• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Är ingen som gillar att fixa och skruva öht men bytte belägg och skivor fram på min bil förra sommaren, otroligt lätt och lite mys.
Bara kolla på tuben om du blir osäker.

Kan rekommendera att även införskaffa nya "clips" till beläggen då detta kan behövas och dom i princip är gratis.
https://www.trodo.se/tillbehorssats...MI_Ing1-6j6QIVw6gYCh2tCQfLEAYYAyABEgJRqfD_BwE
Tror jag gör så nästa gång. Om 1500 mil ska de bakre beläggen bytas.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Helvetes jävla skit

Hatar dem här jävla byggena där lastbilar kör ut på 70vägar och drar med sig massa sten. Bil framför drog upp en sten såpass stor att jag såg den på 10-15 meters håll, studsar upp och träffar huven med en jävla smäll. Första gången jag kör till jobbet sen Februari och första gången med den här bilen.

Oklart om lacken är skadad eller ej
20200508_081254.jpg
Ser ju onekligen ut som att det är filmen som är uppriven., får hoppas på att det inte är mer än så.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Appropå bromsar så fick man hem ett roligt paket här om dagen.. Nu blir det zinkpläterade skivor på.. och hoppas att man inte behöver spendera hela kvällen på att slå av de gamla skivorna..
_bs3HdjGca9wG0NMrSBMWW6scUQy8unSxUTFpbw2Y--M_8yRrxNm7k0A2i5KkuJrK8PyfODA3hKBixO02YkZ6xPBIMrjJSA50w9euo5p3PMV-j1N1I6DgjFkluKlwSU0wtgTrBgFgWhnt70BRuq7e5MBZcLyWw0uGUo_AecyGQ5sfGQ1ngv5kL3fURrYnyIMfek9Ig5vfrv02AhNZ4h69rj6bus0mqESwpEIZBLSa9S2MIk5KT_kQ9aVBZHxEtr_AU0Uwue329Rc_7i4S0gKpzEufgdPXQcm8ankXN5AXiV9ARYJtIxl4wwP3CsnFCODiguHbYuPbf9c373xMH2p5eX2eUmr9tsOXFe9VgGG30rlpEVQFvTZlxSkzfI8f_Z40VgrplqBdIhAAMyD1NQhXpcpy9QfB9wSQu-eUa2srj8dJApdf9ioj0YmygH-h6PLrpYAcD8jIxzSWFpDTGqcaHwRWAziPZa_gzBiL1tCYGQ25smPF4WUQ5uh6dbt6E5JRDlHw5TLHHhl7HEL742-n_wUlCftMBi5rSFatEZDuKztYO7uIWro0ZTUTYlrQeq7_gHGkjNk2_4PA2T-LBJVvLxtqUzIMxw7HlWkiS9FLxsjN5ODomaGY9_jDn66S6TyiRAOOMkxmt8zzfXPMFx630yXso6fsuGkkv_8tLi_-9wonyAMAWZLrABiKSRrLA=w711-h947-no
 
Vilken prestandabil du än äger så kostar det rejält med pengar om man ska ha den rätt skött. En modern Ferrari (360 och framåt) är inte värre än en värre RS, AMG eller M. Särskilt milkänsliga är de inte heller, sen att många inte kör dem och att det blir följdproblem på grund av det är en annan femma.

Jag håller med. Alla prestandabilar kostar att äga om man kör dem och även om man inte gör det på ett eller annat sätt.

Man ska vara informerad om man avser köpa en prestandabil oavsett om det är en Porsche, Aston Martin, Ferrari, Lamborghini eller någon RS, M eller AMG bil.

En Ferrari kostar mer än AMG, M, RS och även Porsche bortsett från Carrera GT nivå. Helt andra priser på delarna. Basservicen är ju egentligen bara olja, bromsvätska och diverse kontroller oavsett bil. Det är inte främst det jag syftar på här. När man använder en prestandabil så blir det snabbt dyrt. Bromsbelägg, skivor (keramiska), chassidetaljer, övrigt som slits med mil och/eller ålder. Vid vissa intervaller kommer dyrare serviceåtgärder. Man kan vara om och kring sig och få ner ägandekostnaderna. Man måste inte gå till den auktoriserade verkstaden utan kan ta någon som har väl renommé bland det märkets kretsar. I synnerhet om bilen är några år gammal.

