• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Man lever bara en gång och den gången vill jag höra en motor som låter gött. Minns när jag var liten knatte som körde cross. Älskade det smattrande ettriga ljudet. Minns när jag bytte från 125 cc till 250 cc och det mäktiga ljudet som kom på låga varv. Min 850 turbo (året var 1996) med 3” hela vägen var en fröjd att lyssna på. Min M5 E60 med V10 med eftermarknadsavgassystem (minns ej namnet) lät sjukt brutalt. Listan kan göras längre än så men för mig som är bilnörd så ska det låta. Kosta vad det kosta vill då livet är för kort för att samla pengar på hög. :)

Ingen mer an dina arvingar blir glada om du spar och gnetar for att do med 75miljoner pa banken.
Haller helt med om att man ska leva som om morgondagen inte ar garanterad. Inom rimliga granser givetvis da de flesta av oss faktiskt kommer vakna upp imorgon med...
 
+1 på den inställningen och lägger till C63 jag hade med m156 motorn som var en fröjd att starta upp varje gång. Helt klart värt varje droppe bensin..

Man lever bara en gång och den gången vill jag höra en motor som låter gött. Minns när jag var liten knatte som körde cross. Älskade det smattrande ettriga ljudet. Minns när jag bytte från 125 cc till 250 cc och det mäktiga ljudet som kom på låga varv. Min 850 turbo (året var 1996) med 3” hela vägen var en fröjd att lyssna på. Min M5 E60 med V10 med eftermarknadsavgassystem (minns ej namnet) lät sjukt brutalt. Listan kan göras längre än så men för mig som är bilnörd så ska det låta. Kosta vad det kosta vill då livet är för kort för att samla pengar på hög. :)
 
+1 på den inställningen och lägger till C63 jag hade med m156 motorn som var en fröjd att starta upp varje gång. Helt klart värt varje droppe bensin..

Helt underbar motor. Ljudet är brutalt. Hade föregångaren till din motor i min E55 med V8 och kompressor. Inte långt ifrån ljudet i din enligt min mening. Kompressorn lät som en arg älg. :D
 
15 år gammal Skoda Fabia:

Inköp = 20 000:-, restvärde = 0:-
Bränsle = 0,7L X 15:- X 12 000 mil = 126 000:-
Skatt = 6000:-
Däck = 15 000:-
Besiktning = 1500:-
Reparationer = 30 000:-
Service = 18 000:-
Summa = 196 500:-
(säg 200 000:- för enkelhetens skull)

Det är med 1000% garanti en större kostnad än för tex en Tesla Model 3sr. Jag gissar att den kommer att tappa ca 150tkr på motsvarande period, och jag är helt övertygad om att det är tilltaget i överkant.

Att köra gamla skitbilar är inte billigt, det är faktiskt väldigt dyrt när man kommer upp i 4-5000mil/år.

Hur kan jag vara så säker på detta? Har haft elbil sedan 2014 och dieselbil parallellt. Dieseln är ett svart hål som man skottar pengar i, och när elbilen är såld efter ett par år så undrar man hur någon ens överväger bensin/diesel numera.

Nu är väl inte en Skoda ett realistiskt alternativ sett till komfort och säkerhet, i alla fall inte för den som kör 4000mil/år men en V70 är ju alla gånger en dräglig bil och när jag räknar får jag följande siffror, dock har jag inte riktigt koll på miljöbonus etc.

Jag pendlade 20mil / dag några år och jag hade aldrig några problem med de XC70 jag körde då, inga driftproblem eller reparationer alls, men det är förstås en fråga om att ha lite tur när det gäller begagnade bilar.

Skärmklipp.JPG
 
Nu är väl inte en Skoda ett realistiskt alternativ sett till komfort och säkerhet, i alla fall inte för den som kör 4000mil/år men en V70 är ju alla gånger en dräglig bil och när jag räknar får jag följande siffror, dock har jag inte riktigt koll på miljöbonus etc.

Jag pendlade 20mil / dag några år och jag hade aldrig några problem med de XC70 jag körde då, inga driftproblem eller reparationer alls, men det är förstås en fråga om att ha lite tur när det gäller begagnade bilar.

