• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ska ni snacka "förarorienterad" inredning så är min Lincoln ett bra exempel på det. Passageraren har rätt svårt att egentligen göra någonting annat än att dricka öl eller sova.
Snyggt? Nej. :woot:
Men bekvämt!
20191204_173042.jpg
 
Nu kanske jag är aningen bakåtsträvande men jag kan personligen tycka att bilinteriörer var bäst runt millenieskiftet. Se bilden nedan som är på en BMW E38.
Det var perfekt kombination av bra materialval med riktigt bra och solid känsla, lagom teknologi i form av knappar på ratten, acc osv och en förarmiljö som inte bjuder in till massa distraktioner utan som bara är en jävligt trevlig plats att sitta och köra bil i.
Det enda jag hade velat komplettera med är en aux-ingång för att kunna lyssna på musik via mobilen.

23468314d8850a55f248add740b94b07.jpg

Man var alltid lika imponerad när man satte sig i en BMW från 80- tal till tidigt 2000- tal. Väldigt trevliga föraremiljöer. Bra avvägning med materialval på den tiden. Därefter tappade man tyvärr. Konkurenterna däremot förbättrade sig från visserligen rätt låga nivåer. Idag tycker jag inte föraremiljöerna särskiljer sig så mycket mellan olika premiumtillverkare. De flesta går åt samma håll med touchscreens och menyer och undermenyer.

Man kan ju titta på mobiltelefonerna. Dess utveckling. I vissa aspekter så föredrar man en enklare knapptelefon med T9. Den kunde man skriva sms på med en hand utan att ägna en blick på telefonen. Man kunde ringa. Bara ren känsla. Inte en chans att jag lyckas med det på en iPhone. Sedan är iPhone extremt lättanvänd även för någon som inte är så teknikintresserad. Den är verkligen ett multitool. Så man kan ju se vad Tesla gjorde. I princip tog man en stor IPad och satte den i sin bil. Alla andra bilar med skärmar var plötsligt reliker. De var inte i närheten så enkla att använda.

Därmed inte sagt att jag föredrar den tekniken eftersom man som sagt inte kan göra något på ren känsla utan att ta blicken från bilkörningen. Det är en aspekt jag inte förstår att man lyfter oftare. Jag tror inte de flesta stannar vid vägkanten när de vill ändra en inställning på ett säkert ställe. Man skriver sms på sin smartphone och man håller på med menyerna på bilens touchskärmar. De flesta människor har inte så utvecklat sinne för multitasking.
 
Lite precis som att allt som är nytt inte är bättre än det gamla. Håller dock med dig att det är helt rätt gjort av Tesla, billigare och klart modernare. Att däremot hantera en touchpanel när man kör är inte bra. Ett fysiskt vred behöver du inte titta på för att justera, en touchskärm måste man. Är man van vid systemet och en fullgod förare är det dock inga stora problem. Kul att följa utvecklingen framöver.


Alltså grejen med en Tesla är att man i princip aldrig använder touch-skärmen för att göra inställningar under tiden man kör. Det finns liksom inga funktioner där som jag normalt sett använder när jag sitter bakom ratten.
 
Alltså grejen med en Tesla är att man i princip aldrig använder touch-skärmen för att göra inställningar under tiden man kör. Det finns liksom inga funktioner där som jag normalt sett använder när jag sitter bakom ratten.
Som med alla andra bilar man känner väl. Men det finns virriga människor och oroliga själar och om man då ska använda touch är det mindre säkert.
 
Ni som gillar Tesla borde testa Taycan. Lite mer sofistikerat så att säga. När jag beställde ny bil så var det nära att det blev en sådan. Riktigt cool bil.

Provkörde faktiskt Taycan för en tid sedan. Mest för att se vad det är för något.

Porsche gjort ett fantastiskt jobb med känsla i hur bilen upplevs gällande vikt, tyngd och känsla i diverse reglage som styrning, gas och broms. Trots att bilens bromsar inte aktiveras vid broms utan att det är elmotorn som genererar bromskraften vid normal körning känns det nära lika bra som konventionella bromsar. Imponerande minst sagt. Bilens vikt kan man inte trolla bort. De kan säga vad de vill där. Collin Chapmans filosofi är lika aktuell då som nu. Låg tyngdpunkt maskerar delvis vikten under vanlig körning.

