• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ofan hade ni den sjustegade? Gasbil? dsg 6an skall vara realtivt felfri.
Finns 7-stegade som är problemfria. Vi hade en faceliftad Tiguan med 180-hästars TSI-motorn som hade 7-stegad låda med våtkoppling och den var erkänt problemfri. Fanns ju sjustegade med torrkoppling tror jag som hade problem.
Edit: Skall tillägga att jag inte är heeeeelt säker på vilka som hade problem, men minns att jag läste ett utredande reportage i AM&S där de klargjorde att den lådan vi hade iaf var problemfri.
 
Ofan hade ni den sjustegade? Gasbil? dsg 6an skall vara realtivt felfri.

Hade annat typ av kvalitetsproblem, bland annat bränslepump som inte funkade som den skulle efter 3000- mil . VW tog det ej på goodwill trots att de skedde någon månad efter garantin löpt ut. Hade inne den 6 gånger för olika typ av knarr och gnissel i instrumenteringen. Fick plocka ner allt själv till slut för att få bort det mesta (installerade) filttejp överallt....

Lädret (vid sidostödet) på förarsätet började nöta ner sig vid redan efter 2000-mil. Jag behandlade ändå lädret var 3:e månad....

Sen själva VW och deras verkstad skall vi inte prata om.....

Var en problembil från börja, påbackad när den hade gått 150mil, påkörd bakifrån (hände dock inget) 200 mil efter det, fick inbrott lädret på båda framstolarna fick bytas, en dörr fick lackas om, gps:en blev stulen (rep. kostnad 75kkr)..........

Hade bra puts på den i alla fall :)
image.jpeg
image.jpeg

Det var som du säger 7 stegad gasbil... Men det är nästan det ända vi har haft problem med så du borde fått ett riktigt måndags ex.
 
Det var som du säger 7 stegad gasbil... Men det är nästan det ända vi har haft problem med så du borde fått ett riktigt måndags ex.
Vi hade 4st 7stegade passater på firman, alla hade en konstig och ryckig växellåda i låga farter. Edit* inte helt säker på om det var 6 eller 7 steg, men det var DSG lådan.
 
Senast ändrad:
Finns 7-stegade som är problemfria. Vi hade en faceliftad Tiguan med 180-hästars TSI-motorn som hade 7-stegad låda med våtkoppling och den var erkänt problemfri. Fanns ju sjustegade med torrkoppling tror jag som hade problem.
Edit: Skall tillägga att jag inte är heeeeelt säker på vilka som hade problem, men minns att jag läste ett utredande reportage i AM&S där de klargjorde att den lådan vi hade iaf var problemfri.
Bara 1.6 och 1.4 motorer har den 7-växlade lådan med torrkopling, det är 6-vxl dsg (dvs 1.8 och 2.0) som har våtkopplingar.
 
Vad jag minns finns det torr på både 6- och 7-växlade och våt på 6- och 7-växlade? Vi hade 2,0 liter med sjustegad och våtkopplingar.
Verkar som förvirringen är total i motorpressen, ibland står det torr och ibland våtkoppling på samma låda, men du har rätt. Den uppdaterade DQ500 har just våtkoppling och 7 växlar till skillnad från tidigare varianter.
http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/themes/2010/01/dsg_the_new_dq500.html
 
I begrepp att byta bil .
Har en A4 allroad 2014 på g samt några passat 4 M 2015.
Samma motorer, milen är i samma härad , passaterna har mer utr men känns beige i jämförelse .
Vad säger ni ?
Jag säger audi eftersom jag åkt märket många år och är nöjd.
Kontentan är att det blir mer utr för pengen på passaten men känslan är lite beige, svårt läge.
 
Senast ändrad:
A4 Allroad är väll ändår mindre än Passaten? Kanske inte spelar någon roll men inte att förglömma.

Annars säger jag Audi.

Jo så är det .
Åker A 4 b7 idag och den räcker storleksmässigt.
Åker bensin turbo idag med ett jvla klipp och är lur på om det blir kul med en diesel ?
177 hästarn kändes slö i jämförelse .
 