Ferrari är milkänsliga och det har inget med kvalitén att göra utan att köparna på andrahandsmarknaden inte har lust att köpa en Ferrari med höga miltal. Så ägarna har en tendens att köra väldigt lite och selektivt med dem. Även Porsche ägare har blivit mer av samma sort tyvärr vilket är synd.

Finns starka incitament att skruva mätarna på den typen av bil mellan service och besiktningar. Jag tror det är vanligare än man tror. Ägare eller mellanhänder.

Kanske en delförklaring till att många äldre Ferrari ”bara” har gått ett par tusen mil. Sällan över 4000- 8000 mil på bilar som nu är 15- 25+ år gamla. Ofta har de luckor i service historiken vid närmare granskning. Gäller även andra prestandabilar som straffas när miltalen ökar. Man ska vara medveten och försiktig. Bilarna är så välbyggda att milen inte märks nämnvärt.
 
Råkade köpa en "sportbil" till i måndags utan HSBns vetskap..:cool: Men hon fick vetskap om den igår kväll.. Och trots bilköparförbudet jag fn är belagd med fick den godkänt:D
IMG_20191208_110733.jpg

Underbart. Man blir lite nostalgisk. Även om man inte är allt för gammal minns jag när folk fortfarande körde runt i dessa och diverse Volvo Amazon och PV som bruksfordon. Det var så sent som under 80- talets mitt och slut och en bit in på 90- talet. Säger en del om dess kvalitét.

Grattis till förvaltningen av ett svenskt kulturarv.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jag håller med. Alla prestandabilar kostar att äga om man kör dem och även om man inte gör det på ett eller annat sätt.

Man ska vara informerad om man avser köpa en prestandabil oavsett om det är en Porsche, Aston Martin, Ferrari, Lamborghini eller någon RS, M eller AMG bil.

En Ferrari kostar mer än AMG, M, RS och även Porsche bortsett från Carrera GT nivå. Helt andra priser på delarna. Basservicen är ju egentligen bara olja, bromsvätska och diverse kontroller oavsett bil. Det är inte främst det jag syftar på här. När man använder en prestandabil så blir det snabbt dyrt. Bromsbelägg, skivor (keramiska), chassidetaljer, övrigt som slits med mil och/eller ålder. Vid vissa intervaller kommer dyrare serviceåtgärder. Man kan vara om och kring sig och få ner ägandekostnaderna. Man måste inte gå till den auktoriserade verkstaden utan kan ta någon som har väl renommé bland det märkets kretsar. I synnerhet om bilen är några år gammal.

Ferrari är milkänsliga och det har inget med kvalitén att göra utan att köparna på andrahandsmarknaden inte har lust att köpa en Ferrari med höga miltal. Så ägarna har en tendens att köra väldigt lite och selektivt med dem. Även Porsche ägare har blivit mer av samma sort tyvärr vilket är synd.

Finns starka incitament att skruva mätarna på den typen av bil mellan service och besiktningar. Jag tror det är vanligare än man tror. Ägare eller mellanhänder.

Kanske en delförklaring till att många äldre Ferrari ”bara” har gått ett par tusen mil. Sällan över 4000- 8000 mil på bilar som nu är 15- 25+ år gamla. Ofta har de luckor i service historiken vid närmare granskning. Gäller även andra prestandabilar som straffas när miltalen ökar. Man ska vara medveten och försiktig. Bilarna är så välbyggda att milen inte märks nämnvärt.

Min erfarenhet av ägande är att det inte är dyrare att köra Ferrari jämfört med en AMG om man nu servar på auktoriserat eller motsvarande specialist. Delarna och priserna på service är ungefär samma. Ferrarin har inte krävt mer åtgärder än AMG trots samma mil per säsong och jag är allergisk mot fel och brister. Snarare tvärtom att AMG med hydraulisk fjädring, elbromsar osv varit dyrare.

