• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

BadkarsPiraten

Vacheron
hahaha just ja! Hur var det.
Hade problem med min med greppet bak, vill inte veta hur det var med din :D

Körde och nästan hela på tvåan, backen upp fick jag lov att lägga i trean. Den hade varit för slö på 3an i övriga delar lol

Nä inga problem med grepp. Sista kurvan ut på start/mål raka gick det att få ut han lite men det fick jag verkligen kämpa för.
Bra grepp i breda däck :D
 

Tapiren

Cartier
V70 D4 2015 - driftsäker bil? En kompis ska köpa sin första bil. Den har gått 10,000 mil, den han kollar på. Rent spontant känner jag att V70 är en bil som kan gå riktigt långt. Stämmer det? Inte världens roligaste bil så klart men praktisk, drar inte så mycket, och välutrustad är den han kollar på också.

Den fyrcylindriga VEA dieseln har en del problem första årsmodellerna. Jag hade föredragit en femcylindrig (dvs enbart awd sista åren) eller en nyare. Vi pratar spruckna block, trasiga egr ventiler, hög oljeförbrukning osv. Alla drabbas inte men tämligen många jämfört med dieselfemman.

Jag gjorde exakt samma analys när vi köpte bil till min svärmor, VEA-dieseln är kanske inte jättedålig och på många sätt är den bättre än de äldre (snålare, längre skatt osv) men sammantaget kändes femman ändå mer robust, så det blev en V60 AWD med "gamla" motorn.

Vad vill kompisen ha för bil, ska det vara en familjebil?

Jag brukar ofta rekommendera Lexus, de är lite trevligare än Avensis samtidigt som de är väldigt, väldigt pålitliga.

RX är väl ett vettigt val för den som vilhöver utrymme;
https://www.blocket.se/annons/gavleborg/lexus_rx_400h_awd_3_3_v6_awd_cvt_272hk/90469531 Denna äldre variant är ju just det, lite äldre, men de är förvånansvärt trevliga att köra och de har ganska mycket utrustning som man ofta ser på nyare bilar, elektrisk baklucka, navigator, backkamera osv.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/lexus_rx_450h_awd_v6_luxury_299hk_navi_drag_b/87506685 Den "nya" generationen är i allt väsentligt samma upplevelse, men lite mer modern och naturligtvis dyrare.

Annars finns ju sedanen, GS, i olika varianter och generationer. De är också väldigt, väldigt pålitliga och bekväma.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag gjorde exakt samma analys när vi köpte bil till min svärmor, VEA-dieseln är kanske inte jättedålig och på många sätt är den bättre än de äldre (snålare, längre skatt osv) men sammantaget kändes femman ändå mer robust, så det blev en V60 AWD med "gamla" motorn.

Vad vill kompisen ha för bil, ska det vara en familjebil?

Jag brukar ofta rekommendera Lexus, de är lite trevligare än Avensis samtidigt som de är väldigt, väldigt pålitliga.

RX är väl ett vettigt val för den som vilhöver utrymme;
https://www.blocket.se/annons/gavleborg/lexus_rx_400h_awd_3_3_v6_awd_cvt_272hk/90469531 Denna äldre variant är ju just det, lite äldre, men de är förvånansvärt trevliga att köra och de har ganska mycket utrustning som man ofta ser på nyare bilar, elektrisk baklucka, navigator, backkamera osv.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/lexus_rx_450h_awd_v6_luxury_299hk_navi_drag_b/87506685 Den "nya" generationen är i allt väsentligt samma upplevelse, men lite mer modern och naturligtvis dyrare.

Annars finns ju sedanen, GS, i olika varianter och generationer. De är också väldigt, väldigt pålitliga och bekväma.
Lexus är intressant, de är ganska dyra dock så i hans prisgrupp blir det bilar som gått lite längre, kanske 12-15000 mil. Men samtidigt ska väl Lexus hålla rejältlänge också så det kanske inte är något att grubbla över.

Han/och jag fiskar ofta och åker långt/tar med oss mycket utrustning. Så han vill ha ganska mycket plats. Typ som en V70 eller mer.

Även tittat lite på Mazda 6 Kombi, ser ganska bra ut. Kan t.o.m få dessa med fyrhjulsdrift till vettiga priser.
 

Puryeah

Panerai
Lexus är intressant, de är ganska dyra dock så i hans prisgrupp blir det bilar som gått lite längre, kanske 12-15000 mil. Men samtidigt ska väl Lexus hålla rejältlänge också så det kanske inte är något att grubbla över.

Han/och jag fiskar ofta och åker långt/tar med oss mycket utrustning. Så han vill ha ganska mycket plats. Typ som en V70 eller mer.

Även tittat lite på Mazda 6 Kombi, ser ganska bra ut. Kan t.o.m få dessa med fyrhjulsdrift till vettiga priser.


