• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

En fråga till pappor/mammor med tjänstebil.

Hur funkar det med tjänstebil under föräldrar ledigheten? Mitt förmånsvärde läggs på toppen av lönen.
Ex:
Lön 30000kr
Förmånsvärde : 4000kr
Total lön: 34000kr sen dras skatten på detta.
Hur blir det den månad jag inte jobbar? Får pengarna från F-kassan under ledigheten.
Tack
Nyttjar du tjänstebilen under föräldrarledigheten?
I så fall är det en förmån som enligt RSV ska beskattas.
Om det går att "ställa av" en tjänstebil under en period då den inte används är kanske möjligt, men i så fall säkerligen riktigt krångligt med en massa blanketter som ska fyllas i..... :dead::hungover:

Min Porsche Cayman S, tyvär med vinterhjulen på den här på bilden. Men bättre vinterbil får man leta efter! Finns även en Q5 i garaget vid behov.
porsche KS.jpg

porsche KS 2.jpg
Grym uppställning!
Tycker Cayman är brutalt cool!

Om det går att "ställa av" en tjänstebil under en period då den inte används är kanske möjligt, men i så fall säkerligen riktigt krångligt med en massa blanketter som ska fyllas i..... :dead::hungover:
Förmånen betalar han ju oavsett? Vad menar du?

Jag har tidigare sökt information på andra forum gällande tjänstebil, jag vill minnas att jag då läste att det skulle vara möjligt att bli helt eller delvis "betalningsbefriad" under en period.
Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte, vad jag menar är att jag tror det är svårt att komma undan förmånsvärdet.

Förmånen betalar han ju oavsett? Vad menar du?

Vet du möjligen om jag betalar skatt på enbart förmånen isf? (4000kr)
Lönespecen kommer vara tom med enbart förmånen på misstänker jag, men ska den skattas?

Måste bli minus varje månad då nettovärder dras från lönen, fan vad förvirrande detta är :)

Jag har tidigare sökt information på andra forum gällande tjänstebil, jag vill minnas att jag då läste att det skulle vara möjligt att bli helt eller delvis "betalningsbefriad" under en period.
Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte, vad jag menar är att jag tror det är svårt att komma undan förmånsvärdet.
Fast frågan var ju inte om han ska "pausa" bilen utan hur han beskattas.
Sen uppskattas det om du citerar när du skriver istället

Vet du möjligen om jag betalar skatt på enbart förmånen isf? (4000kr)
Lönespecen kommer vara tom med enbart förmånen på misstänker jag, men ska den skattas?

Måste bli minus varje månad då nettovärder dras från lönen, fan vad förvirrande detta är :)
förmånsvärdet blir alltid ett "fiktivt" påslag på lönen som du beskattas på. Bör inte skilja vart du får pengarna från?

Det går. Min far gjorde det under en period när han var sjukskriven. Tror det var arbetsgivaren som skötte allt vad gällde förmånsvärdet.

Ironiskt nog stod bilen parkerad hemma. Det var inget problem så länge den inte användes vilket far var ärlig nog att låta bli.

Porsche Cayman S -2009
P2VSXNf.jpg

Mycket trevlig bil, Porschen, min Cayman S åker till Porsche Center Syd nu idag. Dom köper in den rakt av. Men, den där bilen, visst är det en 2008? Den har inte 2009ans front?

Min nya bil blev en ny Scirocco R. Otroligt vad dom har rabatterat den, gick inte att motstå. Hade tänkt köpa en 1-3 år gammal men det fanns ingen som motsvarade mina krav och då har jag ändå kollat någon månad nu!

Scirocco.jpg

Grymt nöjd hittills, förutom att jag lite svårt att vänja mig med turbolaggen. 280 hk iaf!

Så något nytt(begagnad) har inhandlats( eller vi har muntligt "skakat" hand) tills vidare! En Mazda 3

Inte för att grusa ditt nyinköp, jag tycker 3:an är en riktigt trevlig bil.. Men i botten så är det en Ford Focus/Volvo S40/V50.. ;)
Tycker det är märkligt att inte Mazda säljer bättre i Sverige, dom är faktiskt riktigt trevliga set till vad man betalar för dom. Nya Miatan blir nog riktigt trevligt, men jag slår nog till på en med Fiat i fronten istället.. Då får man Tuöööbooo..

Mycket trevlig bil, Porschen, min Cayman S åker till Porsche Center Syd nu idag. Dom köper in den rakt av. Men, den där bilen, visst är det en 2008? Den har inte 2009ans front?

Min nya bil blev en ny Scirocco R. Otroligt vad dom har rabatterat den, gick inte att motstå. Hade tänkt köpa en 1-3 år gammal men det fanns ingen som motsvarade mina krav och då har jag ändå kollat någon månad nu!

Scirocco.jpg

Grymt nöjd hittills, förutom att jag lite svårt att vänja mig med turbolaggen. 280 hk iaf!
Har för mig att det var 2008 man gjorde facelift på den, men det hade inte alla 2008:eek:r.
Scirocco är mycket bil för pengarna. Har själv tittat på en sådan fast GT modellen. Har även testat GT modellen och var förvånad hur bra den gick! Så jag kan tänka mig att R är sjukt rolig att ta ut på banan.
Tog du automat med DSG lådan eller manuell?

Inte för att grusa ditt nyinköp, jag tycker 3:an är en riktigt trevlig bil.. Men i botten så är det en Ford Focus/Volvo S40/V50.. ;)
Tycker det är märkligt att inte Mazda säljer bättre i Sverige, dom är faktiskt riktigt trevliga set till vad man betalar för dom. Nya Miatan blir nog riktigt trevligt, men jag slår nog till på en med Fiat i fronten istället.. Då får man Tuöööbooo..
Tjena

Mazda och Ford bröt sitt samarbete 2010.
Chassi, motor, drivlina ja allt är Mazdas egna sedan den nya 3:an, CX-5 och Mazda 6 så det finns ingen koppling till någon Ford-Volvoplattform vad jag vet.

På Mazda-språk Skyactive technology: http://www.mazda.com/en/innovation/technology/skyactiv/

Lätta bilar med motorer med extrem hög kompression

Scirocco.jpg

Härligt, grattis!

Var också sugen på en sådan med leasing 3000kr/månad så får man ganska mycket bil för pengarna. Men utan bakdörrar så föll den tyvärr ifrån.
Har kollat in Leon Cupra, får se hur länge vi kör med Mazdan.

Tjena

Mazda och Ford bröt sitt samarbete 2010.
Chassi, motor, drivlina ja allt är Mazdas egna sedan den nya 3:an, CX-5 och Mazda 6 så det finns ingen koppling till någon Ford-Volvoplattform vad jag vet.

På Mazda-språk Skyactive technology: http://www.mazda.com/en/innovation/technology/skyactiv/

Lätta bilar med motorer med extrem hög kompression

Där ser man.. Fast Mazda har ju gjort flera av motorerna under samarbetet. T.ex. 1,8F som sålt så innåt helv*te.. Lustigt nog med tanke på hur törstig den är, men det var ju under etanolboomen, jag gick själv på niten. Men motorn är trevlig att köra med, rolig karakatär om man vågar varva.. Grattis till kul köp iallafall..

Där ser man.. Fast Mazda har ju gjort flera av motorerna under samarbetet. T.ex. 1,8F som sålt så innåt helv*te.. Lustigt nog med tanke på hur törstig den är, men det var ju under etanolboomen, jag gick själv på niten. Men motorn är trevlig att köra med, rolig karakatär om man vågar varva.. Grattis till kul köp iallafall..
Tjena
Tack!
Ut och prova en 3:an så kommer du ganska snabbt märka att det inte är en Volvo eller Ford :) vad gäller körglädje i alla fall.....
De nya motorerna är riktigt trevliga speciellt 2.0(bensin) med 165 hk och 2.2(Diesel) 150hk

Har för mig att det var 2008 man gjorde facelift på den, men det hade inte alla 2008:eek:r.
Scirocco är mycket bil för pengarna. Har själv tittat på en sådan fast GT modellen. Har även testat GT modellen och var förvånad hur bra den gick! Så jag kan tänka mig att R är sjukt rolig att ta ut på banan.
Tog du automat med DSG lådan eller manuell?

Det kanske var så, att det var under brutet år 2008? Oavsett en kanonfin bil. När jag var på jakt efter min för några år sedan så var det röd som gällde, men dom var så ovanliga så jag gick på en svart. Jäkligt rolig bil, kan inte fatta hur mycket körglädje man får för pengarna!

Den vi köpte var en från butik, fick kanonpris tycker jag, med glastak, DSG och lite annat smålull. 135 000 kr rabatt.... Otroligt! Sambon har barn så Porschen är inte optimal för oss som enda bil.

Härligt, grattis!

Var också sugen på en sådan med leasing 3000kr/månad så får man ganska mycket bil för pengarna. Men utan bakdörrar så föll den tyvärr ifrån.
Har kollat in Leon Cupra, får se hur länge vi kör med Mazdan.

Tack! Det är mycket bil för pengarna!

Scirocco Garaget.jpg

Skulle ha varit 19", den bilen vi köpte hade "bara" 18"!

Det kanske var så, att det var under brutet år 2008? Oavsett en kanonfin bil. När jag var på jakt efter min för några år sedan så var det röd som gällde, men dom var så ovanliga så jag gick på en svart. Jäkligt rolig bil, kan inte fatta hur mycket körglädje man får för pengarna!

Den vi köpte var en från butik, fick kanonpris tycker jag, med glastak, DSG och lite annat smålull. 135 000 kr rabatt.... Otroligt! Sambon har barn så Porschen är inte optimal för oss som enda bil.

Tack! Det är mycket bil för pengarna!

Scirocco Garaget.jpg

Skulle ha varit 19", den bilen vi köpte hade "bara" 18"!
Nice!
jag lobbar varje dag för en rolig bil, men med husbygge och allt vad det och hus i sig innebär samt två knottar så är det ett svårt förhandlingsläge :D.
Därför tror jag att en Seat Leon Cupra är en bra kompromiss, men det är inte det jag egentligen vill ha haha.

Kommer VW med en ny Scirocco snart, tänker varför de säljer den så pass billigt

Tillbaka
Topp