgärdas men som inte kräver efterkontroll.
Båda halvljusen var visst en aning för lågt inställda.

Jag ringer BMW och bokar tid för koll, får en tid klockan 15:00 idag.

BMW tar in bilen, kommer ut 10 minuter senare och ber att få kolla på besiktningsprotokollet igen, då säger killen som arbetar där "Det kan inte stämma, de är perfekt inställda, vi tog upp dem 2mm men t.o.m. bilarna som kommer från fabriken har sämre ljusjustering än din bil."
De vägrade att ta betalt och sa att jag borde ta ett snack med bilprovningen och kolla vad det var som gjorde att jag fick anmärkningen.

Ja, det var min erfarenhet av min första bilbesiktning. Mycket konstigt...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det första(i princip) de sa till mig när mina backspeglar strulade var. Du får stå för kostnaden själv om det är yttre påverkan (bilen hade då gått 300 mil) .... Problemet uppstod 3-4 fjärde gången jag körde bil .....
Det måste de iofs säga, för garantin täcker inte om du (eller någon annan utomstående) är vållande. Då blir du betalningsansvarig för undersökningen. Det stod samma på papperet sist jag lämnade in Audin. Sen kan man förstås uttrycka sig mer eller sympatiskt när man berättar det. Ibland är inte kundmottagare det smidigaste folket.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag förstår varför men som du säger går att framföra lite smidigare kanske.

Det måste de iofs säga, för garantin täcker inte om du (eller någon annan utomstående) är vållande. Då blir du betalningsansvarig för undersökningen. Det stod samma på papperet sist jag lämnade in Audin. Sen kan man förstås uttrycka sig mer eller sympatiskt när man berättar det. Ibland är inte kundmottagare det smidigaste folket.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Därför man byter bil innan det är dags för första besiktningen :D

Snyggt av BMW

Det första(i princip) de sa till mig när mina backspeglar strulade var. Du får stå för kostnaden själv om det är yttre påverkan (bilen hade då gått 300 mil) .... Problemet uppstod 3-4 fjärde gången jag körde bil .....
Inte bilens första besiktning, den är från 2014, det är min första besiktningserfarenhet.
Ja BMW hanterade det väl men killen på Bilprovningen tror jag ville jävlas med mig, eller så hade han en dålig dag...
 

Marli

Cartier
Du menar att det ser ut som att ljusen flimrar även om förarna inte håller på med spaken?
Kanske något med automatiken i ljusen på nya bilar? De försöker liksom fördela ljusspridningen över vägen så att man inte bländar folk men verkar inte göra ett särskilt bra jobb.

Titta på filmen hur adaptiv led fungerar, tror det är när individuella dioder bländar av / på som skulle kunna uppfattas som skimmer.
 

Edin

Panerai
Titta på filmen hur adaptiv led fungerar, tror det är när individuella dioder bländar av / på som skulle kunna uppfattas som skimmer.

Tänkte precis nämna detta du hittade en ypperlig film om.
Har kört några bilar med detta och den jag var mest impad över var nya A6 med led matrix eller vad Audi kallar det (dom dyraste strålkastarna) och de var något överjävligt bra ur en förares perspektiv! Bländade av xoner och bländade av skyltar så dom inte reflekterade tillbaka på mig som förare. Kan dock tänka mig det blir som man blir ljusutad på när de olika zonerna slår på/av som mötande trafikant, vilket jag själv även upplevt en del...
 

Willed

Cartier
2-Faktor
Är det någon i denna tråd som har erfarenhet av Aston Martin? Mer specifikt Vantage V8 4,7L?

Är lite sugen på en sån. Har verkstad på firman så vanliga oljebyten och sånt löser sig. Finns det något speciellt som brukar gå sönder på dem? Dyra saker att fixa o.s.v?
 

Edin

Panerai
Är det någon i denna tråd som har erfarenhet av Aston Martin? Mer specifikt Vantage V8 4,7L?

Är lite sugen på en sån. Har verkstad på firman så vanliga oljebyten och sånt löser sig. Finns det något speciellt som brukar gå sönder på dem? Dyra saker att fixa o.s.v?

Ända jag vet är att om man har de nyare nycklarna med glastoppen är de svindyra att byta om man tappar dom så glasbiten går sönder...
Finns en del Youtube filmer som behandlar ämnet men som jag förstått det den vägen och genom en bekant som har en är de rätt stabila. Handbyggda med det som kommer av detta och lite "lazy" i karaktär.
 

demondave

Rolex
Så är det nog ja, blir bländad ganska ofta av nya SUV:ar, och då ser man liksom att LED-ljusen liksom skimrar som glitter och då och då får man en liten bländning rakt på sig. Lite märkligt det där.

Ping alla jävla XC90 och andra med volvos matrix-LED. Kan tycka att ägarna borde fått smaka så mycket helljus från lastbilar att dom stäng av autotragiken en gång för alla vid det här laget.
 

Molgan

Cartier
Besiktade bilen för första gången idag klockan 8:00. De hittade ett problem som måste åtgärdas men som inte kräver efterkontroll.
Båda halvljusen var visst en aning för lågt inställda.

Jag ringer BMW och bokar tid för koll, får en tid klockan 15:00 idag.

BMW tar in bilen, kommer ut 10 minuter senare och ber att få kolla på besiktningsprotokollet igen, då säger killen som arbetar där "Det kan inte stämma, de är perfekt inställda, vi tog upp dem 2mm men t.o.m. bilarna som kommer från fabriken har sämre ljusjustering än din bil."
De vägrade att ta betalt och sa att jag borde ta ett snack med bilprovningen och kolla vad det var som gjorde att jag fick anmärkningen.

Ja, det var min erfarenhet av min första bilbesiktning. Mycket konstigt...

Tyvärr råder det en enorm skillnad i kunskap och humör/dagsform mellan olika inspektörer och stationer, om då alla ändå vore motorintresserade men tyvärr är det inte så, dessutom ska du inte glömma Jante och små människors sätt att på något vis ge utlopp för sin frustration av ett bittert liv.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tyvärr råder det en enorm skillnad i kunskap och humör/dagsform mellan olika inspektörer och stationer, om då alla ändå vore motorintresserade men tyvärr är det inte så, dessutom ska du inte glömma Jante och små människors sätt att på något vis ge utlopp för sin frustration av ett bittert liv.
Så kan det vara ja, lite tråkigt men verkligheten ser väl ut så. Inte kul dock att få "icke godkänd" i registret när det inte var någonting alls...
 

Molgan

Cartier
Är det någon i denna tråd som har erfarenhet av Aston Martin? Mer specifikt Vantage V8 4,7L?

Är lite sugen på en sån. Har verkstad på firman så vanliga oljebyten och sånt löser sig. Finns det något speciellt som brukar gå sönder på dem? Dyra saker att fixa o.s.v?
Ping alla jävla XC90 och andra med volvos matrix-LED. Kan tycka att ägarna borde fått smaka så mycket helljus från lastbilar att dom stäng av autotragiken en gång för alla vid det här laget.

Jag har full-led på min RAM 1500 med helljusautomatik, bra jäkla bett i strålkastarna måste jag säga.
Men jag får ofta blinkningar av långtradare, speciellt vid kuperat landskap/väg, normalt sett ser man ju deras positionsljus på taket och slår av helljuset innan man riskerar att blända dom, men så funkar inte automatiken tyvärr, den mäter väl lux antar jag?
Så jag brukar stänga av funktionen stundvis beroende på väg och trafik.

Edit: Vad gäller Aston, ingen erfarenhet men vikken jäkla design, bara kör :)
 
Topp