Jag håller med. Alla prestandabilar kostar att äga om man kör dem och även om man inte gör det på ett eller annat sätt.
Man ska vara informerad om man avser köpa en prestandabil oavsett om det är en Porsche, Aston Martin, Ferrari, Lamborghini eller någon RS, M eller AMG bil.
En Ferrari kostar mer än AMG, M, RS och även Porsche bortsett från Carrera GT nivå. Helt andra priser på delarna. Basservicen är ju egentligen bara olja, bromsvätska och diverse kontroller oavsett bil. Det är inte främst det jag syftar på här. När man använder en prestandabil så blir det snabbt dyrt. Bromsbelägg, skivor (keramiska), chassidetaljer, övrigt som slits med mil och/eller ålder. Vid vissa intervaller kommer dyrare serviceåtgärder. Man kan vara om och kring sig och få ner ägandekostnaderna. Man måste inte gå till den auktoriserade verkstaden utan kan ta någon som har väl renommé bland det märkets kretsar. I synnerhet om bilen är några år gammal.
Ferrari är milkänsliga och det har inget med kvalitén att göra utan att köparna på andrahandsmarknaden inte har lust att köpa en Ferrari med höga miltal. Så ägarna har en tendens att köra väldigt lite och selektivt med dem. Även Porsche ägare har blivit mer av samma sort tyvärr vilket är synd.
Finns starka incitament att skruva mätarna på den typen av bil mellan service och besiktningar. Jag tror det är vanligare än man tror. Ägare eller mellanhänder.
Kanske en delförklaring till att många äldre Ferrari ”bara” har gått ett par tusen mil. Sällan över 4000- 8000 mil på bilar som nu är 15- 25+ år gamla. Ofta har de luckor i service historiken vid närmare granskning. Gäller även andra prestandabilar som straffas när miltalen ökar. Man ska vara medveten och försiktig. Bilarna är så välbyggda att milen inte märks nämnvärt.