• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Marli

Cartier
”or the exceedingly rare and exclusive Le Mans version, produced for the Swedish market, of which just 84 cars were built!”

Det var ju smart att sälja den, men en E30 325i hägrade. Som inte heller var så smart att sälja men en Porsche 968 hägrade....
 

AE41500

Panerai
Den vänstra har hängt sådär dom två sista åren. Märkligt att den är så fin i lacken efter att ha stått orörd så länge och under alla årstider och väder.
Se så, du låter entusiastisk och intresserad. Inte helt fel och ha en pyssel-/entusiastbil i garaget! Bra läge där, du verkar gilla modellen och ha erfarenhet av dom ;)!
 

AE41500

Panerai
Får mig osökt att börja fundera på hur länge denna har stått... Passerar den varje dag med hundarna :/
IMG_20191117_100750.jpg
IMG_20191117_100757.jpg
IMG_20191117_100802.jpg
IMG_20191117_100805.jpg
Tragiskt på flera sätt. Man funderar främst hur ägaren mått de senaste åren.
Det personliga reg. nr. finns numer på en Peugeot. Kanske kan denna BMW trillat ur registret!?
 
Senast ändrad:
https://www.classicdriver.com/en/car/peugeot/205/1991/577221

Exakt likadan, har för mig det var 122 hk i en bil som väl knappt vägde 1000kg, inga säkerhetssystem, ingen ABS, inga airbags men en träratt med stålnav. Sjukt kul men totalt livsfarlig....

Några av de absoluta roligaste minnena är inte från att ha kört eller åkt något super/prestanda bil utan från inspirerade turer på landsbygden i en redan då gammal 205 Gti som köptes ny av min syster. Det var en 1.9 med det äldre chassit från 1.6 versionen. Den bilen är min syrras favorit än idag. Hon sålde den billigt till bilmekanikern som skötte den.

Tittade på att köpa en själv för ca 20 år sedan. De var fortfarande rätt vanliga på vägarna och man kunde få tag i fina exemplar enkelt för inte så mycket pengar. Idag hade det varit en rolig bil att piska på småvägarna. Syrrans exemplar saknade servostyrning så man fick ta i lite när man fickparkerade. Jag föredrog den versionen framför den med bl a uppdaterade skivbromsar. Syrrans hade en extremt kort kopplingspedal. Föredrog även ratten i läder på standardmodellen framför den i trä på Le Mans versionen som var hal att hålla i. Man kanske skulle ha klassiska bilhandskar i den.

Släppte man gasen i en 205 Gti på våt vägbana i en skarpare kurva så fick man vara snabb att parera bakvagnen som släppte. Den kunde vara giftig. Men var för det mesta bara väldigt rolig att köra. Alltid med ett leende på läpparna från dess att man startade motorn. Oavsett växel svarade bilen med pigg acceleration. 205 Gti var nog inte försäkringsbolagens favorit på slutet av 80 och början på 90- talet.

Inga moderna hjälpmedel och dess bättre det. Man får t om dosera bromsarna på greppet till att låsa dem på ren känsla.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Då fick man "köra" bil på riktigt. Vissa saker var bättre förr:)

Några av de absoluta roligaste minnena är inte från att ha kört eller åkt något super/prestanda bil utan från inspirerade turer på landsbygden i en redan då gammal 205 Gti som köptes ny av min syster. Det var en 1.9 med det äldre chassit från 1.6 versionen. Den bilen är min syrras favorit än idag. Hon sålde den billigt till bilmekanikern som skötte den.

Tittade på att köpa en själv för ca 20 år sedan. De var fortfarande rätt vanliga på vägarna och man kunde få tag i fina exemplar enkelt för inte så mycket pengar. Idag hade det varit en rolig bil att piska på småvägarna. Syrrans exemplar saknade servostyrning så man fick ta i lite när man fickparkerade. Jag föredrog den versionen framför den med bl a uppdaterade skivbromsar. Syrrans hade en extremt kort kopplingspedal. Föredrog även ratten i läder på standardmodellen framför den i trä på Le Mans versionen som var hal att hålla i. Man kanske skulle ha klassiska bilhandskar i den.

