• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Behöver man mer ström än en frisk bil kan ge?
Rätt sorts booster har annan typ av batteri som kan ge mer startström utan så stort spänningsfall. Det är rätt bra då ett tomt batteri "suger" en hel del när man kopplar ihop det med ett friskt. Om man kopplar ihop två bilar med startkablar har man dubbelt så många "kassa" inkopplingspunkter" som om man kopplar in en booster vilket ger ytterliggare spänningsfall. Ibland är det sjuks skillnad mot att koppla in en booster istället. Har hjälpt ett par grannar som stått och försökt starta med startkablar utan att lyckas. Med boostern så kickar de igång direkt. Jag har ingen fancy booster utan en från biltema, men med rätt typ av batteri i.
 
Rätt sorts booster har annan typ av batteri som kan ge mer startström utan så stort spänningsfall. Det är rätt bra då ett tomt batteri "suger" en hel del när man kopplar ihop det med ett friskt. Om man kopplar ihop två bilar med startkablar har man dubbelt så många "kassa" inkopplingspunkter" som om man kopplar in en booster vilket ger ytterliggare spänningsfall. Ibland är det sjuks skillnad mot att koppla in en booster istället. Har hjälpt ett par grannar som stått och försökt starta med startkablar utan att lyckas. Med boostern så kickar de igång direkt. Jag har ingen fancy booster utan en från biltema, men med rätt typ av batteri i.
Spelar det någon roll hur länge startkablarna har fått ligga på? Av arfarenhet så har jag märkt att om man bara kopplar på startkablar och försöker starta så går det inte alltid, om man däremot kopplar på startkablarna och väntar ca 10 min innan man försöker starta den döda bilen så fungerar det mkt bättre.
 
Spelar det någon roll hur länge startkablarna har fått ligga på? Av arfarenhet så har jag märkt att om man bara kopplar på startkablar och försöker starta så går det inte alltid, om man däremot kopplar på startkablarna och väntar ca 10 min innan man försöker starta den döda bilen så fungerar det mkt bättre.

Detta är även min erfarenhet.
 
Spelar det någon roll hur länge startkablarna har fått ligga på? Av arfarenhet så har jag märkt att om man bara kopplar på startkablar och försöker starta så går det inte alltid, om man däremot kopplar på startkablarna och väntar ca 10 min innan man försöker starta den döda bilen så fungerar det mkt bättre.
Det kan säkert vara ett bra trick. Då laddas det tomma batteriet upp lite av de fulla så får man högre grundspännig. Generatorn kan säkert hjälpa till lite med.
 
Hur är det om man vill ladda och hålla det fräscht batteriet via generatorn, laddas det snabbare om man accelererar? Stadskörning vs trafikleder?
 
Spelar det någon roll hur länge startkablarna har fått ligga på? Av arfarenhet så har jag märkt att om man bara kopplar på startkablar och försöker starta så går det inte alltid, om man däremot kopplar på startkablarna och väntar ca 10 min innan man försöker starta den döda bilen så fungerar det mkt bättre.
Ja. Precis som när du laddar ett batteri med en batteriladdare ,så laddar du batteriet när du kopplar på ett annat batteri på det döda batteriet.
 
OK. Men säg att man kör i stadstrafik i 20 minuter. Det blir alltså en del tomgångkörning. Laddas batteriet inte alls då?
Jag vet inte när generatorn laddar för fullt eller hur mycket kapacitet den har i olika bilar. Däremot är den inte gjord för att helt ladda upp batterier från tomma. Med min bil ska man tex även koda in batteriet när det är fulladdat, så kan finnas lite olika hinder för ett välmående batteri. I ditt fall känns det dock rätt knas, ungefär som i min...
 
Jag vet inte när generatorn laddar för fullt eller hur mycket kapacitet den har i olika bilar. Däremot är den inte gjord för att helt ladda upp batterier från tomma. Med min bil ska man tex även koda in batteriet när det är fulladdat, så kan finnas lite olika hinder för ett välmående batteri. I ditt fall känns det dock rätt knas, ungefär som i min...

Ja det är mystiskt. Hatar när man inte vet när den ska bråka nästa gång. Det är mycket möjligt att ett helt tomt batteri förstörts såpass att långa körningar inte kan rädda den. På det förra batteriet körde jag minst 45 minuter men likväl gav den upp efter ett par veckor.
Sen påverkar kanske AC användning mycket också. Jag vet att ägaren till en döda bilen använder AC så fort det är lite kallt / varmt.
 