Ta en titt på Skoda Superb också, riktigt schyssta enligt mig med bra utrymme.
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Ska ut o köra den här totalt osportiga bilen nu:cool:
IMG_20200727_114624.jpg

Trots GrA-vinge och styrvinkelkit:D
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Lexus är intressant, de är ganska dyra dock så i hans prisgrupp blir det bilar som gått lite längre, kanske 12-15000 mil. Men samtidigt ska väl Lexus hålla rejältlänge också så det kanske inte är något att grubbla över.

Han/och jag fiskar ofta och åker långt/tar med oss mycket utrustning. Så han vill ha ganska mycket plats. Typ som en V70 eller mer.

Även tittat lite på Mazda 6 Kombi, ser ganska bra ut. Kan t.o.m få dessa med fyrhjulsdrift till vettiga priser.
Mazda 6 är bra på mycket men har fortfarande en del uppenbara brister. Bland annat är den bullrigare än V70, A4, Passat osv sen har lite äldre modeller fortfarande dåligt rostskydd. Den blir bättre med tiden och blir bara snyggare och snyggare för varje facelift (min åsikt) så om man blir sugen skulle jag satsa på en så ny som bara går. Dvs hellre mer mil och nyare årsmodell än tvärtom.

Sen en kanske en lite kontroversell åsikt men jag har ägt en Avensis och det är en överprissatt skräpbil på många sätt som har ett alldeles för bra rykte. Att den har så bra rykte beror på att deras ägare är inte särskilt intresserade av bilar och inte nämnvärt kritiska eller ifrågasättande vilket ägare av "premiumbilar" oftast är. Min Avensis var en 2.2d och 1) växellådan var en värdelös slirmaskin 2) skinnklädseln kändes som den var gjord av gamla gummistövlar 3) reglage och inredning är full av delar som ser ut som de kommer från Toyota Corolla från 1985 4) bullrig 5)törstig (0.75 för en "snåldiesel" är uselt) 6) den gick sönder precis lika mycket som alla andra bilar jag haft
 
Senast ändrad:

Tapiren

Cartier
Lexus är intressant, de är ganska dyra dock så i hans prisgrupp blir det bilar som gått lite längre, kanske 12-15000 mil. Men samtidigt ska väl Lexus hålla rejältlänge också så det kanske inte är något att grubbla över.

Han/och jag fiskar ofta och åker långt/tar med oss mycket utrustning. Så han vill ha ganska mycket plats. Typ som en V70 eller mer.

Även tittat lite på Mazda 6 Kombi, ser ganska bra ut. Kan t.o.m få dessa med fyrhjulsdrift till vettiga priser.

En Lexus som gått 15-17.000 mil håller nog bättre än en Volvo som gått 10.000 mil, tyvärr.

Sen kan jag tycka att V70 är en trevlig bil i övrigt, i synnerhet i XC-versionen. Jag har haft två och de var helt underbara, en perfekt kompromiss mellan terrängbil och lyxig sedan.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Mazda 6 är bra på mycket men har fortfarande en del uppenbara brister. Bland annat är den bullrigare än V70, A4, Passat osv sen har lite äldre modeller fortfarande dåligt rostskydd. Den blir bättre med tiden och blir bara snyggare och snyggare för varje facelift (min åsikt) så om man blir sugen skulle jag satsa på en så ny som bara går. Dvs hellre mer mil och nyare årsmodell än tvärtom.
Ja det är så jag tänkt också, de nya ser riktigt bra ut. Så ska jag rekommendera en till honom så blir det en nyare med fler mil, hellre än en äldre med färre mil, precis som du säger.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
En Lexus som gått 15-17.000 mil håller nog bättre än en Volvo som gått 10.000 mil, tyvärr.

Sen kan jag tycka att V70 är en trevlig bil i övrigt, i synnerhet i XC-versionen. Jag har haft två och de var helt underbara, en perfekt kompromiss mellan terrängbil och lyxig sedan.
Hur är det med rost på Lexus?

XC70 rekommenderade jag honom. Älskar den. Men då blir det lite dyrare. Det fanns däremot en XC70 med gamla femman, D3 och fyrhjulsdrift här i stan inom hans budget som gått ca 10,000 mil. Den kanske är intressant för honom.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hur är det med rost på Lexus?

XC70 rekommenderade jag honom. Älskar den. Men då blir det lite dyrare. Det fanns däremot en XC70 med gamla femman, D3 och fyrhjulsdrift här i stan inom hans budget som gått ca 10,000 mil. Den kanske är intressant för honom.
Lexus har inte perfekt rostskydd men de flesta ser bra ut. För 150.000kr blir det dock en högmilare oftast och stenskott och liknande rostar med tiden så ett visst slitage lär inte gå att undvika.

