• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Johnel

Omega
Får mig osökt att börja fundera på hur länge denna har stått... Passerar den varje dag med hundarna :/
IMG_20191117_100750.jpg
IMG_20191117_100757.jpg
IMG_20191117_100802.jpg
IMG_20191117_100805.jpg

Sorgligt, skulle kunna vara en riktig klassiker.
 
Du kanske skulle resa med kläderna i en ICA-kasse också för att inte slita på resväskan...
Och vad känner du att det tillförde? Jag är inte direkt den enda som har bil/bilar som endast brukas under sommarmånaderna? Har du missat att det är ett rätt vanligt fenomen så räcker det att gå igenom denna tråden så kommer du hitta massvis med folk som gör likadant.
 

Johnel

Omega
Kör en lite mer ödmjuk bil (Mazda 3, 2,2D), men är väldigt nöjd med den. Hade en BMW325 m-sport cab tidigare som man såklart saknar nu när vädret börjar bli bättre, men samtidigt väldigt skönt att kunna lasta ordentligt. Värt att säga att det är förvånansvärt bra tryck i Mazdan.

upload_2020-5-23_13-19-56.jpeg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Hade en liknande i samma färg med optimum med automat. Var lite väl slö med automaten tycker jag :p

Kör en lite mer ödmjuk bil (Mazda 3, 2,2D), men är väldigt nöjd med den. Hade en BMW325 m-sport cab tidigare som man såklart saknar nu när vädret börjar bli bättre, men samtidigt väldigt skönt att kunna lasta ordentligt. Värt att säga att det är förvånansvärt bra tryck i Mazdan.

upload_2020-5-23_13-19-56.jpeg
 
Inte en chans att jag kör den till vardags, delvis så vill jag inte utsätta den för vinter på västkusten sen så blir allt jag äger påkört någon gång per år så begränsar chansen att det händer såhär.

Tror du väljer att missförstå mig här. Jag har inte sagt att du ska ha den som en bruksbil som står ute i ur och skur och utsätts för årets alla element.

Bara för att du vardagskör bilen behöver du inte använda den som en ren bruksbil. Delar av året kanske. Som du själv skriver sommartid. Sedan skulle bilen inte rosta bort bara för att du väljer den bilen på en fjällresa. Finns många som äger klassiska rostbenägna bilar som utsätter dem för lite väder och rusk. De vill ha roliga minnen från sitt ägande också.

Det går att använda bilar även de man är rädd om och vill bevara över tid och överlämna till någon likasinnad den dagen man är klar. Jag tror de mår bäst så som sagt. Man lär känna och kan se till att bilen är driftsäker och pålitlig. En bil som står mycket och länge är inte lika tillförlitlig. Inget man drar på semester i några veckor med.

Sedan om något händer. Att man blir påkörd. Kör på någon annan eller får dörruppslag, skrapar upp en fälg. Det tillhör livet. Kosmetika. Går att återställa. Man blir ledsen, men är det bara ytliga saker så är det glömt. Även en bil i ett garage får sina törnar av diverse saker som sker runt bilen.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Tror du väljer att missförstå mig här. Jag har inte sagt att du ska ha den som en bruksbil som står ute i ur och skur och utsätts för årets alla element.

Bara för att du vardagskör bilen behöver du inte använda den som en ren bruksbil. Delar av året kanske. Som du själv skriver sommartid. Sedan skulle bilen inte rosta bort bara för att du väljer den bilen på en fjällresa. Finns många som äger klassiska rostbenägna bilar som utsätter dem för lite väder och rusk. De vill ha roliga minnen från sitt ägande också.

Det går att använda bilar även de man är rädd om och vill bevara över tid och överlämna till någon likasinnad den dagen man är klar. Jag tror de mår bäst så som sagt. Man lär känna och kan se till att bilen är driftsäker och pålitlig. En bil som står mycket och länge är inte lika tillförlitlig. Inget man drar på semester i några veckor med.

Sedan om något händer. Att man blir påkörd. Kör på någon annan eller får dörruppslag, skrapar upp en fälg. Det tillhör livet. Kosmetika. Går att återställa. Man blir ledsen, men är det bara ytliga saker så är det glömt. Även en bil i ett garage får sina törnar av diverse saker som sker runt bilen.
Fast om man inte behöver använda bilen så behöver man ju inte utsätta den för ogynnsamma väderförhållanden i onödan. Jag kör inte mina entusiastbilar i regn ens om jag inte hamnar i oväder oavsiktligt. De klarar nog av det men jag orkar inte tvätta bort all skit. Minnen får jag ändå de varma och torra dagarna.
 
Tror du väljer att missförstå mig här. Jag har inte sagt att du ska ha den som en bruksbil som står ute i ur och skur och utsätts för årets alla element.

Bara för att du vardagskör bilen behöver du inte använda den som en ren bruksbil. Delar av året kanske. Som du själv skriver sommartid. Sedan skulle bilen inte rosta bort bara för att du väljer den bilen på en fjällresa. Finns många som äger klassiska rostbenägna bilar som utsätter dem för lite väder och rusk. De vill ha roliga minnen från sitt ägande också.

