• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Trevligt. Vad är det för fälgar?

La ett nytt lager lacksydd på Mondeon i veckan. Blev att testa Gyeon q2.
20200816_122849.jpg
Det är ABS F55 20x10
 
Grym bil och grymma bilder!

Har själv fått flippar känlsa att byta min Macan mot en Panamera... Ett garage ska byggas snart också så då skulle en sportbil igen vara trevligt. Drömmen om ett italienkt fullblod skulle sitta fint.. :)

2880-1800-crop-porsche-971-panamera-gts-sport-turismo-c451125012019084952_1.jpg

Den på bild är riktigt, riktigt cool faktiskt - skulle mer än gärna ha.
 
  • Like
Reactions: cab
Kul leksak for oss som gillar sadant. Urtrakigt for MP-anhangare och Teslafantaster.

Naturligtvis tråkigt att göra dig besviken, men undertecknad är inget av ovan. Varenda vända jag kört eller åkt Ram/Silverado/F150 har jag funderat på vem som egentligen tycker dessa fordon är roliga. Långsamma, rätt ineffektiva och hopplöst omoderna - men each to their own osv.

Juste, de ser ju förjävliga ut också (men det är iof subjektivt).
 
Naturligtvis tråkigt att göra dig besviken, men undertecknad är inget av ovan. Varenda vända jag kört eller åkt Ram/Silverado/F150 har jag funderat på vem som egentligen tycker dessa fordon är roliga. Långsamma, rätt ineffektiva och hopplöst omoderna - men each to their own osv.
Absolut.
Gillar man dem inte sa star det fritt att kopa vad man gillar battre. Besviken ar jag inte. Jag koper det jag vill och hoppas du kan gora det samma
 
Absolut.
Gillar man dem inte sa star det fritt att kopa vad man gillar battre. Besviken ar jag inte. Jag koper det jag vill och hoppas du kan gora det samma

Självklart - helt rätt. Men, är uppriktigt sagt, intresserad av vad som är så kul med dessa pickisar? Givet att det ändå verkar vara några i tråden som är intresserade. Är det bara storleken?
 
Självklart - helt rätt. Men, är uppriktigt sagt, intresserad av vad som är så kul med dessa pickisar? Givet att det ändå verkar vara några i tråden som är intresserade. Är det bara storleken?

Vander pa fragan..
Vill man aka storst och flaskigast med 700hk och fa med sig alla kompisar ol mat grill och packning som dessutom klarar att aka lite grusvag och dra en 2tons husvagn. Kor jag fast finns det riktig 4x4....vad ska jag kopa istallet for en pickup?
 
Låter ju som en utmärkt bil för till och frånresor till walmart. Alla truckägare i staterna måste ju stå får 95% av all bränsleförbrukning globalt med dom där schabraken.
 
Vander pa fragan..
Vill man aka storst och flaskigast med 700hk och fa med sig alla kompisar ol mat grill och packning som dessutom klarar att aka lite grusvag och dra en 2tons husvagn. Kor jag fast finns det riktig 4x4....vad ska jag kopa istallet for en pickup?

Är detta aktiviteter som sker dagligen i kombination? Vet inte hur många polare du har men det du beskriver ovan brukar klaras av med en Volvo (med gummistövlar, dvs XC70/V90CC (som iof också är tramsfordon (dock ej av samma dignitet)). Då slipper man dessutom den värsta lantisauran och ett fordon som drar 2L/milen.
 
Är detta aktiviteter som sker dagligen i kombination? Vet inte hur många polare du har men det du beskriver ovan brukar klaras av med en Volvo (med gummistövlar, dvs XC70/V90CC (som iof också är tramsfordon (dock ej av samma dignitet)). Då slipper man dessutom den värsta lantisauran och ett fordon som drar 2L/milen.

Nja..lantisaura traskor och Ullaredstur ar val vad jag forknippar med just Volvofans i Sverige. Aven gymnasieutbildning och lagre mellanchef brukar vara vanligt.

Att du ogillar pickups har jag redan fattat,och for mig far du aka hur mycket Volvo du vill (Eller vad du nu gillar.Kollektivtrafik kanske?)
Vad bransleforbrukningen spelar for roll far du garna klargora. Hittills har jag aldrig blivit nekad att kopa mer bensin nar jag behovt tanka.Bor du dar det ar ransonerat?
Nej dagligen aker jag inte 5 fullvuxna med fullastat slap. Men sticker vi till Florida eller Kanada sa ar det gott med stora utrymmen.

Tror jag blir kanonnojd med den trucken. Hoppas du blir/ar lika nojd med din bil
 
Naturligtvis tråkigt att göra dig besviken, men undertecknad är inget av ovan. Varenda vända jag kört eller åkt Ram/Silverado/F150 har jag funderat på vem som egentligen tycker dessa fordon är roliga. Långsamma, rätt ineffektiva och hopplöst omoderna - men each to their own osv.