En modern Porsche 992 har en väldigt snarlik upplevelse med den teknik som sitter i dessa bilarna även om den har bensinmotor. Taycan är onekligen Porsche. Man sitter lågt som i en 911. Det visar kanske var utvecklingen pekar. Vad man tror morgondagens bilägare vill ha.

Porsche Taycan har förmodligen de bästa kördynamiska egenskaperna av alla el-bilar på marknaden idag. Vissa säger att den är bättre än en Panamera. Har inte kört Panamera så jag vet inte. Man kanske borde testa en någon dag. De börjar rent av trilla ner i pris begagnade om man tittar på första generationen t om 2016 med GTS om man vill ha lite karaktär och Turbo om man vill ha fartresurserna. Det hade rent av kunnat vara en bra bruksbil med lite praktiska egenskaper som man saknar idag. Men det finns många intressanta bilar att hålla koll på när det blir skarpt läge.

Elbilar ligger långt bort för min del. Men det är roligt att se att någon tillverkare börjar intressera sig för kördynamik. Föredrog Taycan i sport+ läget med elmotorljudet helt avstängt. Man börjar leta efter nästa växel när det ökar i ljudstyrka allt eftersom hastigheten ökar. Mest ett irritationsmoment. Tyvärr måste man aktivt stänga av ljudet. Ytterligare ett moment att leta bland de digitala menyerna. Kanske går att ställa in så att man slipper göra det aktivt om man nu ägde bilen och körde den regelbundet.
 
Provkörde faktiskt Taycan för en tid sedan. Mest för att se vad det är för något.

Porsche gjort ett fantastiskt jobb med känsla i hur bilen upplevs gällande vikt, tyngd och känsla i diverse reglage som styrning, gas och broms. Trots att bilens bromsar inte aktiveras vid broms utan att det är elmotorn som genererar bromskraften vid normal körning känns det nära lika bra som konventionella bromsar. Imponerande minst sagt. Bilens vikt kan man inte trolla bort. De kan säga vad de vill där. Collin Chapmans filosofi är lika aktuell då som nu. Låg tyngdpunkt maskerar delvis vikten under vanlig körning.

En modern Porsche 992 har en väldigt snarlik upplevelse med den teknik som sitter i dessa bilarna även om den har bensinmotor. Taycan är onekligen Porsche. Man sitter lågt som i en 911. Det visar kanske var utvecklingen pekar. Vad man tror morgondagens bilägare vill ha.

Porsche Taycan har förmodligen de bästa kördynamiska egenskaperna av alla el-bilar på marknaden idag. Vissa säger att den är bättre än en Panamera. Har inte kört Panamera så jag vet inte. Man kanske borde testa en någon dag. De börjar rent av trilla ner i pris begagnade om man tittar på första generationen t om 2016 med GTS om man vill ha lite karaktär och Turbo om man vill ha fartresurserna. Det hade rent av kunnat vara en bra bruksbil med lite praktiska egenskaper som man saknar idag. Men det finns många intressanta bilar att hålla koll på när det blir skarpt läge.

Elbilar ligger långt bort för min del. Men det är roligt att se att någon tillverkare börjar intressera sig för kördynamik. Föredrog Taycan i sport+ läget med elmotorljudet helt avstängt. Man börjar leta efter nästa växel när det ökar i ljudstyrka allt eftersom hastigheten ökar. Mest ett irritationsmoment. Tyvärr måste man aktivt stänga av ljudet. Ytterligare ett moment att leta bland de digitala menyerna. Kanske går att ställa in så att man slipper göra det aktivt om man nu ägde bilen och körde den regelbundet.

Det elektriska ljudet är ett tillval så det är bara att inte lägga till det vid köp. Jag gillade det dock. :)

Ps. Det är enkelt att stänga av i menyn.
 
Ni som gillar Tesla borde testa Taycan. Lite mer sofistikerat så att säga. När jag beställde ny bil så var det nära att det blev en sådan. Riktigt cool bil.

