• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Det svåra är ju att hitta en seriös bilhandlare som hjälper en med detta.
Tycker att det finns minst lika många skojare ibland handlare som privatpersoner...

Förstår vad du är inne på, men faktum är att det finns bra bilhandlare med bra renommé. Om jag skulle sälja hade jag kontaktat några som jag själv har förtroende för och hört mig för om de kunde tänka sig att ta säljuppdraget.

Rör det sig om bilar för några tusen kronor i bra skick brukar det alltid vara någon som frågar om de kan få köpa om man vill sälja en dag. Välskötta billiga bilar växer inte på träd med känd historik. Det inte det som något bekymmer där. Man behöver inte annonsera.
 
Förstår vad du är inne på, men faktum är att det finns bra bilhandlare med bra renommé. Om jag skulle sälja hade jag kontaktat några som jag själv har förtroende för och hört mig för om de kunde tänka sig att ta säljuppdraget.
Givetvis är det ju så, men har man inga tidigare erfarenheter av handlare så är det ju svårt att börja sålla ibland dem, man vet ju oftast inte om dem är seriösa eller ej förrän efteråt tyvärr!
Alla är ju goodguys enligt dem själva :)
 
Givetvis är det ju så, men har man inga tidigare erfarenheter av handlare så är det ju svårt att börja sålla ibland dem, man vet ju oftast inte om dem är seriösa eller ej förrän efteråt tyvärr!
Alla är ju goodguys enligt dem själva :)
Det är väl inte svårare än att man gör lite efterforskningar, läser omdömen online och besöker handlaren i det fall det är möjligt för att bilda sig en uppfattning precis som inför ett eventuellt köp tänker jag. :happyhappy: Sen finns det så klart en otrolig mängd skojare där ute men större firmor med ordentliga hemsidor osv. brukar i regel vara reko, det är värre med alla dessa småhandlare som man nog gör bäst i att undvika.
 
Givetvis är det ju så, men har man inga tidigare erfarenheter av handlare så är det ju svårt att börja sålla ibland dem, man vet ju oftast inte om dem är seriösa eller ej förrän efteråt tyvärr!
Alla är ju goodguys enligt dem själva :)
Undvik nystartade firmor och firmor där bilarna inte är reggade på bolaget så slipper du extremt mycket. En handlare som varit verksam i 5+ år kommer inte blåsa dig, de överlever inte genom sånt beteende utan det kan man bara göra första året och sen lägger man ner. Eller konkar.
 
Någon fler som säljer sin bil på blocket nu?

Jag hjälper min sambo att sälja sin Audi A6. Det framgår extremt tydligt i annonstexten att inbyten ej är intressanta och att fast pris gäller.

Sen startar terrorn.

Hur har vi människor hamnat här?
Detta är bara ett par random urklipp från blocket-meddelanden. Samtliga är såklart blockerade, men det verkar inte hjälpa. Jag har exakt samma erfarenhet från när jag sålde min Bmw, men det är nästan ännu värre nu alltså.

Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.30.43.png
Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.30.59.png


Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.31.12.png


Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.31.27.png
Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.31.34.png
Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.31.44.png
Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.31.47.png
Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.31.51.png
Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.31.59.png
Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.32.16.png
Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.32.21.png
Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.32.38.png
Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.32.55.png
Vad hade du väntat dig?
 
Min samling består av 2 toolcars, en vintage V70 2.4T & en V70 D3.


Fördel/nackdel V70 2.4T:
Dålig power reserve, cirka 1.1L/mil
Urverket presterar,200HK räcker bra.


Fördel/nackdel V70 D3:
Tråkiga komplikationer, Navi&taklucka hade varit kul
Otroligt bra Lume med Xenon!


2.4T är en klar keeper, D3 måste flippas om 18 månader.

Vad rattar ni och era reflektioner på objekten?