Släppte man gasen i en 205 Gti på våt vägbana i en skarpare kurva så fick man vara snabb att parera bakvagnen som släppte. Den kunde vara giftig. Men var för det mesta bara väldigt rolig att köra. Alltid med ett leende på läpparna från dess att man startade motorn. Oavsett växel svarade bilen med pigg acceleration. 205 Gti var nog inte försäkringsbolagens favorit på slutet av 80 och början på 90- talet.

Inga moderna hjälpmedel och dess bättre det. Man får t om dosera bromsarna på greppet till att låsa dem på ren känsla.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Några av de absoluta roligaste minnena är inte från att ha kört eller åkt något super/prestanda bil utan från inspirerade turer på landsbygden i en redan då gammal 205 Gti som köptes ny av min syster. Det var en 1.9 med det äldre chassit från 1.6 versionen. Den bilen är min syrras favorit än idag. Hon sålde den billigt till bilmekanikern som skötte den.

Tittade på att köpa en själv för ca 20 år sedan. De var fortfarande rätt vanliga på vägarna och man kunde få tag i fina exemplar enkelt för inte så mycket pengar. Idag hade det varit en rolig bil att piska på småvägarna. Syrrans exemplar saknade servostyrning så man fick ta i lite när man fickparkerade. Jag föredrog den versionen framför den med bl a uppdaterade skivbromsar. Syrrans hade en extremt kort kopplingspedal. Föredrog även ratten i läder på standardmodellen framför den i trä på Le Mans versionen som var hal att hålla i. Man kanske skulle ha klassiska bilhandskar i den.

Släppte man gasen i en 205 Gti på våt vägbana i en skarpare kurva så fick man vara snabb att parera bakvagnen som släppte. Den kunde vara giftig. Men var för det mesta bara väldigt rolig att köra. Alltid med ett leende på läpparna från dess att man startade motorn. Oavsett växel svarade bilen med pigg acceleration. 205 Gti var nog inte försäkringsbolagens favorit på slutet av 80 och början på 90- talet.

Inga moderna hjälpmedel och dess bättre det. Man får t om dosera bromsarna på greppet till att låsa dem på ren känsla.
Skön story!
Det var min realistiska drömbil som 17-åring. Fick en Peugeot 104 istället. Jaja, inte riktigt detsamma men ville ju inte verka otacksam...
 
Skön story!
Det var min realistiska drömbil som 17-åring. Fick en Peugeot 104 istället. Jaja, inte riktigt detsamma men ville ju inte verka otacksam...

En 205 Gti hade fått stå i mitt garage vilken dag som helst resten av mitt liv. Vissa ännu äldre hade ställt en gammal Fiat 500 eller Mini Cooper. Visst finns det mycket nostalgi när man minns tillbaka. Vissa kvalitéer försvinner inte. Analog känsla, låg vikt, responsen på gaspådrag, frånvaro av moderna hjälpmedel.

Många modifierade sina 205 Gti. Satte in en motor från MI16. De som hade versionen med kat tog bort den. Trodde den stal effekt från motorn och så vidare. Det var en annan tid än idag när allt är färdig kittat från fabrik där man har hur många olika utrustningspaket som helst.

Folk satte in en bättre stereo och det var ett plus i kanten. Idag har bilarna visserligen hyfsat ljud från fabrik, men det är inte lika individuellt som då när man valde huvudenhet, förstärkare och högtalare. Vissa gillade vulgo där man skar sönder hela inredningen medan andra gjorde det subtilt och snyggt.

