• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Vad kan vara mer tröttsamt än att höra det eviga mässandet om elbilarnas totala överlägsenhet i allmänhet och Teslas i synnerhet för ett riktigt petrolhead? Skiter fullständigt i hur daterad tekniken påstås vara. Det är ändå den absolut roligaste tekniken. Elbilar är sjukt tråkiga främst i och med avsaknaden av ett härligt mekaniskt motor- och avgasljud, och de luktar heller inte som en riktig bil ska.

Och vill man hacka på Peugeots alldeles förträffliga 16 ventilers 122 hästars GTi från 89 så bör man få in rätt modellbeteckning, nämligen 205, eller mot förmodan 309. 206 kom senare. Antagligen syftas det på 205 som är den riktiga klassikern. En förbannat kul bil att köra då, och naturligtvis även nu. Skulle gärna äga en i mint condition, vilket dessvärre lär vara ovanligt svårt att finna. En liten, och framförallt LÄTT bil, med hjulen längst ut i varje hörn. Rapp styrning, finfin väghållning och därför rena gokartkänslan. Då behövs inte fler hästar än så för att ha riktigt j-la kul bakom ratten. Det måste nämligen inte gå vrålsnabbt för att vara roligt. En kompis hade en som tjänstebil som vi packade så gott det gick och dundrade iväg till Sälen i fyra grabbar för nyårsfirande. Vilka minnen!

Jag och familjen har bara fossilbilar idag och ser det som ganska troligt att vi kommer ha en elbil förr eller senare. Och då avgör ändå jag själv bil i familjen. Men det är inget jag ser fram emot direkt. Jag kommer kanske tycka att det är kanon på ganska många sätt, men jag vet också att det inte kommer kunna väcka samma lyckokänslor i mig som många bensindrivna bilar alltid har gjort, och alltid kommer att göra.

Här är f ö kultbilen 205 Rallye med en mindre motor i. Ljudet!


45E6B454-D379-45E1-B47D-73E8E3341DD4.jpeg


446A7563-E4D9-4450-BD61-E2E2B5385DA6.jpeg


B78A2982-37EA-4345-A9DA-42A717551B1C.jpeg
 
Vad kan vara mer tröttsamt än att höra det eviga mässandet om elbilarnas totala överlägsenhet i allmänhet och Teslas i synnerhet för ett riktigt petrolhead? Skiter fullständigt i hur daterad tekniken påstås vara. Det är ändå den absolut roligaste tekniken. Elbilar är sjukt tråkiga främst i och med avsaknaden av ett härligt mekaniskt motor- och avgasljud, och de luktar heller inte som en riktig bil ska.

Och vill man hacka på Peugeots alldeles förträffliga 16 ventilers 122 hästars GTi från 89 så bör man få in rätt modellbeteckning, nämligen 205, eller mot förmodan 309. 206 kom senare. Antagligen syftas det på 205 som är den riktiga klassikern. En förbannat kul bil att köra då, och naturligtvis även nu. Skulle gärna äga en i mint condition, vilket dessvärre lär vara ovanligt svårt att finna. En liten, och framförallt LÄTT bil, med hjulen längst ut i varje hörn. Rapp styrning, finfin väghållning och därför rena gokartkänslan. Då behövs inte fler hästar än så för att ha riktigt j-la kul bakom ratten. Det måste nämligen inte gå vrålsnabbt för att vara roligt. En kompis hade en som tjänstebil som vi packade så gott det gick och dundrade iväg till Sälen i fyra grabbar för nyårsfirande. Vilka minnen!

Jag och familjen har bara fossilbilar idag och ser det som ganska troligt att vi kommer ha en elbil förr eller senare. Och då avgör ändå jag själv bil i familjen. Men det är inget jag ser fram emot direkt. Jag kommer kanske tycka att det är kanon på ganska många sätt, men jag vet också att det inte kommer kunna väcka samma lyckokänslor i mig som många bensindrivna bilar alltid har gjort, och alltid kommer att göra.

Här är f ö kultbilen 205 Rallye med en mindre motor i. Ljudet!


