• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

AE8F4DF5-5881-402E-9467-86EA42B4B7ED.jpeg
Håller på o slutför köpet av min första Lexus. Det blev en LC500 med V8. Det var framförallt designen jag fastnade för men den är också en rent magisk Grand Tourer.
 
Senast ändrad:
Oooh vad häftigt! Motortrend hade en review på den och rekade just V8an över hybriden. Vad blir det för spec i övrigt?
Den är ganskaså loaded från början (bor i usa). Inte sportpaketet med 4 hjulsstyrning o torssen differential. Glastak istället för kolfiber. Och givetvis kolfiberspoilern på bakluckan...
 
Senast ändrad:
Själv tycker jag att V60 CC ser bättre ut än V90 CC men båda ser riktigt bra ut :)
Ja Volvo har verkligen fått till en exklusiv look utifrån sett. Inne med såklart, men jag har ju standardklädsel och inte direkt nån beige ventilerad nappaläder haha... storleken i nya V60 är ju rätt OK men fick såga av taket på hundburen för att få in den i bakluckan bara. Vovven har väl vant sig :D
 
Åfan, vad får det för effekt?
Vibrerar i stolen o benen typ
Inte så mkt i ratten, finns mkt om du googlar.
Min v90 cc kunde dom ej fixa. Handlarn köpte tillbaka.

Sen är det så att majoriteten märker inte av problemet eftersom de flests bilförare ej vet hur ljusen funkar o sitter inte heller i känner efter.

Men problemen finns helt klart där.
 
Möjligtvis dum/ful fråga men har varit billös ett antal år och har inte direkt haft några försäkringsärenden tidigare.
Köpte en beggad bil tidigare i veckan med stenskott/mindre spricka i framrutan. Den är besiktigad och gick igenom fast med bristnotering om skadan i rutan.
Sprickan har redan rört sig närmare förarsidan och har nu tänkt lämna in den och få rutan bytt innan det blir värre. Skulle min försäkring täcka en redan existerande skada? Eller kommer jag stöta på patrull och få betala hela summan ur egen ficka? Vill såklart komma så billigt undan som möjligt :)
 
Möjligtvis dum/ful fråga men har varit billös ett antal år och har inte direkt haft några försäkringsärenden tidigare.
Köpte en beggad bil tidigare i veckan med stenskott/mindre spricka i framrutan. Den är besiktigad och gick igenom fast med bristnotering om skadan i rutan.
Sprickan har redan rört sig närmare förarsidan och har nu tänkt lämna in den och få rutan bytt innan det blir värre. Skulle min försäkring täcka en redan existerande skada? Eller kommer jag stöta på patrull och få betala hela summan ur egen ficka? Vill såklart komma så billigt undan som möjligt :)

Dom gångerna jag har bytt ruta så har försäkringen täckt plus att jag fick betala en viss procent av rutbytet. Minns ej exakt, men ungeför självrisken + 20% av rutans pris.

Står det inte i dina försäkringspapper vad som gäller vid byte?
 
Dom gångerna jag har bytt ruta så har försäkringen täckt plus att jag fick betala en viss procent av rutbytet. Minns ej exakt, men ungeför självrisken + 20% av rutans pris.

Står det inte i dina försäkringspapper vad som gäller vid byte?
Jo försäkringen ska täcka det. Men jag måste ange skadetillfälle nu vid bokning, och då osäker på om jag ska skriva att skadan skett nu, trots att det står noterat i besiktningen att skadan fanns redan innan jag blev ägare av bilen, eller skriva ett datum innan senaste besiktningsdatumet. :)
 
Jo försäkringen ska täcka det. Men jag måste ange skadetillfälle nu vid bokning, och då osäker på om jag ska skriva att skadan skett nu, trots att det står noterat i besiktningen att skadan fanns redan innan jag blev ägare av bilen, eller skriva ett datum innan senaste besiktningsdatumet. :)

Skadar så klart inte att fråga, men då skadan redan uppkommit innan du tecknade försäkringen så kommer de rimligtvis neka. Att skadan sen blivit värre är knappast oförutsett och plötsligt som det ska vara för att vara försäkringsbar händelse.
 
