• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Billiga som fan.
6600kr/år helförsäkring, 2600kr/år skatt.

Men jag behöver byta olja samt besikta den och med pissiga löner eftersom våran grabb aldrig ens får vara på dagis pga Corona.
Får se om jag har råd med olja i juli, då kanske den kommer ut då....
Surt. Du får åka den engelske patienten där bredvid i sommar då.
 
Surt. Du får åka den engelske patienten där bredvid i sommar då.
Nä den behöver däck. Och inte ens det har jag råd med :woot:

Blir Rancho i sommar iallafall. Någon tur åtminstone.
20200501_200437.jpg
 
01645DA9-92B5-4AD5-8766-3FBB4DEC2B40.jpeg


Trevligt!
Jagar 993 rätt mycket för stunden.
Var och kikade på/testade denna nu i veckan.
Blir nog inget med just denna, dock. Vill verkligen ha en Speedgelb, men det blir bara fel att kompromissa bort den manuella lådan för den sakens skull.
Men såvitt jag förstår det så finns det hela 13 st gula i landet som har manuell låda. Goda chanser, alltså! :rolleyes:
Finns ingen tvekan att du ska ha manuell på en 993, med mindre än att du saknar ett ben.

Gå inte i fällan, finns en anledning till att de är nästan osäljbara trots lägre pris.
Kanske, kanske, kanske på en cabbe om det bara är designen du är ute efter och att stå vid glasskiosken.
 
Finns ingen tvekan att du ska ha manuell på en 993, med mindre än att du saknar ett ben.

Gå inte i fällan, finns en anledning till att de är nästan osäljbara trots lägre pris.
Kanske, kanske, kanske på en cabbe om det bara är designen du är ute efter och att stå vid glasskiosken.

Håller med om ovan. Gäller alla 964 t om 997:1 som hade en traditionell automatlåda. Gillar man aktiv bilkörning med samspel mellan förare och maskin kommer man aldrig bli nöjd.

Klientelet som vill ha en 911 med automatlåda före PDK är litet på begagnatmarknaden historiskt sett. De som köpte bilarna nya var säkert äldre personer som ville ha bekvämlighet. De som köpte dem begagnade ville ha dem som körmaskiner. Sätta på andra dämpare, skalstolar och halvbur och r-däck. De som köper dem nu vill ha dem så nära original som möjligt. Många återställer bilarna inför försäljning. Så det ska man också vara vaksam på som köpare av en 964/993:a begagnat. Bilarna tål bandagar utan problem. Det är mest att de kan dölja dåliga reparationer från incidenter. Man kör oförsäkrat på bana. Ägarna kanske har tagit genvägar när de lagat dem.

Var med en vän som köpte en 993:a för en del år sedan och tittade på några exemplar eftersom jag själv äger en. Det var stor skillnad mellan dem. Ett exemplar var direkt dåligt. Garanterat ett krockat exemplar och jag tror inte den ägaren var medveten om det. Jag hade inte mage att påtala det, men min vän köpte inte den bilen. Man ska låta någon som har erfarenhet av dem titta på bilen inför köp. Det är väldigt kostsamt att reparera dem på rätt sätt. Många har blivit dåligt reparerade av olika anledningar i sin historia.

Det är också väldigt enkelt att skruva mätaren på de äldre luftkylda bilarna. Så man får titta på service och besiktningshistoriken. Jämföra det med bilens kondition och bedöma om det är trovärdigt. Kanske t om kontakta någon av de föregående ägarna. Höra sig för lite.
 
Senast ändrad:
På lite modernare batterier är det lite svårt att hitta minuspolen. De två inringade måste vara plus och minus va? Jäkligt trångt var det iallafall att försöka fästa startkablar på dem.
Syrrans bil startar inte och startkablar funkar inte.
Är det värt att köpa en sån där portabel batteribooster?

IMG_20200525_152217.jpg
 
Det bör stå instruktionsboken var polerna sitter. Jag hade inte kopplat startkablar i säkringsboxen, känns som stor sannolikhet att ha sönder något. Det brukar finnas en separat pluspol under huven någonstans om batteriet sitter dolt och minus / jord kan du koppla i motorblocket.

Jo jag förstår. Men på kåpan / locket (som inte syns på bild) som jag lyfte bort finns det märkt med ett stort rött plustecken. Brukar ju vara såna märkningar på batterier...Eller shit, kan säkringsboxar också ha en sådan symbol?
Var skulle annars batteriet sitta? Tyvärr finns det inga bilder i manualen.
 
Jo jag förstår. Men på kåpan / locket (som inte syns på bild) som jag lyfte bort finns det märkt med ett stort rött plustecken. Brukar ju vara såna märkningar på batterier...Eller shit, kan säkringsboxar också ha en sådan symbol?
Var skulle annars batteriet sitta? Tyvärr finns det inga bilder i manualen.

