• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Samma här! Växlingarna kunde kännas lite i min förra 320dA pga av det högre vridmomentet men i bensinaren som jag har nu är det silkesmjukt, även när man står på lite.
Ja det känns lite mer i min diesel, speciellt i de lägre växlarna men det är inte mycket alltså. Är man jämn och fin med gasen så märks det inte. När man kommit förbi 3-växeln märker man inte växlingarna alls nästan.

Och när man gasar på rejält så är lådan snabb på att växla ner till lämplig växel och få en att accelerera på fint och jämnt utan massa velande och så som vissa andra bilar kan ha bekymmer med.
 
Ja det är ingen hit, har tidigare kört BMW 325 med automat och V90cc med auto, är ju ljusår bättre.
Tror att många bilmärken som gör "vanliga" bilar borde skippa dubbelkopplingen helt och hållet. ZF 8-speed växlar snabbt nog och programmerar man den rätt som BMW gjort är det nästan ingen skillnad alls på hastigheten. Plus att det inte blir ryckiga starter.

BMW skippade ju dubbelkoppling med nya M5 och körde traditionell automatlåda a´la ZF 8-speed.

+ att de vanliga håller bättre än Dubbelkoppling.
 
Tycker DSGn har en tendens att ”slira” koppling också.. Vet inte om den ens gör det?
Men när man ska köra iväg så låter, och känns det precis som om man kör Manuell och slirar som fan på kopplingen..
 
Tror att många bilmärken som gör "vanliga" bilar borde skippa dubbelkopplingen helt och hållet. ZF 8-speed växlar snabbt nog och programmerar man den rätt som BMW gjort är det nästan ingen skillnad alls på hastigheten. Plus att det inte blir ryckiga starter.

BMW skippade ju dubbelkoppling med nya M5 och körde traditionell automatlåda a´la ZF 8-speed.

+ att de vanliga håller bättre än Dubbelkoppling.

Audi gjorde samma sak i RS6/RS7/RSQ8.
 
Tycker DSGn har en tendens att ”slira” koppling också.. Vet inte om den ens gör det?
Men när man ska köra iväg så låter, och känns det precis som om man kör Manuell och slirar som fan på kopplingen..
Håller med. Ibland känns det som när man inte riktigt tryckt ner kopplingen ordentligt, iaf på låg växel. I övrigt tycker jag DSG funkar ok, men den är inte lika bra som en automat och har definitivt en tendens att tveka och sen kommer ketchupeffekten som @Olaola skrev. Nä, nästa bil blir elbil eller automat.
EDIT: Detta är baserat på erfarenheter av DSG6 enbart.
 
Tycker DSGn har en tendens att ”slira” koppling också.. Vet inte om den ens gör det?
Men när man ska köra iväg så låter, och känns det precis som om man kör Manuell och slirar som fan på kopplingen..
Det slirar absolut men kopplingen ligger i oljebad så det är inget som går sönder av det.

DSG6 som sitter i äldre Alltracks är ingen höjdare men det är egentligen bara tre saker den är sämre på 1) när man åker iväg går den för snabbt över till tvåan och slirar istället 2) när man ger plötslig gas så händer ingenting först och sen växlar den ner bryskt. En traditionell automatlåda kan släppa convertern och mjukt släppa upp varvtalet. 3) Vid fickpakering "skuttar" bilen iväg. Man får inte glömma att när DSG kom var konventionella automatlådor uruselt långsamma. Nu kan man ju tycka att de borde övergå till aut. men det är för mycket investerat i tillverkningsteknik och med tanke på övergången till elektrifiering tror jag vw-gruppen kommer strunta i det steget helt.

DSG7 som sitter i nyare årsmodeller är mycket bättre och i princip identisk med Audi S-tronic i sitt uppförande (som inte har något släktskap med DSG utan med Porsche PDK) och jag saknar inte "vanlig" automatlåda överhuvudtaget.
 
