• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Då har raggarkärran fått sig en polering och en lyxig garageplats som den knappt förtjänar. Snöat in mig på uppbyte närmaste åren i form av SL65 eller möjligen SL63. Det här med bil med och utan tak är en rätt bra kombo när allt kommer omkring.

DAFCD931-59FD-4CFF-9E97-E99EB7552CF8.jpeg
Synvilla eller är ena lampan halogen?
 
Det har du rätt i, har faktiskt aldrig tänkt på det då jag mest sitter i bilen och kör...:)

Men kikar jag på bilens VIN så står det:
614 BI-XENON HEADLAMPS FOR RIGHT-HAND TRAFFIC

Får kolla upp det där.
 
Senast ändrad:
Mycket väl medveten om att det var sista Saab modellen som släpptes. All heder till de Saab entusiaster som vårdar de exemplar som går att bevara. Ett stycke svensk industri historia. Tråkigt att det fick en sådant avslut med Saab. Rena parodin hur allt sköttes från samtliga inblandade i den historien inklusive våra egna politiker vid tidpunkten som körde sin ideologi fullt ut när andra länder skyddade sin industri. Märkligt hur det fick fortgå. Nu är det historia. Sista Saab 95 blir en liten påminnelse om den episoden och en tanke på vad som hade kunnat vara om Saab fanns kvar.

Oavsett är det roligt att du använder din bil hur du än väljer att göra det.

Du kan se mitt inlägg som ett generellt inlägg hur jag själv betraktar mitt bilägande. Alla väljer hur de väljer att äga sina bilar. Vissa är nöjd med att äga och bara dammar av dem i garaget. Andra kör med dem i olika utsträckning.

Ingen kommer att tacka en för att man inte har använt sin bil.

Vet en som köpte den finaste M3 E36 från en man eller herre. Betalade den premium summan som begärdes vilket nog inte var så mycket i det stora hela. Några tiotals tusenlappar. När pengarna och ägarbytet var klart frågade säljaren vad han skulle göra med bilen. Köparen svarade att han skulle strippa den och ha den som banbil. Jag träffade köparen på ringen som berättade historien om sin M3:a. Han ville ha ett bra grundobjekt att bygga på och hade medlen till det. Tror inte säljaren av M3:an var så glad över sin bils öde. Det lät inte som det på historien.
Så med andra ord så använder vi till synes våra entusiastbilar rätt lika.
 
Ja, det finns ju många som är duktiga på att foliera idag.
Vet dock inte om det är för mig. Tror att det känts lite fel.

Finns gott om folk som har folierat även klassiska bilar på senare år inte bara exklusivare nya Porsche, Ferrari och Lamborghinis.

Bilen kommer alltid att ha fel färg även efter en foliering. Det går inte att komma runt det. Personligen tycker jag det är lite tidningen Bilsport över det hela. Kan ha sin plats om man vill göra något lekfullt som är temporärt inför något event eller jippo som man tar bort igen efteråt.

Många har valt matta färger eller någon utflippat vilket inte var något valalternativ när bilarna beställdes nya. Ser inget vidare ut. Bara kolla på nätet. Just 993 är inte så enkel att foliera med alla gummilisterna mellan vissa karossdetaljer så även om folieringen är Speedgelb tror jag aldrig det kommer att bli till full belåtenhet.

Är färgen betydelsefull så leta reda på rätt objekt. De finns där ute med lite tålamod.

Finns många fina färger på en 993 så ibland får man kompromissa om övriga skicket talar för objektet och bilens tillval. T ex chassi, sport/comfortstolar, med/utan taklucka, utökat skinn. Framförallt service och underhållshistoriken. Skulle lägga mindre fokus på miltal. Det har allt mer underliggande betydelse om man vill använda bilen.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Hyfsat fet kärra :).................tänker på främst på BMWn :p

20200523_133823.jpg
20200523_171224.jpg
20200523_171106.jpg
Wow!
Inte många sådana i Sverige kan jag tänka mig.
Undrar hur den är att köra med den effekten med tanke på att det inte direkt är ett överflöd av grepp vid acceleration på en originalbil med 510hk.

