Det handlar om vilka dimensioner de har bemödat sig att certifiera. Sånt kostar pengar så alla som funkar är inte med.Jag tror inte heller att det borde vara något problem men måste finnas en anledning till att Volvo inte godkänner det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det handlar om vilka dimensioner de har bemödat sig att certifiera. Sånt kostar pengar så alla som funkar är inte med.Jag tror inte heller att det borde vara något problem men måste finnas en anledning till att Volvo inte godkänner det?
Det låter ju vettigt, då har man lärt sig något nytt. Tack för svar.Det handlar om vilka dimensioner de har bemödat sig att certifiera. Sånt kostar pengar så alla som funkar är inte med.
Förstår att det kändes dåligt när en mekaniker säger att det är fel men i detta fall är det lugnt. Det är bara en pappersexercis.Det låter ju vettigt, då har man lärt sig något nytt. Tack för svar.
Jag är helt med på resonemanget, kom dock att tänkte på en sak. Vad händer om han kör av vägen? Hur förhåller sig försäkringsbolaget till att du har kört med icke godkända däck?Förstår att det kändes dåligt när en mekaniker säger att det är fel men i detta fall är det lugnt. Det är bara en pappersexercis.
De bryr sig överhuvudtaget inte. Den typen av villkor finns inte med i försäkringsvillkoren. Däremot att däcken ska ha godkänt mönsterdjup och vara utan skador. Samma att de måste vara godkända för säsongen, dvs inga vinterdäck på sommaren och tvärtom.Vad händer om han kör av vägen? Hur förhåller sig försäkringsbolaget till att du har kört med icke godkända däck?
Du får inga personuppgifter av car.info så du är ute och vevar på fel mål. Merinfo och ratsit är mer välförtjänta av den kritiken.
Inga personuppgifter nej, men man kan se en hyfsat detaljerad karta på var det står en viss typ utav bilmodell....
Du får inga personuppgifter av car.info så du är ute och vevar på fel mål. Merinfo och ratsit är mer välförtjänta av den kritiken.
225/50-17 är inga som helst problem. Jag har kört 245/40-18 på V60 och det inte i nånstans. Även om det är "fel" så kommer det inte bli ett praktiskt problem. Byt inga däck i onödan.
Se ovan. V60 har sålts även med 225/50-17 i vissa varianter, även 235/45-17 har använts. Det är ingen fara, det finns gott om plats. Du har bara träffat på den mest aspergianska verkstadskillen på anläggningen.
Är det en fyrkraffsare?Tack för svar. Då kan jag släppa det. Hur bör jag tänka med däckbyte nu? I och med att vänster framdäck ska bytas, antar jag att högra också byts? Kan jag t.ex. byta till 215 fram och fortsätt med 225 bak tills de behöver bytas? Min mekaniker lär dock vidhålla att alla fyra ska bytas
Framhjulsdriven!Är det en fyrkraffsare?
Av car.info får du ju inte mer än "Ägs av en privatperson i kommun XXX". Merinfo och ratsit kan du se innehav per person och exakt adress.Precis, man får en väldigt bra geografisk koll var det finns bilar. Rör det sig om ovanliga modeller i hyfsat få exemplar är det inte så svårt att börja kartlägga mer detaljerad information om varje unika exemplar.
Det är inte klokt. Några knapptryck på sökmotorerna och man har all information man behöver.
Ja det är vettigt att byta höger också men egentligen inget krav om de inte blir väldigt olika slitna. Dumt att åka med ett nytt däck och ett gammalt. Men är det bara är nåt år eller två skulle jag inte bytt. Däremot finns regel på att nya däcket måste vara av exakt samma typ på samma axel.Tack för svar. Då kan jag släppa det. Hur bör jag tänka med däckbyte nu? I och med att vänster framdäck ska bytas, antar jag att högra också byts? Kan jag t.ex. byta till 215 fram och fortsätt med 225 bak tills de behöver bytas? Min mekaniker lär dock vidhålla att alla fyra ska bytas
Vilken karta är det du tittar på car.info?Tänkte på kombinationen av sökmöjligheter, bl a de du nämnde och den där den där siten som ger väldigt exakt läge var bilarna är skrivna. Man får enkelt uppslag på att det finns några olika individer att välja på. Finns det ett 10- 20 tal exemplar landet runt så är det bara att titta på kartan och zooma. Det ger väldigt exakt position. Kan identifiera min egen adress med väldigt bra exakthet på lokalkännedom på kartan genom att söka på egen bil.
Ingenting går sönder av att åka med olika däck fram/bak på den bilenFramhjulsdriven!
Av car.info får du ju inte mer än "Ägs av en privatperson i kommun XXX". Merinfo och ratsit kan du se innehav per person och exakt adress.
Ja det är vettigt att byta höger också men egentligen inget krav om de inte blir väldigt olika slitna. Dumt att åka med ett nytt däck och ett gammalt. Men är det bara är nåt år eller två skulle jag inte bytt. Däremot finns regel på att nya däcket måste vara av exakt samma typ på samma axel.
Vilken karta är det du tittar på car.info?
Ingenting går sönder av att åka med olika däck fram/bak på den bilen
Tack för svar. Då kan jag släppa det. Hur bör jag tänka med däckbyte nu? I och med att vänster framdäck ska bytas, antar jag att högra också byts? Kan jag t.ex. byta till 215 fram och fortsätt med 225 bak tills de behöver bytas? Min mekaniker lär dock vidhålla att alla fyra ska bytas
Du tror du skulle märka någon skillnad i bilen i det aktuella fallet? Är mycket tveksam.Är det fel dimension för fälg så påverkar det hur bilen upplevs på vägen. Det hade inte jag kunnat leva med personligen oavsett vad som blir kontentan av att du luft frågan till företaget som sålt bilen till dig säger.
Du tror du skulle märka någon skillnad i bilen i det aktuella fallet? Är mycket tveksam.
Har själv medvetet andra dimensioner än bilen såldes med.
Inlöst pga stöld i de flesta fall. Inlöst pga krock och sedan lagad via auktoriserade skrotar i lite mindre fall. Båda är dåligt, stöld behöver dock inte vara katastrof eftersom de flesta tjuvar tänkt kränga grejerna vidare = dumt att idiotköra. Ibland tas de på släp också. En evig peststämpel är det likafullt.
Klassiker! Börjar bli få fina originalare i trafik numer. Byt till original orange blinkers fram istället för bövelen!Har ju postat lite bilder på denna tidigare men då har den inte varit min, vilket den nu har blivit. Blir en perfekt förstabil; den är extremt väl underhållen, har nu gått 15.000 mil och har en hel del rolig utrustning. Nu ska jag bara få hem nya lampglas bak med vita blinkers så att bilen får ett enhetligt utseende
Hehe. Har de liggandes någonstans men dessa tror jag är oem de med. Hade bilen varit i någon annan färg än just rött, ex svart, så hade jag nog satt på orangea för kontrastens skull, men ogillar kombon rött/orange så det får bli vitaKlassiker! Börjar bli få fina originalare i trafik numer. Byt till original orange blinkers fram istället för bövelen!
Fin! Välvårdade 90-talare i originalskick börjar bli ovanliga. Vad har du för motor i den?Har ju postat lite bilder på denna tidigare men då har den inte varit min, vilket den nu har blivit. Blir en perfekt förstabil; den är extremt väl underhållen, har nu gått 15.000 mil och har en hel del rolig utrustning. Nu ska jag bara få hem nya lampglas bak med vita blinkers så att bilen får ett enhetligt utseende
Tackar! 2-liters sexan på 150 hk. Det var tider det när BMW satte in små silkeslena sexor i sina bilar..Fin! Välvårdade 90-talare i originalskick börjar bli ovanliga. Vad har du för motor i den?
Har ju postat lite bilder på denna tidigare men då har den inte varit min, vilket den nu har blivit. Blir en perfekt förstabil; den är extremt väl underhållen, har nu gått 15.000 mil och har en hel del rolig utrustning. Nu ska jag bara få hem nya lampglas bak med vita blinkers så att bilen får ett enhetligt utseende
har nu gått 15.000 mil och har en hel del rolig utrustning. Nu ska jag bara få hem nya lampglas bak med vita blinkers så att bilen får ett enhetligt utseende
Tack! Är mycket nöjd såklart, och en 4 år gammal Polo är ju rätt gött att fräsa omkring i som förstabil dessutom.Grattis!
Lite avis på att du fått en så rolig bil av mormor/farmor. Själv fick jag en Polo (visserligen var den bara 4 år gammal..)
Vårda den ömt för det finns inte många kvar i bra skick. Några roligare fälgar är den dock värd. Kanske ett par Throwing stars.
Håller nog vita högre till denna färg men håller med om att orangea är snygga de med. Men nog fanns vita blinkers som tillval till E36an? Är rätt säker på det. Tror att farsan köpte till de vita fram i slutet av 90-talet iafLåter helt galet om du frågar mig. Orangea är så sjukt mycket snyggare och vita blinkers tillhör 2001-2003.
Håller nog vita högre till denna färg men håller med om att orangea är snygga de med. Men nog fanns vita blinkers som tillval till E36an? Är rätt säker på det. Tror att farsan köpte till de vita fram i slutet av 90-talet iaf
Det var tillval i början och sen svensk standard sista årsmodellerna (vissa varianter bara?).Kanske som tillval, min 1999 hade det inte.