Det går att använda bilar även de man är rädd om och vill bevara över tid och överlämna till någon likasinnad den dagen man är klar. Jag tror de mår bäst så som sagt. Man lär känna och kan se till att bilen är driftsäker och pålitlig. En bil som står mycket och länge är inte lika tillförlitlig. Inget man drar på semester i några veckor med.

Sedan om något händer. Att man blir påkörd. Kör på någon annan eller får dörruppslag, skrapar upp en fälg. Det tillhör livet. Kosmetika. Går att återställa. Man blir ledsen, men är det bara ytliga saker så är det glömt. Även en bil i ett garage får sina törnar av diverse saker som sker runt bilen.
Fast inget av det du skriver blir relevant då du utgår från att jag inte använder bilen. Den använts flitigt under 5-6 månader på året, både till längre roadtrip utomlands samt mindre små turer längs västkusten.
Jag skulle dessutom vilja påstå att ungefär ingen någons klivit ur sin bil efter jobbpendlingen Kungsbacka - Gbg E6:an norrgående och känt att minnen skapats.

Sen så känner jag att jag måste påminna om vad detta ser för bil; det är ingen 911:a som det finns en hel drös av, det är en av de sista Saab 9-5:eek:rna. många delar har inte tillverkats på 8 år, hur lätt tror du det är att få dessa fixade när något händer?

Lägger in två bilder från de två föregående årens händelser.
5B85E5EB-3040-4FCA-AC2F-133D531D8D1C.jpeg


Detta tog 5 månader att få fixat då endast 2 verkstäder i sverige tar på sig detta, varav båda är mer än 3h enkel väg från mig.
E7B63763-612C-4990-977E-A8BB7A98E875.jpeg


Denna skadan kunde som tur var fixas rätt fort då ingen baklampa skadades, vilket hade dragit ut på det då dem inte tillverkats sen 2014 och går för ca 10k/lykta på begagnatmarknaden.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Fast inget av det du skriver blir relevant då du utgår från att jag inte använder bilen. Den använts flitigt under 5-6 månader på året, både till längre roadtrip utomlands samt mindre små turer längs västkusten.
Jag skulle dessutom vilja påstå att ungefär ingen någons klivit ur sin bil efter jobbpendlingen Kungsbacka - Gbg E6:an norrgående och känt att minnen skapats.

Sen så känner jag att jag måste påminna om vad detta ser för bil; det är ingen 911:a som det finns en hel drös av, det är en av de sista Saab 9-5:eek:rna. många delar har inte tillverkats på 8 år, hur lätt tror du det är att få dessa fixade när något händer?

Lägger in två bilder från de två föregående årens händelser.
5B85E5EB-3040-4FCA-AC2F-133D531D8D1C.jpeg


Detta tog 5 månader att få fixat då endast 2 verkstäder i sverige tar på sig detta, varav båda är mer än 3h enkel väg från mig.
E7B63763-612C-4990-977E-A8BB7A98E875.jpeg


Denna skadan kunde som tur var fixas rätt fort då ingen baklampa skadades, vilket hade dragit ut på det då dem inte tillverkats sen 2014 och går för ca 10k/lykta på begagnatmarknaden.
Ä det en AWD?
 
Fast inget av det du skriver blir relevant då du utgår från att jag inte använder bilen. Den använts flitigt under 5-6 månader på året, både till längre roadtrip utomlands samt mindre små turer längs västkusten.
Jag skulle dessutom vilja påstå att ungefär ingen någons klivit ur sin bil efter jobbpendlingen Kungsbacka - Gbg E6:an norrgående och känt att minnen skapats.

Sen så känner jag att jag måste påminna om vad detta ser för bil; det är ingen 911:a som det finns en hel drös av, det är en av de sista Saab 9-5:eek:rna. många delar har inte tillverkats på 8 år, hur lätt tror du det är att få dessa fixade när något händer?

Lägger in två bilder från de två föregående årens händelser.
5B85E5EB-3040-4FCA-AC2F-133D531D8D1C.jpeg


Detta tog 5 månader att få fixat då endast 2 verkstäder i sverige tar på sig detta, varav båda är mer än 3h enkel väg från mig.
E7B63763-612C-4990-977E-A8BB7A98E875.jpeg


Denna skadan kunde som tur var fixas rätt fort då ingen baklampa skadades, vilket hade dragit ut på det då dem inte tillverkats sen 2014 och går för ca 10k/lykta på begagnatmarknaden.

Mycket väl medveten om att det var sista Saab modellen som släpptes. All heder till de Saab entusiaster som vårdar de exemplar som går att bevara. Ett stycke svensk industri historia. Tråkigt att det fick en sådant avslut med Saab. Rena parodin hur allt sköttes från samtliga inblandade i den historien inklusive våra egna politiker vid tidpunkten som körde sin ideologi fullt ut när andra länder skyddade sin industri. Märkligt hur det fick fortgå. Nu är det historia. Sista Saab 95 blir en liten påminnelse om den episoden och en tanke på vad som hade kunnat vara om Saab fanns kvar.

Oavsett är det roligt att du använder din bil hur du än väljer att göra det.

Du kan se mitt inlägg som ett generellt inlägg hur jag själv betraktar mitt bilägande. Alla väljer hur de väljer att äga sina bilar. Vissa är nöjd med att äga och bara dammar av dem i garaget. Andra kör med dem i olika utsträckning.

Ingen kommer att tacka en för att man inte har använt sin bil.

Vet en som köpte den finaste M3 E36 från en man eller herre. Betalade den premium summan som begärdes vilket nog inte var så mycket i det stora hela. Några tiotals tusenlappar. När pengarna och ägarbytet var klart frågade säljaren vad han skulle göra med bilen. Köparen svarade att han skulle strippa den och ha den som banbil. Jag träffade köparen på ringen som berättade historien om sin M3:a. Han ville ha ett bra grundobjekt att bygga på och hade medlen till det. Tror inte säljaren av M3:an var så glad över sin bils öde. Det lät inte som det på historien.

Fast om man inte behöver använda bilen så behöver man ju inte utsätta den för ogynnsamma väderförhållanden i onödan. Jag kör inte mina entusiastbilar i regn ens om jag inte hamnar i oväder oavsiktligt. De klarar nog av det men jag orkar inte tvätta bort all skit. Minnen får jag ändå de varma och torra dagarna.

Beror lite på vad man har för bil som entusiastbil och vad det sitter för däck på bilen. Lite regn under de tre säsongerna, höst, vår och sommar lär inte göra någon större skada på en bil i fint grundskick. Inte ens en från 50- 60 talet. Man kanske inte kör med dem med salt på vägarna, men de hade inte tagit nämnvärt med skada om man gör det några gånger och tvättat rent bilen noga efteråt.

Har inget emot att skita ner mina bilar. Det är bara att tvätta och hålla efter dem. De bibehåller skicket år ut och år in. Avgörande är hur man ställer in dem. T ex ser till att de är ordentligt varmkörda och inte våta och fuktiga med risk för kärvande bromsok och rostbeläggning på skivor. I så fall kör jag dem en torr dag nära inpå.

De bilar som strulat mest ny som gammal är de som inte används frekvent. Det är min erfarenhet genom åren.
 
Tog en sväng för att fota bilen igår. Glömde ta med polarisationsfiltret till systemkameran men blev ändå ganska nice med mobilkameran.
IMG_20200523_164304.jpg

Fantastiskt vacker bil i sin enkelhet både på bild och i verkligheten. Du får säkert tummen upp från människor på gatan när du är ute och kör. Alla blir glada när de ser en klassisk bil på gatan och ännu gladare när de ser något som faktiskt använder dem.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tog en sväng för att fota bilen igår. Glömde ta med polarisationsfiltret till systemkameran men blev ändå ganska nice med mobilkameran.
IMG_20200523_164304.jpg

01645DA9-92B5-4AD5-8766-3FBB4DEC2B40.jpeg


Trevligt!
Jagar 993 rätt mycket för stunden.
Var och kikade på/testade denna nu i veckan.
Blir nog inget med just denna, dock. Vill verkligen ha en Speedgelb, men det blir bara fel att kompromissa bort den manuella lådan för den sakens skull.
Men såvitt jag förstår det så finns det hela 13 st gula i landet som har manuell låda. Goda chanser, alltså! :rolleyes:
 
Några Speedgelb lär vara RS versioner.
Du får dra ut ett register på ägarna och kontakta dem direkt och höra om de vill sälja sin bil.

Prioritera manuell växellåda framför exteriör färg. Körmässigt blir det inte samma sak med en tiptronic 911:a. Kanske en 996/997 turbo om man vill köra dem som en Mercedes SL och bara glida.
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Några Speedgelb lär vara RS versioner.
Du får dra ut ett register på ägarna och kontakta dem direkt och höra om de vill sälja sin bil.

Prioritera manuell växellåda framför exteriör färg. Körmässigt blir det inte samma sak med en tiptronic 911:a. Kanske en 996/997 turbo om man vill köra dem som en Mercedes SL och bara glida.

13 st gula 272/286hk.
Nej, Tiptronic blir lite fel. Men nåt annat än gul blir det nog inte.
Får väl se om någon är sugen på att släppa.
 
13 st gula 272/286hk.
Nej, Tiptronic blir lite fel. Men nåt annat än gul blir det nog inte.
Får väl se om någon är sugen på att släppa.

Då förstår jag. Du har redan sorterat fram alla standard 993 i Speedgelb. Är det bara C2 karossen?

En vanlig C2 i manuellt utförande är en supertrevlig bil rätt inställd med fräscha stötdämpare och lite mer tillåtande ljud. Lagom avvägd effekt på allmänna vägar. Fin karaktär på motorn. Bara att njuta.

Jag hoppas du hittar en manuell i rätt färg. Annars för du kanske titta i t ex Tyskland efter en.
 
Topp