• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Förstår att det kändes dåligt när en mekaniker säger att det är fel men i detta fall är det lugnt. Det är bara en pappersexercis.
Jag är helt med på resonemanget, kom dock att tänkte på en sak. Vad händer om han kör av vägen? Hur förhåller sig försäkringsbolaget till att du har kört med icke godkända däck?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad händer om han kör av vägen? Hur förhåller sig försäkringsbolaget till att du har kört med icke godkända däck?
De bryr sig överhuvudtaget inte. Den typen av villkor finns inte med i försäkringsvillkoren. Däremot att däcken ska ha godkänt mönsterdjup och vara utan skador. Samma att de måste vara godkända för säsongen, dvs inga vinterdäck på sommaren och tvärtom.
 
Inga personuppgifter nej, men man kan se en hyfsat detaljerad karta på var det står en viss typ utav bilmodell....

Precis, man får en väldigt bra geografisk koll var det finns bilar. Rör det sig om ovanliga modeller i hyfsat få exemplar är det inte så svårt att börja kartlägga mer detaljerad information om varje unika exemplar.

Det är inte klokt. Några knapptryck på sökmotorerna och man har all information man behöver.
 

Kamp

Omega
Tack för svar. Då kan jag släppa det. Hur bör jag tänka med däckbyte nu? I och med att vänster framdäck ska bytas, antar jag att högra också byts? Kan jag t.ex. byta till 215 fram och fortsätt med 225 bak tills de behöver bytas? Min mekaniker lär dock vidhålla att alla fyra ska bytas :D
 
Du får inga personuppgifter av car.info så du är ute och vevar på fel mål. Merinfo och ratsit är mer välförtjänta av den kritiken.


225/50-17 är inga som helst problem. Jag har kört 245/40-18 på V60 och det inte i nånstans. Även om det är "fel" så kommer det inte bli ett praktiskt problem. Byt inga däck i onödan.

Se ovan. V60 har sålts även med 225/50-17 i vissa varianter, även 235/45-17 har använts. Det är ingen fara, det finns gott om plats. Du har bara träffat på den mest aspergianska verkstadskillen på anläggningen.

Tänkte på kombinationen av sökmöjligheter, bl a de du nämnde och den där den där siten som ger väldigt exakt läge var bilarna är skrivna. Man får enkelt uppslag på att det finns några olika individer att välja på. Finns det ett 10- 20 tal exemplar landet runt så är det bara att titta på kartan och zooma. Det ger väldigt exakt position. Kan identifiera min egen adress med väldigt bra exakthet på lokalkännedom på kartan genom att söka på egen bil.
 
Senast ändrad:

Tapiren

Cartier
Tack för svar. Då kan jag släppa det. Hur bör jag tänka med däckbyte nu? I och med att vänster framdäck ska bytas, antar jag att högra också byts? Kan jag t.ex. byta till 215 fram och fortsätt med 225 bak tills de behöver bytas? Min mekaniker lär dock vidhålla att alla fyra ska bytas :D
Är det en fyrkraffsare?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Precis, man får en väldigt bra geografisk koll var det finns bilar. Rör det sig om ovanliga modeller i hyfsat få exemplar är det inte så svårt att börja kartlägga mer detaljerad information om varje unika exemplar.

Det är inte klokt. Några knapptryck på sökmotorerna och man har all information man behöver.
Av car.info får du ju inte mer än "Ägs av en privatperson i kommun XXX". Merinfo och ratsit kan du se innehav per person och exakt adress.

Tack för svar. Då kan jag släppa det. Hur bör jag tänka med däckbyte nu? I och med att vänster framdäck ska bytas, antar jag att högra också byts? Kan jag t.ex. byta till 215 fram och fortsätt med 225 bak tills de behöver bytas? Min mekaniker lär dock vidhålla att alla fyra ska bytas :D
Ja det är vettigt att byta höger också men egentligen inget krav om de inte blir väldigt olika slitna. Dumt att åka med ett nytt däck och ett gammalt. Men är det bara är nåt år eller två skulle jag inte bytt. Däremot finns regel på att nya däcket måste vara av exakt samma typ på samma axel.

Tänkte på kombinationen av sökmöjligheter, bl a de du nämnde och den där den där siten som ger väldigt exakt läge var bilarna är skrivna. Man får enkelt uppslag på att det finns några olika individer att välja på. Finns det ett 10- 20 tal exemplar landet runt så är det bara att titta på kartan och zooma. Det ger väldigt exakt position. Kan identifiera min egen adress med väldigt bra exakthet på lokalkännedom på kartan genom att söka på egen bil.
Vilken karta är det du tittar på car.info?

Ingenting går sönder av att åka med olika däck fram/bak på den bilen
 
Av car.info får du ju inte mer än "Ägs av en privatperson i kommun XXX". Merinfo och ratsit kan du se innehav per person och exakt adress.


Ja det är vettigt att byta höger också men egentligen inget krav om de inte blir väldigt olika slitna. Dumt att åka med ett nytt däck och ett gammalt. Men är det bara är nåt år eller två skulle jag inte bytt. Däremot finns regel på att nya däcket måste vara av exakt samma typ på samma axel.


Vilken karta är det du tittar på car.info?

Ingenting går sönder av att åka med olika däck fram/bak på den bilen

Kolla under förekomst i Sverige. Är det en bil i byggd i en lägre serie eller relativt ovanlig så är det inte svårt att räkna ut. Har man sett en bil lokalt och tagit reg nr så vet man var man kan börja söka. Vilket område. Samma om det är likartade bilar i resten av landet.

Zoomade in på mina fordon inslaget reg nr. Kollade in kartan i den region i Sverige där jag bor och där finns det inte så många så lägger man ihop 1+1 så kan den där kartan vara till nytta i combo med annan information man hittar enkelt på nätet idag. Ett verktyg bland många så att säga.
 
Tack för svar. Då kan jag släppa det. Hur bör jag tänka med däckbyte nu? I och med att vänster framdäck ska bytas, antar jag att högra också byts? Kan jag t.ex. byta till 215 fram och fortsätt med 225 bak tills de behöver bytas? Min mekaniker lär dock vidhålla att alla fyra ska bytas :D

Antingen byter du ena däcket till samma dimension som övriga tre förutsatt att slitaget är jämnt på samma axel.

Eller så byter du alla fyra till den dimension som tillverkaren förespråkar på fälg och bilmodell. Hade gått på det senare även om kostnaden helt föll på mig för att byta.

Är det fel dimension för fälg så påverkar det hur bilen upplevs på vägen. Det hade inte jag kunnat leva med personligen oavsett vad som blir kontentan av att du luft frågan till företaget som sålt bilen till dig säger. Om killen som skiftar däck har påpekat saken så har han säkert reagerat på att det inte ser rätt ut.

Ta en second opinion från andra bilverkstäder eller däckfirmor och ta beslutet hur du vill gå vidare. Att hålla på och bråka med säljande företaget kanske ger mer huvudvärk än det är värt i slutändan. Kan vara värt några tusenlappar att bara låta saken bero. Företaget får lite dålig publicitet med en missnöjd kund och det kanske de kan leva med också eller så får de fler missnöjda inlägg på annat håll och förlorar på sitt beteende. Köpare av bilar brukar ju söka lite information om bilföretag när de köper så det kanske bara innebär att de synar bilarna ännu noggrannare som säljs via dem eller låter bli att köpa.

Vore jag bilföretaget hade jag bara bytt de där däcken av ren goodwill. Beklagat att de missat att kolla upp saken inför försäljningen. Haft en jättenöjd kund och intakt rykte.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är det fel dimension för fälg så påverkar det hur bilen upplevs på vägen. Det hade inte jag kunnat leva med personligen oavsett vad som blir kontentan av att du luft frågan till företaget som sålt bilen till dig säger.
Du tror du skulle märka någon skillnad i bilen i det aktuella fallet? Är mycket tveksam.

Har själv medvetet andra dimensioner än bilen såldes med.
 
Du tror du skulle märka någon skillnad i bilen i det aktuella fallet? Är mycket tveksam.

Har själv medvetet andra dimensioner än bilen såldes med.

Jag vet faktiskt inte. Det beror på fälgen och hur den är i förhållande till däcket. Jag har också kört med andra dimensioner på däck och fälgar på bilar men det har varit anpassat till vart annat inkl hjulinställningar och chassi. Bara byta dimension på en originalfälg på bilen är inget jag förespråkar. Blir däcket fel belastat så kan man få punktering.

Ägde en bil en gång (begagnat köp) där man hade fel dimension för fälgen. Däcket var en dimension bredare än det borde vara. Det påverkade hur bilen upplevdes på vägen. Inte rakt fram, men när däcksidorna fick press. Rätt dimension för fälgen rättade till det.
 

Marli

Cartier
Inlöst pga stöld i de flesta fall. Inlöst pga krock och sedan lagad via auktoriserade skrotar i lite mindre fall. Båda är dåligt, stöld behöver dock inte vara katastrof eftersom de flesta tjuvar tänkt kränga grejerna vidare = dumt att idiotköra. Ibland tas de på släp också. En evig peststämpel är det likafullt.

car.info är kopplad till cbd och visar att en stöld är registrerad liksom när den är avlyst. Se bwb420 på car.info som exempel. En bra idé är att kolla larmtjanst.se också, inte nödvändigtvis en olycka bakom inlösen även om troligt. Vem som köpt den av fb är intressant också, är ägaren direkt efter LF ’Pelles bilrikt’ så är den antagligen krockad.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
13 år gammal 525d. Gått snart 35 tusen mil.
1 hand på ratten med farthållaren på 200kmh i 3 timmar.
Detta är bilen som fick mig att köpa min förbannade 530i.
Medans jag köpt, lagat och sålt min 530i så har denna bara fungerat. Tuffat och gått.
Orättvist livet är ibland. Inte vill han sälja den heller... det gör han rätt i.
20200702_174530.jpg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Har ju postat lite bilder på denna tidigare men då har den inte varit min, vilket den nu har blivit. Blir en perfekt förstabil; den är extremt väl underhållen, har nu gått 15.000 mil och har en hel del rolig utrustning. Nu ska jag bara få hem nya lampglas bak med vita blinkers så att bilen får ett enhetligt utseende :)
E0D0286E-DA13-46ED-8F84-D258181944B8.jpeg
 

AE41500

Panerai
Har ju postat lite bilder på denna tidigare men då har den inte varit min, vilket den nu har blivit. Blir en perfekt förstabil; den är extremt väl underhållen, har nu gått 15.000 mil och har en hel del rolig utrustning. Nu ska jag bara få hem nya lampglas bak med vita blinkers så att bilen får ett enhetligt utseende :)
E0D0286E-DA13-46ED-8F84-D258181944B8.jpeg
Klassiker! Börjar bli få fina originalare i trafik numer. Byt till original orange blinkers fram istället för bövelen!
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Klassiker! Börjar bli få fina originalare i trafik numer. Byt till original orange blinkers fram istället för bövelen!
Hehe. Har de liggandes någonstans men dessa tror jag är oem de med. Hade bilen varit i någon annan färg än just rött, ex svart, så hade jag nog satt på orangea för kontrastens skull, men ogillar kombon rött/orange så det får bli vita ;)
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Har ju postat lite bilder på denna tidigare men då har den inte varit min, vilket den nu har blivit. Blir en perfekt förstabil; den är extremt väl underhållen, har nu gått 15.000 mil och har en hel del rolig utrustning. Nu ska jag bara få hem nya lampglas bak med vita blinkers så att bilen får ett enhetligt utseende :)
E0D0286E-DA13-46ED-8F84-D258181944B8.jpeg
Fin! Välvårdade 90-talare i originalskick börjar bli ovanliga. Vad har du för motor i den?
 

Edin

Panerai
Har ju postat lite bilder på denna tidigare men då har den inte varit min, vilket den nu har blivit. Blir en perfekt förstabil; den är extremt väl underhållen, har nu gått 15.000 mil och har en hel del rolig utrustning. Nu ska jag bara få hem nya lampglas bak med vita blinkers så att bilen får ett enhetligt utseende :)
E0D0286E-DA13-46ED-8F84-D258181944B8.jpeg

Grattis!
Lite avis på att du fått en så rolig bil av mormor/farmor. Själv fick jag en Polo (visserligen var den bara 4 år gammal..)
Vårda den ömt för det finns inte många kvar i bra skick. Några roligare fälgar är den dock värd. Kanske ett par Throwing stars. ;)

goodshoutmedia-bmw-e36-m3-touring-estate_0008_layer-3.jpg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Grattis!
Lite avis på att du fått en så rolig bil av mormor/farmor. Själv fick jag en Polo (visserligen var den bara 4 år gammal..)
Vårda den ömt för det finns inte många kvar i bra skick. Några roligare fälgar är den dock värd. Kanske ett par Throwing stars. ;)

goodshoutmedia-bmw-e36-m3-touring-estate_0008_layer-3.jpg
Tack! Är mycket nöjd såklart, och en 4 år gammal Polo är ju rätt gött att fräsa omkring i som förstabil dessutom.
Funderade på såna fälgar, de är aaasballa och ser helt rätt ut om man har sportpaket, men kom fram till att de hade sett för stora/sportiga ut till min, vilket är lite synd. 16” och lite mer gummi passar mig bättre
Edit: Tänkte egentligen på de liknande som kom med M3 när jag tittade lite snabbt, men de är bra coola de där med
Låter helt galet om du frågar mig. Orangea är så sjukt mycket snyggare och vita blinkers tillhör 2001-2003.
Håller nog vita högre till denna färg men håller med om att orangea är snygga de med. Men nog fanns vita blinkers som tillval till E36an? Är rätt säker på det. Tror att farsan köpte till de vita fram i slutet av 90-talet iaf
 
Senast ändrad:
Topp