  • Like
Reactions: par
Man behöver inte ha en Bugaboo Donkey bara för att de andra mammorna har det :arghh: Det är tamigtusan skadat att folk väljer bil efter barnvagn och inte tvärtom. Finns massor av vagnar som är hälften så stora ihopfällda men ändå rymmer lika mycket.
Haha, ja. Det finns ju på riktigt människor som bytt bil pga att barnvagnen de köpt inte gick in. Vad är dyrast - byta bil eller byta barnvagn?
Vi köpte barnvagn efter bil och inte tvärtom.
 
Man behöver inte ha en Bugaboo Donkey bara för att de andra mammorna har det :arghh: Det är tamigtusan skadat att folk väljer bil efter barnvagn och inte tvärtom. Finns massor av vagnar som är hälften så stora ihopfällda men ändå rymmer lika mycket.
Haha, ja. Det finns ju på riktigt människor som bytt bil pga att barnvagnen de köpt inte gick in. Vad är dyrast - byta bil eller byta barnvagn?
Vi köpte barnvagn efter bil och inte tvärtom.

Barnvagnen redan inköpt för länge sen... stor doning. Stokke trailz
 
Vi köpte barnvagn efter bil och inte tvärtom.
Som man bör.
Allt annat är löjligt.
Folk spenderar galet mycket pengar på bebisgrejer som man inte kommer ha användning av efter några år. Såg någon köpa en barnvagn eller något för typ 40,000kr...

Fast jag är bara 19 så jag har inte bra koll på allt det där, speciellt intresserad är jag inte heller.
 
Barnvagnen redan inköpt för länge sen... stor doning. Stokke trailz
Ser inte särskilt stor ut. I nödfall kan man behöva plocka av liggdelen från underredet om det är lättare att stuva så. Huruvida den ryms i en panamera kan jag dock inte svara på. Ta med den till ÅF och peta in är nog det enda som verkligen svarar på det. Jag åkte 325 e91 när jag hade två småbarn och det är ingen stor bil.
 
Det slirar absolut men kopplingen ligger i oljebad så det är inget som går sönder av det.

DSG6 som sitter i äldre Alltracks är ingen höjdare men det är egentligen bara tre saker den är sämre på 1) när man åker iväg går den för snabbt över till tvåan och slirar istället 2) när man ger plötslig gas så händer ingenting först och sen växlar den ner bryskt. En traditionell automatlåda kan släppa convertern och mjukt släppa upp varvtalet. 3) Vid fickpakering "skuttar" bilen iväg. Man får inte glömma att när DSG kom var konventionella automatlådor uruselt långsamma. Nu kan man ju tycka att de borde övergå till aut. men det är för mycket investerat i tillverkningsteknik och med tanke på övergången till elektrifiering tror jag vw-gruppen kommer strunta i det steget helt.

DSG7 som sitter i nyare årsmodeller är mycket bättre och i princip identisk med Audi S-tronic i sitt uppförande (som inte har något släktskap med DSG utan med Porsche PDK) och jag saknar inte "vanlig" automatlåda överhuvudtaget.
S-tronic’en jag hade i RS3an slirade också som fan,framförallt när den var kall.
Sjukt störigt imo
 
Ja den kan liksom inte bestämma sig, typ rödljus när man ska smyga iväg, händer inget och så ger man lite gas till, då jävlar ylar det till och vips har lådan växlat ner och man rycker iväg. Har bara hört att dom ska vara dåliga, men det är ju horribelt :banghead:

DSG är speciell att köra med. Särskilt om man bara kört gamla slushboxes innan.
Jag är dålig på att köra DSG och föredrar gamla hederliga slushboxes.
Men inte så att DSG är kass för det, bara jag som är kass på att köra det :D

Hederliga automater skall det vara. Mjuka och lena att åka och dagens är snabba på att växla.
Sedan förstår jag inte en sak på DSG, uppväxlingar går fort men kickdown är segare än på min 1971 Ranchero... tycker det borde gått lite framåt på det...
 
Senast ändrad:
Jag tänker bygga om denna till en campervan. Går som en dröm, fantastisk översikt över medtrafikanter. Tyvärr ingen cruise control :)
B7F126EF-B427-4E61-9A85-7D57CCFCE360.jpeg
 
Babyskydd är ju enkelt.
Men bakåtvänd stol tar plats. Enormt mycket plats...

Fast det beror rätt mycket på stol med.

Jag sitter med lätthet bekvämt framför vår Besafe IzI Modular-tjottahejsan-plus-plus (eller vad den nu heter). Då åker vi Golf Kombi.

Med vissa typer av stolar sitter jag i vindrutan fast det är i en full-size SUV.

Så det går att planera det där rätt bra med rätt val av stol(ar).
 
Fast det beror rätt mycket på stol med.

Jag sitter med lätthet bekvämt framför vår Besafe IzI Modular-tjottahejsan-plus-plus (eller vad den nu heter). Då åker vi Golf Kombi.

Med vissa typer av stolar sitter jag i vindrutan fast det är i en full-size SUV.

Så det går att planera det där rätt bra med rätt val av stol(ar).

Vår fungerar perfekt i Golf kombi. Även Golf 5.
Vart riktigt trångt med samma stol i en BMW E60. Helt OK utrymme med den stolen i Lexus GS.
Så kontentan är att det givetvis beror på bil och stol men samtidigt så tar de plats, det kommer man ej undan...
 
Tror att många bilmärken som gör "vanliga" bilar borde skippa dubbelkopplingen helt och hållet. ZF 8-speed växlar snabbt nog och programmerar man den rätt som BMW gjort är det nästan ingen skillnad alls på hastigheten. Plus att det inte blir ryckiga starter.

BMW skippade ju dubbelkoppling med nya M5 och körde traditionell automatlåda a´la ZF 8-speed.

+ att de vanliga håller bättre än Dubbelkoppling.

Håller med. Alfa satte ZF lådan i sin Giulia Quadrifoglio här om året. Den var så bra inställd att man inte saknar någon dubbelkopplingslåda. Snabba och krispiga växlingar. Är inte förvånad över att andra tillverkare väljer samma väg.

Önskar att fler tillverkare fortfarande sålde ett alternativ med manuell låda som har fin mekanisk känsla. Men det är bara att gilla läget att det nog kommer att bli allt mer sällsynt. Som tur är finns det begagnade bilar att köpa om man nu vill ha en manuell bil.
 
Haha, ja. Det finns ju på riktigt människor som bytt bil pga att barnvagnen de köpt inte gick in. Vad är dyrast - byta bil eller byta barnvagn?
Vi köpte barnvagn efter bil och inte tvärtom.
Eh. :D
Först byte bil pga barnvagn. Sedan byte bil pga svinstor ”stol nr 2”. Nu bilbyte pga fler barn.

Vad finns det annars för anledning att byta bruksis, än att ens behov ändrats?

Det är skillnad på eventuella entusiastbilar.
 
Eh. :D
Först byte bil pga barnvagn. Sedan byte bil pga svinstor ”stol nr 2”. Nu bilbyte pga fler barn.

Vad finns det annars för anledning att byta bruksis, än att ens behov ändrats?

Det är skillnad på eventuella entusiastbilar.
Det beror ju på om det enda skälet till att byta bil är storleken på vagn eller stol eller om man ser det som ett skäl att byta. Har man en bil man verkligen gillar men måste byta till en tråkbil för att man köpt för stor vagn så är det ju trist, menar jag. Men ofta är man ju två vuxna i familjen, så man får ju hitta nån slags kompromiss... mycket kompromisser blir det.
 
Det beror ju på om det enda skälet till att byta bil är storleken på vagn eller stol eller om man ser det som ett skäl att byta. Har man en bil man verkligen gillar men måste byta till en tråkbil för att man köpt för stor vagn så är det ju trist, menar jag. Men ofta är man ju två vuxna i familjen, så man får ju hitta nån slags kompromiss... mycket kompromisser blir det.
Eller så köper man fler bilar helt enkelt :D Kanske inte den billigaste lösningen, men ändå:)
 
Tillbaka
Topp