• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Kanske som tillval, min 1999 hade det inte.
IMG_1459.JPG
Grymt snyggt med orangea till mörkgrön bil.
Det var tillval i början och sen svensk standard sista årsmodellerna (vissa varianter bara?).
Ah, så kanske det var ja..! Skönt att få det bekräftat att det var som jag mindes det (att det fanns som tillval).

Tack! Är mycket nöjd såklart, och en 4 år gammal Polo är ju rätt gött att fräsa omkring i som förstabil dessutom.
Funderade på såna fälgar, de är aaasballa och ser helt rätt ut om man har sportpaket, men kom fram till att de hade sett för stora/sportiga ut till min, vilket är lite synd. 16” och lite mer gummi passar mig bättre
Edit: Tänkte egentligen på de liknande som kom med M3 när jag tittade lite snabbt, men de är bra coola de där med

Håller nog vita högre till denna färg men håller med om att orangea är snygga de med. Men nog fanns vita blinkers som tillval till E36an? Är rätt säker på det. Tror att farsan köpte till de vita fram i slutet av 90-talet iaf

Du kanske ska spana in Bmw Styles 32. Funkar alltid på BMW om du vill skaffa något annat. Personligen skulle jag nog satsa på ett m-Styles paket men samtidigt behålla orginalstötfångarna. Det viktiga är dock att du gör det du känner för och inte misshandlar bilen. Man får tänka som så att ”vad skulle mormor/farmor tyckt om”. Så gjorde jag med polon jag fick. Var dock inte min första bil utan min femte. Dock oerhört snällt att få en bil då mormor slutade köra. Jag satte på sänkfjädrar och Rotiform fälgar och gav den namnet Polow men mamma och flickvännen gav den namnet ”Hopp och skutt”. Gissa vilket som fastnade...

4A60EC22-2781-4C47-A79E-44DB3EA118B0.jpeg

Du kanske ska spana in Bmw Styles 32. Funkar alltid på BMW om du vill skaffa något annat. Personligen skulle jag nog satsa på ett m-Styles paket men samtidigt behålla orginalstötfångarna. Det viktiga är dock att du gör det du känner för och inte misshandlar bilen. Man får tänka som så att ”vad skulle mormor/farmor tyckt om”. Så gjorde jag med polon jag fick. Var dock inte min första bil utan min femte. Dock oerhört snällt att få en bil då mormor slutade köra. Jag satte på sänkfjädrar och Rotiform fälgar och gav den namnet Polow men mamma och flickvännen gav den namnet ”Hopp och skutt”. Gissa vilket som fastnade...

4A60EC22-2781-4C47-A79E-44DB3EA118B0.jpeg
Style 32 är riktigt trevliga, klassiska och snygga. Funderade på dem men landade på style 30, dels för att jag tycker att de passar E36ans utseende så väl och dels för att jag lyckades hitta en kanonbra uppsättning. Men någon gång kanske..!
Angående sportpaket så vore det lite kul då den faktiskt redan har sportstolar, sportfjädring och diffbroms men gillar samtidigt att den är nedtonad - det är ju ändå bara en 320..:)
Det var ju väldigt vänligt av henne...en så nu bil dessutom. Blev stöddig som preppad!

Senast ändrad:
En kollega plockade ut en precis sådan 550 som tjänstebil minns jag, har den gått i Stockholm? Jag kan inte tänka mig att det såldes speciellt många.

En kollega plockade ut en precis sådan 550 som tjänstebil minns jag, har den gått i Stockholm? Jag kan inte tänka mig att det såldes speciellt många.
Vart den har rullat vet jag inte exakt, men den har stämplar i boken från olika verkstäder i Stockholm :) du får fråga om kollegan minns reg nr! Vore roligt med lite historia om bilen :)

Haft 323ti 97 samt 328i cab 98 båda med vita blinkers både bak och fram, kollade ett av mina vin - sa koden är S785 ’white direction indicator lights’ möjligen kan det ha ingått i M pkt som bägge mina bilar hade.
323ti är för övrigt en väldigt rolig bil!

Idag avnjöts första ”fin turen” med bilen, från Trollhättan till Skövde och sedan runt Hornborgarsjön. Magiska mil runt sjön med riktigt trevliga vägar och utsikt! Totalt ca 30 mil :)
0E2DBC6E-B32E-49FD-817F-17D9CD9CDB55.jpeg
613546C8-02C4-4856-882F-485E6AB811E0.jpeg
E60 / 61 , kommer aldrig mer tillbaka, varken till kvalitet eller disign, där vann amerikanen mer än stilpoäng.. har exempel:36k mil, inga problem förutom skivor o backar. Åker modernare nu som det heter i samma märke. Som jag f.ö aldrig överger, men det syns o känns att lite smäckiare och billigare material får ersätta . Men allt beror ju på hur man betraktar homogenitet...

Är det någon som har erfarenhet av Audis Q7?

Har kört XC90 i 4 år och behöver eventuellt köpa en beggad bil med 7-platser som är ett krav. Det finns inte så många alternativ, XC90, Q7, Merca GLS typ. Tänker köpa beggat, 2-3 år gammal. Är väldigt nöjd med XC90 men vill testa något annat helt enkelt.

Vad har ni för tips om dessa modeller, saker att se upp för osv. Tänker mig en beggad för c:a 5-600 Tkr och räknar med en värdeminskning med c:a 15% per år, är det rimligt för en beggad bil i den klassen med 5-9000 mil på mätaren? Värde efter 3 år och 6000 mil runt 60% av inköpspris.

E60 / 61 , kommer aldrig mer tillbaka, varken till kvalitet eller disign, där vann amerikanen mer än stilpoäng.. har exempel:36k mil, inga problem förutom skivor o backar. Åker modernare nu som det heter i samma märke. Som jag f.ö aldrig överger, men det syns o känns att lite smäckiare och billigare material får ersätta . Men allt beror ju på hur man betraktar homogenitet...
Är beredd att hålla med dig till 100%, kvalitetskänslan är fantastisk och designen tilltalar mig, givetvis en smaksak men jag tycker att det är en ”modern klassiker” :)

Lol, E60 är ju en katastrof sett till kvalitet, design och material. Du kanske menade E39 eller G30 iofs vilket kan förklara ditt inlägg. :)

Är det någon som har erfarenhet av Audis Q7?

Har kört XC90 i 4 år och behöver eventuellt köpa en beggad bil med 7-platser som är ett krav. Det finns inte så många alternativ, XC90, Q7, Merca GLS typ. Tänker köpa beggat, 2-3 år gammal. Är väldigt nöjd med XC90 men vill testa något annat helt enkelt.

Vad har ni för tips om dessa modeller, saker att se upp för osv. Tänker mig en beggad för c:a 5-600 Tkr och räknar med en värdeminskning med c:a 15% per år, är det rimligt för en beggad bil i den klassen med 5-9000 mil på mätaren? Värde efter 3 år och 6000 mil runt 60% av inköpspris.
Trevlig kärra med v6 dieseln men katastrofala utrymmen speciellt när alla sittplatser skall nyttjas. Så trång är väl det första..

Går du ut och kikar på blocket nu så får du nog en hyfsad rättvis bild på en 6år gammal Q7 och var den möjligen skulle kunna ligga om 3år. 60% efter ett tapp på 200k bör den klara.. Men hade hellre räknat på 50% och blivit glatt överraskad om 3år istället.

Lol, E60 är ju en katastrof sett till kvalitet, design och material. Du kanske menade E39 eller G30 iofs vilket kan förklara ditt inlägg. :)
Katastrof är lite att ta i men med dagens standard är de lite bara och saknar lite av fakelyxkänslan. Designmässigt var de dock en rätt viktig utveckling, iaf i e63an kan jag tycka.

Är beredd att hålla med dig till 100%, kvalitetskänslan är fantastisk och designen tilltalar mig, givetvis en smaksak men jag tycker att det är en ”modern klassiker” :)

Gillar den ”eran” av bilar, kör själv E92 335i sedan några år tillbaka och förra bilen var en E90 330i. Tycker de känns ganska tidlösa och ”lagom” moderna invändigt. Är dock sugen på att byta till en RS4 B7.

Jag åker sen ett par veckor tillbaks runt i en Jeep Compass '19. För ett år sen kunde jag inte föreställa mig köra runt i en jäkla Jeep. Men nu sitter man där... :)

Vad tycker du om den då? :)
Jag körde tidigare XC60, så storleksmässigt känns den bekant på nåt sätt. :)

Komforten är det inget fel på heller, mina största issues med den är att den saknar multimediaknappar på ratten, man måste ner och greja med/vid displayen för att sänka ljudet osv... I-landsproblem, men rattknappar för ljudet är förbannat skönt!
Sen drar den rätt mycket. Tror jag snittar på 0,8l/mil.

I övrigt är den skön att göra. Vägbulor märks inte :)

Vart den har rullat vet jag inte exakt, men den har stämplar i boken från olika verkstäder i Stockholm :) du får fråga om kollegan minns reg nr! Vore roligt med lite historia om bilen :)
Han har gått i pension nu, men jag ska fråga honom om jag får chansen!

Den var riktigt läcker i alla fall, så mycket minns jag:)

Säljaren tyckte att han var lite knasig som valde till en hel del extra, men manuell låda.

Han har gått i pension nu, men jag ska fråga honom om jag får chansen!

Den var riktigt läcker i alla fall, så mycket minns jag:)

Säljaren tyckte att han var lite knasig som valde till en hel del extra, men manuell låda.
Låter absolut som att det kan vara samma bil, är ju väldigt ovanliga med manuell låda :)

Trevlig kärra med v6 dieseln men katastrofala utrymmen speciellt när alla sittplatser skall nyttjas. Så trång är väl det första..

Går du ut och kikar på blocket nu så får du nog en hyfsad rättvis bild på en 6år gammal Q7 och var den möjligen skulle kunna ligga om 3år. 60% efter ett tapp på 200k bör den klara.. Men hade hellre räknat på 50% och blivit glatt överraskad om 3år istället.
Kör ju mest själv och det är mycket sällan som det behövs 7-platser, kanske 5-6 ggr per år. som det behövs Men då är de bra att ha. :)

Ok, så den är mycket trängre än XC90?

Jo, visst kan det lika gärna vara 50%, nog det man ska räkna med, det har du rätt i.

Tillbaka
Topp