En vanlig syn i trafiken, inga patteks direkt :)









Sent from my iPhone using Tapatalk
Kör Volvo XC90 T8 R-design och har en BMW118 till frun
 
Givetvis är det ju så, men har man inga tidigare erfarenheter av handlare så är det ju svårt att börja sålla ibland dem, man vet ju oftast inte om dem är seriösa eller ej förrän efteråt tyvärr!
Alla är ju goodguys enligt dem själva :)

Man lär sig med tiden vad man ska titta efter. Börja med någon bilhandlare där du har egen erfarenhet av köpet. Om det var positiv upplevelse kan man ju börja där. Är bilen rent av såld av dem tidigare så kanske de kan tänka sig att sälja den igen. Det är en form av kontinuitet.

Om det är en bil utanför deras liga så kanske man ska se vad det finns för bilhandlare i det segmentet som har bra renommé. Är det special bilar så brukar man ha lite större intresse och kanske även hör ett och annat från andra.

Det räcker ofta med ett studiebesök på en bilfirma och se vilken respons man får där som kund när man kommer in. Se sig om vilken typ av objekt de har tagit in. Har de bra historik. Visar de något intresse eller är det bara en sömnig bilhall där de som jobbar där sitter av tiden. Finns många små detaljer som utkristalliserar en helhetsbedömning. Det är en förtroendebransch.

Ofta säger man att man köper säljaren av en bil. Det är därför man egentligen vill köpa en bil direkt från föregående ägaren. Få en uppfattning vad det är för typ av ägare. Nu är privatköp ett större riskmoment. Man är inte lika täckt som köpare när något går fel. Det kan ju vara saker bortom säljarens vetskap och kontroll, men inte alltid. Bevisbördan ligger på köparen.

Det kan underlätta en försäljning när man lämnar iväg bilen på ett säljuppdrag. Köparna känner sig tryggare i att man har att göra med ett företag att göra - även om det är ett säljuppdrag. Mycket på grund av att det bilföretaget har bra renommé. De skulle inte skita ner sitt rykte på att ta in ett säljuppdrag på en bil som inte håller den nivån de vill hålla.
 
Någon fler som säljer sin bil på blocket nu?

Jag hjälper min sambo att sälja sin Audi A6. Det framgår extremt tydligt i annonstexten att inbyten ej är intressanta och att fast pris gäller.

Sen startar terrorn.

Hur har vi människor hamnat här?
Detta är bara ett par random urklipp från blocket-meddelanden. Samtliga är såklart blockerade, men det verkar inte hjälpa. Jag har exakt samma erfarenhet från när jag sålde min Bmw, men det är nästan ännu värre nu alltså.

Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.30.43.png
Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.30.59.png


Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.31.12.png


Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.31.27.png
Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.31.34.png
Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.31.44.png
Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.31.47.png
Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.31.51.png
Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.31.59.png
Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.32.16.png
Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.32.21.png
Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.32.38.png
Skärmavbild 2020-06-28 kl. 08.32.55.png
Det är underskott på begagnade bilar för tillfället pga stor export tidigare pga svag krona. Det innebär att alla fristående beghandlare försöker skrapa rent blocket från privatpersoner nu. Dessa bryr sig INGENTING annat än om lågt pris. Skiter högaktningsfullt i historik, service, skick osv. Bara prut som gäller för att skapa marginal till sitt eget utpris.

Om bilen är tämligen ny så skulle jag auktionera den via KVD istället. Du får något sämre betalt än Blocket men inte mycket.
 
Sålde beg BMW privat, vid det här laget trött på oseriösa spekulanter efter många svar...

Spekulant - kan jag få den på avbetalning?
Jag - Visst inga problem
Spekulant - schysst, taget hur löser hi det?
Jag - du börjar betala mig och när jag har hela summan hämtar du bilen
Han hörde aldrig av sig igen...
 
Hur man transportera en uppsättning hjul med en Miata

kan tillägga att jag var nästan 7 sekunder ifrån den snabbaste på slalombanan :D
Dock så är det konbanerävar och det var mitt första försöka och körde jag bara 6 rundor. Jag kapade 4.5 sekund ifrån repa 1 till 6. Med lite mer övning så tror jag att en 2 sekunder till hade varit möjligt under dagen.

20200629_072434.jpg
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp