Bally
Basic
Bor i Skåne, så nej knappt någon snö alls. Annars hade jag nog sneglat på en annan vinterbil också hahaMitt tips är att köpa en annan vinterbilnej men har ni mycket snö på vintrarna där du bor?
BMW själva hävdar att nordiska friktionsdäck är för mjuka i gummit så antispinsystemet kan uppfatta det som att du har tappat fästet. Vill man köra dubbfritt så förordar dom europeiska friktionsdäck, som är betydligt hårdare i gummit.
När jag köpte min förra BMW (3-serie) prutade jag till mig kompletta vinterdäck och fick europeiska friktionsdäck av bästa sort (Continental). Otroligt bra på tort och blött underlag och helt värdelösa på snö eller is. En morgon när det hade kommit 10cm nysnö backade jag ut bilen ur garaget, stängde garagedörren och skulle köra iväg. Kom inte ur fläcken. Stod och spann i 5 minuter innan jag lyckades hitta fäste. Sa jag att dom är värdelösa vid vinterväglag ...?
Till min nuvarande 4-serie Gran Coupé såg jag till att få med riktiga nordiska friktionsdäck, Nokian R3. Går hur bra som helst oavsett väglag och jag har aldrig haft ett omotiverat ingrepp av antispinsystemet, men det beror kanske på hur man kör ...![]()
Okej, bra att veta! Har funderat över just nordiska eller europeiska, får undersöka lite mer men det låter ju helt klart som att man bör kika på nordiska.