Med det sagt var stereon rätt oväsentlig i en 205 Gti. Kanske inte för alla. Som sagt en annan tid då. Man valde sina prioriteringar.
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Ja, idag får man köpa en några år gammal sporthoj, Lotus Elise eller Ariel Atom för att få ofiltrerad körupplevelse utan digitala mellanhänder. Även om det går långsammare har man en genuin körupplevelse.
Du skulle provköra en Saab 99 Turbo.. Ingen servostyrning o mumsig ketchupeffekt runt 3000 varv :D Ruggigt härligt analog bil :happyhappy:
DSC01809.JPG
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Du skulle provköra en Saab 99 Turbo.. Ingen servostyrning o mumsig ketchupeffekt runt 3000 varv :D Ruggigt härligt analog bil :happyhappy:
DSC01809.JPG

Inte kört någon äldre Saab turbo än 900. Det var väl Saab 99 och Porsche turbo 930 som är kända för sin turbokick under den eran och än idag

Audi RS2 är old school också. Hästspark när turbon kickar in.
Saab 900 T 16ventilaren med endast 175 hk har rätt finfin ketchupeffekt, men old-school BMW 2002 Turbo kickar ju in riktigt grymt, svårkört när det smäller till.
Sen är ju klart att mycket av det man blir nostalgisk över är junk egentligen är ju en annan sak.
Finfin 99:a är det din @roosterman
 

Johanw

Cartier
Min första bil var en 205 GTi, specialmodell ’Le Mans’ i blåmetallic - riktigt kul liten bil men man hade nog helst inte velat krocka i den...

Gick från 309 GTI, samma motor som 205:an men bättre chassi, till en 405 Mi16. 150hk och dåtidens raket. Bara bakvingen fick kompisar att high fiva.
(lånad bild). 405 Ti16 en dröm men mardrömshistorier om problem fick mig att leta efter en 309 Mi16, men är så sjukt ovanlig.

L1018183.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Gick från 309 GTI, samma motor som 205:an men bättre chassi, till en 405 Mi16. 150hk och dåtidens raket. Bara bakvingen fick kompisar att high fiva.
(lånad bild). 405 Ti16 en dröm men mardrömshistorier om problem fick mig att leta efter en 309 Mi16, men är så sjukt ovanlig.
Hade en polare i gymnasiet som hade en Mi16 i LeMans-grönt.
Och nog var han ganska högt upp i rangordningen med dem, men fan vet om vi nånsin lät honom veta det med några high fives! ;)
...han hade för övrigt också en ärvd P1800 som han körde med vissa fina dagar - med den hamnade han solklart högst. Även om man kanske inte riktigt förstod det då.

EDIT
När såg man en fin Mi16 senast? Inte igår.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har inte handtvättat bilen sen Torbjörn Fälldin var statsminister, typ.

På den tiden spolade man av bilen med högtryck, fyllde en hink med varmt vatten och schampo och gned tills det såg bra ut. Avspolning och avslutning med sämskskinn.
Antar att detta har utvecklats....

Vad behöver jag? :)
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Har inte handtvättat bilen sen Torbjörn Fälldin var statsminister, typ.

På den tiden spolade man av bilen med högtryck, fyllde en hink med varmt vatten och schampo och gned tills det såg bra ut. Avspolning och avslutning med sämskskinn.
Antar att detta har utvecklats....

Vad behöver jag? :)
Här har du en tråd att gå igenom. Länkar till s.28 där jag har länkat nybörjarpaket :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har inte handtvättat bilen sen Torbjörn Fälldin var statsminister, typ.

På den tiden spolade man av bilen med högtryck, fyllde en hink med varmt vatten och schampo och gned tills det såg bra ut. Avspolning och avslutning med sämskskinn.
Antar att detta har utvecklats....

Vad behöver jag? :)
Principen är inte annorlunda sen dess men för att repetera:
- avfettning på vintern
- prewash med foam lance helst
- schamponering
-avtorkning med torkduk
 
Topp