Gillar man att köra bil och kan välja skulle jag alltid välja bensin. Att köra diesel tar ju sakta men säkert död på det man sälskar med bilkörning.

Om man sen behöver en bil i arbetet och då kör mycket och långt dagligen är det en annan sak. Då kan man lika gärna köra en fullsmetad 316d istället för en snikutrustad 335d (om den finns). Du får ju ändå inte behålla lappen (och då arbetet) om du är beroende av bilen och åker fast..

Med det sagt så är jag varken familjefar eller i behov av stor bil och kan utan bekymmer välja en ytterst opraktisk bil som knappt rymmer en weekendbag och bara har två sittplatser till förmån för körglädje än att ungarnas hockeyutrustning ska få plats i bakluckan. Behöver jag köpa en säng eller liknande kan jag byta bil med polaren som har hund och snart barn över en dag.
 
Jo så är det .
Åker A 4 b7 idag och den räcker storleksmässigt.
Åker bensin turbo idag med ett jvla klipp och är lur på om det blir kul med en diesel ?
177 hästarn kändes slö i jämförelse .

TS? Hade en Delfingrå som jag fortfarande saknar. Sånt grymt klipp var det dock inte i min.

Tycker fortfarande B7 i princip var där Audi peakade.

Stog också i valet primärt mellan Audi och VW för ett tag sen - blev VW till slut då jag fick en ny med mer utrustning än en 1 år gammal Audi för samma peng. Aldrig åkt VW tidigare, ska bli kul att testa.
 
Jo så är det .
Åker A 4 b7 idag och den räcker storleksmässigt.
Åker bensin turbo idag med ett jvla klipp och är lur på om det blir kul med en diesel ?
177 hästarn kändes slö i jämförelse .

Kör Audi A4 2.0tdi - 2013 en del. 163 hk, tycker faktiskt klippet är helt ok, det är ju ingen prestandabil men bra drag i omkörningar med hyggligt bottendrag. Är faktiskt imponerad över audis dieslar efter att ha kört Mercedes likvärdiga tidigare.
 
TS? Hade en Delfingrå som jag fortfarande saknar. Sånt grymt klipp var det dock inte i min.

Tycker fortfarande B7 i princip var där Audi peakade.

Stog också i valet primärt mellan Audi och VW för ett tag sen - blev VW till slut då jag fick en ny med mer utrustning än en 1 år gammal Audi för samma peng. Aldrig åkt VW tidigare, ska bli kul att testa.
En vanlig 2,0 tfsi q med steg 1 bsr och lite annat.
Går oförskämt bra.
Nu skall det börjas dras båtar, och annat skit , därav bytet till lite högre bil med mer vrid, alltså blir det en diesel för att få ihop förbrukningen hyggligt.
 
Senast ändrad:
Känner att jag ligger i lä jämfört med de flesta andra som postat här! Men så här sin min gamla trotjänare ut, Volvo C70 T5 från 1998. Italien import så är 2,0liters motorn istället för 2,3. Chippad steg ett så borde ge runt 260hk eller så, räcker gott och väl det lilla jag använder den numera! Haft den sen innan jag tog körkort så snart 7 år i min ägo nu :)

large_156500-3433254.jpg
 
Blev en A4 allroad tdi 190 idag :)
Blir fint det .

Grattis!
Sitter själv och kollar på nyare bil åt mor. Hon åker en Audi 100 från -90 som rullat helt felfritt i fem år (var tänkt som en mellanbil under en vinter) men idag gick kylarens hals av och all glykol dumpades ut. Ny kylare är beställd men tillförlitligheten fick sig en törn och i år har tyvärr kosmetisk rost börjat komma.. :(
 
Haha jo, skrev ihop en liten text i helgen, fick annat på tankarna och råkade lämna datorn utan att spara undan texten.. :oops:
Inte hunnit med någon längre tid här sedan dess, men ska försöka efter middagen ikväll! :)

Hehe ingen fara! säljer förmodligen min nuvarande bil till helgen så är lite nyfiken på A45an nämligen :) får kanske ta och åka till närmsta återförsäljare och prova en bara :)
 
Tillbaka
Topp