• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Den fyrcylindriga VEA dieseln har en del problem första årsmodellerna. Jag hade föredragit en femcylindrig (dvs enbart awd sista åren) eller en nyare. Vi pratar spruckna block, trasiga egr ventiler, hög oljeförbrukning osv. Alla drabbas inte men tämligen många jämfört med dieselfemman.
Ah, tack för det. Ska ge honom denna information! :)
 

Edin

Panerai
V70 D4 2015 - driftsäker bil? En kompis ska köpa sin första bil. Den har gått 10,000 mil, den han kollar på. Rent spontant känner jag att V70 är en bil som kan gå riktigt långt. Stämmer det? Inte världens roligaste bil så klart men praktisk, drar inte så mycket, och välutrustad är den han kollar på också.

osäker på om det är samma motor som tjejen och hennes pappa har (och hade) i deras s60 D4 från 2011 men dom har gått riktigt bra. Detta är då femman och inte VEA motorn.
Kamremmen ska byter runt 17-18.000 mil och då ska man byta alla rullhjul och spännhjul. Tjejens pappa skippade byta ett spännhjul och vid 23.000 kuggade remmen Över vh loppen för ventilerna knäcktes i toppen. Tjejens bytte vi allt på och den går fint men har bara gått 1.000 mil sedan kamremsbytet.
Tjejens pappa är mejlen till båda bilarna och det vart en ny motor i hans S60 och sen sålde han den till grannens dotter så den ser han titt som tätt.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
osäker på om det är samma motor som tjejen och hennes pappa har (och hade) i deras s60 D4 från 2011 men dom har gått riktigt bra. Detta är då femman och inte VEA motorn.
Kamremmen ska byter runt 17-18.000 mil och då ska man byta alla rullhjul och spännhjul. Tjejens pappa skippade byta ett spännhjul och vid 23.000 kuggade remmen Över vh loppen för ventilerna knäcktes i toppen. Tjejens bytte vi allt på och den går fint men har bara gått 1.000 mil sedan kamremsbytet.
Tjejens pappa är mejlen till båda bilarna och det vart en ny motor i hans S60 och sen sålde han den till grannens dotter så den ser han titt som tätt.
Som jag förstått det är det inte samma motor. Den nya är rakfyra och den i S60:n rakfemma.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Den fyrcylindriga VEA dieseln har en del problem första årsmodellerna. Jag hade föredragit en femcylindrig (dvs enbart awd sista åren) eller en nyare. Vi pratar spruckna block, trasiga egr ventiler, hög oljeförbrukning osv. Alla drabbas inte men tämligen många jämfört med dieselfemman.
En fråga kompisen hade. Han är inte superinsatt i bilar: "Om den nu gått 10,000 mil utan problem, betyder det att just denna bil kanske inte blivit drabbad av det här? Eller blir det mer av en tickande bomb, man vet aldrig när det kan hända något liksom?".
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
En fråga kompisen hade. Han är inte superinsatt i bilar: "Om den nu gått 10,000 mil utan problem, betyder det att just denna bil kanske inte blivit drabbad av det här? Eller blir det mer av en tickande bomb, man vet aldrig när det kan hända något liksom?".
En viss logik i att ”har den klarat sig så långt så borde den klara sig ett tag till” finns absolut. EGR problemen är inte förödande dyrt men oljeförbrukningen (måste byta kolvar) och blocksprickorna (nytt block krävs) är verkligen svindyra fel. Sånt finns inte på dieselfemman så den extra dl de tar per mil kan mycket väl vara värt det.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
En viss logik i att ”har den klarat sig så långt så borde den klara sig ett tag till” finns absolut. EGR problemen är inte förödande dyrt men oljeförbrukningen (måste byta kolvar) och blocksprickorna (nytt block krävs) är verkligen svindyra fel. Sånt finns inte på dieselfemman så den extra dl de tar per mil kan mycket väl vara värt det.
Okej, men då är det helt klart säkrare att satsa på någon Volvo med den gamla femman istället. De drar mer och har högre skatt men i slutändan kanske man då kommer undan stora kostnader med den nyare fyran. Femman låter helt klart bättre också ;)
Nu ska vi kika lite på äldre femmor och se om vi hittar något i fint skick och med rätt utrustning. Tack för hjälpen! :)
Du har ingen rekommendation på en annan driftsäker bilmodell runt 150-170k i samma storlek som Volvon? :)
 
Väldigt arg och responsiv bil men kanske inte någon tysbilskvalite den gillar bensin iallafall.

