• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Som jag skrev ovan, de siffrorna gäller inte i EU. De är typade mkt lägre här.
Det hade jag ingen koll på men jag har erfarenhet av att lasta tungt på en vw amarok och det var helt otroligt hur det knappt märktes när vi förmodligen hade långt över ett halvt ton där bak.
Stor skillnad mot vanliga personbilar (ex, V70) när man har lastat tungt.
Har man behov av lastförmåga så är det enligt mig värt det att köra pickup gentemot hur vanliga bilar beter sig när de är tungt lastade.
 
Maxlasten på pickisar är pinsamt låg i förhållande till vikten (men släpvikten hög). Skulle inte förvåna mig om maxlasten i Volvon är lika hög.

Var da?
I forbudssamhallet Sverige mojligtvis och da for att klara av att framfora fordonet pa B-kort.
Max last (alltsa last inte passagerare) pa en RAM1500 ar 1,212 to 2,302 lbs
Max slapvagnsvikt 6,280 to 7,730 lbs.

Sa om du pa fullt allvar menar jag kan putta in 5gubbar i en XC90 plus atminstonde 500kg i skuffen samt dra en huvagn pa runt 2,7ton bakom........
 
Låter egentligen som att du beskriver en Tesla model X, alternativt Cybertruck om man behöver ett flak då dvs.

Just Tesla tycker jag ar en mycket intressant biltillverkare da de ar overlagset bast idag pa just batteritekniken och vad jag forstar infrastrukturen runt laddning under resa.
Bilarna som sadana...ja tyvarr ar det for mycket 80-90talsjanke over slutprodukten for att jag ska vilja betala vad det idag kostar jamfort med vad tex Lexus tar for en likvardig produkt med forbranningsmotor.

Men ett ar sakert. Elon och Tesla/Eldrift ar vad som kommer galla mer och mer oavsett hur mycket v8muller en bakatstravande gubbe som mig vill ha...och en dag sa skaffar jag ocksa en elbil.
Men jag vill ha en som later som en v8 med Flowmastersystem....gar det att ordna tro?
 
Senast ändrad:
@daniel svensson

Leverans varen 2021 ar vad vi kom overens om.
Aker till Sverige om en manad,och sedan bar det till Florida December-Januari (kan inte missa Mecum och gott vintervader)

Nej ingen Hellcat i garaget da frun ar helt ointresserad av bilar om det inte ar Exnerfenor eller cab.
Hon vill aka bekvamt utan problem och da finns det bara tva marken att valja pa. Toyota eller Lexus.

Jag ar igentligen en Fordgubbe. Mustang Shelby och Roush.
Men ingen v8 i F150Raptor gor att den gar bort. Dessutom sa maste jag erkanna att RAM1500 ar bra mycket trevligare bade ute och inne an F150.
Ska ju komma en nydesignad F150 2021,och lever inte TRX upp till forvantningarna sa gar det ju att byta...
 
Den amerikanska typningen är
5.7L V8 Hemi MDS VVT 1,970 LBS (893kg)
inte direkt så man ramlar av stolen av det heller

Inga problem med att man vill åka pickis för att det är ballt och för att man kan - men att låtsas att de har en praktisk tillämpning är liksom snömos. Det har helt enkelt hänt väldigt mycket med övriga bilar medans pickisar fortfarande är 50-tals teknik.

50-tals teknik?
Där är du fullkomligt fel ute, och det hade du vetat om du visste vad du pratade om.
 
Det hade jag ingen koll på men jag har erfarenhet av att lasta tungt på en vw amarok och det var helt otroligt hur det knappt märktes när vi förmodligen hade långt över ett halvt ton där bak.
Stor skillnad mot vanliga personbilar (ex, V70) när man har lastat tungt.
Har man behov av lastförmåga så är det enligt mig värt det att köra pickup gentemot hur vanliga bilar beter sig när de är tungt lastade.
Klart att det GÅR men det är ju inte riktigt så man bör tänka. Och inte heller i USA är lastkapaciteten på själva flaket så imponerande. Däremot är ju dragvikterna typ 100% högre än här.
 
Testa lite produkter från tershine. Tycke glansen vart bra
IMG_20200820_185133.jpg
 
Rambygge är ju modernt. Och 69 hk/liter.

Ja det ar gott att gunga fram pa lagvarv...
Kinapuffar med turbo och ylande italienare passar sakert nagon annan.
Grannens kompis har en Ferarri av nyare modell. Underbart vacker att titta pa.
Den pastas kosta USD 100/mile i drift nar alla kostnader ar sammanraknade. Jag vet inte..men dyrt later det iallafall.
 