Juste, de ser ju förjävliga ut också (men det är iof subjektivt).

Personligen tycker jag det är kul att folk gillar olika bilar. Livet vore tråkigt om alla köpte samma.
 
Är detta aktiviteter som sker dagligen i kombination? Vet inte hur många polare du har men det du beskriver ovan brukar klaras av med en Volvo (med gummistövlar, dvs XC70/V90CC (som iof också är tramsfordon (dock ej av samma dignitet)). Då slipper man dessutom den värsta lantisauran och ett fordon som drar 2L/milen.
Nej, en Volvo klarar inte i närheten av vad en större pickup klarar. Dessa bilar finns av en anledning.
 
Maxlasten på pickisar är pinsamt låg i förhållande till vikten (men släpvikten hög). Skulle inte förvåna mig om maxlasten i Volvon är lika hög.
Maxlast på en XC70 verkar vara ca 450kg beroende på vilken motor man kör.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/models/xc70-2008-2016/2015/specifications

Maxlast på en Dodge Ram 1500 verkar ligga på 900-1000kg beroende på specifikation.
https://www.midstatedodge.net/ram-trucks-towing-payload-capacity/

Dubbelt så hög lastförmåga och nästan 3 ggr så hög släpvikt är inte helt fel.
Hade jag bott i USA hade jag kört runt i en pickup, inget snack om saken!
 
snabb googling:
Ram 1500 V8, max lastvikt 830kg, max dragvikt 5780kg pris 71690usd
Volvo XC90 T8, max lastvikt 754kg, max dragvikt 2400kg pris 68100usd
Relativt lika, men att jämföra en pickup och en suv haltar lite, ska man bara köra ungar till skola och idrott så har man en soccermom van, vill man ha möjlighet att lasta skrymmande saker eller oömt lastutrymme så är pickup svårslaget.
@jmspar123 När är det leverans av odjuret? Har du matchande Cherokee Hellcat på garageuppfarten också till frugan?:)

Maxlasten på pickisar är pinsamt låg i förhållande till vikten (men släpvikten hög). Skulle inte förvåna mig om maxlasten i Volvon är lika hög.
 
snabb googling:
Ram 1500 V8, max lastvikt 830kg, max dragvikt 5780kg pris 71690usd
Volvo XC90 T8, max lastvikt 754kg, max dragvikt 2400kg pris 68100usd
Relativt lika, men att jämföra en pickup och en suv haltar lite, ska man bara köra ungar till skola och idrott så har man en soccermom van, vill man ha möjlighet att lasta skrymmande saker eller oömt lastutrymme så är pickup svårslaget.
@jmspar123 När är det leverans av odjuret? Har du matchande Cherokee Hellcat på garageuppfarten också till frugan?:)
Vet inte var du får dina uppgifter från men enligt Volvos hemsida är maxlast 660kg för XC90 T8 (totalvikt 2980kg, tjänstevikt 2320kg). Rätt stor skillnad. Väljer du rätt paket så kan en RAM 1500 lasta betydligt mer än 830kg dessutom.
 
Maxlast på en XC70 verkar vara ca 450kg beroende på vilken motor man kör.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/models/xc70-2008-2016/2015/specifications

Maxlast på en Dodge Ram 1500 verkar ligga på 900-1000kg beroende på specifikation.
https://www.midstatedodge.net/ram-trucks-towing-payload-capacity/

Dubbelt så hög lastförmåga och nästan 3 ggr så hög släpvikt är inte helt fel.
Hade jag bott i USA hade jag kört runt i en pickup, inget snack om saken!
Som jag skrev ovan, de siffrorna gäller inte i EU. De är typade mkt lägre här.
 
Som jag skrev en snabb googling bara.
Och eftersom @jmspar123 pratar om att åka till Florida eller Kanada och har Virginia som hemort så är Svenska körkortsregler förmodligen ointressanta.
Alla gillar olika, men jag håller på pickisåkarna.:) särskilt om den har 700 hk.
Screenshot_20200820-144701_Google.jpg



Vet inte var du får dina uppgifter från men enligt Volvos hemsida är maxlast 660kg för XC90 T8 (totalvikt 2980kg, tjänstevikt 2320kg). Rätt stor skillnad. Väljer du rätt paket så kan en RAM 1500 lasta betydligt mer än 830kg dessutom.
 
Typningen här är ju en sak, de är fortfarande byggda för att klara betydligt mer. Sen beror det väl då på hur noga man är att följa lagen.
Den amerikanska typningen är
5.7L V8 Hemi MDS VVT 1,970 LBS (893kg)
inte direkt så man ramlar av stolen av det heller

Inga problem med att man vill åka pickis för att det är ballt och för att man kan - men att låtsas att de har en praktisk tillämpning är liksom snömos. Det har helt enkelt hänt väldigt mycket med övriga bilar medans pickisar fortfarande är 50-tals teknik.
 
Tillbaka
Topp