45E6B454-D379-45E1-B47D-73E8E3341DD4.jpeg


446A7563-E4D9-4450-BD61-E2E2B5385DA6.jpeg


B78A2982-37EA-4345-A9DA-42A717551B1C.jpeg

Amen! Nu kan tråden låsas.
 
@Norrlänningen is yanking your chains i vissa av de delar han skriver!
Han har haft en del riktig sköna fossilare ;)


Vad kan vara mer tröttsamt än att höra det eviga mässandet om elbilarnas totala överlägsenhet i allmänhet och Teslas i synnerhet för ett riktigt petrolhead? Skiter fullständigt i hur daterad tekniken påstås vara. Det är ändå den absolut roligaste tekniken. Elbilar är sjukt tråkiga främst i och med avsaknaden av ett härligt mekaniskt motor- och avgasljud, och de luktar heller inte som en riktig bil ska.

Och vill man hacka på Peugeots alldeles förträffliga 16 ventilers 122 hästars GTi från 89 så bör man få in rätt modellbeteckning, nämligen 205, eller mot förmodan 309. 206 kom senare. Antagligen syftas det på 205 som är den riktiga klassikern. En förbannat kul bil att köra då, och naturligtvis även nu. Skulle gärna äga en i mint condition, vilket dessvärre lär vara ovanligt svårt att finna. En liten, och framförallt LÄTT bil, med hjulen längst ut i varje hörn. Rapp styrning, finfin väghållning och därför rena gokartkänslan. Då behövs inte fler hästar än så för att ha riktigt j-la kul bakom ratten. Det måste nämligen inte gå vrålsnabbt för att vara roligt. En kompis hade en som tjänstebil som vi packade så gott det gick och dundrade iväg till Sälen i fyra grabbar för nyårsfirande. Vilka minnen!

Jag och familjen har bara fossilbilar idag och ser det som ganska troligt att vi kommer ha en elbil förr eller senare. Och då avgör ändå jag själv bil i familjen. Men det är inget jag ser fram emot direkt. Jag kommer kanske tycka att det är kanon på ganska många sätt, men jag vet också att det inte kommer kunna väcka samma lyckokänslor i mig som många bensindrivna bilar alltid har gjort, och alltid kommer att göra.

Här är f ö kultbilen 205 Rallye med en mindre motor i. Ljudet!


45E6B454-D379-45E1-B47D-73E8E3341DD4.jpeg


446A7563-E4D9-4450-BD61-E2E2B5385DA6.jpeg


B78A2982-37EA-4345-A9DA-42A717551B1C.jpeg
 
Är det inte lite som mekaniska klockor? Visst, det är bara och erkänna att de är sämre på allt än motsvarande batteridito, därav att de dominerar marknaden totalt. Men, trots det, är vi ju ett litet gäng som föredrar mekaniska urverk trots att de kräver service, är mindre pålitliga osv.

Jag är själv oerhört orolig att mitt bilintresse kommer dö ut den dag jag sitter bakom ratten på en elbil, jag har jättesvårt att få känslor för en bil som saknar motor. Sen är jag förstås med på att en Tesla kanske är roligare än en Passat, ingen av dem väcker något direkt begär hos mig.

Det är lite som övergången till digitala kameror, jag hade många kompisar som var väldigt intresserade av fotografering men som helt tröttnade när digitalkameran kom, trots att den förstås är bättre.

Och som många andra saker. Varför skaffade jag en vinylspelare när man kan streama allt i "överlägsen" digital kvalité? El-bil A til B bil. Fossil-bil A till A i framtiden.
 
o_Oo_Oo_O
Redan idag är dom ju överlägsna fossilbilar på en absolut majoritet av alla mätbara variabler som inte härrör till eget tyckande, och givetvis blir elbilarna om möjligt ännu bättre.

Ta tex Tesla Model S Plaid,
- Räckvidd över 80 mil per laddning
- 1100hk (typ 350hk mer än den värsta idag)
- 402 meter på under nio(!) sekunder.

