35% mer ju hyffsat men om du kan tänka dig en Ford istället så kan du få betydligt mer än så.Den amerikanska typningen är
5.7L V8 Hemi MDS VVT 1,970 LBS (893kg)
inte direkt så man ramlar av stolen av det heller
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
35% mer ju hyffsat men om du kan tänka dig en Ford istället så kan du få betydligt mer än så.Den amerikanska typningen är
5.7L V8 Hemi MDS VVT 1,970 LBS (893kg)
inte direkt så man ramlar av stolen av det heller
För 200% extra soppaförbrukning (räcker nog inte ens mot en T8?) så är jag fortfarande inte särskilt imponerad35% mer ju hyffsat men om du kan tänka dig en Ford istället så kan du få betydligt mer än så.
Det hade jag ingen koll på men jag har erfarenhet av att lasta tungt på en vw amarok och det var helt otroligt hur det knappt märktes när vi förmodligen hade långt över ett halvt ton där bak.Som jag skrev ovan, de siffrorna gäller inte i EU. De är typade mkt lägre här.
Maxlasten på pickisar är pinsamt låg i förhållande till vikten (men släpvikten hög). Skulle inte förvåna mig om maxlasten i Volvon är lika hög.
Låter egentligen som att du beskriver en Tesla model X, alternativt Cybertruck om man behöver ett flak då dvs.
Den amerikanska typningen är
5.7L V8 Hemi MDS VVT 1,970 LBS (893kg)
inte direkt så man ramlar av stolen av det heller
Inga problem med att man vill åka pickis för att det är ballt och för att man kan - men att låtsas att de har en praktisk tillämpning är liksom snömos. Det har helt enkelt hänt väldigt mycket med övriga bilar medans pickisar fortfarande är 50-tals teknik.
Rambygge är ju modernt. Och 69 hk/liter.50-tals teknik?
Där är du fullkomligt fel ute, och det hade du vetat om du visste vad du pratade om.
Klart att det GÅR men det är ju inte riktigt så man bör tänka. Och inte heller i USA är lastkapaciteten på själva flaket så imponerande. Däremot är ju dragvikterna typ 100% högre än här.Det hade jag ingen koll på men jag har erfarenhet av att lasta tungt på en vw amarok och det var helt otroligt hur det knappt märktes när vi förmodligen hade långt över ett halvt ton där bak.
Stor skillnad mot vanliga personbilar (ex, V70) när man har lastat tungt.
Har man behov av lastförmåga så är det enligt mig värt det att köra pickup gentemot hur vanliga bilar beter sig när de är tungt lastade.
Även pickuper kommer inom kort med hybridlina. Valet är då enkelt.För 200% extra soppaförbrukning (räcker nog inte ens mot en T8?) så är jag fortfarande inte särskilt imponerad![]()
Rambygge är ju modernt. Och 69 hk/liter.
Klart att det GÅR men det är ju inte riktigt så man bör tänka. Och inte heller i USA är lastkapaciteten på själva flaket så imponerande. Däremot är ju dragvikterna typ 100% högre än här.
Älskar ni också att det diskuteras förbrukning i tråden när vi pratar om nybilsköp över 500'? Som att det är det stora kostnaden om en biljävel drar 0,7l/10km eller 1,3l/10kmGud förbjude att köpa något som är onödigt i andras ögon, det ska man allt stå till svars för!
Nu blir jag nyfiken....ar de som stannar hemma kraftigare an de som skickas till Europa?
Eller ar det som sa att ni inte betros med att framfora fordon som vager over 3.5ton har jag for mig utan specialkorkort C eller CE?
Jag drog en batkarra med tillhorande bat Flipper760 med min RAM 4x4 hemma i Sverige. Gick alldeles utmarkt fastan detta borde ha vagt bortemot 3ton.
1,3 - 0,7 = 0,6
0,6L X 15:- = 9:-
9:- X 4000 Mil = 36 000:-
36 000:- X 3 år = 108 000:-
Bortsett från värdeminskningen är bränslekostnaden den överlägset största utgiften för oss som kör bil?
I mitt fall kostar bränslet ca 250 000 mer på tre år om jag åker pickis motför om jag åker elbil.
Skatten är ca 70 000:- högre på en Ram 1500 under tre år, så bara bränsle och skatt är ca 320tkr dyrare på en pickis.
Lägg till service så är merkostnaden garanterat på 350 000:-, eller nästan 10 000:- i månaden. Tar vi slutligen värdeminskningen så överdriver jag inte om en Ram 1500 kostar minst 15 000:- mer i månaden än min Model X.
Just Tesla tycker jag ar en mycket intressant biltillverkare da de ar overlagset bast idag pa just batteritekniken och vad jag forstar infrastrukturen runt laddning under resa.