XC70 är DYR i förhållande till vad man får men det är en lättsåld populär modell med få (och relativt billiga) typfel så då blir det ju så.
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Osportig !? ta ut den på en riktig grusväg och ha kul, mycket modernt kommer inte kunna hänga på.
Vad är styrvinkelkit?
Tro mig. Den är skit-trött.. Minsta möjliga motor tillsammans med 4växlad låda.. Plågade iaf upp den 135 på motorvägen innan:D
Styrvinkelkitet är till för driftingbilar i första hand för just ökad styrvinkelkit. Just denna bilen hade en firma här i krokarna som prototypbil när dom utvecklade sina kit. Men som sagt, lite värre än en DL hade behövts för att göra den roligare. ;)
 

OddD

Panerai
2-Faktor
@TobiasD
Finns ju även Subaru som är 4hjulsdrivna och oömma rejäla bilar.
Ford Mondeo'n är ju också en stor och rejäl bil, sen kanske man inte rekommenderar nån att köpa en Ford.
Mondeons fördel är inköpspriset i jmf med liknande bilar.
Sen gäller det att titta vad man får lasta i vikt kan skilja ganska mycket på liknande biltyper.
Min VW Polo (-00) fick lasta 5kg mer en förra svärfars Volvo 945 (-94) vilket var absurt om man tänker efter.

Annat alternativ är att gå ner en storlek tänk Golf/Focus/Megane kombi, och ev, fälla sätet dom gånger man lastar upp fullt.
Fördelen att gå ner en storlek är billigare inköp, bränslesnålare, lättare att parkera osv
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
@TobiasD
Finns ju även Subaru som är 4hjulsdrivna och oömma rejäla bilar.
Ford Mondeo'n är ju också en stor och rejäl bil, sen kanske man inte rekommenderar nån att köpa en Ford.
Mondeons fördel är inköpspriset i jmf med liknande bilar.
Sen gäller det att titta vad man får lasta i vikt kan skilja ganska mycket på liknande biltyper.
Min VW Polo (-00) fick lasta 5kg mer en förra svärfars Volvo 945 (-94) vilket var absurt om man tänker efter.

Annat alternativ är att gå ner en storlek tänk Golf/Focus/Megane kombi, och ev, fälla sätet dom gånger man lastar upp fullt.
Fördelen att gå ner en storlek är billigare inköp, bränslesnålare, lättare att parkera osv
Bra tips, Subaru är intressant också för honom. Ska snacka lite med honom om det som alternativ :)
 
Tro mig. Den är skit-trött.. Minsta möjliga motor tillsammans med 4växlad låda.. Plågade iaf upp den 135 på motorvägen innan:D
Styrvinkelkitet är till för driftingbilar i första hand för just ökad styrvinkelkit. Just denna bilen hade en firma här i krokarna som prototypbil när dom utvecklade sina kit. Men som sagt, lite värre än en DL hade behövts för att göra den roligare. ;)

det sitter alltså ett kit från txr på den :D
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Bra tips, Subaru är intressant också för honom. Ska snacka lite med honom om det som alternativ :)

Jag kollade som hastigast igenom Blocket för att se hur utbudet och vad man kanske inte tänker på för modeller fanns. Satte mellan 100'-150'

Kia Ceed kombi är ju ett alternativ, 3 fördelar 7-års garantin, rattvärmare :) och ganska korta mil även för dieslar då dessa oftast varit mer familjebil än långpendlare.
Skatt runt 1200kr.

Även Skoda Yeti'n finns ju, pappa är nöjd med deras (-11 brorsans gamla). Oöm, lättpackad, hyfsat enkelt att ta i och ur stolarna i bak vilket gör den enorm med dom ur.
Ac'n krånglade på pappas vilket kostar att fixa ( men är ju så för alla Ac's) Sen har hann bytt dämpare och fjädringen fram. Årlig service på verkstad är väl det övriga som kostat, det som var dyrt där var oljan till 4hjulsdriften då det var special verktyg vid byte (blev vw verkstad för det).
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag kollade som hastigast igenom Blocket för att se hur utbudet och vad man kanske inte tänker på för modeller fanns. Satte mellan 100'-150'

Kia Ceed kombi är ju ett alternativ, 3 fördelar 7-års garantin, rattvärmare :) och ganska korta mil även för dieslar då dessa oftast varit mer familjebil än långpendlare.
Skatt runt 1200kr.

Även Skoda Yeti'n finns ju, pappa är nöjd med deras (-11 brorsans gamla). Oöm, lättpackad, hyfsat enkelt att ta i och ur stolarna i bak vilket gör den enorm med dom ur.
Ac'n krånglade på pappas vilket kostar att fixa ( men är ju så för alla Ac's) Sen har hann bytt dämpare och fjädringen fram. Årlig service på verkstad är väl det övriga som kostat, det som var dyrt där var oljan till 4hjulsdriften då det var special verktyg vid byte (blev vw verkstad för det).
Finns några XV och Outback:s i okej/bra skick för runt 150-170k. XV:n är inte intressant men kanske Outbacken.

Kia verkar bra ja. Har blivit bra mycket bättre genom åren. Ska kolla på dessa.
 
Topp