Detta är vad som har hänt på bara ett par år liksom. Om ett par år till har vi räckvidd på 500 mil per laddning, 3-4000hk, kvartsmilen på 5-6 sekunder osv.

Den som i sin mest verklighetsfrånvända fantasi tycker att en Peugeot 206 från -89 med 122hk är mer spännande än en 1100hk helt galen superbil måste vakna upp. Det finns absolut inget spännande med fossiltekniken. Den har sedan länge nått sina maximala förutsättningar, det finns ingen utvecklingspotential och det finns ingen framtid what so ever på den fronten.
...och den kostar 1.5 miljoner SEK.
Just nu kan du köpa 168 st Peugot 206 (från 1999!) för priset av en elbil.
https://www.blocket.se/annons/skane/peugeot_206_nybesiktigad___1_4_liters_lagmil/88914340
 
Vad kan vara mer tröttsamt än att höra det eviga mässandet om elbilarnas totala överlägsenhet i allmänhet och Teslas i synnerhet för ett riktigt petrolhead? Skiter fullständigt i hur daterad tekniken påstås vara. Det är ändå den absolut roligaste tekniken. Elbilar är sjukt tråkiga främst i och med avsaknaden av ett härligt mekaniskt motor- och avgasljud, och de luktar heller inte som en riktig bil ska.

Och vill man hacka på Peugeots alldeles förträffliga 16 ventilers 122 hästars GTi från 89 så bör man få in rätt modellbeteckning, nämligen 205, eller mot förmodan 309. 206 kom senare. Antagligen syftas det på 205 som är den riktiga klassikern. En förbannat kul bil att köra då, och naturligtvis även nu. Skulle gärna äga en i mint condition, vilket dessvärre lär vara ovanligt svårt att finna. En liten, och framförallt LÄTT bil, med hjulen längst ut i varje hörn. Rapp styrning, finfin väghållning och därför rena gokartkänslan. Då behövs inte fler hästar än så för att ha riktigt j-la kul bakom ratten. Det måste nämligen inte gå vrålsnabbt för att vara roligt. En kompis hade en som tjänstebil som vi packade så gott det gick och dundrade iväg till Sälen i fyra grabbar för nyårsfirande. Vilka minnen!

Jag och familjen har bara fossilbilar idag och ser det som ganska troligt att vi kommer ha en elbil förr eller senare. Och då avgör ändå jag själv bil i familjen. Men det är inget jag ser fram emot direkt. Jag kommer kanske tycka att det är kanon på ganska många sätt, men jag vet också att det inte kommer kunna väcka samma lyckokänslor i mig som många bensindrivna bilar alltid har gjort, och alltid kommer att göra.

Här är f ö kultbilen 205 Rallye med en mindre motor i. Ljudet!


45E6B454-D379-45E1-B47D-73E8E3341DD4.jpeg


446A7563-E4D9-4450-BD61-E2E2B5385DA6.jpeg


B78A2982-37EA-4345-A9DA-42A717551B1C.jpeg

122hk är kanske roligt om man är van vid 75hk, men 122hk är aldrig roligt om man är van 500hk.

500hk känns som en sengångare om man åker runt med 1000hk.

Elbilarnas teknik har på ett par år lämnat fossilarna lång bakom sig. Det som förut var en snabb bil, tex en Audi S4 framstår som något från långvården om man bara sätter sig i en Tesla M3 Performance, och då är en Tesla M3 instegsmodellen som egentligen ska jämföras mot en Audi A4 2.0 tdi.

Har du åkt en Tesla M3P och sedan testat en random 7,5bb tdi? Du skulle få en hjärtinfarkt av skillnaden. :D

Jag hade en C6 Z06 med 550hk när det begav sig och den kändes typ hälften så brutal som en Tesla M3 performance. Jag tror att de flesta som gnäller aldrig har testat den våldsamma accelerationen, det skulle förklara det totalt ologiska vurmandet för stenåldersbilar som gör 0-100 på 7 sekunder.
 
122hk är kanske roligt om man är van vid 75hk, men 122hk är aldrig roligt om man är van 500hk.

500hk känns som en sengångare om man åker runt med 1000hk.

Elbilarnas teknik har på ett par år lämnat fossilarna lång bakom sig. Det som förut var en snabb bil, tex en Audi S4 framstår som något från långvården om man bara sätter sig i en Tesla M3 Performance, och då är en Tesla M3 instegsmodellen som egentligen ska jämföras mot en Audi A4 2.0 tdi.

Har du åkt en Tesla M3P och sedan testat en random 7,5bb tdi? Du skulle få en hjärtinfarkt av skillnaden. :D

Jag hade en C6 Z06 med 550hk när det begav sig och den kändes typ hälften så brutal som en Tesla M3 performance. Jag tror att de flesta som gnäller aldrig har testat den våldsamma accelerationen, det skulle förklara det totalt ologiska vurmandet för stenåldersbilar som gör 0-100 på 7 sekunder.
Du menar att man slutar att snusa efter att ha dragit en lina näsgottis......är det din logik?
 
122hk är kanske roligt om man är van vid 75hk, men 122hk är aldrig roligt om man är van 500hk.

500hk känns som en sengångare om man åker runt med 1000hk.

Elbilarnas teknik har på ett par år lämnat fossilarna lång bakom sig. Det som förut var en snabb bil, tex en Audi S4 framstår som något från långvården om man bara sätter sig i en Tesla M3 Performance, och då är en Tesla M3 instegsmodellen som egentligen ska jämföras mot en Audi A4 2.0 tdi.

Har du åkt en Tesla M3P och sedan testat en random 7,5bb tdi? Du skulle få en hjärtinfarkt av skillnaden. :D

Jag hade en C6 Z06 med 550hk när det begav sig och den kändes typ hälften så brutal som en Tesla M3 performance. Jag tror att de flesta som gnäller aldrig har testat den våldsamma accelerationen, det skulle förklara det totalt ologiska vurmandet för stenåldersbilar som gör 0-100 på 7 sekunder.
Det beror nog på vad man gillar, jag har haft många relativt snabba bilar med 400-500hk men nu när jag ser tillbaka har motorsvaga Alfor och nu senast min 911 varit betydligt roligare att köra. Mazda Miata är också en otroligt körglad bil trots blygsamma prestanda rakt fram.

Ljudet, känslan.
 
122hk är kanske roligt om man är van vid 75hk, men 122hk är aldrig roligt om man är van 500hk.

500hk känns som en sengångare om man åker runt med 1000hk.

Elbilarnas teknik har på ett par år lämnat fossilarna lång bakom sig. Det som förut var en snabb bil, tex en Audi S4 framstår som något från långvården om man bara sätter sig i en Tesla M3 Performance, och då är en Tesla M3 instegsmodellen som egentligen ska jämföras mot en Audi A4 2.0 tdi.

Har du åkt en Tesla M3P och sedan testat en random 7,5bb tdi? Du skulle få en hjärtinfarkt av skillnaden. :D

Jag hade en C6 Z06 med 550hk när det begav sig och den kändes typ hälften så brutal som en Tesla M3 performance. Jag tror att de flesta som gnäller aldrig har testat den våldsamma accelerationen, det skulle förklara det totalt ologiska vurmandet för stenåldersbilar som gör 0-100 på 7 sekunder.




Komiskt! Här gick uppenbarligen ingenting fram. Jag skrev bland annat att det måste inte gå vrålfort för att upplevas som roligt och typ att elbilar saknar det jag värdesätter främst, nämligen motorljud (insug) och avgasbröl ackompanjerat av allehanda mekaniskt ”rassel”, sådant som förekommer i riklig mängd i den typen av bilar som intresserar just mig. Och just det, lukten. Var jag otydlig så ber jag verkligen om ursäkt.

Varför du så envist hänger kvar i ”sportar”-tråden när det finns en mer anpassad tråd för dig och dina gelikar framstår för mig som svårbegripligt. Du verkar på allvar tro att du ska omvända en och annan. Det kan måhända lyckas med någon enstaka men du ska inte för ett ögonblick inbilla dig att det är de med genuint bilintresse du lyckas lura.