Klart att det GÅR men det är ju inte riktigt så man bör tänka. Och inte heller i USA är lastkapaciteten på själva flaket så imponerande. Däremot är ju dragvikterna typ 100% högre än här.

Nu blir jag nyfiken....ar de som stannar hemma kraftigare an de som skickas till Europa?
Eller ar det som sa att ni inte betros med att framfora fordon som vager over 3.5ton har jag for mig utan specialkorkort C eller CE?
Jag drog en batkarra med tillhorande bat Flipper760 med min RAM 4x4 hemma i Sverige. Gick alldeles utmarkt fastan detta borde ha vagt bortemot 3ton.
 
Älskar ni också att det diskuteras förbrukning i tråden när vi pratar om nybilsköp över 500'? Som att det är det stora kostnaden om en biljävel drar 0,7l/10km eller 1,3l/10km :D Gud förbjude att köpa något som är onödigt i andras ögon, det ska man allt stå till svars för!

1,3 - 0,7 = 0,6
0,6L X 15:- = 9:-
9:- X 4000 Mil = 36 000:-
36 000:- X 3 år = 108 000:-

Bortsett från värdeminskningen är bränslekostnaden den överlägset största utgiften för oss som kör bil?

I mitt fall kostar bränslet ca 250 000 mer på tre år om jag åker pickis motför om jag åker elbil.

Skatten är ca 70 000:- högre på en Ram 1500 under tre år, så bara bränsle och skatt är ca 320tkr dyrare på en pickis.

Lägg till service så är merkostnaden garanterat på 350 000:-, eller nästan 10 000:- i månaden. Tar vi slutligen värdeminskningen så överdriver jag inte om en Ram 1500 kostar minst 15 000:- mer i månaden än min Model X.
 
fordon över 3.5 ton är lastbil och då behöver man C kort i sverige.
B personbil och släp får ej överstiga 3500kg totalvikt
B96 personbil med släp totalvikt över 3500kg ej överstigande 4250kg
BE personbil med tungt släp, bil upp till 3500kg släp får inte överstiga 3500kg
C1 medeltung lastbil ej överstigande 7500kg
C1E medeltung lastbil med släp ej överstigande 12000kg
C tung lastbil
CE tung lastbil med släp
Ni har väl CDL körkort för större lastbilar i virginia också? typ traktor + trailer osv...

Min Ram 2500-09 med diesel vägde ca3.4 ton tom. Den gick som en dröm när man hade last på och bakom;)



Nu blir jag nyfiken....ar de som stannar hemma kraftigare an de som skickas till Europa?
Eller ar det som sa att ni inte betros med att framfora fordon som vager over 3.5ton har jag for mig utan specialkorkort C eller CE?
Jag drog en batkarra med tillhorande bat Flipper760 med min RAM 4x4 hemma i Sverige. Gick alldeles utmarkt fastan detta borde ha vagt bortemot 3ton.
 
1,3 - 0,7 = 0,6
0,6L X 15:- = 9:-
9:- X 4000 Mil = 36 000:-
36 000:- X 3 år = 108 000:-

Bortsett från värdeminskningen är bränslekostnaden den överlägset största utgiften för oss som kör bil?

I mitt fall kostar bränslet ca 250 000 mer på tre år om jag åker pickis motför om jag åker elbil.

Skatten är ca 70 000:- högre på en Ram 1500 under tre år, så bara bränsle och skatt är ca 320tkr dyrare på en pickis.

Lägg till service så är merkostnaden garanterat på 350 000:-, eller nästan 10 000:- i månaden. Tar vi slutligen värdeminskningen så överdriver jag inte om en Ram 1500 kostar minst 15 000:- mer i månaden än min Model X.

Ja i Gretas land ska man inte kunna aka ny USApickis....ja ar man Miljopartist och jobbar med tunga stenar sa far man lov att aka lite aldre sadan med dieselsnurra...eller hur var det?

Det ar inte gratis att aka ny Tesla heller.
Du kunde ha valt en 15ar gammal SkodaFabia och sparat en hel hog med slantar du nu lade pa inkopet av Teslan.....

Vi lever bara en gang och har du rad sa kor och gor vad fan du vill som du blir glad av.
Ingen bryr sig om vem som ar rikast pa kyrkogarden....
 
