Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Lexus har alltid mera utrustning än motsvarande BMW, om du inte har kryssat i en massa extra för BMW’n. Oftast bara tre versioner av respektive Lexusmodell (comfort, sport & executive) och få saker att addera till. När det gäller BMW är det ju flera sidor med extrautrustning att välja på. Lite av en smaksak vad man föredrar men du får mer prylar för pengarna med en Lexus.
Bilen har nog stått väldigt länge.
Samt så sitter det ett Biltema batteri iVilket inte måste vara något dåligt, men lite humor i en så pass vräkig bil
Så vad är det?
2013 Lexus GS250 med Executive paket.
8900 mil.
Har väldigt mycket men viktigast av allt, ortoped stolar samt Mark Levinson ljudsystemet.
Sedan har den adaptiv farthållare, lane assist yada yada. Ventilerade stolar fram, manöver panel i baksätet, 3 zons klimat osv.
Ofantligt mysig att åka i (man åker, man kör ej).
209hk V6 i 2 tons bil = inte så värst snabb. Men 6an låter snuskigt bra!
Gjord 0.93L/mil på vägen hem med massa fullgas körningar. Samma sträcka var extremt svår att göra 0.93 med BMWn (men det gick).
Så tror absolut denna är snålare än gamla BMWn.
Vad älskar jag mest? Lädret. Får vilken tysk premium bil att kännas som att de använder plast som överdrag på stolarna. Wow... vad mjukt, skönt och följsamt. Kan ej sluta ta på det.
Jaja bilder.
Solbilder kommer väl senare, färgen är magisk.
Man vill ju bara ta nycklarna till den där och ge sig ut på långresa i Europa! Riktigt snygg modell, alla Lexus är inte helt lyckade men den där har de fått till tycker jag.
Coolt med den lilla manöverpanelen i mittarmstödet bak också, det ser man ju sällan ens på LS/S-klass etc.
Mkt bra bilval måste jag säga! Har haft Lexus NX 300H i 3 år nu och det är den absolut skönaste bil jag ägt. Har ägt allt från Audi A4, A6, BMW 3-serie, 5-serie osv men inget som slår Lexus i varken komfort eller kvalité men gällande körglädje så vinner samtliga över NX. Nu vid 40+ (och familj) så prioriteras komfort/kvalité högst för mig vilket innebär att jag har beställt en ny Lexus igen. Denna gång en ES 300H som levereras om ca en månad...![]()
Kul, stämmer verkligen att man åker Lexus inte kör. För en bekvämlighetsknarkare i övre medelåldern är det mumma.Bil köpt!
Det första jag får är batteri torsk av att vänta på mat på YumYum.
Hade tändning på i 5 minuter.
Inte trodde jag att det skulle skita sig såhär fort(ägt den 1 timme)
![]()
Kul, stämmer verkligen att man åker Lexus inte kör. För en bekvämlighetsknarkare i övre medelåldern är det mumma.
Ser fram emot bilder! ES ersätter ju GS lineup som försvinner nu 2020.
Tycker GS (som faktiskt är lite av en sportigare Lexus) är fantastisk att åka i. Notera, åka, man kör den ej. Vägkänsla = noll och ingenting, precis som det skall vara i en lyxbil.
Flyter fram över vägen helt sömlöst, stora hål i vägen blir istället "vilka hål?". Märks inte ens även när det är enorma kakor av asfalt borta.
Körglädje därmed existerar inte överhuvudtaget i min GS.
Vad den däremot har jämfört med tyska rivaliteter är komforten. Känslan av att man inte ens kör är så otroligt avslappnande. Jag har aldrig varit så avslappnad någonsin när jag kört en bil som nu när jag kör min Lexus, och jag har väl kanske bara kört en 15 mil med den hittils.
Det är verkligen något helt annat att åka jämfört med tyska bilar.
Vill jag ha vägkänsla och fart, ja då tar jag Vipern.
Vill jag slappna av och bara åka från punkt A till B, då tar jag Lexus.
Ser fram emot bilder! ES ersätter ju GS lineup som försvinner nu 2020.
Tycker GS (som faktiskt är lite av en sportigare Lexus) är fantastisk att åka i. Notera, åka, man kör den ej. Vägkänsla = noll och ingenting, precis som det skall vara i en lyxbil.
Flyter fram över vägen helt sömlöst, stora hål i vägen blir istället "vilka hål?". Märks inte ens även när det är enorma kakor av asfalt borta.
Körglädje därmed existerar inte överhuvudtaget i min GS.
Vad den däremot har jämfört med tyska rivaliteter är komforten. Känslan av att man inte ens kör är så otroligt avslappnande. Jag har aldrig varit så avslappnad någonsin när jag kört en bil som nu när jag kör min Lexus, och jag har väl kanske bara kört en 15 mil med den hittils.