För att svara på din fråga om jag åkt M3P som du envisas med att kalla den som egentligen (såvitt jag vet, men jag är duktigt ointresserad ) heter Model 3 Performance så är svaret nej. Jag skulle faktiskt inte må bra alls av att sitta i en i mina ögon så ful bil. Kanske dålig självkänsla eller något. Men faktum är att jag körde en tidig Model S då en kvinna på mitt förra jobb hade en sådan. Den kan ha hetat P85. Jag tyckte då, och tycker absolut fortfarande, att just Model S är ganska lyckad i både design och proportioner. Höjd- och breddförhållandet versus taklinje är nästan perfekt. Model 3 däremot, den är direkt motbjudande i mina ögon. Gravt felproportionerad (för hög taklinje) precis som jag anser Model X vara.

Men nu ger jag mig i detta tröttsamma ämne. Jag, och många med mig uppskattar riktiga bilar med riktiga bensinmotorer. Du gör det uppenbarligen inte (är dina arbetsfordon också fantastiskt överlägset helelektriska?) och du har troligtvis endast riktigt moderna och lika fantastiskt överlägsna kvartsklockor runt handleden, om du ens bär klocka runt den nuförtiden ..
 
(är dina arbetsfordon också fantastiskt överlägset helelektriska?) och du har troligtvis endast riktigt moderna och lika fantastiskt överlägsna kvartsklockor runt handleden, om du ens bär klocka runt den nuförtiden ..

Givetvis är mitt arbetsfordon elektriskt, vad annars?

Men att du inte åkt en M3a förklarar ändå det ologiska resonemanget kring förhistoriska franska (LOL) bilar med tvivelaktig kvalitet och total avsaknad av samtliga mätbara egenskaper, såsom prestanda, utrymme, ljudisolering, acceleration, toppfart, totalekonomi, krocksäkerhet, finesser, väghållning, teknik osv.

Faktum är att jag har kört en hel del 122hk värstingPeugeot och den enda körglädjen jag kan finna i en sådan är när man kör den på biltransport på väg till skroten (vilket rätt många har gjort vid det här laget) :D :D
 
Varför du så envist hänger kvar i ”sportar”-tråden när det finns en mer anpassad tråd för dig och dina gelikar framstår för mig som svårbegripligt. Du verkar på allvar tro att du ska omvända en och annan. Det kan måhända lyckas med någon enstaka men du ska inte för ett ögonblick inbilla dig att det är de med genuint bilintresse du lyckas lura.
Norrlänningens enda kriterium för vad som avgör en fantastisk bil är vad han själv äger för tillfället. Det är inte ens ett år sedan 520xd var den bästa bilen i hela världen alla kategorier. Vilket råkade vara den han körde för tillfället. :rolleyes:
 

Nice, jag hade en Abarth 500 under ett par år. Bara bra minnen.

Peugeot 205 GTI är en gammal favorit bil. Låg vikt och effektförhållande gjorde den pigg. Några av de bästa bilminnen är från en sådan för ca 20 år sedan. Det är ingen tillfällighet att de har blivit eftertraktade idag. Det stod klart redan då att det var en modern klassiker som skulle stå tidens tand.

Vad gäller Abarthen var den på sätt och vis en bil i samma skola. Imponerande att de fått in så mycket modern säkerhet i en så liten och kompakt bil. Den är förhållandevis lätt. Synd bara att man inte hade en mekanisk styrning med känsla och att man inte satt lägre i Sabeltstolarna. Jag hade överseende med det. Men önskade givetvis att biltillverkarna inte hade så dålig styrkänsla under övergångsåren. Nu saknar jag feedbacken från en analog styrning även om dagens prestandabilar har en väldigt exakt styrning. Det fattas något fortfarande. Ettor och nollor kan aldrig bli samma sak som en helt mekanisk koppling mellan människa och maskin.
 
