https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/gadgets/neodymmagnet-12-mm-6-pack-p50071Gammal bild men go
![]()
Den jäkla reg-plåten....
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/gadgets/neodymmagnet-12-mm-6-pack-p50071Gammal bild men go
![]()
Den jäkla reg-plåten....
![]()
Det är lustigt vad dom där ungarna kan ställa till medJag vet inte om jag blivit ännu tråkigare, men jag har bytt ut Sveriges mest ospännande (men sjukt praktiska!) bil, Passat Alltrack, mot en e-Golf och en halvgammal XC90. Allt pga fler kidz.
![]()
Den gamla xc90 är snyggare än den nya.Jag vet inte om jag blivit ännu tråkigare, men jag har bytt ut Sveriges mest ospännande (men sjukt praktiska!) bil, Passat Alltrack, mot en e-Golf och en halvgammal XC90. Allt pga fler kidz.
![]()
Jag vet inte om jag blivit ännu tråkigare, men jag har bytt ut Sveriges mest ospännande (men sjukt praktiska!) bil, Passat Alltrack, mot en e-Golf och en halvgammal XC90. Allt pga fler kidz.
Du verkar ju få ligga ändå utan balla bilar
Du verkar ju få ligga ändå utan balla bilar![]()
Jag vet inte om jag blivit ännu tråkigare, men jag har bytt ut Sveriges mest ospännande (men sjukt praktiska!) bil, Passat Alltrack, mot en e-Golf och en halvgammal XC90. Allt pga fler kidz.
![]()
Ironin är ju att det är bara är sörlänningar som behöver SUV för att åka i fjällen. Lokalbefolkningen (om man får vara liiiite generaliserande) åker ju runt i gamla Volvobilar utan att dö ens det minsta.Bättre än att bränna motsvarande en bättre glesbygdsvilla på en ny Q7 för en fjälltur om året, och behöva dras med den i vardagen resten av året.
Ironin är ju att det är bara är sörlänningar som behöver SUV för att åka i fjällen. Lokalbefolkningen (om man får vara liiiite generaliserande) åker ju runt i gamla Volvobilar utan att dö ens det minsta.
Jag var i fjällen i år och det är precis som du säger. Man ser direkt vem som är turist och vem som är lokal. Turisterna kommer med XC90 (nya) eller en ny V90 Cross Country/Mercedes GLC/E/S. Lokalbefolkningen kör runt med gamla Volvos (allt från 740 till XC70) och Subaru Outback/Forester och klarar sig utmärkt.Ironin är ju att det är bara är sörlänningar som behöver SUV för att åka i fjällen. Lokalbefolkningen (om man får vara liiiite generaliserande) åker ju runt i gamla Volvobilar utan att dö ens det minsta.
(Har för övrigt åkt till fjällen varje år sen 1990 och inte fastnat (ordentligt) ens en enda gång trots fwd/rwd första 25 åren. Sen finns det absolut tillämpningar där awd är överlägset typ släpdragning osv)
Haha, I believe it!Läste en lång krönika av någon motorjournalist för evigheter sedan. Land Rover hade kört nåt event genom Sverige norrut. Camel Trophy kittade Rangerovers. Någonstans långt norrut hade dom stått och funderat på hur dom skulle angripa en vadning efter miltal av lerig kostig. Kanske vinscha? Skulle det gå tro? Då hör dom det omisskännliga ljudet av rödblockare på varv, bra varv. Runt svängen kommer en äldre local tant på bra grundgas i en rostig 145, kan till och med varit en Express. Skumpar förbi expeditionsgänget i sina kittade äventyrsbilar, plaskar genom fjällån och försvinner i fjärran.
För de valde nog mellan en flång GLS och en (740) gle med extraljus.Jag var i fjällen i år och det är precis som du säger. Man ser direkt vem som är turist och vem som är lokal. Turisterna kommer med XC90 (nya) eller en ny V90 Cross Country/Mercedes GLC/E/S. Lokalbefolkningen kör runt med gamla Volvos (allt från 740 till XC70) och Subaru Outback/Forester och klarar sig utmärkt.