Det är verkligen något helt annat att åka jämfört med tyska bilar.
Vill jag ha vägkänsla och fart, ja då tar jag Vipern.
Vill jag slappna av och bara åka från punkt A till B, då tar jag Lexus.
Övre medelåldern?? Jag är 28![]()
Tänkte mer på mig själv som är exakt dubbelt så gammal
![]()
Märkligt. Dåligt utfört jobb kanske?Jag kanske är lika gammal (ung?) I sinnet
Så nu uppstod nästa problem med bilen när jag åkte till verkstaden för att få batteriet utbytt (gratis såklart).
Fick extrema vibrationer efter en inbromsning. Fick stanna efter vägen och checka hjulbultar men misstänker att det är från bakbromsarna som byttes samma dag jag köpte bilen.
Så på Fredag ska den in igen. Har inte ens ägt bilen i 24h än
Tur att den är trevlig.
Färgen är makalös, svår att fånga på bild.
![]()
Lägger ut en bild på nuvarande som kommer att säljas om några veckor.![]()
Märkligt. Dåligt utfört jobb kanske?
Riktigt fin bil förövrigt. Synd att du har fått dessa bekymmer så tidigt och tätt inpå.
Ja, antagligen. Alltså inte bilens fel igen..Misstänker felaktigt utfört. Att det hänger sig någonstans.
Vi märker väl![]()
Mina bakbromsar var också ny bytta när jag köpte min, inga vibrationer dock.Jag kanske är lika gammal (ung?) I sinnet
Så nu uppstod nästa problem med bilen när jag åkte till verkstaden för att få batteriet utbytt (gratis såklart).
Fick extrema vibrationer efter en inbromsning. Fick stanna efter vägen och checka hjulbultar men misstänker att det är från bakbromsarna som byttes samma dag jag köpte bilen.
Så på Fredag ska den in igen. Har inte ens ägt bilen i 24h än
Tur att den är trevlig.
Färgen är makalös, svår att fånga på bild.
![]()
Hur lång tid tar det att ladda fullt på en supercharger?![]()
ToR Norrland-Sthlm, bränslekostnad på vägen = 0:- (gratis supercharger)
Full tank i Ö-Vik, sen full tank i Uppsala och sedan full tank i Ö-Vik igen. Här utcheckning på ett boende strax utanför Sundsvall.
![]()
Hur lång tid tar det att ladda fullt på en supercharger?
Men om batteriet är nästan tomt, hur lång tid tar det att ladda fullt?Generellt så kör man inte som jag gjort denna resa, man brukar bara fylla på med supercharger så att man tar sig till övernattningen och tanka fullt där medan man parkerat. Jag tar mig rätt enkelt 50 mil++ när jag lämnar hemmet.
En Tesla går rätt långsamt att ladda mellan 0-10% samt 85-100%, Däremellan däremot går fort något jävulskt, det är därför man inte direkt spenderar någon tid med att vänta på laddning även om man kör långa sträckor.
Jag hade köpt bara en daschcam, tycker telefonen brukar fungera bättre som GPS.Någon som har en sådan här Garmin GPS med inbyggd dashcam?
https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/551966/pn/010-01682-13
Tänkte köpa dashcam och GPS har jag inte i bilen så då kanske man kan ta två flugor med en smäll. Vad tycker ni om den, ni som har den?![]()
Länge sedan jag använde bil-GPS, morsans gamla Sony eller något. De var skräp. Är de fortfarande dåliga? Tänkte att de borde blivit bättre med tiden.Jag hade köpt bara en daschcam, tycker telefonen brukar fungera bättre som GPS.
Det är iofs ett tag sedan jag använde det också men tror inte det har förbättrats något nämnvärt. Telefonen uppdateras ju också kontinuerligt vilken jag inte tror en GPS gör.Länge sedan jag använde bil-GPS, morsans gamla Sony eller något. De var skräp. Är de fortfarande dåliga? Tänkte att de borde blivit bättre med tiden.
Men om batteriet är nästan tomt, hur lång tid tar det att ladda fullt?
Vet ej då det är något man aldrig gör samt att det inte är en bestämd tid utan att det varierar väldigt mycket beroende på en mängd variabler. Yttertemp, batteritemp, hur många som laddar samtidigt, hur mycket Tesla tillåter osv.
Dock är det oavsett fabrikat inte en fråga som är viktig då man i princip aldrig laddar från nästan tomt till fullt annat än nattetid. Man laddar bara så mycket som behövs för att nå slutdestinationen för dagen och den är extremt sällan längre bort än 100 mil.