OK. Men säg att man kör i stadstrafik i 20 minuter. Det blir alltså en del tomgångkörning. Laddas batteriet inte alls då?
Det kan säkert skilja en del från modell till modell, men nej - 20 minuter ren stadstrafik gör nog ingen (allra minst batteriet) glad.
Generatorn fungerar bäst vid lite last, men även vid tomgång så finns det ju gott om strömtjuvar (AC, som du nämner) som tar från batteriet. Generatorn kommer att få svårt att ge tillbaka detta innan nästa tomgångstillfälle.
Men som @Aurum säger - är batteriet helkass så räcker knappast ens en längre landsvägstur. Däremot bör man försöka ha i åtanke att göra såna turer med jämna mellanrum så länge batteriet är fräscht.
Stadstrafik dödar, som sagt.
 
Fast vi ska inte heller överdriva problemet. En frisk bil idag klarar sig lätt om den körs 20 minuter åt gången. Dagens generatorer har ordentlig kapacitet. Att kompensera för själva starten tar 6 minuters körning läste jag nånstans (minns inte exakt vilken modell det var).
 
Fast vi ska inte heller överdriva problemet. En frisk bil idag klarar sig lätt om den körs 20 minuter åt gången. Dagens generatorer har ordentlig kapacitet. Att kompensera för själva starten tar 6 minuters körning läste jag nånstans (minns inte exakt vilken modell det var).

Kanske har en kass generator då. Eller märker man det på nåt annat sätt? Uppenbarligen laddas batteriet ej optimalt.
 
Kanske har en kass generator då. Eller märker man det på nåt annat sätt? Uppenbarligen laddas batteriet ej optimalt.
Är generatorn tillräckligt dålig så ska varningslampan för det lysa. Laddningsströmmen övervakas. Nåt som inte övervakas är hur slitet batteriet är eller om någonting drar tjuvström. Jag måste ha missat, vilken bil är det som tappar strömmen hela tiden?
 
Är generatorn tillräckligt dålig så ska varningslampan för det lysa. Laddningsströmmen övervakas. Nåt som inte övervakas är hur slitet batteriet är eller om någonting drar tjuvström. Jag måste ha missat, vilken bil är det som tappar strömmen hela tiden?

Ja ok. Inga varningslampor som lyser på den döda bilen (en jevla Kia Venga). Enligt icke-auktoriserad verkstad drar den inte nån tjuvström heller. Helt enkelt ett måndagsex.
Det kanske är opraktiskt men vore det inte smart att ha en batteriindikator som visar om den är L,M,H?
 
Använt samma CTEK laddare sedan 2004 utan problem som jag alternerat mellan bilar och motorcyklar och lånat ut till kompisar med ”döda” batterier. Den har oftast fått igång även dessa. Risken är att batteriet har blivit förstört redan om man kommit dit och misskött batteriet så pass mycket. Kanske mer än en gång.

Mitt mc batteri i en motorcykel från 2002 är fortfarande det som levererades med motorcykeln ny. Använt CTEK laddaren periodvis över vintersäsongen. Lite av en sport att se hur länge batterier lever. Än så länge har det varit 100% pålitligt.

Bilbatterier har jag fått byta oftare. De har blivit misshandlade av bilverkstäder och någon gång har man själv glömt att sätta dit CTEK laddaren och det finns larm och sådant som drar ur batteriet. 5- 7 år brukar de hålla.

Även om man inte äger ett entusiastfordon. Kör man ofta korta sträckor med bilen i stadskörning med förbrukare på rekommenderar jag alla att ha en underhållsladdare tillgänglig. Det kommer att öka livslängden på batteriet med några år skött rätt. Samma sak om man vet med sig att man ska åka på semester och låter bilen stå någon vecka.

En annan sak man kan göra är att ha en polavskiljare där man stänger av kretsen. Så har vi gjort på äldre bilar som förvarats utan tillgång till ström under långa perioder. Se bara till att batteriet är friskt och fullt laddat innan så att de tål lite kyla och frost. Oftast har bilen startat utan problem efter många månader i vila.

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/strombrytare/batterifranskiljare-pa-pol-2000031707
 
Fast vi ska inte heller överdriva problemet. En frisk bil idag klarar sig lätt om den körs 20 minuter åt gången. Dagens generatorer har ordentlig kapacitet. Att kompensera för själva starten tar 6 minuters körning läste jag nånstans (minns inte exakt vilken modell det var).

Så klart ska det inte överdrivas.
Moderna bilar med Start/Stopp blir dock ganska hårt åtgångna om de bara får gå stadstrafik.
Exakt hur många minuter som behövs för att få åter vad som togs vid starten vet jag inte. Däremot vet jag att det byts många, inte alls särskilt gamla, batterier på bilar som går enbart i stadstrafik.

Men de flesta bilar motionerar ju någon gång utanför staden också, och då blir det ju snabbt ett icke-problem.
 
D
Så klart ska det inte överdrivas.
Moderna bilar med Start/Stopp blir dock ganska hårt åtgångna om de bara får gå stadstrafik.
Exakt hur många minuter som behövs för att få åter vad som togs vid starten vet jag inte. Däremot vet jag att det byts många, inte alls särskilt gamla, batterier på bilar som går enbart i stadstrafik.

Men de flesta bilar motionerar ju någon gång utanför staden också, och då blir det ju snabbt ett icke-problem.
Det som dödar batterier idag är att nästan allt som säljs är diesel och det sitter tillsatsvärmare i dem. Gärna med timer så de körs en stund innan också för att multiplicera problemet. Då är batteriet chanslöst att hinna med. En Kia Venga ska inte ha några problem att klara sig på 20 minuters körningar, även i lägre fart. Det är inte fart som laddar batteriet utan varvtal, så länge inte kön är totalt stillastående så funkar det. Min sambos A1 har åkt 20 minuterskörningar i 6 år och vi har inte haft ett knyst från batteriet. Då har vi dessutom lämnat i skola och dagis också så det är 2-3 stopp på vägen.
 
Så vad säger proffsen? Om körmönstret är urusla ~5 min sträckor 2-4 ggr /dag 5-6 dagar i veckan (givetvis med max AC under sommar och vinter) kan batteriet förlåta en om man kör två 30 minutare i veckan?
 
Jag ser att det finns några 911 fantaster här med bland annat stiliga 993. Måste posta min pärla, en 964 Jubileum från 1994.
911st numrerade bilar tillverkades med en del avvikande detaljer där turbokarossen är det mest utmärkande. Detta är en av två i Sverige.

Mvh John

20200527134300-192.121.192.22.jpg


20200527134353-192.121.192.22.jpg
 
Så vad säger proffsen? Om körmönstret är urusla ~5 min sträckor 2-4 ggr /dag 5-6 dagar i veckan (givetvis med max AC under sommar och vinter) kan batteriet förlåta en om man kör två 30 minutare i veckan?
Det känns tveksamt. Underhållsladdning om du har möjlighet är nog bättre. Behöver inte ske varje dag men nån natt i veckan vore bra. Sen kanske man helt enkelt får se batteriet som en slitdel var tredje år med det körmönstret. Borde inte vara ett så dyrt batteri till den bilen.
 
Det känns tveksamt. Underhållsladdning om du har möjlighet är nog bättre. Behöver inte ske varje dag men nån natt i veckan vore bra. Sen kanske man helt enkelt får se batteriet som en slitdel var tredje år med det körmönstret. Borde inte vara ett så dyrt batteri till den bilen.

Handhavandefel mest känns det som. :-D
Ska försöka övertyga henne att köra bilen lite längre sträckor oftare och vara mjuk med AC.

Har iaf köpt en booster.
 
Handhavandefel mest känns det som. :-D
Ska försöka övertyga henne att köra bilen lite längre sträckor oftare och vara mjuk med AC.

Har iaf köpt en booster.

Men hur mycket energi orkar ni lägga på batteriet? I min värld är det förbrukningsvara precis som vindrutetorkare. Kostar knappt mycket mer. Biltema tar från 699:- och har fyra års garanti. Sen retligt när det slutar fungera men då finns assistansförsäkring.
 
Jag ser att det finns några 911 fantaster här med bland annat stiliga 993. Måste posta min pärla, en 964 Jubileum från 1994.
911st numrerade bilar tillverkades med en del avvikande detaljer där turbokarossen är det mest utmärkande. Detta är en av två i Sverige.

Mvh John

20200527134300-192.121.192.22.jpg


20200527134353-192.121.192.22.jpg

Den ser ut att vara i ett väldigt fint välhållet skick. Kul att se. Fortsätt var rädd om den.
 
Men hur mycket energi orkar ni lägga på batteriet? I min värld är det förbrukningsvara precis som vindrutetorkare. Kostar knappt mycket mer. Biltema tar från 699:- och har fyra års garanti. Sen retligt när det slutar fungera men då finns assistansförsäkring.

Är pissjobbigt att byta batteri på en venga. T om verkstaden blev förbryllad över den osmidiga lösningen. Man kommer inte åt med vanliga verktyg.
 
Tillbaka
Topp