Bilarna som sadana...ja tyvarr ar det for mycket 80-90talsjanke over slutprodukten
fordon över 3.5 ton är lastbil och då behöver man C kort i sverige.
B personbil och släp får ej överstiga 3500kg totalvikt
B96 personbil med släp totalvikt över 3500kg ej överstigande 4250kg
BE personbil med tungt släp, bil upp till 3500kg släp får inte överstiga 3500kg
C1 medeltung lastbil ej överstigande 7500kg
C1E medeltung lastbil med släp ej överstigande 12000kg
C tung lastbil
CE tung lastbil med släp
Ni har väl CDL körkort för större lastbilar i virginia också? typ traktor + trailer osv...
Min Ram 2500-09 med diesel vägde ca3.4 ton tom. Den gick som en dröm när man hade last på och bakom![]()
1,3 - 0,7 = 0,6
0,6L X 15:- = 9:-
9:- X 4000 Mil = 36 000:-
36 000:- X 3 år = 108 000:-
Bortsett från värdeminskningen är bränslekostnaden den överlägset största utgiften för oss som kör bil?
I mitt fall kostar bränslet ca 250 000 mer på tre år om jag åker pickis motför om jag åker elbil.
Skatten är ca 70 000:- högre på en Ram 1500 under tre år, så bara bränsle och skatt är ca 320tkr dyrare på en pickis.
Lägg till service så är merkostnaden garanterat på 350 000:-, eller nästan 10 000:- i månaden. Tar vi slutligen värdeminskningen så överdriver jag inte om en Ram 1500 kostar minst 15 000:- mer i månaden än min Model X.
![]()
Seriöst??
Ja i Gretas land ska man inte kunna aka ny USApickis....ja ar man Miljopartist och jobbar med tunga stenar sa far man lov att aka lite aldre sadan med dieselsnurra...eller hur var det?
Det ar inte gratis att aka ny Tesla heller.
Du kunde ha valt en 15ar gammal SkodaFabia och sparat en hel hog med slantar du nu lade pa inkopet av Teslan.....
Vi lever bara en gang och har du rad sa kor och gor vad fan du vill som du blit glad av.
Ingen bryr sig om vem som ar rikast pa kyrkogarden....
Skatten på Ram går att få ner till 2439kr/år om man köper en som är reggad som miljöbil.
15 år gammal Skoda Fabia:
Inköp = 20 000:-, restvärde = 0:-
Bränsle = 0,7L X 15:- X 12 000 mil = 126 000:-
Skatt = 6000:-
Däck = 15 000:-
Besiktning = 1500:-
Reparationer = 30 000:-
Service = 18 000:-
Summa = 196 500:-
(säg 200 000:- för enkelhetens skull)
Det är med 1000% garanti en större kostnad än för tex en Tesla Model 3sr. Jag gissar att den kommer att tappa ca 150tkr på motsvarande period, och jag är helt övertygad om att det är tilltaget i överkant.
Att köra gamla skitbilar är inte billigt, det är faktiskt väldigt dyrt när man kommer upp i 4-5000mil/år.
Hur kan jag vara så säker på detta? Har haft elbil sedan 2014 och dieselbil parallellt. Dieseln är ett svart hål som man skottar pengar i, och när elbilen är såld efter ett par år så undrar man hur någon ens överväger bensin/diesel numera.
Yes, och skatten på en elbil är -60 000:- och därefter skattefri så att den är ca 70 000:- billigare sett på tre år rent skattemässigt.
Yes, och skatten på en elbil är -60 000:- och därefter skattefri så att den är ca 70 000:- billigare sett på tre år rent skattemässigt.
Op.lease på en model X kostar i storleksordningen 14tkr på månad (dvs leasing inkl allt) https://www.sixtleasing.se/produkt/tesla-model-x-long-range-dual-motor/Aha ok.
Men att räkna med att elbilar kommer vara skattefria i framtiden måste ju vara ren lögn från politikerna.. pengarna som staten förlorar på "vanliga" bilar måste in på annat framöver.. kilometerskatt?
Har man möjligheterna att räkna hem en elbil idag som du verkar ha är det ju bara att gratulera.. själv har jag inte en snöbolls chans i helvetet att räkna hem en elbil för långt över miljonen.![]()
Op.lease på en model X kostar i storleksordningen 14tkr på månad (dvs leasing inkl allt) https://www.sixtleasing.se/produkt/tesla-model-x-long-range-dual-motor/
Motsvarande leasing på en Dodge Ram ligger på det 10623kr https://unifleet.se/bil/dodge-ram/
Detta är ett någorlunda rimligt sätt att jämföra bilarnas kostnad på förutom drivmedel. Annars blir det lätt väldigt ojämna jämförelser där man bortser från stora kostnadsposter eller inte tar någon hänsyn till faktiskt restvärde.
Privatköp kan vi bortse från. Ingen köper någon av ovanstående bilar privat.