• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Läser begagnadguide. Visst hade det varit kul att skaffa en 90:a och lajva saabägare genom att skaffa skepparkrans, vindjacka och åka på visafton.
FD078B00-8293-4B2F-84F9-517929B24C95.jpeg
 
Lite sugen på en sommarbil. Är egentligen inte superintresserad av bilar men har alltid varit svag för Targa. Känns generellt som priserna gått ned, eller är det ett taskigt exemplar? Kom gärna med input så jag inte köper nåt gammalt härke :)

https://www.blocket.se/vi/91271011.htm
 
Senast ändrad:
Lite sugen på en sommarbil. Är egentligen inte superintresserad av bilar men har alltid varit svag för Targa. Känns generellt som priserna gått ned, eller är det ett taskigt exemplar? Kom gärna med input så jag inte köper nåt gammalt härke :)

https://www.blocket.se/vi/91271011.htm
Jag är inte så insatt i gamla Porsches men jag kan inte tänka mig att de är speciellt ekonomiska att äga. Blir nog riktigt dyrt när något går fel. Och något kommer gå fel med en så gammal bil. Motorn kanske är skottsäker, men gummi och plastdetaljer ruttnar sönder och elektroniken likaså med tiden.

Be Garage-11 om att få bilens service/reparationshistorik.
 
Jag är inte så insatt i gamla Porsches men jag kan inte tänka mig att de är speciellt ekonomiska att äga. Blir nog riktigt dyrt när något går fel. Och något kommer gå fel med en så gammal bil. Motorn kanske är skottsäker, men gummi och plastdetaljer ruttnar sönder och elektroniken likaså med tiden.

Be Garage-11 om att få bilens service/reparationshistorik.

Whut?

Exakt hur mycket killgissar du nu?
 
Senast ändrad:
Hade en 1966 912 för 15 år sedan. På den tiden var det inte farligt dyrt att reparera.

Gillar också targan, men det stämmer nog att de är lite mindre eftertraktade.
 
Whut?

Exakt hur mycket killgissar du nu?
Sett många videos från mekaniker som jobbar på gamla bilar. Alla säger att det jobbiga med gamla bilar är gummi/plastdetaljer och kablage som går sönder/ruttnar sönder och kostar galet mycket pengar och tar lång tid att diagnostisera och reparera. Ingen OBD2 på gamla bilar liksom.
 
Sett många videos från mekaniker som jobbar på gamla bilar. Alla säger att det jobbiga med gamla bilar är gummi/plastdetaljer och kablage som går sönder/ruttnar sönder och kostar galet mycket pengar och tar lång tid att diagnostisera och reparera. Ingen OBD2 på gamla bilar liksom.

Uppges detta som typfel på 911or? Har själv aldrig sett det.

Inte heller att det skulle vara speciellt dyrt om det skulle inträffa. Att de saknar OBD2 skulle jag snarare säga är en fördel ur ett servicekostnadsperspektiv.

Att gamla bilar måste underhållas har du dock helt rätt i.

Har personligen svårt att se en veteranbil, av sportbils typ, med lägre ägandekostnader än en gammel-11 allt taget i beaktande.
 
Uppges detta som typfel på 911or? Har själv aldrig sett det.

Inte heller att det skulle vara speciellt dyrt om det skulle inträffa. Att de saknar OBD2 skulle jag snarare säga är en fördel ur ett servicekostnadsperspektiv.

Att gamla bilar måste underhållas har du dock helt rätt i.

Har personligen svårt att se en veteranbil, av sportbils typ, med lägre ägandekostnader än en gammel-11 allt taget i beaktande.
Nej jag syftar inte direkt på 911. Bara gamla bilar överlag. Har man kunskapen att själv jobba på sina gamla bilar är det en superfördel.
 
Nej jag syftar inte direkt på 911. Bara gamla bilar överlag. Har man kunskapen att själv jobba på sina gamla bilar är det en superfördel.

Självklart bra att kunna skruva själv, finns dock ganska många svenska, prisvärda, aktörer som specialiserar sig på gamla 911or.
 
Senast ändrad:
Verkligen! Sen kan man nog räkna att värdeminskningen är typ obefintlig

edit: Har inte koll på just den här men aldrig sett något som inte varit överprisat hos Garage11 tidigare:)

Håller helt med - allt jag sett hos den handlaren verkar dyrt, å andra sidan ser allt väldigt fint ut och man handlar också med väldigt många unika modeller (och lagret verkar ändras över tid så någonstans verkar ju bilarna ta vägen). :)
 
  • Like
Reactions: par
En över 40 år gammal 911 intagen från USA vid något tillfälle. En bil i den åldern oavsett märke bör man granska noga och räkna med att det finns saker att göra. I sig är det ingen komplicerad bil. Finns gott om människor som kan dem som man kan vänta sig till. Sedan kostar det givetvis en del att ställa i ordning en 911. Både nya reservdelar från Porsche och begagnade är dyra. Är bilen väl i ordning så är det ingen dyr historia att äga. Det är ju en ren sommarbil, lär inte köras allt för många mil och bara vid bra väder.

Svårt att sia om prisbilden. Vem vet vad som händer i framtiden. Skulle snarare fundera på om man vill ha en sådan bil eller inte. Vill man en gammal 911 köper man den och den dagen man säljer den får man se vad den går för. Förhoppningsvis har man många års glädje av den och det måste också vara värt något.

Personligen tycker jag att Garage 11 alltid har överprissatta bilar. De tar fina bilder och har ofta en och annan intressant modell. På så sätt sticker de ut. Jag tror det är säljuppdrag i huvudsak precis som någon påpekat ovan. Om de själva har köpt in bilar så lär de inte ha betalat i närheten av vad de begär senare.

Känner till en bil som de köpte för många år sedan som senare hamnade på annons. Det var en sjuk markup. Vad den såldes för vet jag dock inte.

Säljaren av bilen var trots allt nöjd. Bilen hade gått upp en hel del i värde under de åran han ägt den. Som privatperson är det svårt att få lika bra betalt.

Som köpare hade jag nog hellre letat reda på ett privatköp av en klassisk bil direkt från föregående ägare.
 
Senast ändrad:
Lite sugen på en sommarbil. Är egentligen inte superintresserad av bilar men har alltid varit svag för Targa. Känns generellt som priserna gått ned, eller är det ett taskigt exemplar? Kom gärna med input så jag inte köper nåt gammalt härke :)

https://www.blocket.se/vi/91271011.htm

Priserna har väl generellt gått ned, även om 911: orna fortfarande är attraktiva och lättsålda. Garage 11 är dyra, men kunderna verkar nöjda.

Targa är väl dock den minst populära modellen, men jag tror faktiskt att det är en ganska rolig bil att äga och köra, jag gillar att känna vinden i håret så om man kan leva med taklinjen är det nog ett roligt köp, i synnerhet eftersom de ligger lägre i pris än coupebilarna.

Tidiga 80-talare hade faktiskt problem med motorerna, topplocksbultarna, jag hade en -81:a och den var renoverad på tidigt 90-tal vid c:a 10.000mil.

Porsche är väl generellt dyra att äga, det är lite som Rolex, står det "Porsche" på något blir det genast 150% dyrare. Men, med det sagt, det är inte som de där riktigt exklusiva bilarna där en styrled kan kosta 12.000kr+moms. 911:an är ändå en serietillverkad bil byggd i enorma upplagor så allting går att få tag på, och det finns massor av expertis både på nätet och hos diverse specialister om man hellre lämnar bort.

Allt som allt är gamla 911: or trevliga och relativt ägarvänliga bilar, och nu när "alla" gamla bilar plötsligt blivit dyra så känns de ändå prisvärda på något sätt.
 
Senast ändrad:
Priserna har väl generellt gått ned, även om 911: orna fortfarande är attraktiva och lättsålda. Garage 11 är dyra, men kunderna verkar nöjda.

Targa är väl dock den minst populära modellen, men jag tror faktiskt att det är en ganska rolig bil att äga och köra, jag gillar att känna vinden i håret så om man kan leva med taklinjen är det nog ett roligt köp, i synnerhet eftersom de ligger lägre i pris än coupebilarna.

Tidiga 80-talare hade faktiskt problem med motorerna, topplocksbultarna, jag hade en -81:a och den var renoverad på tidigt 90-tal vid c:a 10.000mil.

Porsche är väl generellt dyra att äga, det är lite som Rolex, står det "Porsche" på något blir det genast 150% dyrare. Men, med det sagt, det är inte som de där riktigt exklusiva bilarna där en styrled kan kosta 12.000kr+moms. 911:an är ändå en serietillverkad bil byggd i enorma upplagor så allting går att få tag på, och det finns massor av expertis både på nätet och hos diverse specialister om man hellre lämnar bort.

Allt som allt är gamla 911: or trevliga och relativt ägarvänliga bilar, och nu när "alla" gamla bilar plötsligt blivit dyra så känns de ändå prisvärda på något sätt.

2,7an är väl mer känd för problem med topplocksskruvar än 3,0? 3,0 och framförallt 3,2 är väl ansedda när det kommer till hållbarhet.

edit: Naturligtvis måste ju motorn skötas som det är tänkt med servicearbete etc. Men det gäller ju alla motorer, skottsäkra eller ej:)
 
Senast ändrad:
2,7an är väl mer känd för problem med topplocksskruvar än 3,0? 3,0 och framförallt 3,2 är väl ansedda när det kommer till hållbarhet.

edit: Naturligtvis måste ju motorn skötas som det är tänkt med servicearbete etc. Men det gäller ju alla motorer, skottsäkra eller ej:)

Det är möjligt att det var vanligare på 2.7 men det förekommer absolut även på 3.0
 
Precis provkört en 2013 Lexus GS250.
Herrejösses vilken bil. EXAKT vad jag tycker om. Hela bilen.
Sist jag hade en sådan här känsla för en bil var när jag kollade på Vipern.
Wow.... jag är helt mållös...
Kvalitén på lädret, aldrig någonsin känt läder så mjukt. Känslan att sväva fram. Stolarna var det bästa jag någonsin suttit i.

Någon här inne som haft en?
Kan fanemig slå vad om att en fullsmetad Lexus är mer driftsäker än en tråkig baspris Audi A6...
Men samtidigt känns en Lexus "wild and crazy". Ska man ha det som småbarns förälder?
 
Precis provkört en 2013 Lexus GS250.
Herrejösses vilken bil. EXAKT vad jag tycker om. Hela bilen.
Sist jag hade en sådan här känsla för en bil var när jag kollade på Vipern.
Wow.... jag är helt mållös...
Kvalitén på lädret, aldrig någonsin känt läder så mjukt. Känslan att sväva fram. Stolarna var det bästa jag någonsin suttit i.

Någon här inne som haft en?
Kan fanemig slå vad om att en fullsmetad Lexus är mer driftsäker än en tråkig baspris Audi A6...
Men samtidigt känns en Lexus "wild and crazy". Ska man ha det som småbarns förälder?
Lexus verkar göra riktigt bra bilar. Jag har bara hört gott om dem. Statistiken är bra också, Lexus är märket med minst antal fel per bil vid besiktning.
Tror definitivt att de är mer driftsäkra än tyska premiumbilar :)
 
Lexus verkar göra riktigt bra bilar. Jag har bara hört gott om dem. Statistiken är bra också, Lexus är märket med minst antal fel per bil vid besiktning.
Tror definitivt att de är mer driftsäkra än tyska premiumbilar :)

Lite det jag känner med.
Jag tror de är fantastiskt bra bilar. Aldrig hört illa om Lexus.

Diesel Audi som drar super lite soppa eller bensin Lexus och åka som en gubb-kung man är?
 
Lite det jag känner med.
Jag tror de är fantastiskt bra bilar. Aldrig hört illa om Lexus.

Diesel Audi som drar super lite soppa eller bensin Lexus och åka som en gubb-kung man är?
Gubb-kung ftw!
Hur mycket mer drar Lexusen? De nyare är i princip allihopa mildhybrider och drar inte så mycket. Man behöver inte vara rädd om tillförlitligheten där heller, systemet är ju baserat på Toyotas hybridsystem och i USA ser man Toyota Prius som går 200-300k miles utan några större bekymmer.
 
Precis provkört en 2013 Lexus GS250.
Herrejösses vilken bil. EXAKT vad jag tycker om. Hela bilen.
Sist jag hade en sådan här känsla för en bil var när jag kollade på Vipern.
Wow.... jag är helt mållös...
Kvalitén på lädret, aldrig någonsin känt läder så mjukt. Känslan att sväva fram. Stolarna var det bästa jag någonsin suttit i.

Någon här inne som haft en?
Kan fanemig slå vad om att en fullsmetad Lexus är mer driftsäker än en tråkig baspris Audi A6...
Men samtidigt känns en Lexus "wild and crazy". Ska man ha det som småbarns förälder?

Lexus ar val sa langt fran Wild and Crazy man kan komma,undantaget nagon gubbstram Fseriebil. Vill du ha en bil som "aldrig" gar sonder sa skaffa dig en Lexus.
De ligger om jag minns ratt hogre an Toyota vad galler felfrihet (om det nu var mojligt),och alla gamla slappa gubbar med slant syns aka i en LS460.
Tanter med diamanter gillar RX 350 och dar bor aven en barnvagn ga in utan problem. Hybriden heter val 450h aven i Sverige?
 
Lexus ar val sa langt fran Wild and Crazy man kan komma,undantaget nagon gubbstram Fseriebil. Vill du ha en bil som "aldrig" gar sonder sa skaffa dig en Lexus.
De ligger om jag minns ratt hogre an Toyota vad galler felfrihet (om det nu var mojligt),och alla gamla slappa gubbar med slant syns aka i en LS460.
Tanter med diamanter gillar RX 350 och dar bor aven en barnvagn ga in utan problem. Hybriden heter val 450h aven i Sverige?
Verkar vara riktigt bra. Kan tänka mig att köpa en begagnad Lexus när det är dags för ny bil.
 
Verkar vara riktigt bra. Kan tänka mig att köpa en begagnad Lexus när det är dags för ny bil.

Mer problemfritt bilagande an Lexus (ja man kan ju ha otur och fa ett misskott exemplar nar man koper beg privat) tror jag inte du kan ha.
Servicekostnader bor inte vara mycket hogre an liknande Toyotamodell. Blir ev en ny RX nar var Camry rullat 300K,men hittills visar den inga tecken pa att vara trott eller ens sliten.
Bilen bara gar och gar och har hittills aldrig gatt sonder och stannat efter vagen. Just nu 258K pa mataren.
 
Mer problemfritt bilagande an Lexus (ja man kan ju ha otur och fa ett misskott exemplar nar man koper beg privat) tror jag inte du kan ha.
Servicekostnader bor inte vara mycket hogre an liknande Toyotamodell. Blir ev en ny RX nar var Camry rullat 300K,men hittills visar den inga tecken pa att vara trott eller ens sliten.
Bilen bara gar och gar och har hittills aldrig gatt sonder och stannat efter vagen. Just nu 258K pa mataren.
Fantastiskt! lyx/premiumkänsla + tillförlitligheten från Toyota, bättre kan det inte bli liksom ;)
 
Tillbaka
Topp