Skulle antagligen både älska och hata den efter Tesla. Älska (antagligen för svagt, mer än älska) kördynamiken, hata laddnätverk och att allt verkar vara VAG-tillkrånglat.

Men vad gör det när man ändå inte har råd :D Kul som fan att Porsche är på banan, en elektrisk typ Cayman skulle kunna vara den optimala bilen för mig, med lite mer nåbar prislapp.
 
yes, motorn är skön i den och gillar att varvas. Den är rätt orkeslös på låga varv så man få se till att ligga på 4.5k+
På småvägarna så räcker det att ligga och dra på trean kul. Känns mycket fortare i den här bilen

En "segsnabb" bil kan ofta vara roligare än en "snabbsnabb" bil ;)
Man kan varva den ganska rejält innan man kommer upp i alldeles för höga hastigheter.
 
Det elektriska ljudet är ett tillval så det är bara att inte lägga till det vid köp. Jag gillade det dock. :)

Ps. Det är enkelt att stänga av i menyn.

Ljudet kanske var fräckt en kort stund. När man körde aktivt och farten ökade i motorvägstempo med lite momspåslag så funderade man på att det var dags att lägga i nästa växel bara att det inte finns någon växel att lägga i. Distraherande tyckte jag och stängde av det. Hittade det i menyn.

Löjligt att det ska vara ett tillval med det där ljudet. Borde ingå i köpet. Det är ändå inte aktiverat förrän man kör i Sport+ läget och går som du säger att stänga av i menyn vilket jag gjorde och tyckte att bilen var desto bättte. Hellre inget ljud än något som är fejk även om man nu säger ett ljudet kommer från eldrivlinan. Det är lite fantasy rymdskepps ljud om någon undrar vad det liknar.
 
Skulle antagligen både älska och hata den efter Tesla. Älska (antagligen för svagt, mer än älska) kördynamiken, hata laddnätverk och att allt verkar vara VAG-tillkrånglat.

Men vad gör det när man ändå inte har råd :D Kul som fan att Porsche är på banan, en elektrisk typ Cayman skulle kunna vara den optimala bilen för mig, med lite mer nåbar prislapp.

Tesla måste ha ett stort försprång tack vare sitt nätverk av egna laddstationer, inte bara i Sverige utan övriga Europa också. Så frågan är om inte det ger stora konkurrensfördelar för Tesla jämfört med övriga tillverkare av elbilar. Det dröjer innan de kommer ifatt vad gäller infrastrukturen.

Tror en eldriven Cayman hade förlorat en del av kördynamiken bara på vikten. Det hade inte varit samma bil längre mer än till utseendet även om den hade fått bättre accelerationssiffror, svarar direkt på gaspåslag och så vidare.

Den där första Teslan Roadster som man byggde på ett Lotus chassi är fortfarande den fräckaste Teslan. Det vore klart intressant vad de hade kunnat gjort om man hade jämfört en sådan och fortsatt utveckla Tesla Roadster med avsikt att dra ner vikten.

Tesla Roadster som tillverkades mellan 2008 och ett par år framåt vägde enligt Wikipedia 1305 kg.

En Lotus Elise vägde 720 kg och ökade lite med åren. Bör nog ha hållit sig med marginal under 900 kg.

400- 500 kg är mycket. Ökad motorprestanda kompenserar inte tillräckligt. Hade köpt Lotusen alla dagar i veckan.
 
Tesla måste ha ett stort försprång tack vare sitt nätverk av egna laddstationer, inte bara i Sverige utan övriga Europa också. Så frågan är om inte det ger stora konkurrensfördelar för Tesla jämfört med övriga tillverkare av elbilar. Det dröjer innan de kommer ifatt vad gäller infrastrukturen.

Tror en eldriven Cayman hade förlorat en del av kördynamiken bara på vikten. Det hade inte varit samma bil längre mer än till utseendet även om den hade fått bättre accelerationssiffror, svarar direkt på gaspåslag och så vidare.