Dessutom jäkligt spännande med 265/30/21 fram. Det är rätt långt ifrån standard rullomkrets (+6%). Undrar hur ESP:n hanterar det.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Nej det kan inte vara många, inte ens WW antar jag.

Oklart hur den är att köra men den lät gött :D

Wow!
Inte många sådana i Sverige kan jag tänka mig.
Undrar hur den är att köra med den effekten med tanke på att det inte direkt är ett överflöd av grepp vid acceleration på en originalbil med 510hk.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Wow!
Inte många sådana i Sverige kan jag tänka mig.
Undrar hur den är att köra med den effekten med tanke på att det inte direkt är ett överflöd av grepp vid acceleration på en originalbil med 510hk.

Dessutom jäkligt spännande med 265/30/21 fram. Det är rätt långt ifrån standard rullomkrets (+6%). Undrar hur ESP:n hanterar det.
Det är väl ändå en E-klass?
 
Är bilen högerstyrd från början?
Nej, det har jag kollat och det står "L LEFT-HAND STEERING" så jag skulle tro att den delen är OK.

Min fru påstår att jag för typ 3 år sedan bytte lampor fram, och att jag gnällde över att det var så satans trångt. Har inget minne själv av det dock eller vilka det var... Men det kan ju vara så att jag sopat i en halogenlampa i ett xenonuttag, om det ens är möjligt? Det är ju helljusen som är halogen.

Skärmavbild 2020-05-24 kl. 12.00.38.png
 

Vesper

Rolex
Någon som ägt en Nissan gt-r som familjebil? Får man in en barnvagn i skuffen? Har en Tiguan allspace som kommer att användas primärt som familjebil men behöver byta frugans bil och jag vill samtidigt ha något roligt att kunna ta ut på banan då och då. Bra kompromiss tänker jag :D
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Någon som ägt en Nissan gt-r som familjebil? Får man in en barnvagn i skuffen? Har en Tiguan allspace som kommer att användas primärt som familjebil men behöver byta frugans bil och jag vill samtidigt ha något roligt att kunna ta ut på banan då och då. Bra kompromiss tänker jag :D

Du får säkert in en liten vagn i bilen. Men bilen är ganska bökig till vardags. Hade själv tankar på att använda min till familjen. Gav dock upp tanken efter ett tag. Det skulle aldrig ha blivit bra så att säga.
 

Vesper

Rolex
Du får säkert in en liten vagn i bilen. Men bilen är ganska bökig till vardags. Hade själv tankar på att använda min till familjen. Gav dock upp tanken efter ett tag. Det skulle aldrig ha blivit bra så att säga.
Okej, kanske får tänka Om eller åka och kolla åtminstone. Jag tänkte att frugan kunde använda den som bruksbil i veckorna och på helgen kan jag använda den. Tiguanen är tjänstebil.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Okej, kanske får tänka Om eller åka och kolla åtminstone. Jag tänkte att frugan kunde använda den som bruksbil i veckorna och på helgen kan jag använda den. Tiguanen är tjänstebil.

Det är den ballaste bil jag ägt och jag har ägt många balla bilar. Men den är bökig till vardags och jag rekommenderar att man tar fram den när man vill leka och inte som en bil som ska duga till allt. Men provkör och bilda dig en egen uppfattning.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Fy fan. Är den dyr att försäkra, ”driva” eller brukar dyra saker braka ihop?

Billiga som fan.
6600kr/år helförsäkring, 2600kr/år skatt.

Men jag behöver byta olja samt besikta den och med pissiga löner eftersom våran grabb aldrig ens får vara på dagis pga Corona.
Får se om jag har råd med olja i juli, då kanske den kommer ut då....
 
Topp