• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Nja fast enligt pdf manualen verkar ju batteriet och säkringsboxen dela utrymme.
Plus youtube-klippet som visar samma sak.

Polerna ja, själva batteriet sitter tydligen antingen i bakluckan eller i anslutning till hv batteriet under bilen beroende på årsmodell.

Det är dock oväsentligt, det är polerna du behöver.

342E3CC3-4CF7-485E-BC83-D9502E1BE546.png
 
Behöver man mer ström än en frisk bil kan ge?
Vanligen inte men det kan hända. Dock är jag tveksam till att pyttebooster är bättre än bilbatteri men det finns större grejer på marknaden.
Booster är främst till för att starta bilar där du inte kommer åt att parkera en bil till. Tänk trång bilhall, båtar osv
 
Vanligen inte men det kan hända. Dock är jag tveksam till att pyttebooster är bättre än bilbatteri men det finns större grejer på marknaden.
Booster är främst till för att starta bilar där du inte kommer åt att parkera en bil till. Tänk trång bilhall, båtar osv
Eller när man inte har ett annat fordon i närheten. Rätt stor skillnad att lura till sig någon jämför med att bara köra själv. Jag hade i vilket fall inte lagt 1000+ kr på en starthjälp när startkablar inte fungerar.
 
Eller när man inte har ett annat fordon i närheten. Rätt stor skillnad att lura till sig någon jämför med att bara köra själv. Jag hade i vilket fall inte lagt 1000+ kr på en starthjälp när startkablar inte fungerar.

Bilen som inte startar har fått boost hjälp av bärgare innan så det bör ju fungera. Det finns också billigare modeller som kostar runt 500-700 kr.
 
Om det är ett återkommande problem så röstar jag på en översyn av den trasiga bilen som får strömtorsk.:)

Det är ett återkommande problem. Förvisso körs den många korta sträckor men inga andra bilar som gör det hos oss råkar ut för batteritorsk. Den har varit inlämnad hos verkstaden men de hittar inga "strömläckage". Har bytt batteri på den två ggr!
 
Köp en liten ctekladdare och skruva i deras snabbkoppling i bilen. Jag har sparat en massa batteri både på jobbet och privat med ctek.


Det är ett återkommande problem. Förvisso körs den många korta sträckor men inga andra bilar som gör det hos oss råkar ut för batteritorsk. Den har varit inlämnad hos verkstaden men de hittar inga "strömläckage". Har bytt batteri på den två ggr!
 
Men jag har lärt mig att minus ska kopplas på den döda bilens motorblock inte som bilden visar.

Det är för att man inte ska råka få en gnista om man sätter sista kabeln på batteriets pol. Gnistan kan antända gasblandningen (knallgas) som finns i batteriet om man har otur så batteriet sprängs och sprutar ut batterisyra. Om man som på denna har + och - pol på avstånd från batteriet så är det ingen fara.
Anledningen till att man alltid ska koppla minus sist är att chassit är jordat, om man kopplar minus först och sedan tappar eller kommer emot chassit med pluskabeln när man ska koppla så kortsluter man batteriet. Det är mycket kräm i ett batteri så man får en rejäl ljusbåge mm. (man kan svetsa direkt med ett bilbatteri)
 
Haha det kan jag tänka mig :D
Varför inte 570? Sen hur är tillförligheten på dem bilarna. Tänker du om köper en utan någon garanti kvar?

Var en på forument som skulle byta ifrån 570 till 720 om jag inte missminner mig. Vill inte nämna några namn

Mclaren 570S, väldigt trevliga bilar. Lite sugen på en 12C eller 650 spider, varit och provkört bägge. H-vete vad de går.
 
Senast ändrad:
Det är för att man inte ska råka få en gnista om man sätter sista kabeln på batteriets pol. Gnistan kan antända gasblandningen (knallgas) som finns i batteriet om man har otur så batteriet sprängs och sprutar ut batterisyra. Om man som på denna har + och - pol på avstånd från batteriet så är det ingen fara.
Anledningen till att man alltid ska koppla minus sist är att chassit är jordat, om man kopplar minus först och sedan tappar eller kommer emot chassit med pluskabeln när man ska koppla så kortsluter man batteriet. Det är mycket kräm i ett batteri så man får en rejäl ljusbåge mm. (man kan svetsa direkt med ett bilbatteri)

Explosioner? Låter ju läskigt.
Men då gör jag något fel. För de gånger jag har kopplat minus sist (på motorblocket) har jag sett gnistor uppstå.
 
Haha det kan jag tänka mig :D
Varför inte 570? Sen hur är tillförligheten på dem bilarna. Tänker du om köper en utan någon garanti kvar?

Var en på forument som skulle byta ifrån 570 till 720 om jag inte missminner mig. Vill inte nämna några namn
Det här med tillförlitlighet tror jag är lite som klassiska "internetproblem". Lite som IMS på 996/997, ja det kan vara ett problem men är inte alls så vanligt som folk tror. De jag pratat med som mekar porschar och är riktigt vassa har knappt sett något IMS haveri, däremot bore-scoring.
Det finns några kända "fel" på de tidiga bilarna, de flesta är lätta att upptäcka och åtgärda eller går att leva med. Största problemet är glapp och läckage i mellanaxeln i växellådan men det finns det lösningar för från oberoende håll (Mclaren tar 300.000 SEK för rep...).

Jag vill ha en spider och där är 570 fortfarande rätt dyr. Jag är inte heller så glad för den "lite vräkiga" designen på 570. Egentligen är utseendet största anledningen till att jag helst vill ha en 12C. Dessa bilar tar enorma värdetapp och jag köper gärna en som är rejält "avskriven" och har den länge.

Just 12C har p.g.a. rykten om "problem" tappat väldigt mycket. Sista årsmoädellen (2014) har många updates och är rätt problemfri. Men nu börjar man t.o.m kunna få tag på 650s för ungefär samma peng som en 12C. 12C är väldigt bra men i prinicp alla små saker som inte är riktigt 110% på 12C är tillfixade på 650. ex bromskänsla, styrkänsla (dock små små skillnader).

Lite så, en 12C Spider men kastar någon en 650S Spider i knäet på mig för riktigt rätt pengar så kan jag nog ta det med. Även en 570 skulle kunna slinka med. Maskinskadedelen på försäkringen tar också eventuella stora kostnader såsom växellådshaveri i princip lika bra som garantin/extended warranty.
 
Explosioner? Låter ju läskigt.
Men då gör jag något fel. För de gånger jag har kopplat minus sist (på motorblocket) har jag sett gnistor uppstå.
Det blir alltid gnistor när man kopplar in sista. Men om du kopplar in på motorblocket är du långt från batteriet och det är väldigt osannolikt att du ska tända eld på gasen som finns inne i batteriet. Om du kopplar direkt på batteriet blir ju gnistorna precis där det är explosionsrisk.
 
Tillbaka
Topp