Den där första Teslan Roadster som man byggde på ett Lotus chassi är fortfarande den fräckaste Teslan. Det vore klart intressant vad de hade kunnat gjort om man hade jämfört en sådan och fortsatt utveckla Tesla Roadster med avsikt att dra ner vikten.

Tesla Roadster som tillverkades mellan 2008 och ett par år framåt vägde enligt Wikipedia 1305 kg.

En Lotus Elise vägde 720 kg och ökade lite med åren. Bör nog ha hållit sig med marginal under 900 kg.

400- 500 kg är mycket. Ökad motorprestanda kompenserar inte tillräckligt. Hade köpt Lotusen alla dagar i veckan.

Vikten är helt klart en faktor. I Roadster-Elisefallet var ju basen extremt lätt, samma kan ju inte riktigt sägas om Cayman. För min del är storleken överlag viktig också, jag får sällan rätt känsla i en stor bil, så jag dras liksom rent naturligt mer mot Cayman än 911 till exempel. Tyngdpunkten med batterierna lågt klarar inte helt att maskera nackdelarna med högre vikt, men det blir i alla fall något bättre än en tung, konventionell bil.

Fast mest viktigt är att det kommer annat än el-SUV:ar på marknaden :D
 
Jag vill ha en Boxster GTS 4.0 är nog perfekt för mig tanke på lätta och roliga bilar.

På söndag är det konbana som gäller i alla fall :), den som tittar noggrant ser däcksresterna sedan förra körningen :D

PNL65c8.jpg

Boxster GTS 4.0 är säkert en fantastisk bil. Sannolikt mer användbar än en Spyder som antagligen har lite mer opraktiska egenskaper. Om jag skulle köpa en Spyder hade jag nog tittat på en 987 Spyder trots dess opraktiska manuella takkonstruktion. Smartaste valet är ändå en vanlig Boxster som man kan använda året runt om man vill. Väldigt praktiskt för vad det är. En roadtrip till Europa är inga problem. Hyfsat bekväm på touring sträckor och kul på småvägarna och enkelt att hantera i små tätorter. Diskret nog att inte väcka anstöt. Man kan ställa en på gatan nästan var som helst.


Vikten är helt klart en faktor. I Roadster-Elisefallet var ju basen extremt lätt, samma kan ju inte riktigt sägas om Cayman. För min del är storleken överlag viktig också, jag får sällan rätt känsla i en stor bil, så jag dras liksom rent naturligt mer mot Cayman än 911 till exempel. Tyngdpunkten med batterierna lågt klarar inte helt att maskera nackdelarna med högre vikt, men det blir i alla fall något bättre än en tung, konventionell bil.

Fast mest viktigt är att det kommer annat än el-SUV:ar på marknaden :D

Håller med dig om storlek på bil. Tycker nog Cayman och Boxstern är ett intressantare koncept idag än 911:an.

Kör själv en old school 911 och en Boxster från 1:a generationen. Det är natt och dag.

Allt mindre intresserad av de modernare bilarna från Porsche ärligt talat.

Ta modernare Boxsters med större fälgar och mer gummi. Det har inte gjort körupplevelsen renare än en 986:a i bra skick som min egen. Man har förfinat dem allt eftersom konkurenterna har gjort detsamma och anpassat dem till dagens bilköpare. Faller mer på estetiken. Man har gett Boxstern mer rättvisa fartresurser givet chassit på de senare generationerna. Men såhär när man har blivit äldre och kanske inte blir så imponerad av prestandasiffror längre utan mer av hur bilen känns. Då måste jag säga att man gjort ett fantastiskt jobb första gången.

Krona för krona är Boxstern oslagbar. Fin respons, perfekt balans och avvägd prestanda i vardagen under verkliga förhållanden. Man kan köra hårdare oftare av tiden än med moderna bilar. Det är roligare att köra en långsammare bil snabbt om den har rätt chassi och motor. Det är väl en universal lag som även gäller äldre bilar. Bara de har prestanda att hänga med i modernt trafiktempo.

Om det nu är så att elbil är framtiden utan andra alternativ så är det bara att hylla de tillverkare som väljer och kan bygga roliga varianter och hoppas på ett man en dag kan få ner vikten och hålla nere storleken också.
 
