• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Forutom att det ar ratt trakigt...Men skiter man i gubbstampeln/anonymiteten sa ar det inget dumt val alls
Ja lite så, men jag gillar det faktiskt så det är inget negativt för mig.
IS/ES/GS och möjligtvis någon av SUV:arna är på topplistan av alternativ för nästa bil om några år.

Ja lite så, men jag gillar det faktiskt så det är inget negativt för mig.
IS/ES/GS och möjligtvis någon av SUV:arna är på topplistan av alternativ för nästa bil om några år.

Min Lexus IS av förra generationen är faktiskt den bil jag har haft längst. Enda anledningen till att det sen blev BMW är att generationsskiftet dröjde två år längre än utlovat. Lite mera intryck och bilder hittar du i ett tidigare inlägg jag gjorde:

https://klocksnack.se/threads/bilar-vad-sportar-ni-för-bil.1213/page-759#post-3101114

Bonusbild: ;)
Lexus IS 250 - front.jpg

Gubb-kung ftw!
Hur mycket mer drar Lexusen? De nyare är i princip allihopa mildhybrider och drar inte så mycket. Man behöver inte vara rädd om tillförlitligheten där heller, systemet är ju baserat på Toyotas hybridsystem och i USA ser man Toyota Prius som går 200-300k miles utan några större bekymmer.
Enligt car.info:
Screenshot_20200720-182019_Chrome.jpg

Drar den som min BMW (12.0 stadstrafik, 0.9 blandad) så är jag nöjd. Det är inte farligt.
Enligt detta så bör det vara mindre än BMWn.

Denna är ren bensinare.
Jag tycker vi ska ha hybrid, frugan vill ej det. Så får jag en lexus så överlever jag med v6 bensinare :)

Lexus ar val sa langt fran Wild and Crazy man kan komma,undantaget nagon gubbstram Fseriebil. Vill du ha en bil som "aldrig" gar sonder sa skaffa dig en Lexus.
De ligger om jag minns ratt hogre an Toyota vad galler felfrihet (om det nu var mojligt),och alla gamla slappa gubbar med slant syns aka i en LS460.
Tanter med diamanter gillar RX 350 och dar bor aven en barnvagn ga in utan problem. Hybriden heter val 450h aven i Sverige?

Hybrid finns även som 300h.
Ja det är precis så jag förstått det, extremt problemfria bilar.

Mer problemfritt bilagande an Lexus (ja man kan ju ha otur och fa ett misskott exemplar nar man koper beg privat) tror jag inte du kan ha.
Servicekostnader bor inte vara mycket hogre an liknande Toyotamodell. Blir ev en ny RX nar var Camry rullat 300K,men hittills visar den inga tecken pa att vara trott eller ens sliten.
Bilen bara gar och gar och har hittills aldrig gatt sonder och stannat efter vagen. Just nu 258K pa mataren.

Precis sådant jag älskar att höra!

Forutom att det ar ratt trakigt...Men skiter man i gubbstampeln/anonymiteten sa ar det inget dumt val alls

En lyxbil ska inte vara kul. Den ska vara bekväm!

Min RX 350 rostade.....efter 3 år.....så inget jag köper igen....

Denna är 7 år gammal och inte ett uns av rost.
Dock klarlacksläpp av vad som ser ut som fågelskit eller kåda. Tyvärr...

Enligt car.info:

Drar den som min BMW (12.0 stadstrafik, 0.9 blandad) så är jag nöjd. Det är inte farligt.

Denna är ren bensinare.
Jag tycker vi ska ha hybrid, frugan vill ej det. Så får jag en lexus så överlever jag med v6 bensinare :)

Hur är den i storlek mtp barnvagn (?) och packning?

Enligt car.info:

Denna är ren bensinare.

Åker Lexus själv, 06:a GS 300, bekvämare bil har jag aldrig ägt. Man åker verkligen som en kung.
Ingen raket men som sagt bekväm i kvadrat!

edit: gubbe är jag dock:oldman:

Inga bekymmer alls än så länge förutom gnisslande bromsar som åtgärdades med ”skrikplattor” till en kostnad av 160:-
Bara ägt den i ett par månader så jag får kanske återkomma.
Lite rostbubblor på ena bakskärmen som ska åtgärdas vid tillfälle.
Drar typ 1.1 milen på ren stadskörning vilket känns ok för en 3L V6:a. Mycket elpryttlar i den men allt funkar än så länge.

Inga bekymmer alls än så länge förutom gnisslande bromsar som åtgärdades med ”skrikplattor” till en kostnad av 160:-
Drar typ 1.1 milen på ren stadskörning vilket känns ok för en 3L V6:a. Mycket elpryttlar i den men allt funkar än så länge.

Hoppas du får ett trubbelfritt ägande då :)
1.1/mil är inte farligt för stadstrafik. Min BMW gjorde 1.2 stadstrafik, 0.88 motorväg & 0.93 blandad. Då renoverade jag allt i hela drivlinan som kan ha något med förbrukning att göra. Gick inte att få ned den mer.
Kommer jag under det med Lexus, vilket det verkar som att man kan, så vore det riktigt fantastiskt.

Hoppas du får ett trubbelfritt ägande då :)
1.1/mil är inte farligt för stadstrafik. Min BMW gjorde 1.2 stadstrafik, 0.88 motorväg & 0.93 blandad. Då renoverade jag allt i hela drivlinan som kan ha något med förbrukning att göra. Gick inte att få ned den mer.
Kommer jag under det med Lexus, vilket det verkar som att man kan, så vore det riktigt fantastiskt.

Jag ar inte helt saker men tror Lexus/Toyota delar drivlinor i bade RX ES/Camry/Avalon Highlander 3.5LV6. LandCruiser/Tundra och GX delar hela drivlinan 5.7LV8.

Min 2003 CamryV6 auto med drygt 40.000sv mil ger ca 25MPG landsvag och runt 20MPG blandad/stad vilket bor bli 0.95l/mil resp 1.18l/mil.

GX sags ge 15MPG/City/19MPG/HWY (1.65L/Mil 1.22L/Mil) inte sa farligt for en 3tons V8 klump.
Es deklareas 22MPG city 32HWY.

Bil köpt!
Det första jag får är batteri torsk av att vänta på mat på YumYum.
Hade tändning på i 5 minuter.

Inte trodde jag att det skulle skita sig såhär fort :D (ägt den 1 timme)
20200721_174452.jpg
Grattis! Vad tycker du om den annars? :)
Synd, men det behöver inte vara bilens fel. Ägaren kanske inte kört den på länge? Jag fick notifikation en gång i BMW:ns display att batteriet var så pass lågt att de fick stänga av AC:n, och att de rekommenderade att man körde en bra bit för att ladda upp batteriet, detta var efter att bilen stått stilla ett tag.

Grattis! Vad tycker du om den annars? :)
Synd, men det behöver inte vara bilens fel. Ägaren kanske inte kört den på länge? Jag fick notifikation en gång i BMW:ns display att batteriet var så pass lågt att de fick stänga av AC:n, och att de rekommenderade att man körde en bra bit för att ladda upp batteriet, detta var efter att bilen stått stilla ett tag.

Bilen har nog stått väldigt länge.
Samt så sitter det ett Biltema batteri i :D Vilket inte måste vara något dåligt, men lite humor i en så pass vräkig bil :D

Så vad är det?
2013 Lexus GS250 med Executive paket.
8900 mil.
Har väldigt mycket men viktigast av allt, ortoped stolar samt Mark Levinson ljudsystemet.
Sedan har den adaptiv farthållare, lane assist yada yada. Ventilerade stolar fram, manöver panel i baksätet, 3 zons klimat osv.
Ofantligt mysig att åka i (man åker, man kör ej).
209hk V6 i 2 tons bil = inte så värst snabb. Men 6an låter snuskigt bra!
Gjord 0.93L/mil på vägen hem med massa fullgas körningar. Samma sträcka var extremt svår att göra 0.93 med BMWn (men det gick).
Så tror absolut denna är snålare än gamla BMWn.
Vad älskar jag mest? Lädret. Får vilken tysk premium bil att kännas som att de använder plast som överdrag på stolarna. Wow... vad mjukt, skönt och följsamt. Kan ej sluta ta på det.

Jaja bilder.
Solbilder kommer väl senare, färgen är magisk.
20200721_204141.jpg
20200721_204123.jpg
20200721_204106.jpg
20200721_195957.jpg
20200721_195909.jpg

Samt så sitter det ett Biltema batteri i :D Vilket inte måste vara något dåligt, men lite humor i en så pass vräkig bil :D

Så vad är det?
8900 mil.
Har väldigt mycket men viktigast av allt, ortoped stolar samt Mark Levinson ljudsystemet.
Sedan har den adaptiv farthållare, lane assist yada yada. Ventilerade stolar fram, manöver panel i baksätet, 3 zons klimat osv.
Gjord 0.93L/mil på vägen hem med massa fullgas körningar. Samma sträcka var extremt svår att göra 0.93 med BMWn (men det gick).
Vad älskar jag mest? Lädret. Får vilken tysk premium bil att kännas som att de använder plast som överdrag på stolarna. Wow... vad mjukt, skönt och följsamt. Kan ej sluta ta på det.

Jaja bilder.
20200721_204141.jpg
20200721_204123.jpg
20200721_204106.jpg
20200721_195957.jpg
20200721_195909.jpg
Ser mycket bra ut! Men då är det nog inget problem med batteriet eller elsystemet utan den har helt enkelt stått stilla länge.
Jag tycker att dessa är riktigt fina :)

Ser mycket bra ut! Men då är det nog inget problem med batteriet eller elsystemet utan den har helt enkelt stått stilla länge.
Jag tycker att dessa är riktigt fina :)

Fina lilla Biltema batteriet har ju en visuell plutt som är grön, svart eller något annat.
Grönt är ju givetvis bra.
Den är snor-svart.
Alla mina Biltema batterier har varit slut när dom visar svart.
Visade grönt när vi kollade på bilen. Så ja, den har kräm, men inte tillräckligt för att orka stå utan laddning.

Fina lilla Biltema batteriet har ju en visuell plutt som är grön, svart eller något annat.
Grönt är ju givetvis bra.
Den är snor-svart.
Alla mina Biltema batterier har varit slut när dom visar svart.
Visade grönt när vi kollade på bilen. Så ja, den har kräm, men inte tillräckligt för att orka stå utan laddning.
Blir väl att byta det så småningom då?

Så vad är det?
8900 mil.

Jaja bilder.
20200721_204141.jpg
20200721_204123.jpg
20200721_204106.jpg
20200721_195957.jpg
20200721_195909.jpg

Gillar Lexus måste jag säga... En 3 gen RX skulle vara grymt. Provade en som var medkörd 33000 mil, milen kändes ingenstans.

Grattis till en fin bil!

Skulle säga typ sådant.
Storleksmässigt 5 serie.
Utrustningsmässigt där mitt emellan. Tror väl denna 2013 GS har snarlik utrustning som välutrustad 7 serie från 2013. Kan ha fel.

Lexus har alltid mera utrustning än motsvarande BMW, om du inte har kryssat i en massa extra för BMW’n. Oftast bara tre versioner av respektive Lexusmodell (comfort, sport & executive) och få saker att addera till. När det gäller BMW är det ju flera sidor med extrautrustning att välja på. Lite av en smaksak vad man föredrar men du får mer prylar för pengarna med en Lexus.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp