• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag var i fjällen i år och det är precis som du säger. Man ser direkt vem som är turist och vem som är lokal. Turisterna kommer med XC90 (nya) eller en ny V90 Cross Country/Mercedes GLC/E/S. Lokalbefolkningen kör runt med gamla Volvos (allt från 740 till XC70) och Subaru Outback/Forester och klarar sig utmärkt.

Jag körde på en jäkla massa dåliga vägar med min RWD utan några problem under den resan. SUV med äkta fyrhjulsdrift är alltid bäst så klart men ska man köpa en stor, fet SUV bara för att man vet att man kommer åka till fjällen någon gång per år? Man klarar sig galant med en mer resonabel bil lämpad för det man gör i vardagen.
Kanske har med inkomst att göra bla :)
Sen är ju 08 neurotiska as som är dödsrädda om nu grannen leasat en värre X90 än vad de själva har......så alla leasar på 12 mån för att kunna bräcka radhus.....flåt....townhousegrannen....nästa gång....

Sen är ju 08 neurotiska as som är dödsrädda om nu grannen leasat en värre X90 än vad de själva har......så alla leasar på 12 mån för att kunna bräcka radhus.....flåt....townhousegrannen....nästa gång....
Det är klart det har med inkomst att göra. Men jag ville bara säga att det visar sig att man klarar sig ganska okej med ”billigare” bilar även där uppe.

Nu börjar det låta som "En man som heter Ove". :D
Och hans fight med att byta bil i takt med grannen:)

Jag älskar fördomar om Stockholmare :) Här i vår radhuslä....eh, jag menar townhousekonsortium är det en överrepresentation av Skoda toppat med ett par Volvo V40. Enda suven modell dyrare ägs av en norrlänning :)

Konstigt, på min gata så existerar det där inte. Mycket 7.5 PPB alá VAG-gruppen. Borde nog utöka lånet och köpa en taycan..

I måndags kom dagen jag aldrig trodde skulle komma, jag fick då möjligheten att köpa en Saab NG 9-5 med en spec som är något ovanligare än Ferrari Enzo (det är faktiskt ingen överdrift). En Carbon Grey Aero med BioPower Turbo4:an och manuell växellåda, utrustad med bland annat panoramatak och HUD, och i god tid för säsongslut. ;)

DB55FB9C-B3C1-44AE-9420-0EB5E5791FF3.jpeg

7B108177-D30A-465B-A8B3-6E14D1853F1F.jpeg

B02A7571-748D-493B-B095-37EECBA1AA74.jpeg

I måndags kom dagen jag aldrig trodde skulle komma, jag fick då möjligheten att köpa en Saab NG 9-5 med en spec som är något ovanligare än Ferrari Enzo (det är faktiskt ingen överdrift). En Carbon Grey Aero med BioPower Turbo4:an och manuell växellåda, utrustad med bland annat panoramatak och HUD, och i god tid för säsongslut. ;)

Grattis:)
Den andra har du kvar också antar jag??;)

Måste vara hyfsat rare med HUD??

Grattis - läcker! Förstår att den är ovanlig.

Det är det, det är dock panoramatak och Turbo4:an som är det största kruxet!
Tack!
Minns jag rätt fick man Hud när man valde Aero eller pilotpaket? Var inte så extremt ovanligt. Däremot panorama. Ett tag var det omöjligt att få tag i nya rutor till bilar med Hud, den vanliga rutan passade dessutom inte av någon anledning.

Den motorn med manuell låda är riktigt trevlig. Grattis

Minns jag rätt fick man Hud när man valde Aero eller pilotpaket? Var inte så extremt ovanligt. Däremot panorama. Ett tag var det omöjligt att få tag i nya rutor till bilar med Hud, den vanliga rutan passade dessutom inte av någon anledning.

Bilar med HUD har någon extra "coating" på rutan. Antagligen för reflektioner.

• Like
Reactions: par

Tackar!
Ja HUD:en ingick i piltopaketet, vilket var, om jag inte missminner mig, något vanligare på Vector-bilarna.
Bilar med HUD har en speciell reflektivare del för platsen där HUDen projiceras upp, exakt hur den funkar vet jag ej, däremot så är lite svårt med rutor. Det finns ett företag som tillverkar kopior av originalrutorna men dem gör att HUDen blir något suddig.

• Like
Reactions: par
Fjällresan är väl ursäkten folk använder för att köpa en stor SUV, den egentliga anledningen är att man helt enkelt gillar dem. Inget fel i det.

Och anledningen till att man gillar dem kan oftast tillskriva statusen som bilen tillför? Bilen är en viktig klassmarkör, folk älskar att prata om alla tillbehör, den ”aktiva körningen” som är så otroligt viktig när man ska skjutsa barnen 7km varje morgon till skolan. Ha en stor bil med mycket lastutrymme för den där viktiga fjällenresan som infaller en vecka om året, varav bilen oftast bara är viktig påväg dit och tillbaka. Säkerheten i bilen är viktig och en rimlig anledning till att köpa en bra bil. Men för det mesta när man pratar med folk så är säkerheten viktig men mer viktigt är vilket märke det står på ratten. Viktigt att ha rätt bilmärke på uppfarten. Hellre ha en fyra år äldre BMW med 15 000 mil på mätaren än att köpa sig en rimligt ny Toyota. Bilföretagen är smarta, de släpper små uppdateringar varje år, som driver människor till att vilja ha det senaste.

Vad tycker ni om mitt inlägg? Är jag helt ute och cyklar eller kan det kännas rimligt?

V60 D4 -15. Börjar bli trång har jag märkt med babyskydd, barnvagn och allt vad det är. Sneglar på V90, Passat Alltrack och Audi A6..:angel:

Och anledningen till att man gillar dem kan oftast tillskriva statusen som bilen tillför? Bilen är en viktig klassmarkör, folk älskar att prata om alla tillbehör, den ”aktiva körningen” som är så otroligt viktig när man ska skjutsa barnen 7km varje morgon till skolan. Ha en stor bil med mycket lastutrymme för den där viktiga fjällenresan som infaller en vecka om året, varav bilen oftast bara är viktig påväg dit och tillbaka. Säkerheten i bilen är viktig och en rimlig anledning till att köpa en bra bil. Men för det mesta när man pratar med folk så är säkerheten viktig men mer viktigt är vilket märke det står på ratten. Viktigt att ha rätt bilmärke på uppfarten. Hellre ha en fyra år äldre BMW med 15 000 mil på mätaren än att köpa sig en rimligt ny Toyota. Bilföretagen är smarta, de släpper små uppdateringar varje år, som driver människor till att vilja ha det senaste.

Vad tycker ni om mitt inlägg? Är jag helt ute och cyklar eller kan det kännas rimligt?
Är det nåt du upplever själv eller tänker du att andra gör så? Min bild, som boende i ett rätt vettigt men ändå medelklassområde runt sthlm, är att bilar är tämligen ointressant numera för de allra flesta. INGEN här skryter det minsta om sin bil. Då åker ändå mina grannar Lexus, Q7 och 530xD.

Växte upp i en mindre ort med lite mer knappa förhållanden och där var det väldigt viktigt att poängtera sin nya (begagnade ofta) bil, dess funktioner, hk, och hur mycket den kostade. Hur mycket av detta som har med stad/landsort, ekonomi eller ålder att göra är svårt att veta men skillnad är det sannerligen.

V60 D4 -15. Börjar bli trång har jag märkt med babyskydd, barnvagn och allt vad det är. Sneglar på V90, Passat Alltrack och Audi A6..:angel:
Med babyskydd är det framförallt längd invändigt som är viktigt. Ska man köra runt en stor barnvagn är det bakluckans vinkel som styr. I det senare fallet är Alltrack överlägsen. I det förstnämnda är det ganska dött lopp. A6 är bredare än de övriga men alla har i stort sett samma längd invändigt. Vill du ha en bil som är ännu längre invändigt kan du titta på Skoda Superb. Det baksätet är inte att leka med.

Är det nåt du upplever själv eller tänker du att andra gör så? Min bild, som boende i ett rätt vettigt men ändå medelklassområde runt sthlm, är att bilar är tämligen ointressant numera för de allra flesta. INGEN här skryter det minsta om sin bil. Då åker ändå mina grannar Lexus, Q7 och 530xD.

Växte upp i en mindre ort med lite mer knappa förhållanden och där var det väldigt viktigt att poängtera sin nya (begagnade ofta) bil, dess funktioner, hk, och hur mycket den kostade. Hur mycket av detta som har med stad/landsort, ekonomi eller ålder att göra är svårt att veta men skillnad är det sannerligen.
Är benägen att hålla med här, desto "högre upp" man tittar desto mindre bryr sig folk rent generellt (i min erfarenhet iaf) trots att bilarna ofta är bra mycket fräsigare.

Hejsan! Skulle behöva lite hjälp, har försökt söka i tråden men inte lyckats bilda mig en uppfattning än. Avser tjänstebil så ej längre än 6 månader bindningstid till en början är tanken. Företaget jag jobbar på skall leasa bil och ha mig som förare. Jag ska ge förslag på vilka bilar som är av intresse för mig. Vad bör jag tänka på, har ni något tips på bra ställen att kika efter bilar att leasa? Försöker hitta någon bil för 5-7000 kr per månad. Kommer jag oavsett val att bli förmånsbeskattad om jag endast använder bilen i tjänsten?

Med babyskydd är det framförallt längd invändigt som är viktigt. Ska man köra runt en stor barnvagn är det bakluckans vinkel som styr. I det senare fallet är Alltrack överlägsen. I det förstnämnda är det ganska dött lopp. A6 är bredare än de övriga men alla har i stort sett samma längd invändigt. Vill du ha en bil som är ännu längre invändigt kan du titta på Skoda Superb. Det baksätet är inte att leka med.
Svågern kör A6 och vi upplever det som mycket rymligare utan att ha måttat. Vet inte men Skoda känns plastigt, får kolla runt lite..

Tillbaka
Topp