Har du försökt att göra några inställningar på stereon ännu? :D

E6A876A2-914B-497E-B797-93900344B3C5.jpeg
74478D63-7B76-4202-85C0-9D737284F927.jpeg
326B28C5-36C4-4E29-A64D-57AAE87F7EF6.jpeg
0152B55A-D64C-4497-80D3-46D61AD0AF19.jpeg
E5BFE398-2A4A-49E6-B73D-38672B70DB3A.jpeg
39C85BC9-A072-42AA-91FD-BD8FA36A677E.jpeg


Av alla bilar jag haft så är denna på min topp tre snyggaste lista strax under de två jag har idag. F1-lådan är inte så najs med dagens mått mätt, men 2010 så fanns det inte jättemycket annat.
 
Senast ändrad:

vincent76

Omega
Har du försökt att göra några inställningar på stereon ännu? :D

E6A876A2-914B-497E-B797-93900344B3C5.jpeg
74478D63-7B76-4202-85C0-9D737284F927.jpeg
326B28C5-36C4-4E29-A64D-57AAE87F7EF6.jpeg
0152B55A-D64C-4497-80D3-46D61AD0AF19.jpeg
E5BFE398-2A4A-49E6-B73D-38672B70DB3A.jpeg
39C85BC9-A072-42AA-91FD-BD8FA36A677E.jpeg


Av alla bilar jag haft så är denna på min topp tre snyggaste lista strax under de två jag har idag. F1-lådan är inte så najs med dagens mått mätt, men 2010 så fanns det inte jättemycket annat.
Stereon är fan helt hopplös höll på och klydda med den i 20 mil innan ja ens fått igång den:angel:Såklart är ju inte växellådan lika bra som dagens men det får gå. Antar att du inte har kvar din?
 
Stereon är fan helt hopplös höll på och klydda med den i 20 mil innan ja ens fått igång den:angel:Såklart är ju inte växellådan lika bra som dagens men det får gå. Antar att du inte har kvar din?

Har du navigation i din ”stereo”? Den är GALET svår att förstå. Under mina år så lyckades jag inte ens hitta ljudinställningarna.

Ni som inte testat denna stereo kanske tror att jag överdriver, men googla stereo F430 så har ni timmar med text från galet irriterade människor som frågar typ hur man byter radiostation, byter låt på cd-skivan eller ljusterar ljudet. :D :D
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Har du navigation i din ”stereo”? Den är GALET svår att förstå. Under mina år så lyckades jag inte ens hitta ljudinställningarna.

Ni som inte testat denna stereo kanske tror att jag överdriver, men googla stereo F430 så har ni timmar med text från galet irriterade människor som frågar typ hur man byter radiostation, byter låt på cd-skivan eller ljusterar ljudet. :D :D

Det där låter sjukt kul.
Har man alltså gjort en så oduglig stereo att det knappt går att göra inställningar? :D det är fan imponerande!
 

jmspar123

Cartier
Okej, men då är det helt klart säkrare att satsa på någon Volvo med den gamla femman istället. De drar mer och har högre skatt men i slutändan kanske man då kommer undan stora kostnader med den nyare fyran. Femman låter helt klart bättre också ;)
Nu ska vi kika lite på äldre femmor och se om vi hittar något i fint skick och med rätt utrustning. Tack för hjälpen! :)
Du har ingen rekommendation på en annan driftsäker bilmodell runt 150-170k i samma storlek som Volvon? :)

Kan man leva med franskt (vilket jag haft i drygt 10ar som bruksbil under sveigebesoken) sa kolla pa Renault Talsiman/Peugeot 508/CitroenC5.
Man far mycket bil for pengarna jmfrt med Volvo/VW. Franska dieselmotorer ar i varldsklass,men resten ar val inte nagon direkt premiumkansla. A andra sidan blir det ju en bunt sedlar over till roligare saker,eller en lite nyare bil med farre mil.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Kan man leva med franskt (vilket jag haft i drygt 10ar som bruksbil under sveigebesoken) sa kolla pa Renault Talsiman/Peugeot 508/CitroenC5.
Man far mycket bil for pengarna jmfrt med Volvo/VW. Franska dieselmotorer ar i varldsklass,men resten ar val inte nagon direkt premiumkansla. A andra sidan blir det ju en bunt sedlar over till roligare saker,eller en lite nyare bil med farre mil.
Ska kika på det. Tack för tipset!
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Franskt är grejen om man vill komma billigt undan, med viss risk ska tilläggas för det är ju trots allt franska bilar vi pratar om men mycket bil för pengen får man :)
E771F219-A8DC-478A-BFFE-3C9119AAEFB8.jpeg
Jo det kanske är mycket bil för pengen. Men kompisen är ute efter en driftsäker bil han inte behöver tänka så mycket på. Bara tuta och köra liksom.
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
2-Faktor
Jo det kanske är mycket bil för pengen. Men kompisen är ute efter en driftsäker bil han inte behöver tänka så mycket på. Bara tuta och köra liksom.
Då är det asiatiskt som gäller, helst japanskt.
Finns inget mer problemfritt ägande. :)
Det reflekteras dock på prislappen vid inköp såklart.
Undvik Volvo och VAG, trevligare än det mesta att åka i men höga driftskostnader.
 