Vad gäller miltal i övrigt så håller jag med men det berör alla prestandabilar. Ferrari och andra superbilar lite extra. Men prova att sälja en AMG, M eller RS med över 10k mil. Folk vill inte ta i den med tång.
 

kuma-kun

Audemars
Råkade köpa en "sportbil" till i måndags utan HSBns vetskap..:cool: Men hon fick vetskap om den igår kväll.. Och trots bilköparförbudet jag fn är belagd med fick den godkänt:D
IMG_20191208_110733.jpg

Min första vinterbil/bruksbil var en V4a så jag har väldigt blandade känslor för dom.
Vändradie som en oljetanker, om man använder ratten, och spårvidd något bredare än en Honda CB 750 gör körningen spännande.
Min far som är klok man och kört en del i skogen sa till mig när jag skaffade den, se till att ha alla hjul på vägen, dom välter lätt.
Trots att jag nog inte lydde hans råd la jag den aldrig på taket.
Det enda positiva var att jag lärde mig vänsterbromsandets konst vilket man ju nu för tiden inte har nån nytta av alls.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Helvetes jävla skit

Hatar dem här jävla byggena där lastbilar kör ut på 70vägar och drar med sig massa sten. Bil framför drog upp en sten såpass stor att jag såg den på 10-15 meters håll, studsar upp och träffar huven med en jävla smäll. Första gången jag kör till jobbet sen Februari och första gången med den här bilen.

Oklart om lacken är skadad eller ej
20200508_081254.jpg
Usch!!!
Enda sättet är att aldrig ligga bakom... man blir straffad direkt. :wtf:
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ja lite så känns det eller ganska mycket. Ser ut som att jag konstant har fågelbajs på huven nu ....

med tanke på omständigheterna så låg jag kanske för nära men det var inte för nära i vanlig körning så att säga.


Usch!!!
Enda sättet är att aldrig ligga bakom... man blir straffad direkt. :wtf:
 

Buckshot

Panerai
Vad ska man köpa om man vill ha en kul cab med baksäte? Inget renoveringsobjekt. Peugeot; Renault, VW, Ford etc verkar så tråkiga. Budgeten är ca 200 000.
 

Tapiren

Cartier
Vad ska man köpa om man vill ha en kul cab med baksäte? Inget renoveringsobjekt. Peugeot; Renault, VW, Ford etc verkar så tråkiga. Budgeten är ca 200 000.

Uppskattar du modern teknik och prestanda? Eller vill du köra något mer klassiskt?

Med den budgeten hade jag antagligen köpt en Mercedes E-klass från tidigt 90-tal, eller en SL.

Jaguar XJS med sexan är också grymt stabila och enkla att äga, men en sådan har jag haft så jag hade valt Mercan bara därför.

Edit;

Där satt den!
https://www.blocket.se/vi/84728866.htm
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Just mercedes SL har inte mycket till baksäte tyvärr.


Uppskattar du modern teknik och prestanda? Eller vill du köra något mer klassiskt?

Med den budgeten hade jag antagligen köpt en Mercedes E-klass från tidigt 90-tal, eller en SL.

Jaguar XJS med sexan är också grymt stabila och enkla att äga, men en sådan har jag haft så jag hade valt Mercan bara därför.

Edit;

Där satt den!
https://www.blocket.se/vi/84728866.htm
 

EssexX

Panerai
2-Faktor

Chuck

Patek
2-Faktor
Uppskattar du modern teknik och prestanda? Eller vill du köra något mer klassiskt?

Med den budgeten hade jag antagligen köpt en Mercedes E-klass från tidigt 90-tal, eller en SL.

Jaguar XJS med sexan är också grymt stabila och enkla att äga, men en sådan har jag haft så jag hade valt Mercan bara därför.

Edit;

Där satt den!
https://www.blocket.se/vi/84728866.htm
Jaaaaaadå! Den skulle jag kunna ha mitt i vardagsrummet bara sådär :cigar:
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Topp