Intressant att se att det diskuteras vikt nu I den här tråden.
Eftersom jag är en gammal kuf förstår jag rätt ofta inte vad ni pratar om fast jag tycker det är kul att lära sig lite om moderna bilar.
Men vikt tycker jag är det absolut viktigaste för en kul bil.
Elise är kanske inte överviktiga men att köra bil som väger ordentligt under 600 kg är en helt annorlunda upplevelse och fort går det ochså om man vill.
Går liksom att hysta in dom i kurvorna på ett helt annat sätt.
Spårvalen kan improviseras mer än tunga bilar som kräver mer framförhållning tycker jag.
 
Vikt är viktigt (sic!) men det har också STOR betydelse vart den befinner sig i höjdled. En 300kg tyngre batteribil kan mycket väl kännas mer alert eftersom tyngdpunkten befinner sig lägre pga batterier i bottenplattan.
 
Vikt är viktigt (sic!) men det har också STOR betydelse vart den befinner sig i höjdled. En 300kg tyngre batteribil kan mycket väl kännas mer alert eftersom tyngdpunkten befinner sig lägre pga batterier i bottenplattan.

Min erfarenhet säger att 550 kg eller 850 kg är en milsvid skillnad på alla sätt även om tyngdpunkten sitter en decimeter upp eller ner.
 
Intressant att se att det diskuteras vikt nu I den här tråden.
Eftersom jag är en gammal kuf förstår jag rätt ofta inte vad ni pratar om fast jag tycker det är kul att lära sig lite om moderna bilar.
Men vikt tycker jag är det absolut viktigaste för en kul bil.
Elise är kanske inte överviktiga men att köra bil som väger ordentligt under 600 kg är en helt annorlunda upplevelse och fort går det ochså om man vill.
Går liksom att hysta in dom i kurvorna på ett helt annat sätt.
Spårvalen kan improviseras mer än tunga bilar som kräver mer framförhållning tycker jag.

Tror många i den yngre generationen idag inte har kommit i kontakt med lätta enkla bilar. De stirrar sig blind på tekniska framsteg som har mer med integration av mjukvaror att göra än vad som är basen till en körglad bil.

Ta en Ariel Atom på bana och även på landsväg. Det är som en motorcykel på fyra hjul. Samma sak med en Caterham Seven. Sedan kan man skala ner allt mot en go-cart eller formelbil. Givetvis inget man kan leva med i vardagen. Det är den typen av bil som är bilkörning i dess renaste form.

Tar man t ex en Peugeot 205 GTi från -88 så väger den nog inte så mycket mer än en Lotus Elise. Givetvis inte lika bra balans, men den är pigg och roligt att köra. Rymligare än man tror för en så liten bil. Varje generation efter det har blivit mer vuxen och tillslut allt mer lik klassledaren från Tyskland. Ta vilken bil du vill så är utveckligen densamma. Nu är bilarna så bra att man fokuserar på upplevelsen som inte har något alls med själva känslan att göra.

Med det sagt tror jag inte ett många hade köpt en Porsche 911 ano -60 till -90 tal idag om de gick att köpa nya. De är för primitiva för dagens bilköpare. Kul att kunna ta ut och vis upp, men inte mer än det. Man måste leta djupare för att förstå tjusningen med äldre bilarna. De är inte bättre, bara annorlunda. Subtila saker som man inte kan ta på alla gånger.
 
Tror många i den yngre generationen idag inte har kommit i kontakt med lätta enkla bilar. De stirrar sig blind på tekniska framsteg som har mer med integration av mjukvaror att göra än vad som är basen till en körglad bil.

Ta en Ariel Atom på bana och även på landsväg. Det är som en motorcykel på fyra hjul. Samma sak med en Caterham Seven. Sedan kan man skala ner allt mot en go-cart eller formelbil. Givetvis inget man kan leva med i vardagen. Det är den typen av bil som är bilkörning i dess renaste form.

