• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Dt250

Rolex
Paneristi
D7F6950D-885E-457C-B423-E3895909ED9D.jpeg


Första riktiga rundan för året.
Skåne är rätt fint, sett från småvägarna.
Roligt att köra hade det också kunnat vara - om man inte släpat runt på 2 ton och en automatlåda.
Åttonde året, nu. Fler lär det väl bli.
Fina ex, som din ser ut att vara, har blivit sällsynta. Snyggaste moderna BMW som gjorts.
 

EssexX

Panerai
2-Faktor
Kommer bli en klassiker, nu tyckte jag just detta ex var väl dyrt. Hittar man rätt så är det en mycket trevlig gubbil.


Tror också hårt på modellen som klassiker, kanske redan nu. Hittar ingen till salu på mobile.de, åtminstone inte i Tyskland. Det dräller inte av dem, så potential för framtida värdestegring. Och denna svensksålda som gått så pass lite, vilket förhoppningsvis kan verifieras, gör att åtminstone jag gärna skulle betala lite extra. Sedan finns nog en hel del prutmån i det här fallet. För knappt ett år sedan bytte den ägare efter en annons på begärda 155000 kr och är den i skicket den förefaller vara har han nog inte lagt ner stora summor under sitt korta ägande. Läget är knappast gynnsammare i år för säljaren.



5BA60B38-9A1B-4D80-B25C-75A247026D72.jpeg


Edit: verkar varit E220 som gällde på hemmamarknaden. Begärs mellan 11500€ för långmilare och 28500€ för lågmilad 95:a.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...=1992&minPowerAsArray=PS&scopeId=C&sfmr=false
 
Senast ändrad:

Dt250

Rolex
Paneristi
Tror också hårt på modellen som klassiker, kanske redan nu. Hittar ingen till salu på mobile.de, åtminstone inte i Tyskland. Det dräller inte av dem, så potential för framtida värdestegring. Och denna svensksålda som gått så pass lite, vilket förhoppningsvis kan verifieras, gör att åtminstone jag gärna skulle betala lite extra. Sedan finns nog en hel del prutmån i det här fallet. För knappt ett år sedan bytte den ägare efter en annons på begärda 155000 kr och är den i skicket den förefaller vara har han nog inte lagt ner stora summor under sitt korta ägande. Läget är knappast gynnsammare i år för säljaren.



5BA60B38-9A1B-4D80-B25C-75A247026D72.jpeg


Edit: verkar varit E220 som gällde på hemmamarknaden. Begärs mellan 11500€ för långmilare och 28500€ för lågmilad 95:a.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...=1992&minPowerAsArray=PS&scopeId=C&sfmr=false
Ja 155 skulle kunna vara ok. Vissa äldre mercor är ju dyrare i tyskland, har själv en 300 sl 1988, ligger generellt högre i pris än i sverige.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja 155 skulle kunna vara ok. Vissa äldre mercor är ju dyrare i tyskland, har själv en 300 sl 1988, ligger generellt högre i pris än i sverige.
Det är ju nåt skevt i att E-klass cab kostar mer än SL till exempel. Man får ju inte glömma att E200 inte direkt är en kul bil att köra. Jag har dessutom bara kört sedanen, att lasta på flera hundra kilo cab och förstärkningar lär ju inte göra det roligare. Men visst, sen är tillgången låg osv.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Fina ex, som din ser ut att vara, har blivit sällsynta. Snyggaste moderna BMW som gjorts.

Jo, man märker att de faktiskt inte syns så ofta i trafikbilden längre.
Mycket tummar upp, och så.

Sen är det väl många som gillar de tidigare varianterna bättre, då de ser lite slankare ut med mindre stötfångare och mer krom.
Jag gillar dock min plastraket. :)
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Det är ju nåt skevt i att E-klass cab kostar mer än SL till exempel. Man får ju inte glömma att E200 inte direkt är en kul bil att köra. Jag har dessutom bara kört sedanen, att lasta på flera hundra kilo cab och förstärkningar lär ju inte göra det roligare. Men visst, sen är tillgången låg osv.
Det kan jag hålla med om, och SL från 90-talet är otroligt billiga idag. Är väl om man behöver en 4 sitsig, så är de snygga och driftsäkra.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det kan jag hålla med om, och SL från 90-talet är otroligt billiga idag. Är väl om man behöver en 4 sitsig, så är de snygga och driftsäkra.
SL känns extremt prisvärda för tillfället med tanke på hur dyra de var som nya. Tror man gör en bra affär idag om man kan behålla dem en längre tid. Men jag behöver ju 4 säten, kommer aldrig använda bilen om jag inte kan ta barnen med mig...
 

Dt250

Rolex
Paneristi
En liten parentes; SL från 90-talet är i många fall 4-sitsiga, inte på ett bekvämt sätt för vuxna men har man mindre barn så funkar det ju. Samma sak med Jaguar XK, som ju också är ett alternativ. Dock är de ju inte speciellt roliga att köra, utan mer glidare.

Porsche 911 är ju också ett alternativ; https://www.blocket.se/annons/skane/porsche_996__911__cab_nyservad/89486844
Tycker framlycktorna är hemska tur att de återgått till de runda.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
En liten parentes; SL från 90-talet är i många fall 4-sitsiga, inte på ett bekvämt sätt för vuxna men har man mindre barn så funkar det ju. Samma sak med Jaguar XK, som ju också är ett alternativ. Dock är de ju inte speciellt roliga att köra, utan mer glidare.

Porsche 911 är ju också ett alternativ; https://www.blocket.se/annons/skane/porsche_996__911__cab_nyservad/89486844
Bra pris för en 996 cab där. Tycker en hel del ägare tar i så de spricker när de ska prissätta dem.
 

Arcticreef

Panerai
Den där är så jäävla läcker alltså, grymt fint ljud också! :)
Det finns fyra olika lägen man kan ställa in den i: Eco (yeah, right...), Comfort, Sport o Sport+. Och det är inte bara hur den beter sig som ändras utan även ljudet. I S+ läget producerar den ett avgrundsvrål som får folk att hoppa till. Lite larvigt men oxå kul.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jo absolut priset helt ok, men det är väl lite så vi är, löjligt fixerade vid detaljer. Bra köp för den som vill ha en prisvärd sportbil.

Nu har jag iofs kollat ganska mycket på dessa, men jag måste säga att jag helt klart börjat vänja mig vid lamporna.
Tror verkligen att de har framtiden för sig. Och att lamporna - så småningom - kommer att kännas som en rolig, tidstypisk, detalj.

Framförallt 996 4S är ju riktigt vass. Motsvarande modell i efterföljande generation ser ju riktigt tam ut i jämförelse.
 
Med lite perspektiv tycker jag 996 generationen av Porsche 911 har fått upprättelse. Man kan ha delade åsikter om de där lamporna samt att samtida Boxstern var i princip samma bil fast med annan motor konfiguration. 996/986 generationen är kompakt jämfört med dagens 911. Dess strama linjer gör dem diskreta. På ett sätt var det lite tillbaka till ursprunget från -60 talet fast i en modern tappning.

En standard 996 Carrera eller en C4S i bra skick är en väldigt trevlig bil som man såhär 20 år senare kan köra året runt med utan problem. Turbon är en klipp begagnade för vad det är och GT3:an en av de sista analoga GT bilarna utan moderna hjälpmedel.

Kan knappt tro vad jag själv skriver ovan som fantast av den klassiska luftkylda 911:an. Hardcore fan kommer alltid att föredra dem, men det betyder inte att de vattenkylda efterföljande Inte är bra bilar eller riktiga 911:eek:r.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Nu har jag iofs kollat ganska mycket på dessa, men jag måste säga att jag helt klart börjat vänja mig vid lamporna.
Tror verkligen att de har framtiden för sig. Och att lamporna - så småningom - kommer att kännas som en rolig, tidstypisk, detalj.

Framförallt 996 4S är ju riktigt vass. Motsvarande modell i efterföljande generation ser ju riktigt tam ut i jämförelse.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Har man vart med när 996 kommit och var stor så gillar man den förmodligen, är man lite yngre o bara sett 997 o framåt kan lamporna anses konstiga.
Jag gillar 996 speciellt 4s o turbo
 
Har man vart med när 996 kommit och var stor så gillar man den förmodligen, är man lite yngre o bara sett 997 o framåt kan lamporna anses konstiga.
Jag gillar 996 speciellt 4s o turbo

Nja, även de som var med när de luftkylda bilarna var aktuella tyckte oftast inte om de nya bilarnas designspråk. Just lamporna var kontroversiella och motorn på standard Carreran. Att den inte hade torrsump etc.

På 997:an gick man tillbaka till det mer klassiska utseendet på lamporna. Beror nog på all kritik de fick åren innan. 996 och 986 straffades hårt på andrahandsmarknaden likt ingen annan 911 dessförinnan. Delvis stor volym jämfört med tidigare, men också designspråket. Allas blickar var på 993 och 997 om man ville ha något mer modernt. Sedan fick 964:an ett lyft med Singer och retro trenden med diverse outlaw byggen. Som allt annat går trender i vågor. Folk ändrar smak och ser saker i andra perspektiv.

Nya 992 verkar Porsche blanda olika ideal från olika epoker av 911:an. Exteriört verkar man ha tittat på 993:an och interiört den klassiska 911:an från den luftkylda eran. Det ska bli intressant hur man betraktar den om 20 år. Jag tror inte man ser den i samma ljus som idag.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Nja, även de som var med när de luftkylda bilarna var aktuella tyckte oftast inte om de nya bilarnas designspråk. Just lamporna var kontroversiella och motorn på standard Carreran. Att den inte hade torrsump etc.

På 997:an gick man tillbaka till det mer klassiska utseendet på lamporna. Beror nog på all kritik de fick åren innan. 996 och 986 straffades hårt på andrahandsmarknaden likt ingen annan 911 dessförinnan. Delvis stor volym jämfört med tidigare, men också designspråket. Allas blickar var på 993 och 997 om man ville ha något mer modernt. Sedan fick 964:an ett lyft med Singer och retro trenden med diverse outlaw byggen. Som allt annat går trender i vågor. Folk ändrar smak och ser saker i andra perspektiv.

Nya 992 verkar Porsche blanda olika ideal från olika epoker av 911:an. Exteriört verkar man ha tittat på 993:an och interiört den klassiska 911:an från den luftkylda eran. Det ska bli intressant hur man betraktar den om 20 år. Jag tror inte man ser den i samma ljus som idag.
Personligen gillar jag inte 997 så mkt lite mycket bubblan mjuka former.
Dom nyare är däremot riktigt Nice
 
Topp