Skadar så klart inte att fråga, men då skadan redan uppkommit innan du tecknade försäkringen så kommer de rimligtvis neka. Att skadan sen blivit värre är knappast oförutsett och plötsligt som det ska vara för att vara försäkringsbar händelse.
Känns mest troligt. Skickat runt lite prisförfrågningar nu. Får se vem som löser det billigast.. Redan påmind om varför jag inte haft bil på några år.
Utgifter. Utgifter. Utgifter. :D
 
Möjligtvis dum/ful fråga men har varit billös ett antal år och har inte direkt haft några försäkringsärenden tidigare.
Köpte en beggad bil tidigare i veckan med stenskott/mindre spricka i framrutan. Den är besiktigad och gick igenom fast med bristnotering om skadan i rutan.
Sprickan har redan rört sig närmare förarsidan och har nu tänkt lämna in den och få rutan bytt innan det blir värre. Skulle min försäkring täcka en redan existerande skada? Eller kommer jag stöta på patrull och få betala hela summan ur egen ficka? Vill såklart komma så billigt undan som möjligt :)

Om möjligt kan du be tidigare ägare att kontakta sitt försäkringsbolag för att täcka skadan. Under förutsättning att skadan skedde då den ägdes av den tidigare ägaren. Jag tror att tidsgränsen för att anmäla en skada går vid 1-2 år.
 
Förutsätter att föregående ägare haft minst halvförsäkring.
Hörde med honom och han hade endast kört trafikförsäkring.. Så har bokat tid för byte imorrn. 6000:- skulle kalaset kosta :facepalm:
Lite tråkigt på en bruksbil jag endast tänker ha under sommar+höstsäsongen men det måste göras. Får försöka klämma ur lite extra ur bilen vid försäljning sen :)
 
Hörde med honom och han hade endast kört trafikförsäkring.. Så har bokat tid för byte imorrn. 6000:- skulle kalaset kosta :facepalm:
Lite tråkigt på en bruksbil jag endast tänker ha under sommar+höstsäsongen men det måste göras. Får försöka klämma ur lite extra ur bilen vid försäljning sen :)

Förstod inte riktigt. Ska du betala 6k för ett glasbyte? Har för mig att jag betalade 750kr i självrisk när jag bytte rutan förra året.
 
Förstod inte riktigt. Ska du betala 6k för ett glasbyte? Har för mig att jag betalade 750kr i självrisk när jag bytte rutan förra året.
Jupp. Vilkorstvåa med skadad vindruta i besiktningen och jag köpte bilen i det skicket. Kan därför inte ta det på min egen försäkring så får bita i sura äpplet och betala ordinarie pris :depressed:
 
Så har bokat tid för byte imorrn. 6000:- skulle kalaset kosta :facepalm:
Hade du inte "gjort rätt för dig" utan istället sagt "jag fick ett stenskott igår och rutan sprack" så hade du enbart fått betala självrisken.

För några år sedan köpte jag en bil som hade en liten spricka i framrutan. Åkte för att få det åtgärdat och när glas-killen fyllde i skaderapporten ville han ha ett datum och plats på när skadan uppkom. Jag svarade då att det var så när jag köpte bilen så jag hade ingen aning. Plötsligt avbröt han mig, började hålla för sina öron och sa ungefär "Nej nej nej!!! Igår sa du? På Essingeleden var det? Då skriver vi det!"

Jag var helt oförstående i några sekunder tills jag förstod vad som precis hade hänt. 700kr gick det på.

edit: Du skulle ju kunna få/hitta en annan skada i rutan som då behöver bytas på din försäkring, då löser det ju skada 1 samtidigt. Leta efter stenskott som sitter på platser som gör att man måste byta rutan istället för att laga stenskottet.
 
Hörde med honom och han hade endast kört trafikförsäkring.. Så har bokat tid för byte imorrn. 6000:- skulle kalaset kosta :facepalm:
Lite tråkigt på en bruksbil jag endast tänker ha under sommar+höstsäsongen men det måste göras. Får försöka klämma ur lite extra ur bilen vid försäljning sen :)

Om man betalar allt själv bör man då rabatt... försäkringsbolagen har jättebra rabatter typ 30-40%.
Ordinarie priser är nästan bara till för att kunna ge dess rabatter plus att det ska se ut som om konsumenten bara betalar en liten del av kostnaden även fast vi ofta betalar ca halva kostnaden med vår självrisk...
 
Tillbaka
Topp