Vad är det för bil? Någon som kanske vet svaret på din fråga var batteriet sitter.

Om inte batteriet sitter i motorutrymmet så kan det t ex sitta i bagageutrymmet bakom någon panel eller under någon dyna i baksätet. Inte helt ovanligt. Viktfördelning skulle någon kanske skriva i reklamen. Kan också vara utrymmesbrist i motorutrymmet.

Lycka till.
 
Vad är det för bil? Någon som kanske vet svaret på din fråga var batteriet sitter.

Om inte batteriet sitter i motorutrymmet så kan det t ex sitta i bagageutrymmet bakom någon panel eller under någon dyna i baksätet. Inte helt ovanligt. Viktfördelning skulle någon kanske skriva i reklamen. Kan också vara utrymmesbrist i motorutrymmet.

Lycka till.

Sjukt.. Man måste bara älska icke standarder.
Ska lusläsa manualen igen sen.
Bilen ifråga är en kia Niro hybrid (alltså den som går både på bensin och batteri).
 
Sjukt.. Man måste bara älska icke standarder.
Ska lusläsa manualen igen sen.
Bilen ifråga är en kia Niro hybrid (alltså den som går både på bensin och batteri).

Passar på frågan helt. Ingen erfarenhet alls av hybrider. Old school där.

Hoppas någon kan hjälpa dig. Kanske kan du söka svaret på Google. Man vet aldrig vad folk lägger upp på Youtube och andra medier idag. Verkar finns svar på allt mellan himmel och jord. Inte alltid rätt svar men i alla fall försök till det.
 
Sjukt.. Man måste bara älska icke standarder.
Ska lusläsa manualen igen sen.
Bilen ifråga är en kia Niro hybrid (alltså den som går både på bensin och batteri).

Första Google träffen på "Jumpstart Kia Niro Hybrid" var en PDF med "Kia Niro - Emergency Rescue Guide Manual". Här står det bra förklarat:
Kia.png

Andra träffen var en YouTube film: https://www.youtube.com/watch?time_continue=44&v=9ucCS_g3oY4&feature=emb_title

Hoppas de hjälper :)

Vänligen,
Martin
 
Första Google träffen på "Jumpstart Kia Niro Hybrid" var en PDF med "Kia Niro - Emergency Rescue Guide Manual". Här står det bra förklarat:
Kia.png

Andra träffen var en YouTube film: https://www.youtube.com/watch?time_continue=44&v=9ucCS_g3oY4&feature=emb_title

Hoppas de hjälper :)

Vänligen,
Martin

Ett stort tack!
Jamen då stämde det ju. Det är ett batteri ,kombo säkringsbox men med väldigt trånga utrymmen för startkablar. Men jag har lärt mig att minus ska kopplas på den döda bilens motorblock inte som bilden visar.
 
Ser på Youtube klippet att snubben kopplat sladden på den lilla metallflärpen som sticker ut mellan de två runda polerna. Om det är poler...
 
Ser på Youtube klippet att snubben kopplat sladden på den lilla metallflärpen som sticker ut mellan de två runda polerna. Om det är poler...
Jag tar inget ansvar vart du ska koppla och har ingen aning - såg bara filmen och länkade :)
Såg din fråga perfekt tajmat när jag överförde filer till datorn och behövde "fördriva tid" i ett par minuter och googlade snabbt.
Fick massa träffar på Google när jag sökte, kanske bäst att läsa ett par minuter eller två. Jag har aldrig ägt en Hybrid men när man läser på forum är det onekligen mer att tänka på än att starta en Volvo 240. Flera avråder till det och hänvisar till att utnyttja Kias 5-åriga "roadside assistans" - jag vet inte hellre någonting om den men som sagt Googla (..ring Kia) och lycka till :)
 
Håller med om ovan. Gäller alla 964 t om 997:1 som hade en traditionell automatlåda. Gillar man aktiv bilkörning med samspel mellan förare och maskin kommer man aldrig bli nöjd.

Klientelet som vill ha en 911 med automatlåda före PDK är litet på begagnatmarknaden historiskt sett. De som köpte bilarna nya var säkert äldre personer som ville ha bekvämlighet. De som köpte dem begagnade ville ha dem som körmaskiner. Sätta på andra dämpare, skalstolar och halvbur och r-däck. De som köper dem nu vill ha dem så nära original som möjligt. Många återställer bilarna inför försäljning. Så det ska man också vara vaksam på som köpare av en 964/993:a begagnat. Bilarna tål bandagar utan problem. Det är mest att de kan dölja dåliga reparationer från incidenter. Man kör oförsäkrat på bana. Ägarna kanske har tagit genvägar när de lagat dem.