Jag körde på en jäkla massa dåliga vägar med min RWD utan några problem under den resan. SUV med äkta fyrhjulsdrift är alltid bäst så klart men ska man köpa en stor, fet SUV bara för att man vet att man kommer åka till fjällen någon gång per år? Man klarar sig galant med en mer resonabel bil lämpad för det man gör i vardagen.
Nej, men en 740 klarar uppenbarligen jobbet.För de valde nog mellan en flång GLS och en (740) gle med extraljus.
Vad tråkig livet skulle vara om man alltid går på vad som bara duger.Nej, men en 740 klarar uppenbarligen jobbet.
Helt klart!Vad tråkig livet skulle vara om man alltid går på vad som bara duger.![]()
Mmm, men de är rolliga också. Både att göra och att leka med.Det är lustigt vad dom där ungarna kan ställa till med![]()
Lite så. Sedan har jag en ju chevapickis för riktigt grisföre.Norr om Dalälven och inte en Subaru i sikte? Skämmes!
Hatar ju SUV, men det där är en riktigt smart set up. El för vad jag gissar är det mesta av vardagskörningen, stor SUV för dom gångerna det behövs. Bättre än att bränna motsvarande en bättre glesbygdsvilla på en ny Q7 för en fjälltur om året, och behöva dras med den i vardagen resten av året.
Jag vet inte om jag blivit ännu tråkigare, men jag har bytt ut Sveriges mest ospännande (men sjukt praktiska!) bil, Passat Alltrack, mot en e-Golf och en halvgammal XC90. Allt pga fler kidz.
![]()
Ironin är ju att det är bara är sörlänningar som behöver SUV för att åka i fjällen. Lokalbefolkningen (om man får vara liiiite generaliserande) åker ju runt i gamla Volvobilar utan att dö ens det minsta.
(Har för övrigt åkt till fjällen varje år sen 1990 och inte fastnat (ordentligt) ens en enda gång trots fwd/rwd första 25 åren. Sen finns det absolut tillämpningar där awd är överlägset typ släpdragning osv)
Jag har ju gått full amish, serru. 4 barn, dock ett som flyttat ut.Har du "bara" två barn så är det bara bortförklaringar
2 barn + Ikea och all annan daglig aktivitet. Det går att ha en "rolig" bil om man vill om det rör sig om max 2 avkommor
![]()
Jag har ju gått full amish, serru. 4 barn, dock ett som flyttat ut.
En gammal 911 borde väl vara den ultimata bilen för att ta sig upp för en snöig backe? All vikt långt bak över bakaxeln och RWDGlömmer inte synen i norska fjällen. Uppför en grusväg som även var tung för en V70 stod en luftkyld 911
Helt enig. Fjantbilar![]()
Friktionsdäck bättre på snö?Handlar ju mest om däck.
Alla kör dubb medans storsuvar kör dubfritt etc.
Smala däck med dubb är överlägsna stora pulkor utan dubb.
Ja eventuellt. Men är mkt isiga vägar i fjällenFriktionsdäck bättre på snö?
Jag var i fjällen i år och det är precis som du säger. Man ser direkt vem som är turist och vem som är lokal. Turisterna kommer med XC90 (nya) eller en ny V90 Cross Country/Mercedes GLC/E/S. Lokalbefolkningen kör runt med gamla Volvos (allt från 740 till XC70) och Subaru Outback/Forester och klarar sig utmärkt.
Jag körde på en jäkla massa dåliga vägar med min RWD utan några problem under den resan. SUV med äkta fyrhjulsdrift är alltid bäst så klart men ska man köpa en stor, fet SUV bara för att man vet att man kommer åka till fjällen någon gång per år? Man klarar sig galant med en mer resonabel bil lämpad för det man gör i vardagen.
Nej det är inget fel med det. Men man borde kunna vara mer ärlig mot sig själv. Eller måste man använda fjällresan som ursäkt? Kan man inte bara säga, ”jag gillar för fasiken SUV och därför ska jag ha en”, och sedan vara nöjd med det?Fjällresan är väl ursäkten folk använder för att köpa en stor SUV, den egentliga anledningen är att man helt enkelt gillar dem. Inget fel i det.