Norrlänningens enda kriterium för vad som avgör en fantastisk bil är vad han själv äger för tillfället. Det är inte ens ett år sedan 520xd var den bästa bilen i hela världen alla kategorier. Vilket råkade vara den han körde för tillfället. :rolleyes:

Jag tycker han sammanfattade sig själv och världens för nuvarande mest överlägsna bil rätt så bra för bara ett år sedan.

4.Jag skulle nog inte uppskatta den alltför mycket när man är van en viss standard på sin bil och på företaget som tillverkar bilen.Sen är Tesla-ägare tröttsamma rent generellt. Det blir fånigt när man endast håller sig till ett fabrikat oavsett vilket och vägrar vidga sina vyer utanför detta tycker jag. :)
 
Norrlänningens enda kriterium för vad som avgör en fantastisk bil är vad han själv äger för tillfället. Det är inte ens ett år sedan 520xd var den bästa bilen i hela världen alla kategorier. Vilket råkade vara den han körde för tillfället. :rolleyes:

Dessförinnan en Golf GTE. Lägg därutöver till skoförbud i bilen och märkta strumplådor så inser man att det är världens troll eller något annat.
 
Komiskt! Här gick uppenbarligen ingenting fram. Jag skrev bland annat att det måste inte gå vrålfort för att upplevas som roligt och typ att elbilar saknar det jag värdesätter främst, nämligen motorljud (insug) och avgasbröl ackompanjerat av allehanda mekaniskt ”rassel”, sådant som förekommer i riklig mängd i den typen av bilar som intresserar just mig. Och just det, lukten. Var jag otydlig så ber jag verkligen om ursäkt.

Varför du så envist hänger kvar i ”sportar”-tråden när det finns en mer anpassad tråd för dig och dina gelikar framstår för mig som svårbegripligt. Du verkar på allvar tro att du ska omvända en och annan. Det kan måhända lyckas med någon enstaka men du ska inte för ett ögonblick inbilla dig att det är de med genuint bilintresse du lyckas lura.


För att svara på din fråga om jag åkt M3P som du envisas med att kalla den som egentligen (såvitt jag vet, men jag är duktigt ointresserad ) heter Model 3 Performance så är svaret nej. Jag skulle faktiskt inte må bra alls av att sitta i en i mina ögon så ful bil. Kanske dålig självkänsla eller något. Men faktum är att jag körde en tidig Model S då en kvinna på mitt förra jobb hade en sådan. Den kan ha hetat P85. Jag tyckte då, och tycker absolut fortfarande, att just Model S är ganska lyckad i både design och proportioner. Höjd- och breddförhållandet versus taklinje är nästan perfekt. Model 3 däremot, den är direkt motbjudande i mina ögon. Gravt felproportionerad (för hög taklinje) precis som jag anser Model X vara.

Men nu ger jag mig i detta tröttsamma ämne. Jag, och många med mig uppskattar riktiga bilar med riktiga bensinmotorer. Du gör det uppenbarligen inte (är dina arbetsfordon också fantastiskt överlägset helelektriska?) och du har troligtvis endast riktigt moderna och lika fantastiskt överlägsna kvartsklockor runt handleden, om du ens bär klocka runt den nuförtiden ..

Samma sak med folk som förespråkar att Seiko är bättre och billigare. Eller att man kan cykla med en Rolex men inte med en AP (självklart har de aldrig ägt en AP men ändå vet de). Nej, det handlar åter igen inte om att vara praktisk eller ekonomisk utan det handlar om en känsla som en pryl förmedlar. Porsche, Ferrari, Lamborghini, Patek, AP o.s.v. är inte bäst på allt men de har alla något speciellt att sukta över.
 
Knepig tid att posta men jag jobbar natt

En A45:a, sedan två månader. Var på jakt efter en svart Honda Civic Type R Fk2. Var i förhandlingar och tyckte jag gav starka marknadsmässiga bud men "it was not to be" så jag klev upp ett steg

DSC_4265.JPG


DSC_4334.JPG


Detta klipp gjorde nog också sitt när förhandlingarna föll och skillnaden i pris inte var gigantisk :happyhappy:
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp