• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Vilket försäkringsbolag borde jag titta på om jag är bosatt precis utanför tullarna och född på 90-talet? Tycker de bolag jag tittat på (Trygg-Hansa, Länsförsäkringar och IF) tar väldigt höga priser. T.ex ville Länsförsäkringar ha strax under 10.000 kr i helförsäkring för en Hyundai i30 med futtiga 115hk från 2011. Detta är dryga 100% ökning mot var jag bodde innan för samma bil.

Vilket försäkringsbolag borde jag titta på om jag är bosatt precis utanför tullarna och född på 90-talet? Tycker de bolag jag tittat på (Trygg-Hansa, Länsförsäkringar och IF) tar väldigt höga priser. T.ex ville Länsförsäkringar ha strax under 10.000 kr i helförsäkring för en Hyundai i30 med futtiga 115hk från 2011. Detta är dryga 100% ökning mot var jag bodde innan för samma bil.
Kolla folksam som huyndai jobbar med.

Nu är jag ju medveten om att folks situation är olika, men är det verkligen lönt att helförsäkra den? Kan ju vara en vits i att se hur mycket du kan spara med halvförsäkring och helt enkelt hålla tummarna för att du inte orsakar en vagnskada. Resten har du ju täckt i halvförsäkringen.

Nu är jag ju medveten om att folks situation är olika, men är det verkligen lönt att helförsäkra den? Kan ju vara en vits i att se hur mycket du kan spara med halvförsäkring och helt enkelt hålla tummarna för att du inte orsakar en vagnskada. Resten har du ju täckt i halvförsäkringen.
Det var bara ett exempel från när jag flyttade till Stockholm och ville kolla vad en helförsäkring skulle kosta. Som du säger hade jag inte helförsäkrat den. Tips på prisvärda försäkringsbolag? Kollade bara för skojs skull på en bil med cirka 280-300 hk men då ligger halvförsäkring på cirka 1000 kr i månaden, men det kanske är så?

Det var bara ett exempel från när jag flyttade till Stockholm och ville kolla vad en helförsäkring skulle kosta. Som du säger hade jag inte helförsäkrat den. Tips på prisvärda försäkringsbolag? Kollade bara för skojs skull på en bil med cirka 280-300 hk men då ligger halvförsäkring på cirka 1000 kr i månaden, men det kanske är så?

Det är nog tyvärr så surt. Försäkringspriser är en djungel, det varierar så från fall till fall, bil till bil och kund till kund. Vi har 13 fordon i företaget med trailers och tjänstebilarna, vi anlitar en försäkringsmäklare.

Kolla aktsam, de var överlägset billigaste bolaget när jag letade försäkring för min bil senast!

Gör som mig, köp en billigare bil och skippa försäkringen. Då har du råd med 300hk.

Men ska det verkligen skilja så mycket mellan två identiska bilar? Målet man har i produktion är ju att alla bilar i princip ska bli lika, om det nu innebär lika bra eller lika dåliga är en annan sak. Men jag förstår verkligen inte hur en bil är perfekt och en annan bil har en massa problem, när de kommit från samma produktionslinje. Måste vara de två extrema polerna, hoppas det inte gäller många bilar.
Tror snarare det är komponenterna som har avvikelser.

Kan vara bra att ha en trafikförsäkring åtminstone. Utöver det är man sitt eget försäkringsbolag vad gäller egna fordonet oavsett dess ekonomiska värde.

Ungefär vad man utsätter sig för på bandagar inom och utom Sveriges gränser.

En bra olycksfallsförsäkring kan vara ett bra tillägg.

Kan vara bra att ha en trafikförsäkring åtminstone. Utöver det är man sitt eget försäkringsbolag vad gäller egna fordonet oavsett dess ekonomiska värde.

Ungefär vad man utsätter sig för på bandagar inom och utom Sveriges gränser.

En bra olycksfallsförsäkring kan vara ett bra tillägg.
Går inte att vara utan trafikförsäkring i Sverige, vilket är väldigt bra.

Går inte att vara utan trafikförsäkring i Sverige, vilket är väldigt bra.

Helt överens om det. Tal om att inte ha en försäkring är bland det dummaste någon kan tänka.

Det är tur att det finns trafikskadeföreningen.

Kolla på länder där det finns chans att folk är underförsäkrade och du blir påkörd i en dyrare bil med egna personskador. Allt prat om att stämma motparten som saknar tillgångar... lycka till där.

Hämtad förra veckan.
Mest välbyggda på länge.
Otrolig dynamik och skönt att komma tillbaka till kortare hjulbas.

954C0E45-273C-49F9-9312-3FEC0FD07F17.jpeg
AE50C737-868D-4392-82B7-54BD9BBF1A8C.jpeg
D151E92E-53D1-4216-8A53-1F127AAE05F5.jpeg

Helt överens om det. Tal om att inte ha en försäkring är bland det dummaste någon kan tänka.

Det är tur att det finns trafikskadeföreningen.

Kolla på länder där det finns chans att folk är underförsäkrade och du blir påkörd i en dyrare bil med egna personskador. Allt prat om att stämma motparten som saknar tillgångar... lycka till där.
Förstår inte riktigt vad du skrev där, men försäkringsbolag är ingen välgörenhet så det gäller att undvika dem så långt man kan.

Aurum varken kör eller rekommenderar någon att köra oförsäkrad - han åker trafikförsäkrat!
Jo naturligtvis! Visade bara på att det går- det är knappast olagligheten dom är det mest osmarta i det utan just att den som gör det är oförsäkrad. Nu vet jag inte hur det funkar men kanske trafikförsäkringsföreningen går in och hjälper offer till ligister som orsakar en skada och är oförsäkrade?

Förstår inte riktigt vad du skrev där, men försäkringsbolag är ingen välgörenhet så det gäller att undvika dem så långt man kan.

Givetvis är det ingen välgörenhet att bedriva ett försäkringsbolag. Var och en får fundera på hur mycket de tycker det är värt när de väljer trafik, halv eller helförsäkring. Alla bör ha en trafikförsäkring minst. Allt annat än det är dumt.

I Sverige finns det en livlina om nu motpartens fordon inte är försäkrat.

https://www.trafikforsakringar.se/trafikforsakringsforeningen/

Så är inte fallet överallt. Kolla t ex i USA. Där kan man drabbas rätt illa om någon saknar försäkring, är underförsäkrad etc. Att stämma dessa fordons ägare leder ingenstans eftersom det inte finns något att hämta i realiteten.

Givetvis är det ingen välgörenhet att bedriva ett försäkringsbolag. Var och en får fundera på hur mycket de tycker det är värt när de väljer trafik, halv eller helförsäkring. Alla bör ha en trafikförsäkring minst. Allt annat än det är dumt.

I Sverige finns det en livlina om nu motpartens fordon inte är försäkrat.

https://www.trafikforsakringar.se/trafikforsakringsforeningen/

Så är inte fallet överallt. Kolla t ex i USA. Där kan man drabbas rätt illa om någon saknar försäkring, är underförsäkrad etc. Att stämma dessa fordons ägare leder ingenstans eftersom det inte finns något att hämta i realiteten.
Precis, skrev att man inte kan vara utan trafikförsäkring i Sverige.

Precis, skrev att man inte kan vara utan trafikförsäkring i Sverige.

Kommentaren om det var inte på något sätt riktigt mot dig utan mot andra som läser här. Man vet aldrig hur folk kan tolka saker och ting.

Finns folk som t ex inte har en hemförsäkring bara för att de anser att de inte har något av betydande värde. Bara för att inse att den kan vara rätt bra att ha när man kanske behöver ett evakueringsboende vid en totalt utbränd eller vattenskadad bostad. Det är inget ett bostadsbolag står för. Det ingår inte i deras försäkringar. Endast fastigheten täcks.

Köper man billiga saker har man råd att förlora dem. Speciell när man blir sitt eget försäkringsbolag. Men visst kan man lösa det genom att bara vara rik.
Kanske inte bara handlar om bilens värde? Blir du skadad, invalid, sjukskriven....rättsskydd bla bla bla....men som sagt........som förmögen spelar det kanske mindre roll.....

Tillbaka
Topp