Senast ändrad:
fordon över 3.5 ton är lastbil och då behöver man C kort i sverige.
B personbil och släp får ej överstiga 3500kg totalvikt
B96 personbil med släp totalvikt över 3500kg ej överstigande 4250kg
BE personbil med tungt släp, bil upp till 3500kg släp får inte överstiga 3500kg
C1 medeltung lastbil ej överstigande 7500kg
C1E medeltung lastbil med släp ej överstigande 12000kg
C tung lastbil
CE tung lastbil med släp
Ni har väl CDL körkort för större lastbilar i virginia också? typ traktor + trailer osv...

Min Ram 2500-09 med diesel vägde ca3.4 ton tom. Den gick som en dröm när man hade last på och bakom;)

CDL enbart for fordon med tryckluftsbromsar eller for fordon i kommersiell trafik.
Dvs ingen hindrar mig att kora tex en FordF650 eller Freightliner M2 privat om en F350Dually eller Ram3500 med Cummins ar for klent....
 
Skatten på Ram går att få ner till 2439kr/år om man köper en som är reggad som miljöbil.
Generellt så åker väl medelsvensson inga 4000mil per år så där ändras uträkningen endel.
Visst är det möjligt att räkna hem en Tesla men jag tvivlar på att alla har den kalkylen du har.

Av ren nyfikenhet vad kostar en ny model x ihop med en ordentlig laddare hemma?

1,3 - 0,7 = 0,6
0,6L X 15:- = 9:-
9:- X 4000 Mil = 36 000:-
36 000:- X 3 år = 108 000:-

Bortsett från värdeminskningen är bränslekostnaden den överlägset största utgiften för oss som kör bil?

I mitt fall kostar bränslet ca 250 000 mer på tre år om jag åker pickis motför om jag åker elbil.

Skatten är ca 70 000:- högre på en Ram 1500 under tre år, så bara bränsle och skatt är ca 320tkr dyrare på en pickis.

Lägg till service så är merkostnaden garanterat på 350 000:-, eller nästan 10 000:- i månaden. Tar vi slutligen värdeminskningen så överdriver jag inte om en Ram 1500 kostar minst 15 000:- mer i månaden än min Model X.
 

Seriost ja.
Provade en 4dorrars for nagot ar sedan i Mall of Scandinavia. Tror den hette D85?

Mycket imponerad av hur ljudlost den for fram omdelbar kraft och hur tekniskt avancerad den verkade.
Men resten gav inget Lexusintryck alls.
Ar val for gammal men en padda fastskruvad i mitten av bilen tycker jag ar urfult och matetialvalet pa inredningen speciellt dorrpanelerna var inget for mig heller.
Men vad jag tycker bryr sig Elon inte om. Han saljer bilar iallafall.
 
Ja i Gretas land ska man inte kunna aka ny USApickis....ja ar man Miljopartist och jobbar med tunga stenar sa far man lov att aka lite aldre sadan med dieselsnurra...eller hur var det?

Det ar inte gratis att aka ny Tesla heller.
Du kunde ha valt en 15ar gammal SkodaFabia och sparat en hel hog med slantar du nu lade pa inkopet av Teslan.....

Vi lever bara en gang och har du rad sa kor och gor vad fan du vill som du blit glad av.
Ingen bryr sig om vem som ar rikast pa kyrkogarden....


15 år gammal Skoda Fabia:

Inköp = 20 000:-, restvärde = 0:-
Bränsle = 0,7L X 15:- X 12 000 mil = 126 000:-
Skatt = 6000:-
Däck = 15 000:-
Besiktning = 1500:-
Reparationer = 30 000:-
Service = 18 000:-
Summa = 196 500:-
(säg 200 000:- för enkelhetens skull)

Det är med 1000% garanti en större kostnad än för tex en Tesla Model 3sr. Jag gissar att den kommer att tappa ca 150tkr på motsvarande period, och jag är helt övertygad om att det är tilltaget i överkant.

Att köra gamla skitbilar är inte billigt, det är faktiskt väldigt dyrt när man kommer upp i 4-5000mil/år.

Hur kan jag vara så säker på detta? Har haft elbil sedan 2014 och dieselbil parallellt. Dieseln är ett svart hål som man skottar pengar i, och när elbilen är såld efter ett par år så undrar man hur någon ens överväger bensin/diesel numera.
 
15 år gammal Skoda Fabia:

Inköp = 20 000:-, restvärde = 0:-
Bränsle = 0,7L X 15:- X 12 000 mil = 126 000:-
Skatt = 6000:-
Däck = 15 000:-
Besiktning = 1500:-
Reparationer = 30 000:-
Service = 18 000:-
Summa = 196 500:-
(säg 200 000:- för enkelhetens skull)

Det är med 1000% garanti en större kostnad än för tex en Tesla Model 3sr. Jag gissar att den kommer att tappa ca 150tkr på motsvarande period, och jag är helt övertygad om att det är tilltaget i överkant.

Att köra gamla skitbilar är inte billigt, det är faktiskt väldigt dyrt när man kommer upp i 4-5000mil/år.

Hur kan jag vara så säker på detta? Har haft elbil sedan 2014 och dieselbil parallellt. Dieseln är ett svart hål som man skottar pengar i, och när elbilen är såld efter ett par år så undrar man hur någon ens överväger bensin/diesel numera.

Vad ar det under for tidsram?
Du har 3ars besiktning med i kalkylen....jaha nu ser jag.
3ar 4000mil/ar.

Nog tycker jag att 63000kr i service/dack/rep under 3ar pa en gammal Fabia ar idioti.
Battre skrota elandet da och kopa en ny med frasha dack om oturen ar framme.
Och inte kostar en Fabia 2000/ar i vagskatt..

Inga kostnader for service och dack med i Teslakalkylen?
Ingen elkostnad heller?

Vardeminskning kan jag inte uttala mig om pa en Tesla.
150K pa 3ar/12000mil...ja det kanske stammer?

Men nej akte jag sa mycke vill jag inte sitta i en gammal bil heller
 
Senast ändrad:
Aha ok.
Men att räkna med att elbilar kommer vara skattefria i framtiden måste ju vara ren lögn från politikerna.. pengarna som staten förlorar på "vanliga" bilar måste in på annat framöver.. kilometerskatt?
Har man möjligheterna att räkna hem en elbil idag som du verkar ha är det ju bara att gratulera.. själv har jag som en snöbolls chans i helvetet att räkna hem en elbil för långt över miljonen.:angel:

Yes, och skatten på en elbil är -60 000:- och därefter skattefri så att den är ca 70 000:- billigare sett på tre år rent skattemässigt.
 
Senast ändrad:
Aha ok.
Men att räkna med att elbilar kommer vara skattefria i framtiden måste ju vara ren lögn från politikerna.. pengarna som staten förlorar på "vanliga" bilar måste in på annat framöver.. kilometerskatt?
Har man möjligheterna att räkna hem en elbil idag som du verkar ha är det ju bara att gratulera.. själv har jag inte en snöbolls chans i helvetet att räkna hem en elbil för långt över miljonen.:angel:
Op.lease på en model X kostar i storleksordningen 14tkr på månad (dvs leasing inkl allt) https://www.sixtleasing.se/produkt/tesla-model-x-long-range-dual-motor/
Motsvarande leasing på en Dodge Ram ligger på det 10623kr https://unifleet.se/bil/dodge-ram/

Detta är ett någorlunda rimligt sätt att jämföra bilarnas kostnad på förutom drivmedel. Annars blir det lätt väldigt ojämna jämförelser där man bortser från stora kostnadsposter eller inte tar någon hänsyn till faktiskt restvärde.

Privatköp kan vi bortse från. Ingen köper någon av ovanstående bilar privat.
 
Man lever bara en gång och den gången vill jag höra en motor som låter gött. Minns när jag var liten knatte som körde cross. Älskade det smattrande ettriga ljudet. Minns när jag bytte från 125 cc till 250 cc och det mäktiga ljudet som kom på låga varv. Min 850 turbo (året var 1996) med 3” hela vägen var en fröjd att lyssna på. Min M5 E60 med V10 med eftermarknadsavgassystem (minns ej namnet) lät sjukt brutalt. Listan kan göras längre än så men för mig som är bilnörd så ska det låta. Kosta vad det kosta vill då livet är för kort för att samla pengar på hög. :)
 
Op.lease på en model X kostar i storleksordningen 14tkr på månad (dvs leasing inkl allt) https://www.sixtleasing.se/produkt/tesla-model-x-long-range-dual-motor/
Motsvarande leasing på en Dodge Ram ligger på det 10623kr https://unifleet.se/bil/dodge-ram/

Detta är ett någorlunda rimligt sätt att jämföra bilarnas kostnad på förutom drivmedel. Annars blir det lätt väldigt ojämna jämförelser där man bortser från stora kostnadsposter eller inte tar någon hänsyn till faktiskt restvärde.

Privatköp kan vi bortse från. Ingen köper någon av ovanstående bilar privat.

Nu vet jag ju inte i vilka kretsar du umgas men privatkop av bade Tesla och Ram ar ratt vanligt.
Givetvis kan man dra pa foretaget lagligt och det blir mer ekonomiskt vore man ju dum i huvudet om man inte gjorde sa.
 
Tillbaka
Topp