• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Är det någon som har erfarenhet av Audis Q7?

Har kört XC90 i 4 år och behöver eventuellt köpa en beggad bil med 7-platser som är ett krav. Det finns inte så många alternativ, XC90, Q7, Merca GLS typ. Tänker köpa beggat, 2-3 år gammal. Är väldigt nöjd med XC90 men vill testa något annat helt enkelt.

Vad har ni för tips om dessa modeller, saker att se upp för osv. Tänker mig en beggad för c:a 5-600 Tkr och räknar med en värdeminskning med c:a 15% per år, är det rimligt för en beggad bil i den klassen med 5-9000 mil på mätaren? Värde efter 3 år och 6000 mil runt 60% av inköpspris.
Har ingen erfarenhet av q7 men däremot av mercan. Haft en 3 år/9000 mil, inga problem alls. Annars skrivs det en del om elproblem och luftbälgar men det gäller väl även Audin. Jag tycker den är rymlig, tonåringar åker utan problem på tredje raden och även vuxna ryms. Bra komfort, känns rätt bra ihopskruvad interiört också jämfört med tidigare usa-byggen.

Sista raden, jag är 185cm. Minst 5cm till taket.
2C94EA65-8610-4D87-8308-83A898851F77.jpeg

C5064871-9C3F-4426-A166-B6658493CFD6.jpeg

Har ingen erfarenhet av q7 men däremot av mercan. Haft en 3 år/9000 mil, inga problem alls. Annars skrivs det en del om elproblem och luftbälgar men det gäller väl även Audin. Jag tycker den är rymlig, tonåringar åker utan problem på tredje raden och även vuxna ryms. Bra komfort, känns rätt bra ihopskruvad interiört också jämfört med tidigare usa-byggen.
Ok, är det en årsmodell 2016 och framåt? Har sneglat på dom, är lite fläskigare vilket jag gillar. :)

Då blir det till att handla en Golf GTI mk1 eller en Opel Ascona o bulta på dom (med nya bultar/muttrar) :D
Jag hade en golf 1 som jag&far började renovera, men efter att garaget blev översvämmat tröttnade jag och sålde av det mesta. Behöll spottkoppen, svarta små kofångare och fälgarna. Någon dag ska jag köpa en igen.

Har kört XC90 i 4 år och behöver eventuellt köpa en beggad bil med 7-platser som är ett krav. Det finns inte så många alternativ, XC90, Q7, Merca GLS typ. Tänker köpa beggat, 2-3 år gammal. Är väldigt nöjd med XC90 men vill testa något annat helt enkelt.

Vad har ni för tips om dessa modeller, saker att se upp för osv. Tänker mig en beggad för c:a 5-600 Tkr och räknar med en värdeminskning med c:a 15% per år, är det rimligt för en beggad bil i den klassen med 5-9000 mil på mätaren? Värde efter 3 år och 6000 mil runt 60% av inköpspris.

Kikat något på Skoda Kodiaq? Prisvärt alternativ ifrån Volkswagen group.
751AA887-D577-4E74-ABD9-C3A5C860C144.jpeg

Verkar vara mycket bil för pengarna, endast provkört. Var lite sugen när jag bytte bort min Q5a nyligen. Men valet föll på A6 istället, Frugan ville inte ha SUV :eek:
F87EB217-BC3F-48A6-A1DC-AA9339C609D1.jpeg

Kikat något på Skoda Kodiaq? Prisvärt alternativ ifrån Volkswagen group.
751AA887-D577-4E74-ABD9-C3A5C860C144.jpeg

Verkar vara mycket bil för pengarna, endast provkört. Var lite sugen när jag bytte bort min Q5a nyligen. Men valet föll på A6 istället, Frugan ville inte ha SUV :eek:
F87EB217-BC3F-48A6-A1DC-AA9339C609D1.jpeg
Jag gillade Kodiaqen vid första provkörningen men nu efter att ha kört lite mer med den och hört med en vän som kör 4k mil per år med en så är jag inte lika förtjust i den.. Dock är det bra utrymmen osv vilket är trevligt.

Trevlig kärra med v6 dieseln men katastrofala utrymmen speciellt när alla sittplatser skall nyttjas. Så trång är väl det första..

Går du ut och kikar på blocket nu så får du nog en hyfsad rättvis bild på en 6år gammal Q7 och var den möjligen skulle kunna ligga om 3år. 60% efter ett tapp på 200k bör den klara.. Men hade hellre räknat på 50% och blivit glatt överraskad om 3år istället.
Har haft en Q7 2016 och tycker absolut inte det är katastrofala utrymmen, snarare tvärtemot. Vad jämför du mot?

Körde en 2016 fram till nyligen. Väldigt nöjd med min. Tycker det är mycket bil för pengarna för runt 500k som de verkar betinga nu runt 3 år gamla

GLS är fet.
XC90 har väl inget jätteutrymme på sista raden?
Nu har jag inte åkt sista raden i en gls eller Q7 men jag som är 185cm kan sitta där. Och det går dessutom att lasta något bakom sista sätesraden, minns jag rätt så lastar man inte mycket i en Q7 bakom sista raden
GLE finns ju med 7 sits men är endast för barn den sista raden.

20200522_124237.jpg

Då min 900 t16 flyttade till Danmark i våras fick den här gamla rackaren flytta in. Hoppas på några mil i sommar innan höstens attgöra-lista ska påbörjas.

Detta ar nostalgi-porr for en gubbe som mig.

Uppvaxt med en fader som aldrig spenderade mer an 1000kr pa en bil sa avverkades Saab 96or pa lopande band da dessa kunde inkopas fran annons i Gula Tidningen for 500-1000kr i varierande stadium av forfall och rost...
Ibland gick de igenom en besiktning,men oftast inte och da skulle ny bil jagas. Garna nattetid sa far slapp se hur elandigt hans nyforvarv verkligen var...

Efter korkort sa stiftade jag bekantskap med Saab-M pa gymnasiet.
Saab-M hade ett motto. Saab 99 med Triumph motor och frihjul ar valdens basta bil.....svarigheten var att oht hitta dessa 1968-1969 99or i korbart skick. Manga natter har vi farit land och rike runt sokandes efter just denna enhorning i nagon "gubbes" garage...

Da var de gamla 99orna vardelosa,och mer an en EMS LE och aven en TURBO har jag skickat till skrot.....vilket jag givetvis angrar idag.
Jag tror jag har en EMS instrumentering,ratt,fotbollsfalgar,usalysen och annat plock liggande nagonstans. Aven delar fran TURBO-99an kan finnas kvar.

Blir att rota bland alla gamla delar i sommar.

MvH
P

Jag gillade Kodiaqen vid första provkörningen men nu efter att ha kört lite mer med den och hört med en vän som kör 4k mil per år med en så är jag inte lika förtjust i den.. Dock är det bra utrymmen osv vilket är trevligt.
Vad är han inte nöjd med?
Har haft min ett år nu och är fantastiskt nöjd. Den trådlösa laddaren slutade fungera men det fixade ÅF på nån timma. Kan inte annat än att rekommendera den.
Är man ute efter 7sits är den dock väldigt begränsad. Sista raden är enbart för små barn.

Vad är han inte nöjd med?
Har haft min ett år nu och är fantastiskt nöjd. Den trådlösa laddaren slutade fungera men det fixade ÅF på nån timma. Kan inte annat än att rekommendera den.
Är man ute efter 7sits är den dock väldigt begränsad. Sista raden är enbart för små barn.

Han tycker den är stötig och bristande kvalité då plasten i instrumenteringen knakar om man inte åker på plan väg. Han tycker också den är törstig..

Men han är också svår att behaga. Tycker den jag körde inte påvisade något av det han upplever...

Han tycker den är stötig och bristande kvalité då plasten i instrumenteringen knakar om man inte åker på plan väg. Han tycker också den är törstig..

Men han är också svår att behaga. Tycker den jag körde inte påvisade något av det han upplever...
Finns inget mer irriterande än knakande inredning, jag kan inte slappna av om det ens knarrar från ett ställe..

Märkligt, upplever inget av dessa problem. Snittförbrukning på runt 0,7L/mil tycker jag också är bra för en SUV med bensinmotor. Kanske var en tidig modell med barnsjukdomar han har.

Märkligt, upplever inget av dessa problem. Snittförbrukning på runt 0,7L/mil tycker jag också är bra för en SUV med bensinmotor. Kanske var en tidig modell med barnsjukdomar han har.
Bilar skruvas ihop olika, jag o brorsan hade identiska v90CC, min hade massa problem, hans inga alls.
dom var tillverkade samtidigt, reg nr skiljde 3 siffor,

Ja så kan det ju vara såklart.
Men ska det verkligen skilja så mycket mellan två identiska bilar? Målet man har i produktion är ju att alla bilar i princip ska bli lika, om det nu innebär lika bra eller lika dåliga är en annan sak. Men jag förstår verkligen inte hur en bil är perfekt och en annan bil har en massa problem, när de kommit från samma produktionslinje. Måste vara de två extrema polerna, hoppas det inte gäller många bilar.

Någon kunnig? Måste byta tändstift (idag) och hinner därför inte beställa exakt likadana som satt i tidigare. Hittar heller inte samma modell i någon närliggande butik så jag måste tyvärr antingen köpa motsvarande på Biltema eller någon mack. En uppsjö dock och fattar inte riktigt vilka specifikationer jag bör kika efter.
NGK PFR6Q
tandstift-ngk-pfr6q-6458.jpg

Tillbaka
Topp