• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Intressant med en totalreträtt..
87FF7A50-B45E-45A6-AD6E-D7DD94E4615B.png

https://www.mestmotor.se/recharge/a...QpETXUjMKaS2644Mgu8-8Fksr-WrssRN-jbGQQnhfib4I
 

Abrakadabra

Cartier
Ursäkta okunnigheten men vad är det för bil? :) Gillar att hastighetsmätaren går upp till 330 km/h...

Precis som Mazik säger så är det en Camaro SS och vill man vara petig så är det en 2SS.

Vad jag har läst mig till på internet så är den spärrad på 290 men jag har faktiskt aldrig slagit i spärren än så länge :)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Har nu testat Porsche Taycan och kan bara säga WOW! Vilken sjukt rolig bil samtidigt som den är rätt praktisk då den har baksäte, dörrar bak, två bagageutrymmen, ett stort och djupt bak och ett mindre fram.

Det där med att kraften kommer DIREKT är något jag aldrig kommer tröttna på heller. Kul både vid rödljusen men även skönt att ha vid omkörningar osv.

intressant att det där var sista inlägget på sida 911 i tråden. :)
 
Värt att lägga en dryg hundring på en "Mini?
Isåfall, vad bör jag satsa på för att få så mkt som möjligt för pengarna.
Bilen ska isåfall köpas i första hand för körglädje, kanske skickas ner på jorden (iaf en tum..), lite trevliga följare, kanske en ovanlig lack, lättare trimning så man kan göra en ofarlig omkörning etc.

Tips av er som känner till modellem/modellerna mottages tacksamt.
Det blir isåfall en av två bilar där den andra blir en kombi, tillräckligt stor för en svenssonfamilj.
Vilken modell av mini (clubmaster etc) föredras och varför?
Får jag hyggligt med kul för pengarna i tillräckligt många år dör att det ska vara värt..?

Vad anser ni professionals? :)

Edit: helst hade jag velat ha en 911 feån tidigt 80 tal, men de kam jag fortsätta drömma om,
Om inte minin är nåt vidare väl, kam ni tipsa om någon kul bil som även går att köra till vardags, som kostar under 200. Helst en bra bit under.
En pontiac firebird eller en Chevrolet chevelle hade heller inte stört, från rätt årtal.. ;)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Min tanke om att Lexusen förhoppningsvis drar mindre soppa än förre BMWn kan man iallafall lugnt säga att den gör.
Bmwn drog 0.93 blandat (mycket landsväg dock) och 0.88 motorväg.
Hittills kört Lexusen på 0.88 blandat (samma sträcka som BMWns uppmätta 0.93) och frugan drog iväg igår på 35 mils resa T&R i 120kmh och nu står den på 0.80.
Dvs den gör under 0.80 i 120blås.
Fan inte dåligt för en liten sugis v6 i en tung bil.
20200729_195225.jpg
 
Min tanke om att Lexusen förhoppningsvis drar mindre soppa än förre BMWn kan man iallafall lugnt säga att den gör.
Bmwn drog 0.93 blandat (mycket landsväg dock) och 0.88 motorväg.
Hittills kört Lexusen på 0.88 blandat (samma sträcka som BMWns uppmätta 0.93) och frugan drog iväg igår på 35 mils resa T&R i 120kmh och nu står den på 0.80.
Dvs den gör under 0.80 i 120blås.
Fan inte dåligt för en liten sugis v6 i en tung bil.
20200729_195225.jpg
Fick du bort vibrationerna och vad var det?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Värt att lägga en dryg hundring på en "Mini?
Isåfall, vad bör jag satsa på för att få så mkt som möjligt för pengarna.
Bilen ska isåfall köpas i första hand för körglädje, kanske skickas ner på jorden (iaf en tum..), lite trevliga följare, kanske en ovanlig lack, lättare trimning så man kan göra en ofarlig omkörning etc.

Tips av er som känner till modellem/modellerna mottages tacksamt.
Det blir isåfall en av två bilar där den andra blir en kombi, tillräckligt stor för en svenssonfamilj.
Vilken modell av mini (clubmaster etc) föredras och varför?
Får jag hyggligt med kul för pengarna i tillräckligt många år dör att det ska vara värt..?

Vad anser ni professionals? :)

Edit: helst hade jag velat ha en 911 feån tidigt 80 tal, men de kam jag fortsätta drömma om,
Om inte minin är nåt vidare väl, kam ni tipsa om någon kul bil som även går att köra till vardags, som kostar under 200. Helst en bra bit under.
En pontiac firebird eller en Chevrolet chevelle hade heller inte stört, från rätt årtal.. ;)
Fiat Abarth.
 

jmspar123

Cartier
Värt att lägga en dryg hundring på en "Mini?
Isåfall, vad bör jag satsa på för att få så mkt som möjligt för pengarna.
Bilen ska isåfall köpas i första hand för körglädje, kanske skickas ner på jorden (iaf en tum..), lite trevliga följare, kanske en ovanlig lack, lättare trimning så man kan göra en ofarlig omkörning etc.

Tips av er som känner till modellem/modellerna mottages tacksamt.
Det blir isåfall en av två bilar där den andra blir en kombi, tillräckligt stor för en svenssonfamilj.
Vilken modell av mini (clubmaster etc) föredras och varför?
Får jag hyggligt med kul för pengarna i tillräckligt många år dör att det ska vara värt..?

Vad anser ni professionals? :)

Edit: helst hade jag velat ha en 911 feån tidigt 80 tal, men de kam jag fortsätta drömma om,
Om inte minin är nåt vidare väl, kam ni tipsa om någon kul bil som även går att köra till vardags, som kostar under 200. Helst en bra bit under.
En pontiac firebird eller en Chevrolet chevelle hade heller inte stört, från rätt årtal.. ;)

Svar NEJ.

Iallafall inte om du vill ha en bil som inte ar kand for dyra reparationer nar den ar halvgammal. Kul bil nar den ar ny och har garantier men sedan ar det inte lika roligt.
https://www.germanautorepairshop.com/blog/five-mini-cooper-problems-owner-needs-to-know.php

https://axleaddict.com/cars/The-Pros-and-Cons-to-Owning-a-Mini-Cooper
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Vad tror panelen om diesel? Köper man en diesel år 2020? Är helt oinsatt i ämnet skall tillläggas. Bilen vi funderar på kommer med diesel-motor.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad tror panelen om diesel? Köper man en diesel år 2020? Är helt oinsatt i ämnet skall tillläggas. Bilen vi funderar på kommer med diesel-motor.
Ingen risk att det kommer bli tvärförbjudet med diesel än på länge. Redan existerande bilar kommer man vara försiktig med att ändra skatterna på men nyförsäljningen kommer man antagligen stadigt höja skatterna på till dess det inte går att sälja diesel längre.
 

jmspar123

Cartier
Ingen risk att det kommer bli tvärförbjudet med diesel än på länge. Redan existerande bilar kommer man vara försiktig med att ändra skatterna på men nyförsäljningen kommer man antagligen stadigt höja skatterna på till dess det inte går att sälja diesel längre.

Sadar jatteforsiktig har man ju inte varit med att inte pilla pa skatter historiskt sett......
Du kanske inte ar gammal nog att minnas 1993? Dvs det sista tillverkingsaret som dieselbilar "enbart" hade dubbel beskattning jmfrt med bensindito?
Det tog man bort over en natt (nastan) och femdubblade vagskatten ...sa i princip alla gamla dieselhogar gick fran premiumpris till om inte vardelosa sa nast intill.

2030 ar ju ett ar som ar hogintressant for en nybilsspekulant. Kan du da ens kora ditt fossilfordon kopt idag pa den blanding som ska saljas i pumpen om MP far bestamma?
A andra sidan ar ar val en tio ar gammal bil skrot och vardelos sa det kan val kvitta (tycker MP).....

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...orsaljning-av-nya-fossildrivna-bilar_H5022106

https://www.di.se/nyheter/mp-ingen-bensin-ska-saljas-pa-svenska-mackar-2030/

https://www.mestmotor.se/automotors...-droppen-fossil-bensin-och-diesel-redan-2030/
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Undrar vad en sådan här kostade ny?
09B9BFAD-99DA-4A40-A936-79EF74F28F28.png

1999 när Teknikens värld testade den då tillsnyggade låg den enklaste modellen 450' och 4,2 med Quattro på 650' och S8 på 750'
Så i runda slängar 2500kr i månaden i värdeminskning på 4,2Q
Omräknat från -99 (650') till 2019 så är det 840' ungefär med inflationen.
Se bara upp med antalet ägare/brukare, hittade en som haft 63st (ca3st/år) ägare så troligtvis för försäkringen.
 
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det kanske är en framtida klassiker?
Det var väl alu-kaross på de där (?) så rost borde inte vara ett problem.
Kanske ska lägga ett skambud, ställa in den på logen och glömma bort den.
Renovera upp den om sisådär 20 år och glida runt som pensionär.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Det kanske är en framtida klassiker?
Det var väl alu-kaross på de där (?) så rost borde inte vara ett problem.
Kanske ska lägga ett skambud, ställa in den på logen och glömma bort den.
Renovera upp den om sisådär 20 år och glida runt som pensionär.

Tänkt lite i sådana tankar... Att i framtiden kommer gamla fina karosser/chassin vara hårdvaluta, när elbilskonvertering blivit mer tillgängligt och billigare, många kanske ändå inte vill ha bilar med 500 displayer och 1 miljard "hjälp"system... Om elektrifieringen fortsätter i samma takt...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det kanske är en framtida klassiker?
Det var väl alu-kaross på de där (?) så rost borde inte vara ett problem.
Kanske ska lägga ett skambud, ställa in den på logen och glömma bort den.
Renovera upp den om sisådär 20 år och glida runt som pensionär.
Problemet brukar vara att det är så få plåtslagare som kan arbeta med aluminium = dyrt att laga. Så de är buckliga och jävliga istället för rostiga.
 

jmspar123

Cartier
Problemet brukar vara att det är så få plåtslagare som kan arbeta med aluminium = dyrt att laga. Så de är buckliga och jävliga istället för rostiga.

Det kanske har andrats pa sadar 60ar hur aluminiumlegeringen i en kaross ar,men redan 1956 hade BMW 507 kaross i aluminium.
Den rostade ju inte bort,men aluminiumet frattes sonder och blev som pulver. Nar jag skulle undersoka en dorrbotten gick fingrarna igenom...allt var sa sprott att det inte talde berorning.
 
Topp