Var med en vän som köpte en 993:a för en del år sedan och tittade på några exemplar eftersom jag själv äger en. Det var stor skillnad mellan dem. Ett exemplar var direkt dåligt. Garanterat ett krockat exemplar och jag tror inte den ägaren var medveten om det. Jag hade inte mage att påtala det, men min vän köpte inte den bilen. Man ska låta någon som har erfarenhet av dem titta på bilen inför köp. Det är väldigt kostsamt att reparera dem på rätt sätt. Många har blivit dåligt reparerade av olika anledningar i sin historia.

Det är också väldigt enkelt att skruva mätaren på de äldre luftkylda bilarna. Så man får titta på service och besiktningshistoriken. Jämföra det med bilens kondition och bedöma om det är trovärdigt. Kanske t om kontakta någon av de föregående ägarna. Höra sig för lite.
Min 993a har typ den historiken. När jag köpre den för ca 20 år sedan så hade jag den som året runt bil. Sedan blev den sommarlekbil och banbil med halvbur, skalstolar, rs framvagn, chassi, trim till 320hk mm.

Förra året återställde jag den optiskt till originalskick in och utvändigt, inklusive hel omlack, men det är fortfarande en racer under skalet så den harven helt annan körupplevelse än en original c2, bortsett från styrväxeln som är original är den väldigt lik en rs i körkänsla. Låter som en banbil gör den med. I mina ögon det bästa av två världar.
 
På lite modernare batterier är det lite svårt att hitta minuspolen. De två inringade måste vara plus och minus va? Jäkligt trångt var det iallafall att försöka fästa startkablar på dem.
Syrrans bil startar inte och startkablar funkar inte.
Är det värt att köpa en sån där portabel batteribooster?

IMG_20200525_152217.jpg
Såg att det var en Kia Niro Hybrid, föräldrarnas bil hade samma problem som tillfälligt löstes via knappen 12v battery reset, löser inte det sig så visst, testa att jumpstarta den men samtidigt tyder det ju på att något är fel. Problemet återkom så till slut tog föräldrarna in den på garantin och då bytte dem hela säkringsdosan då något enligt dem var fel där...
 
Min 993a har typ den historiken. När jag köpre den för ca 20 år sedan så hade jag den som året runt bil. Sedan blev den sommarlekbil och banbil med halvbur, skalstolar, rs framvagn, chassi, trim till 320hk mm.

Förra året återställde jag den optiskt till originalskick in och utvändigt, inklusive hel omlack, men det är fortfarande en racer under skalet så den harven helt annan körupplevelse än en original c2, bortsett från styrväxeln som är original är den väldigt lik en rs i körkänsla. Låter som en banbil gör den med. I mina ögon det bästa av två världar.

Låter som du har en väldigt trevlig bil där. Var rädd om den!

Din historia skiljer sig inte från mig själv, andra ägare vad de berättat eller vad de skrivit om senaste åren där de varit på jakt på delar för att kunna återställa inredningar, jagat original fälgar etc. Sånt de sålde av när de modifierade bilarna alla dessa år tillbaka.
 
Såg att det var en Kia Niro Hybrid, föräldrarnas bil hade samma problem som tillfälligt löstes via knappen 12v battery reset, löser inte det sig så visst, testa att jumpstarta den men samtidigt tyder det ju på att något är fel. Problemet återkom så till slut tog föräldrarna in den på garantin och då bytte dem hela säkringsdosan då något enligt dem var fel där...

Niron är den gamla modellen utan jump start knapp. Det kanske var lite luddigt formulerat men niron är alltså givaren av ström.
 
En hybrid har två batterier, vanligt 12v till förbrukare som belysning, radio etc etc men även startmotor till förbränningsmotor samt ett högvoltsbatteri till hybriddrivlinan.
12v batteriet kan startas med kablar som vilken fossilbil som helst, det är det du vill göra.
Säkringsdosan ovan har inget med batteriet att göra, polerna i dosan finns där för att batteriet sitter dolt monterat någon annanstans i bilen.
Låter som det är dags att ringa Kia assistans som någon föreslog.
 
Sportar och sportar men ska hämta en Volvo XC40 D4 AWD Momentum Edition nu i månadsslutet någon som kan säga bu eller bä om den? :)
 
En hybrid har två batterier, vanligt 12v till förbrukare som belysning, radio etc etc men även startmotor till förbränningsmotor samt ett högvoltsbatteri till hybriddrivlinan.
12v batteriet kan startas med kablar som vilken fossilbil som helst, det är det du vill göra.
Säkringsdosan ovan har inget med batteriet att göra, polerna i dosan finns där för att batteriet sitter dolt monterat någon annanstans i bilen.
Låter som det är dags att ringa Kia assistans som någon föreslog.

Nja fast enligt pdf manualen verkar ju batteriet och säkringsboxen dela utrymme.
Plus youtube-klippet som visar samma sak.
 
Tillbaka
Topp