• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Inte så dum :)

image.jpg
Absolut grym, fast bara vid rejält bra pris, annars är nya A4:an den jag skulle välja.

AKTA LACKEN!
Bandhornen kan ju repa huven!
Nej men skämt å sido ser det sjukt bra ut. Jag ska själv ner i garaget och ta med mig strålkastarna hem för våtslipning och pollering. Måste även meddela att jag är mycket avundsjuk på garaget. Jag blir snart av med egen parkering och det sög när jag kom på det. Att parkera bland pöbeln på gatan med nylackad bil känns sådär... :(

Eftersom det kom snö igår så blir man påmind om fördelen med 4W-drive:) (och fjärstyrd bränslevärmare är ej att förglömma)
VW Passat 3.6 V6 4Motion, -12:a med 300 vilda:nailbiting:
Lite törstig vid stadskörning, förvånadsvärt snål på landsväg, jag kör blandat på 1,0.
En riktigt skön bil att köra/åka i, stor och rymlig för familj eller utrymmeskrävande hobbies, att den sen averkar 0-100 under 6 sek är ju inget man har nytta av...:rolleyes: men satan så kul det är :D

Tyvärr finns det inte utrymne för denna pärla längre, tjänstebil och privatbil rimmar inte:grumpy:
20151222133023.JPG

20151222131345.JPG

Eftersom det kom snö igår så blir man påmind om fördelen med 4W-drive:) (och fjärstyrd bränslevärmare är ej att förglömma)
VW Passat 3.6 V6 4Motion, -12:a med 300 vilda:nailbiting:
Lite törstig vid stadskörning, förvånadsvärt snål på landsväg, jag kör blandat på 1,0.
En riktigt skön bil att köra/åka i, stor och rymlig för familj eller utrymmeskrävande hobbies, att den sen averkar 0-100 under 6 sek är ju inget man har nytta av...:rolleyes: men satan så kul det är :D

Tyvärr finns det inte utrymne för denna pärla längre, tjänstebil och privatbil rimmar inte:grumpy:
20151222133023.JPG

20151222131345.JPG

300 kusar i den där hade man aldrig trott!
Skjuter nog rätt duktigt, dock en tung bil.

Älskar förövrigt dom där stolarna. Platt rygg som är helt fantastisk!
Hatar typ Mercedes jävla knölar i stolarna som man får så löjligt ont av.

300 kusar i den där hade man aldrig trott!
Skjuter nog rätt duktigt, dock en tung bil.

Älskar förövrigt dom där stolarna. Platt rygg som är helt fantastisk!
Hatar typ Mercedes jävla knölar i stolarna som man får så löjligt ont av.
Den är onekligen ganska anonym, vilket gör många förvånade när de gasar på allt de har och ändå bara ser baken på en Passat:cool:
Och för det behöver man sällan använda sportläget.....där händer det grejer...:happyhappy:
Visst är bilen tung, men den kraftiga motorn får den att kännas betydligt lättare, urkraften finns i hela registret till skillnad mot de Turbobilar jag har haft/provat.

Jag håller med dig, stolarna är underbart sköna, jag var lite skeptisk mot dem i början, men det gick över snabbt:D de är perfekta för långkörning.

Grattis!
Sitter själv och kollar på nyare bil åt mor. Hon åker en Audi 100 från -90 som rullat helt felfritt i fem år (var tänkt som en mellanbil under en vinter) men idag gick kylarens hals av och all glykol dumpades ut. Ny kylare är beställd men tillförlitligheten fick sig en törn och i år har tyvärr kosmetisk rost börjat komma.. :(

Knappast OT, men ändå ett litet sidospår...
Är det generation C3? ...färg och motor?
Mina päron hade en sådan är jag var liten. Åkte på många Europaturnéer i det baksätet!
Med tiden så blev den dock andrabil, tredjebil och slutligen fick den lämna familjen.
Fick frågan om jag ville ha den, men just då var jag inte så sentimental och hade dåligt med plats att ställa den...

Nu är jag desto mer nostalgisk, och har gott om plats! ;)
...så om hon vill sälja (och allting stämmer) så kanske hon inte behöver leta särskilt länge efter köpare!

Knappast OT, men ändå ett litet sidospår...
Är det generation C3? ...färg och motor?
Mina päron hade en sådan är jag var liten. Åkte på många Europaturnéer i det baksätet!
Med tiden så blev den dock andrabil, tredjebil och slutligen fick den lämna familjen.
Fick frågan om jag ville ha den, men just då var jag inte så sentimental och hade dåligt med plats att ställa den...

Nu är jag desto mer nostalgisk, och har gott om plats! ;)
...så om hon vill sälja (och allting stämmer) så kanske hon inte behöver leta särskilt länge efter köpare!

Huvet på spiken!
Det är en vit Audi 100 Avant 2.0E från 1990. Lilla mamma säger att det är bästa bilen hon haft och det stämmer nog. Bettan som hon heter får dock endast åka till Nyköping eller Vaxholm som längst då vi inte vill bli ståendes efter vägen och ha långt till hjälp. Hon är grym som laståsna och komforten är nog banne mig bättre än många nya bilar.

Huvet på spiken!
Det är en vit Audi 100 Avant 2.0E från 1990. Lilla mamma säger att det är bästa bilen hon haft och det stämmer nog. Bettan som hon heter får dock endast åka till Nyköping eller Vaxholm som längst då vi inte vill bli ståendes efter vägen och ha långt till hjälp. Hon är grym som laståsna och komforten är nog banne mig bättre än många nya bilar.

Ouch. Hade velat ha en svart sedan med 2.3-litersmotorn. Men annars var allting rätt! ;)

Inte läst hela tråden, men kan rapportera att jag kör en vw alltrack -14. Mycket nöjd, men det är ju ingen räserbil. Inga problem vid omkörningar oavsett väglag. Bra att ha när man kör till sommarstugan om vintern (?).
Har en kollega som har en skoda octavia scout som nog drar 1-2 dl mindre trots samma motor. Dock nya haldex.

Funderar dock på nya alltrack. Någon som provat/ägt båda och kan uttala sig?

Är inte helgen över än?;):D
Sorry för denna sega "recension", varit korta turer på datorn under julhelgen, men här kommer lite intryck så jag slipper gå runt med dåligt samvete :)

Jag avverkade ca 24 mil under dagen med A45 AMG.
Det var ca 2-3 grader ute och vått på vägarna, sommardäck och mycket trafik, vilket gjorde att jag inte riktigt vågade testa den på bilens bättre sidor.
Vet inte om det finns tillval, men den jag hyrde hade ingen adaptiv dämpning. På vanlig asfalt i stan och landsvägar gav chassiet en sportig men komfortabel körstil. Lagom hårt för att känna att det inte var en V70, samtidigt som man kunde ta sig över farthinder utan att spilla ut kaffet.
Kör du mycket i Lund tror jag tyvärr man kan störa sig lite på det i längden.

Den jag körde hade glastak, väldigt stort och fint som kunde öppnas upp helt för de främre passagerarna. Jag drog igen solskyddet för att få mer sportkänsla inne i coupén. Men en härlig sommardag hade jag nog kört med öppen lucka, speciellt när man gasar på i tunnlar :)

Accelerationen från låg fart kändes helt brutal, växlingarna gick väldigt fort kombinerat med ett härligt smattrande från avgassystemet. Även när man gasade på vid omkörning på motorvägen kom man snabbt upp i bekväma hastigheter ;) Dock märker man något turbolagg när bilen inte varvar ut lika fort som den kan göra i de lägre hastigheterna.

Enligt min uppfattning en väldigt rolig bil, utmärkt för både vardagskörning och bus på krokiga landsvägar. Det enda jag hann uppfatta som störande var växelväljaren, den ligger hela tiden i samma läge varpå man för den fram eller bak för att välja mellan P/D/N/R. Fick i backen många gånger istället för neutral, och tvärtom. Förmodligen en vanesak, men något måste man få gnälla på :)

P.S. Ska du provköra, ta med öronproppar, smattrandet från avgassystemet är barnsligt roligt och kommer göra dig helt såld ;)

Tjena

Kunde inte köra runt i skruttvolvon mer. Vi hade en VW Passat(170 diesel) -12 och en BMW 118d(m-paket) -14 tills vi bestämde oss för att bygga hus båda fick lämna till förmån för en billig kärra. En volvo V40 ifrån -00 som gått 10500 mil!

Huset är klart om tre månader men det går fan inte mer, jag dör inombords varje gång jag sätter mig i Volvon.

Så något nytt(begagnad) har inhandlats( eller vi har muntligt "skakat" hand) tills vidare! En Mazda 3

image.jpeg

Det är inte en bild vår( utan min fars faktiskt)! Vår är en -14 aluminium metallic! Blev en diesel 150hk med automat,18", vinterhjul, drag, motorvärmare, adaptiv farthållare, döda vinkeln varnare, olika typer av bromssystem, filbytarvarning, head-up display(tyvärr ej i rutan), key less go, navigator, bose-ljudsystem, xenon/led, el-stol på förarsidan, skinninredning, park sensorer fram bak, automatisk avbländande helljus, dragkrok, tonade rutor + sedvanlig utrustning

Sjukt bra utrustad ....

Får se om det blir den nya MX-5:an med framöver. Vi har två små barn (3 1/2 och 1 år) , får ser hur vi klarar oss med en liten bil! Jag har ögonen satta på en BMW 640 Grand Coupe dock :)

Hade gärna tagit en manuell och en annan färg! Men vid begagnatköp så går det inte riktigt att välja hur som :)

Funderar dock på nya alltrack. Någon som provat/ägt båda och kan uttala sig?
Vi har inte Alltracken utan den vanliga GTSen och är sjukt nöjda. Äntligen kom lite snö så man fick prova på fyrhjulsdriften. Nästan tråkigt stabil men sjukt följsam.

Men det som är allra bäst är den fjärrstyrda värmaren, rattvärmen och LED-ljusen som bara släcker ner där bilen framför / mötet är.

Alltid kul att höra någon är nöjd med sin nya bil. @Jonte73

Själv har jag stått i tvättstugan och kämpat med våt-slippapper och sen snabb vända med polarens Rupes maskin med Meguiars PlastX kombinerat med en microfiber cutting hätta på ena strålkastarglaset.

W209 lyktor.jpg

Nu är det bara det andra kvar.. :dead:

Alltid kul att höra någon är nöjd med sin nya bil. @Jonte73

Själv har jag stått i tvättstugan och kämpat med våt-slippapper och sen snabb vända med polarens Rupes maskin med Meguiars PlastX kombinerat med en microfiber cutting hätta på ena strålkastarglaset.

W209 lyktor.jpg

Nu är det bara det andra kvar.. :dead:
Testar mitt minne
C klass?

En fråga till pappor/mammor med tjänstebil.

Hur funkar det med tjänstebil under föräldrar ledigheten? Mitt förmånsvärde läggs på toppen av lönen.
Ex:
Lön 30000kr
Förmånsvärde : 4000kr
Total lön: 34000kr sen dras skatten på detta.
Hur blir det den månad jag inte jobbar? Får pengarna från F-kassan under ledigheten.
Tack

Tillbaka
Topp