• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Undrar vad en sådan här kostade ny?
09B9BFAD-99DA-4A40-A936-79EF74F28F28.png
Bara köp:D både v8 o quattro ju;)
Älskar att vara omoraliskt stöd:angel:
 
Grattis. Underbara bilar. Haft min i tre år/ 2000mil nu och den har varit mer eller mindre skottsäker. Kan rekommendera ett helsystem. Har ett från IPE som låter galet bra och väldigt mycket F1.

En av få tillverkare som lyckas locka fram lite F1-ljud ur F430.

355 och 360 låter mycket mer F1 från början, men man kan också få till det på F430 med rätt prylar. :)
 
En av få tillverkare som lyckas locka fram lite F1-ljud ur F430.

355 och 360 låter mycket mer F1 från början, men man kan också få till det på F430 med rätt prylar. :)
355 visst, med Capristo. 360 håller jag dock inte med om. Den har ungefär samma baston som 430 trots femventilstopp likt 355. Men oavsett är avgas svindyrt men värt det. Jag tycker att alla V8 låter rätt trist original.
 
En av få tillverkare som lyckas locka fram lite F1-ljud ur F430.

355 och 360 låter mycket mer F1 från början, men man kan också få till det på F430 med rätt prylar. :)

Kanske fel tråd och kanske bättre passar i vad som irriterar i vardagen.
Pubertala Ferrariägare som tycker att ljudnivåer liknande F1 är passsande i städer.
Trots att jag älskar motorsport och förbränningsmotorer hajjar jag inte grejen.
 
Kanske fel tråd och kanske bättre passar i vad som irriterar i vardagen.
Pubertala Ferrariägare som tycker att ljudnivåer liknande F1 är passsande i städer.
Trots att jag älskar motorsport och förbränningsmotorer hajjar jag inte grejen.

Jag håller med - men jag tycker att det är skillnad på ’nivå’ och ’ton’. Ett avgassystem som låter bra men inte högt är trevligt, vissa bilar låter som nämnts ovan onödigt trist original.

Edit: med det sagt drömmer jag ändå om en CGT med raka rör. #pubertal
 
Grattis. Underbara bilar. Haft min i tre år/ 2000mil nu och den har varit mer eller mindre skottsäker. Kan rekommendera ett helsystem. Har ett från IPE som låter galet bra och väldigt mycket F1.
Tackar! Jo väldigt trevlig bil man blir glad varje gång man trycker på startknappen :)
Sitter ett Supersprint på nu och den går lagom tyst. Är din spyder coupe färg?
 
Jag håller med - men jag tycker att det är skillnad på ’nivå’ och ’ton’. Ett avgassystem som låter bra men inte högt är trevligt, vissa bilar låter som nämnts ovan onödigt trist original.

Edit: med det sagt drömmer jag ändå om en CGT med raka rör. #pubertal

Åkte en Carrera GT med raka rör för många år sedan på bana. Vilken bil och vilket ljud från V10:an.

Ferrari 355 låter helt fantastiskt. Bättre än de flesta moderna Ferraris och moderna prestandabilar generellt sett.

Nu när man ser prestandabilar på daglig basis. Allt från exotiska till tyska heroinslädar börjar man tröttna på motorljuden. Men det är mer ägarna till bilarnas beteenden än bilarna i sig. Man kan inte undgå att notera hur fejk de låter.

En välljudande Ferrari 355 hade varit förlåten, men få av de modernare bilarna. De kan köra i tyst läge.
 
Kanske fel tråd och kanske bättre passar i vad som irriterar i vardagen.
Pubertala Ferrariägare som tycker att ljudnivåer liknande F1 är passsande i städer.
Trots att jag älskar motorsport och förbränningsmotorer hajjar jag inte grejen.

Inte jag heller? Suset från elmotorerna och den extrema accelerationen slår F1-ylet 100 dagar av 100

 
Jag håller med - men jag tycker att det är skillnad på ’nivå’ och ’ton’. Ett avgassystem som låter bra men inte högt är trevligt, vissa bilar låter som nämnts ovan onödigt trist original.

Edit: med det sagt drömmer jag ändå om en CGT med raka rör. #pubertal

Hehe du kanske inte gillar min Viper då.
Raka rör med enbart resonatorer, inga dämpare.
Låter extremt högt. Men riktigt jävla bra samtidigt (tycker jag).
 
Suget efter en Porsche 964 Turbo (911) börjar bli otroligt stort...

Någon på forumet som sitter på denna skapelse och vill berätta mer?

Alltid roligare med grafik... Bild från nätet:
971929C2-2650-4743-9396-D4B926A288B8.jpeg

Har du någon tidigare erfarenhet av äldre luftkylda 911:eek:rna från 993 och äldre?

De är inte för vem som helst. Redan när 993:an var aktuell upplevdes den som en väldigt gammal konstruktion.

Har kört ett par tusen mil en generation nyare turbo än 964:an. Den är mindre ”rå” och något mer förfinad jämförelsevis, men jämfört med moderna 911:eek:r är det en väldigt primitiv bil.

9 av 10 hade valt en modern 911. Enklare att leva med. De hade velat synas i en äldre 911, men bakom ratten tror jag de hade föredragit de nyare bilarna. Man ska vara en entusiast för att äga de äldre bilarna.

Minns en gång jag fick prova en väns MG. Den var så sjukt primitiv. Samma dag körde jag en några år nyare Fiat 124 spider. Det var natt och dag. Steget mellan en senare luftkyld 911 och en vattenkyld från 1:a och 2:a generationen är lika stor. Sedan blev det ett nytt steg med 991 generationen.
 
Har du någon tidigare erfarenhet av äldre luftkylda 911:eek:rna från 993 och äldre?

De är inte för vem som helst. Redan när 993:an var aktuell upplevdes den som en väldigt gammal konstruktion.

Har kört ett par tusen mil en generation nyare turbo än 964:an. Den är mindre ”rå” och något mer förfinad jämförelsevis, men jämfört med moderna 911:eek:r är det en väldigt primitiv bil.

9 av 10 hade valt en modern 911. Enklare att leva med. De hade velat synas i en äldre 911, men bakom ratten tror jag de hade föredragit de nyare bilarna. Man ska vara en entusiast för att äga de äldre bilarna.

Minns en gång jag fick prova en väns MG. Den var så sjukt primitiv. Samma dag körde jag en några år nyare Fiat 124 spider. Det var natt och dag. Steget mellan en senare luftkyld 911 och en vattenkyld från 1:a och 2:a generationen är lika stor. Sedan blev det ett nytt steg med 991 generationen.

Jag har för många år sedan kört en 964 utan turbo. Den var som du säger; primitiv, jag gillar det. Tänker att det måste vara stor skillnad mellan den bilen och en Turbo 3.6. Aldrig rattat en turbo. Kört nya Carrera 4S vilket var en otroligt trevlig upplevelse.
Det är just den primitiva känslan jag är ute efter, att kunna växa som förare och på något vis bli ett med bilen, dit jag strävar iaf.
Tanken är inte att den skall köras mer än 200-300 mil per år.
Jag får helt enkelt kalla mig själv för entusiast :D
 
Jag har för många år sedan kört en 964 utan turbo. Den var som du säger; primitiv, jag gillar det. Tänker att det måste vara stor skillnad mellan den bilen och en Turbo 3.6. Aldrig rattat en turbo. Kört nya Carrera 4S vilket var en otroligt trevlig upplevelse.
Det är just den primitiva känslan jag är ute efter, att kunna växa som förare och på något vis bli ett med bilen, dit jag strävar iaf.
Tanken är inte att den skall köras mer än 200-300 mil per år.
Jag får helt enkelt kalla mig själv för entusiast :D
Jag tittade för köp, och körde, en turbo 89:ans modell. DEN var rå. Byggd för att peta i 2:an vid 100km/h. 4 växlad. Jag valde, på den tiden, en boxster av årsmodell 00, 40k dyrare, då jag inte skulle ha råd att underhålla den el hade skills för skruv.. och ville nog ha en mer bekväm tur.

..men vilken jävla spark i röven det var att gasa.
 
Jag har för många år sedan kört en 964 utan turbo. Den var som du säger; primitiv, jag gillar det. Tänker att det måste vara stor skillnad mellan den bilen och en Turbo 3.6. Aldrig rattat en turbo. Kört nya Carrera 4S vilket var en otroligt trevlig upplevelse.
Det är just den primitiva känslan jag är ute efter, att kunna växa som förare och på något vis bli ett med bilen, dit jag strävar iaf.
Tanken är inte att den skall köras mer än 200-300 mil per år.
Jag får helt enkelt kalla mig själv för entusiast :D

Hur du upplever bilarna beror lite på var du använder dem någonstans. Tar vi landsväg så kommer du att uppleva att du kan använda effekten oftare i en standard 964. Den har en mer direkt gasrespons och du kan varva ur och belönas utan att det går vansinnigt fort. En 964 3.6 turbo är något annat. Bakhjulsdrift, singelturbo med 360 hk. Det är turbo lag och sedan kommer en hästspark. Man kör den bilen på ett annat sätt. Ett mer trubbigt vapen, men effektiv i rätt händer. En bil man får ha lite respekt för. Vridet från turbon gör att du inte har samma känsla för hur mycket väggrepp du har. Du kan inte dosera effekten på samma sätt som en icke turbo bil. Nu har jag inte kört en 964 turbo, men en modernare 993 turbo. Samma motor som i en 964 3.6 turbo fast biturbo och en väldigt primitiv fyrhjulsdrift (som jag skulle betrakta som obefintlig). Den är mer civiliserad än en 964 turbo, men med dagens mått så är den nästan lika primitiv. Kör man den på gränsen är den giftig. Den kräver sin respekt. Prestandan i en sådan är ungefär som en 996 turbo med ett primitivare chassi. Med en välinställd 993 turbo med r-däck kör man jämt med 996 turbo och 996 GT3 på bana. Man får jobba hårdare som förare bara. Man kan även hålla 997 GT2/GT3 och Turbo ärliga om man är en skicklig förare. Det är med andra ord än väldigt snabb bil än idag. Man kan bara tänka sig hur den upplevdes när den var ny 1995. Idag finns det många bilar som med moderna växellådor, aktiva chassin etc som kan hålla ovan nämnda bilar ärliga utan att kräva särskilt mycket från sin förare. Utvecklingen har gått framåt, konstigt vore annars. Men man har också förlorat den där mekaniska interaktionen mellan förare och maskin som jag tror du är inne på. Då får man titta på de äldre bilarna som du själv är inne på.

Idag kanske man inte tar ut en 964/993 turbo på bana i samma utsträckning som när det begav sig. Men det är där man kan utnyttja deras potential så om man vill uppleva det får man bege sig dit. På landsväg i glassätare tempo så kan de upplevas som stumma. Där går de lite under protest. Det är en bil som vill köras med aktivt. Lämna show off stråken i städer och ut på landsvägarna där den kommer till sin rätta mer.

Vore jag dig skulle jag försöka få tillstånd en provkörning. Då får du en uppfattning om det är det du söker. Ibland kan det vara bättre att låta drömmen förbli en dröm. Med det sagt är det en 964 turbo du har drömt om och har medlet att köpa en för att stilla nyfikenheten så är det bara att köra på. Man lever bara en gång.
 
Tillbaka
Topp