• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
6E810F5C-A72F-4B44-ACF8-467F898C18D5.jpeg


ToR Norrland-Sthlm, bränslekostnad på vägen = 0:- (gratis supercharger)

Full tank i Ö-Vik, sen full tank i Uppsala och sedan full tank i Ö-Vik igen. Här utcheckning på ett boende strax utanför Sundsvall.
:)
Halv tank för min Audi.....men visst är det kul att eltanka i ett par timmar.....
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är riktigt nöjd med snittförbrukningen. Täby till Riksgränsen och tillbaka till Täby. 0.62.
20200718_122259.jpg
20200706_203953.jpg
Hur åker man i en sådan? Är den skön? Styv eller mjukare fjädrad? :)
Var du uppe i Stekenjokk/Klimpfjäll med den? Tror jag såg en bild antingen här eller i "Vad gör du"-tråden på den :) Eller det kanske var en annan Outback...
Jag ska upp till Stekenjokk om några veckor. Fiska och tälta någon vecka. Hur var vädret där uppe? :)
 

kbw

Omega
2-Faktor
Hej på er,

jag köpte en ny (beg) bil igår, och tänkte att den borde lackkonserveras på något sätt. Kan någon här rekommendera något bra? Är det ditec som gäller?
 

Andsan

Rolex
Hur åker man i en sådan? Är den skön? Styv eller mjukare fjädrad? :)
Var du uppe i Stekenjokk/Klimpfjäll med den? Tror jag såg en bild antingen här eller i "Vad gör du"-tråden på den :) Eller det kanske var en annan Outback...
Jag ska upp till Stekenjokk om några veckor. Fiska och tälta någon vecka. Hur var vädret där uppe? :)
Jag tycker att komforten är riktigt bra. Fjädring är kanske något hård men inget som stör.
Det är nog jag som postat innan
Jag var upp till Stekenjokk ( 3 meter snö då) och passerade Klimpfjäll. Vädret kan skifta fort i fjällvärlden men vi hade tur med vädret. Vi åkte Täby-Strömsund-Saxnäs-Jockmokk- Abisko -Piteå-Hudiksvall -Täby..
Ha en trevlig vistelse
Bifogar några bilder

20200721_165320.jpg
20200705_145322.jpg
20200706_093308.jpg
20200706_203755.jpg
20200706_145238.jpg
20200707_090539.jpg
20200707_154736.jpg
20200708_181617.jpg
20200708_162852.jpg
20200708_181219.jpg
20200709_151627.jpg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker att komforten är riktigt bra. Fjädring är kanske något hård men inget som stör.
Det är nog jag som postat innan
Jag var upp till Stekenjokk ( 3 meter snö då) och passerade Klimpfjäll. Vädret kan skifta fort i fjällvärlden men vi hade tur med vädret. Vi åkte Täby-Strömsund-Saxnäs-Jockmokk- Abisko -Piteå-Hudiksvall -Täby..
Ha en trevlig vistelse
Bifogar några bilder

20200721_165320.jpg
20200705_145322.jpg
20200706_093308.jpg
20200706_203755.jpg
20200706_145238.jpg
20200707_090539.jpg
20200707_154736.jpg
20200708_181617.jpg
20200708_162852.jpg
20200708_181219.jpg
20200709_151627.jpg
Fint! :)
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Antar att allroad är densamma.
Och påklistrade plast breddare i tattar-look utan färg... blä
Har haft min A6 Allroad sedan ny nu och det är den absolut bästa bil jag ägt och även en av de bästa jag kört på väg, men vi har ju alla olika preferenser och erfarenheter! :)
För mig kombinerar den det bästa med en suverän drivlina, ganska svårslagen än idag, en underbar komfort som dessutom är ställbar samt det mesta man kan önska sig inklusive grymt biljud som standard.
Den suger dock enormt på de uppkallade möjligheterna där endast mobiltelefonen kan anses fungera tillfredställande, alt anat med poddar, musik mm suger! :(
God driftsekonomi annars gällande bränsle där jag har 0,69 i uppmätt förbrukning på snart 5 år...och sedan vet man ju aldrig vart det sluta med övriga kostnader, är ju ett lotteri oavsett vilken bil man äger..:rolleyes:
Tycker min tattar-look funkar i alla sammanhang och jag älskar mina skärmbreddare i plast....:D
Dock har Allroad som en av få bilar riktiga hasplåtar fram och bak i rostfritt stål, INTE plast!
IMG_3456 (kopia).jpg
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Har haft min A6 Allroad sedan ny nu och det är den absolut bästa bil jag ägt och även en av de bästa jag kört på väg, men vi har ju alla olika preferenser och erfarenheter! :)
För mig kombinerar den det bästa med en suverän drivlina, ganska svårslagen än idag, en underbar komfort som dessutom är ställbar samt det mesta man kan önska sig inklusive grymt biljud som standard.
Den suger dock enormt på de uppkallade möjligheterna där endast mobiltelefonen kan anses fungera tillfredställande, alt anat med poddar, musik mm suger! :(
God driftsekonomi annars gällande bränsle där jag har 0,69 i uppmätt förbrukning på snart 5 år...och sedan vet man ju aldrig vart det sluta med övriga kostnader, är ju ett lotteri oavsett vilken bil man äger..:rolleyes:
Tycker min tattar-look funkar i alla sammanhang och jag älskar mina skärmbreddare i plast....:D
Dock har Allroad som en av få bilar riktiga hasplåtar fram och bak i rostfritt stål, INTE plast!
IMG_3456 (kopia).jpg

Skulle väl inte kalla någonting med 7 växlade S tronic för en suverän drivlina.
Sjukt nice att köra, lådan är grym när den inte felar. Tyvärr typfel med mechatronicen, som jag faktiskt tänkte förbise helt och hållet om jag köpte A6. Tänkte att jag får leva med det.
Körde just aldrig en allroad men vanliga A6 ligger ju riktigt väl på vägen.
Men inser nu när jag jämförde polarens A6 mot min Lexus att Lexus är komfort jag gillar. Gungar fram över vägen istället för att det är hårt.
Men det är som sagt 2 helt olika världar av komfort.

Bilar är ett jävla lotteri.
Ingenting som säger att en bil för 200 tusen fungerar bättre än en bil för 2 tusen...
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Skulle väl inte kalla någonting med 7 växlade S tronic för en suverän drivlina.
Sjukt nice att köra, lådan är grym när den inte felar. Tyvärr typfel med mechatronicen, som jag faktiskt tänkte förbise helt och hållet om jag köpte A6. Tänkte att jag får leva med det.
Körde just aldrig en allroad men vanliga A6 ligger ju riktigt väl på vägen.
Men inser nu när jag jämförde polarens A6 mot min Lexus att Lexus är komfort jag gillar. Gungar fram över vägen istället för att det är hårt.
Men det är som sagt 2 helt olika världar av komfort.

Bilar är ett jävla lotteri.
Ingenting som säger att en bil för 200 tusen fungerar bättre än en bil för 2 tusen...
Har aldrig hört att nån har haft problem med S Tronic alls faktiskt men Tiptronic strular desto mer och blir dyrt har jag hört!
S trnoic växlar så mjukt att det bara är på varvräknaren du märker växlingarna!

Allroad har avsevärt mycket bättre väghållning än en vanlig A6, undantaget S&RS förstås! Den kan vara både styv, mjuk eller komfortabel, du ställer ju dess lägen själv eller via automatik. Höjdregleringen med luftfjädringen är makalöst bra och den funkar väldigt bra med då Audi har lång erfarenhet av dessa ganska enkla system ändå.

Att gunga fram över vägen är inget jag gillar hos en bil, känns som en gammal jänkare i mina öron! :confused: ....å då kör jag ändå Camaro, dock sänkt, från 1969 som hobbybil! ;)
C1E6E52F-13EF-47D0-907D-D82AE64C286F.jpeg
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Har aldrig hört att nån har haft problem med S Tronic alls faktiskt men Tiptronic strular desto mer och blir dyrt har jag hört!
S trnoic växlar så mjukt att det bara är på varvräknaren du märker växlingarna!

Allroad har avsevärt mycket bättre väghållning än en vanlig A6, undantaget S&RS förstås! Den kan vara både styv, mjuk eller komfortabel, du ställer ju dess lägen själv eller via automatik. Höjdregleringen med luftfjädringen är makalöst bra och den funkar väldigt bra med då Audi har lång erfarenhet av dessa ganska enkla system ändå.

Att gunga fram över vägen är inget jag gillar hos en bil, känns som en gammal jänkare i mina öron! :confused: ....å då kör jag ändå Camaro, dock sänkt, från 1969 som hobbybil! ;)
C1E6E52F-13EF-47D0-907D-D82AE64C286F.jpeg

S tronic har ju problem med mechatronicen.
Tiptronic (8 växlade) har jag förstått som skottsäker. Men sitter då i alla Audis jag inte har råd med.
S tronic växlar sjukt bra, det kan jag absolut inte säga emot dig på. Förstår dock inte en sak, DSG är så jävla snabba på uppväxlingar men kickdown tar i princip lila lång tid som en gammal automat. Hade dom fått till det bättre så hade det blivit riktig raket.

Provkörde faktiskt aldrig en Allroad. Tanken var att göra det men sedan fann jag Lexus och blev fullständigt såld.
Tycker det är fjantigt dock att tyska "premium" bilar som ska vara så lyxiga är egentligen sämre utrustade än min gamla Peugeot 206 i grundutförande :bag:
Luftfjädring kommer strula förr eller senare, för det är gummi och gummi åldras. Hur bra man än gör det så kommer man tyvärr ej undan det.
Jag har justerbara dämpare på Lexusen och lägger jag den i S+ (rätt fjantigt på den egentligen...) så stavar den upp sig riktigt mycket faktiskt. Men ser ingen mening i att åka så...

En komfortabel bil att åka skall susa fram sömlöst över vägen.
En komfortabel bil att köra går som på räls och är oftast hårdare.
Jag älskar mjukt. Förstår inte varför man ska åka runt i en 190hk Audi/bmw/mercedes som är hårdare och stötigare än min Viper... som någon sorts komplex där man vill åka hårt men vågar sig inte på en snabb bil??

Vill jag åka fort åker jag Viper.
Vill jag vara börnmongo åker jag Tbird.
Vill jag lasta åker jag Ranchero.
Vill jag dö i 40kmh åker jag Austin.
Vill jag bara slappna av bakom ratten åker jag Lexus.

(Täcker alla kategorier med mina bilar :D)



Men som sagt, jag var helt inne på Audi men valde Lexus då jag tror att den kommer vara billigare i service.
Samt pengar vs pengar så får man så otroligt mycket mer bil i samma prisklass tycker jag. Den har det jag vill ha :)
 
Senast ändrad:

-SC-

Omega
Pledge Member
8F3E82CD-6BBA-4AEB-A2CC-BD3C6EEE6A49.jpeg


Har nu testat Porsche Taycan och kan bara säga WOW! Vilken sjukt rolig bil samtidigt som den är rätt praktisk då den har baksäte, dörrar bak, två bagageutrymmen, ett stort och djupt bak och ett mindre fram.

Det där med att kraften kommer DIREKT är något jag aldrig kommer tröttna på heller. Kul både vid rödljusen men även skönt att ha vid omkörningar osv.
 
Topp