Tar man t ex en Peugeot 205 GTi från -88 så väger den nog inte så mycket mer än en Lotus Elise. Givetvis inte lika bra balans, men den är pigg och roligt att köra. Rymligare än man tror för en så liten bil. Varje generation efter det har blivit mer vuxen och tillslut allt mer lik klassledaren från Tyskland. Ta vilken bil du vill så är utveckligen densamma. Nu är bilarna så bra att man fokuserar på upplevelsen som inte har något alls med själva känslan att göra.

Med det sagt tror jag inte ett många hade köpt en Porsche 911 ano -60 till -90 tal idag om de gick att köpa nya. De är för primitiva för dagens bilköpare. Kul att kunna ta ut och vis upp, men inte mer än det. Man måste leta djupare för att förstå tjusningen med äldre bilarna. De är inte bättre, bara annorlunda. Subtila saker som man inte kan ta på alla gånger.

På tal om Peugeot. Som sagt, yngre generationen inte upplevt dessa lätta bilar. Stirrar sig blint på hästkrafter.
Alla borde ha fått köra en 106 Rallye. Bara plåt och så rolig som en gokart. Plåtfälgar som original :D

1*tUAfVSe1vO3LOq71haKtHA.jpeg


Ralley.JPG
 
På tal om Peugeot. Som sagt, yngre generationen inte upplevt dessa lätta bilar. Stirrar sig blint på hästkrafter.
Alla borde ha fått köra en 106 Rallye. Bara plåt och så rolig som en gokart. Plåtfälgar som original :D

1*tUAfVSe1vO3LOq71haKtHA.jpeg


Ralley.JPG

Exakt. Grym bil. Den såldes väl aldrig riktigt i Sverige, men var hyllad i engelsk motorpress.

Chris Harris kör en 205 Rally och en Gt3 touring. Har man kört äldre bilar så förstår man hans glädje över den betydligt långsammare franska bilen.

 
Exakt. Grym bil. Den såldes väl aldrig riktigt i Sverige, men var hyllad i engelsk motorpress.

Chris Harris kör en 205 Rally och en Gt3 touring. Har man kört äldre bilar så förstår man hans glädje över den betydligt långsammare franska bilen.


Jodå, såldes i Sverige. Men inte många ex då den ansågs dyr i förhållande till andra modeller. Kommer ihåg den fanns när den kom hos Philipsons Bil i Malmö uppställd på en rörplattform så den stod snett vinklad. Såg den när jag köpte min 405 Mi16 där.
 
Jodå, såldes i Sverige. Men inte många ex då den ansågs dyr i förhållande till andra modeller. Kommer ihåg den fanns när den kom hos Philipsons Bil i Malmö uppställd på en rörplattform så den stod snett vinklad. Såg den när jag köpte min 405 Mi16 där.

Den var ju mer spartansk så kundgruppen som var intresserad var troligtvis inte så stor. Vi är inte lika biltokig i Sverige som i England. Pressen här var mer åt Trafikmagasinets håll under hela 90- talet. Ville man få andra influenser var man tvungen att läsa utländska magasinen som Performance Car och senare EVO där många nuvarande profiler gjorde biltestarna. Genuina entusiaster på den tiden. Det är intressant att se hur den generationen journalister ser på dagens bilar.

Läser man samtida magasinen med nya journalister och biltestare så tillhör de en annan generation helt och hållet. Har en annan syn på saker och ting. Mer i linje med vad man ska tycka och tänka. Bara en egen reflektion generellt sätt.
 
106 Rally har jag mycket erfarenhet med (utanför Sverige) för ganska många år sen nu. En av dem bilarna som jag skulle köpa än idag in a heartbreat!
Svårt att förklara hur roliga dessa bilar är för dem som inte känner till körglädjen man får från en sån "old school" bil, går inte att mäta i siffror.
Letade efter en här men blev ganska förvånad att dem inte finns att hitta..
 
Fyfan vad kul 46hk kan vara.
3 vuxna grabbar i den på småvägar, 30 år gamla däck som stått platta i 27 av de åren, osynkad växellåda och manuella bromsar.
Känner sig som en riktig racerförare i 45km/h :D
Ett jävla jobb att bara bromsa in och växla ned inför en kurva.
Redig dödsmaskin trots otroligt låga hastigheter.
20200627_111445.jpg
 
Tillbaka
Topp