vincent76

Omega
Har du navigation i din ”stereo”? Den är GALET svår att förstå. Under mina år så lyckades jag inte ens hitta ljudinställningarna.

Ni som inte testat denna stereo kanske tror att jag överdriver, men googla stereo F430 så har ni timmar med text från galet irriterade människor som frågar typ hur man byter radiostation, byter låt på cd-skivan eller ljusterar ljudet. :D :D
Ja där står navi iallafall
 

jmspar123

Cartier
Jo det kanske är mycket bil för pengen. Men kompisen är ute efter en driftsäker bil han inte behöver tänka så mycket på. Bara tuta och köra liksom.

Personligen har jag aldrig haft mindre problem an med just franska/japanska bilar. Med enbart helt vanlig service plus en kylare som ruttnade korde jag en CitroenZX TD 40.000mil och den gick fortfarande utmarkt mar jag gav bort den till min far.
En Peugeot 206SW med 14000mil pa mataren kopte jag for 10K da en kombi behovdes for en semestertur. Korde till Slovakien ToR utan trassel. Salde till en kompis for samma peng som korde ytterligare 10000mil (med smareparationer som hjullager,ett avrostat tankband och stotdampare tror jag det var) tills en glad mork herre utan korkort ansag att stopplikt var enbart en rekommendation....
Har som sagt en Renault Laguna som sommarbruksbil. Satter i batteriet nar jag kommer och den startar snallt. Efter 10+ar sa ar val bilen vardelos pa marknaden,men jag tycker den ar hyfsat bekvam fortfarande och vill inte inte lagga pengar pa nagot nyare for 8veckor per ar.
Nackdel med Lagunan ar i mitt tycke hog vagskatt (5000kr/ar) och under 0.7l/mil ar svart att komma om man kor normalt. Automat i min gor val att nagon centiliter gar att kapa med manuell vaxellada.

TaxiStockholm/020 en hel del Talisman/508 i sin vagnpark,sa det gar ju att fraga nagon taxigubbe vad de som kor dessa bilar dagligen tycker.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Personligen har jag aldrig haft mindre problem an med just franska/japanska bilar. Med enbart helt vanlig service plus en kylare som ruttnade korde jag en CitroenZX TD 40.000mil och den gick fortfarande utmarkt mar jag gav bort den till min far.
En Peugeot 206SW med 14000mil pa mataren kopte jag for 10K da en kombi behovdes for en semestertur. Korde till Slovakien ToR utan trassel. Salde till en kompis for samma peng som korde ytterligare 10000mil (med smareparationer som hjullager,ett avrostat tankband och stotdampare tror jag det var) tills en glad mork herre utan korkort ansag att stopplikt var enbart en rekommendation....
Har som sagt en Renault Laguna som sommarbruksbil. Satter i batteriet nar jag kommer och den startar snallt. Efter 10+ar sa ar val bilen vardelos pa marknaden,men jag tycker den ar hyfsat bekvam fortfarande och vill inte inte lagga pengar pa nagot nyare for 8veckor per ar.
Nackdel med Lagunan ar i mitt tycke hog vagskatt (5000kr/ar) och under 0.7l/mil ar svart att komma om man kor normalt. Automat i min gor val att nagon centiliter gar att kapa med manuell vaxellada.

TaxiStockholm/020 en hel del Talisman/508 i sin vagnpark,sa det gar ju att fraga nagon taxigubbe vad de som kor dessa bilar dagligen tycker.

Hehe jag skall inte dra historien om min Peugeot 206.
Fyfan vilket skit. Byggt av vad fan som fanns på hyllan så att köpa reservdelar var en mardröm.
Fyfan vilket jävla junk, man förstår varför dom är så billiga :D
 
Topp