Skärmklipp.JPG
Det har nog blivit en nolla för mycket på bränsleposten under V70 ;)
 
Det har nog blivit en nolla för mycket på bränsleposten under V70 ;)
Tack!

Då blir kostnaden faktiskt ganska likvärdig, mellan en nyare elbil och en begagnad dieselbil.

Sen är väl Tesla kanske inte någon bra representant, det finns ju betydligt billigare elbilar vilket väl kanske är en mer rättvis jämförelse om man vill jämföra med en tio år gammal dieselbil.
 
Tack!

Då blir kostnaden faktiskt ganska likvärdig, mellan en nyare elbil och en begagnad dieselbil.

Sen är väl Tesla kanske inte någon bra representant, det finns ju betydligt billigare elbilar vilket väl kanske är en mer rättvis jämförelse om man vill jämföra med en tio år gammal dieselbil.
Om man kör 4000 mil/år. Den genomsnittliga körsträckan på en 5 år gammal bil är 1200mil/år.
 
Tack!

Då blir kostnaden faktiskt ganska likvärdig, mellan en nyare elbil och en begagnad dieselbil.

Sen är väl Tesla kanske inte någon bra representant, det finns ju betydligt billigare elbilar vilket väl kanske är en mer rättvis jämförelse om man vill jämföra med en tio år gammal dieselbil.

Om man kör 4000 mil/år. Den genomsnittliga körsträckan på en 5 år gammal bil är 1200mil/år.
Precis, om man kör mer än 4000 mil/år. Jag hade gärna kört elbil men det är inte ekonomiskt försvarbart om jag vill åka runt i något annat än en Renault Zoe och då kör jag ändå hyffsat mycket med ca 2700 mil/år.
 
Är det några mer här som åker Alfa Romeo?



A236BF4E-EA47-407E-B9AA-7DF973EA09D2.jpeg

Inte längre, men har förstås gjort. Körde en Lemansblå Bertonecoupé. Underbara minnen med ömsom skimmer, ömsom mörker.
Numera sportar jag Maserati. Den är naturligtvis helt felfri ;)
Blev en lill-sväng idag på lunchen.
Och din Alfa ser fantastisk ut. Härligt att se en sådan pärla.


och här är min gamla Bertone. Numera i Norge
A94150D7-6404-41B4-B1EA-B0C473477271.jpeg
 
Senast ändrad:
3,000km med 320d GT avklarade. Till Stekenjokk från Skåne och ner igen. Inga bekymmer, riktigt komfortabel, praktisk och bränslesnål. Fick ner den till 4.7L/100km med Eco-pro läget med frirullning. Äter upp mil på motorvägen som ingenting. Hade gått för 330d GT om man vill ha mer kraft och är okej med högre bränsleförbrukning.
Mycket nöjd med bilen! :) Rekommenderas starkt.
04E9A19E-BF62-4699-9493-3FC0DE2A426F.jpeg
EA440BA9-7F3D-4157-A136-42498B166663.jpeg
20EC9D49-764F-4B25-A6EE-991F961FEBA8.jpeg
B199C1ED-66CB-4E3B-8831-C32ABD914096.jpeg
 
3,000km med 320d GT avklarade. Till Stekenjokk från Skåne och ner igen. Inga bekymmer, riktigt komfortabel, praktisk och bränslesnål. Fick ner den till 4.7L/100km med Eco-pro läget med frirullning. Äter upp mil på motorvägen som ingenting. Hade gått för 330d GT om man vill ha mer kraft och är okej med högre bränsleförbrukning.
Mycket nöjd med bilen! :) Rekommenderas starkt.
04E9A19E-BF62-4699-9493-3FC0DE2A426F.jpeg
EA440BA9-7F3D-4157-A136-42498B166663.jpeg
20EC9D49-764F-4B25-A6EE-991F961FEBA8.jpeg
B199C1ED-66CB-4E3B-8831-C32ABD914096.jpeg
Finns inte bättre dieslar än BMWs :)
 
Finns inte bättre dieslar än BMWs :)
Är verkligen nöjd med motorn.
De verkar göra grymma dieslar!
Kompisen som delade på körningen var också mycket imponerad av motorn och att man får både bra med kraft (för ändamålet) och bränslekonsumtion i ett paket. Han kör annars Golf själv och ibland sin farsas Mercedes diesel.
 
Tillbaka
Topp