• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Bally

Cartier
Mitt tips är att köpa en annan vinterbil :D nej men har ni mycket snö på vintrarna där du bor?
Bor i Skåne, så nej knappt någon snö alls. Annars hade jag nog sneglat på en annan vinterbil också haha ;)

BMW själva hävdar att nordiska friktionsdäck är för mjuka i gummit så antispinsystemet kan uppfatta det som att du har tappat fästet. Vill man köra dubbfritt så förordar dom europeiska friktionsdäck, som är betydligt hårdare i gummit.

När jag köpte min förra BMW (3-serie) prutade jag till mig kompletta vinterdäck och fick europeiska friktionsdäck av bästa sort (Continental). Otroligt bra på tort och blött underlag och helt värdelösa på snö eller is. En morgon när det hade kommit 10cm nysnö backade jag ut bilen ur garaget, stängde garagedörren och skulle köra iväg. Kom inte ur fläcken. Stod och spann i 5 minuter innan jag lyckades hitta fäste. Sa jag att dom är värdelösa vid vinterväglag ...? :banghead:

Till min nuvarande 4-serie Gran Coupé såg jag till att få med riktiga nordiska friktionsdäck, Nokian R3. Går hur bra som helst oavsett väglag och jag har aldrig haft ett omotiverat ingrepp av antispinsystemet, men det beror kanske på hur man kör ... ;)

Okej, bra att veta! Har funderat över just nordiska eller europeiska, får undersöka lite mer men det låter ju helt klart som att man bör kika på nordiska.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Bor i Skåne, så nej knappt någon snö alls. Annars hade jag nog sneglat på en annan vinterbil också haha ;)



Okej, bra att veta! Har funderat över just nordiska eller europeiska, får undersöka lite mer men det låter ju helt klart som att man bör kika på nordiska.

Continental VikingContact 7 eller Nokian Hakkapeliitta R3. Blir inte bättre än så. ;)
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Vinterdäcken på plats. Så nu jäklars kan det börja snöa :)
E0065450-293D-4067-B85F-955E478E1C7F.jpeg


Å jag vet, det finns en elbilstråd... Men för mig är den i första hand en Porsche och i andra hand en elbil ;)
 

sevdah

Omega
2-Faktor
BMW själva hävdar att nordiska friktionsdäck är för mjuka i gummit så antispinsystemet kan uppfatta det som att du har tappat fästet. Vill man köra dubbfritt så förordar dom europeiska friktionsdäck, som är betydligt hårdare i gummit.

När jag köpte min förra BMW (3-serie) prutade jag till mig kompletta vinterdäck och fick europeiska friktionsdäck av bästa sort (Continental). Otroligt bra på tort och blött underlag och helt värdelösa på snö eller is. En morgon när det hade kommit 10cm nysnö backade jag ut bilen ur garaget, stängde garagedörren och skulle köra iväg. Kom inte ur fläcken. Stod och spann i 5 minuter innan jag lyckades hitta fäste. Sa jag att dom är värdelösa vid vinterväglag ...? :banghead:

Till min nuvarande 4-serie Gran Coupé såg jag till att få med riktiga nordiska friktionsdäck, Nokian R3. Går hur bra som helst oavsett väglag och jag har aldrig haft ett omotiverat ingrepp av antispinsystemet, men det beror kanske på hur man kör ... ;)
Känner igen mig här. Många år sedan slängde jag på Michelin europeiska friktion - det bästa de hade 9 år sedan. Kunde lika sparat pengarna och kört på sommardäck :) hade säkert presterat lika bra på snö och is.
 

Johanw

Cartier
BMW själva hävdar att nordiska friktionsdäck är för mjuka i gummit så antispinsystemet kan uppfatta det som att du har tappat fästet. Vill man köra dubbfritt så förordar dom europeiska friktionsdäck, som är betydligt hårdare i gummit.

När jag köpte min förra BMW (3-serie) prutade jag till mig kompletta vinterdäck och fick europeiska friktionsdäck av bästa sort (Continental). Otroligt bra på tort och blött underlag och helt värdelösa på snö eller is. En morgon när det hade kommit 10cm nysnö backade jag ut bilen ur garaget, stängde garagedörren och skulle köra iväg. Kom inte ur fläcken. Stod och spann i 5 minuter innan jag lyckades hitta fäste. Sa jag att dom är värdelösa vid vinterväglag ...? :banghead:

Till min nuvarande 4-serie Gran Coupé såg jag till att få med riktiga nordiska friktionsdäck, Nokian R3. Går hur bra som helst oavsett väglag och jag har aldrig haft ett omotiverat ingrepp av antispinsystemet, men det beror kanske på hur man kör ... ;)

Samma här. Köpte en BMW i december och köpte snabbt på Blocket ett par BMW kompletta vinterdäck med europeiska friktionsdäck. Splitter nya.
Den nära-döden-upplevelsen när första snön kom och man halkade ut på E6:an vill jag aldrig uppleva igen. Låg och körde 80km/h jämn fart och trodde bilen låg och växlade hela tiden, men det var bakänden som dansade sida-sida. Fattar inte hur BMW Norden överhuvudtaget säljer dessa.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Har köpt mig en laddare för att underhålla batteriet i den avställda bilen över vintern men bli inte klok på vilket program jag ska använda.

Laddaren: https://www.ctek.com/se/alla-produkter/bil/mxs-5-0-eu

Räcker det att köra på "bil"-läget?
Finns ett rekond-läge också.

Nu är det väl inte precis samma som jag har, men jag antar att ditt "Recond" är samma som min snöflinga - d.v.s. ett läge för vinterförvaring.
Det brukar jag i alla fall köra på mina när de står under vintern.
Brukar starta alldeles utmärkt. :)

Antar att detta läget är lite "snällare" mot batteriet än vanliga billäget, men har knappast forskat jättemycket i det.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har köpt mig en laddare för att underhålla batteriet i den avställda bilen över vintern men bli inte klok på vilket program jag ska använda.

Laddaren: https://www.ctek.com/se/alla-produkter/bil/mxs-5-0-eu

Räcker det att köra på "bil"-läget?
Finns ett rekond-läge också.
Har du AGM batteri i bilen så ska du använda AGM läget, annars blir laddströmmen för stark. Använd normalt sett "billäget". Rekondläget används bara vid enskilda tillfälllen om batteriet är dåligt. Det "kokar" batteriet lite grand så syran flyttar på sig på nåt sätt som jag inte har koll på. Står i manualen. Det ska INTE användas kontinuerligt.
 

larkad

Omega
Ny bil på ingång.
M2 competition, går allt som det ska har jag den i slutet av nästa vecka. Så satans taggad, hur ska man ens kunna vänta så länge?

Måste knipa ett par vinterdäck till den nu bara, ni som haft en på vintern, har ni något att tipsa om? Vill minnas det var nån som hade problem med anti spin som kickade in hela tiden på nån däcktyp.

Grattis till en fantastisk bil! Har en M2 dock ej competition och har andra bilar vintertid!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ny bil på ingång.
M2 competition, går allt som det ska har jag den i slutet av nästa vecka. Så satans taggad, hur ska man ens kunna vänta så länge?

Måste knipa ett par vinterdäck till den nu bara, ni som haft en på vintern, har ni något att tipsa om? Vill minnas det var nån som hade problem med anti spin som kickade in hela tiden på nån däcktyp.
Välkommen i ”klubben” :)

Kör också annan bil på vintern.
 

LI0N

Panerai
Bor i Skåne, så nej knappt någon snö alls. Annars hade jag nog sneglat på en annan vinterbil också haha ;)



Okej, bra att veta! Har funderat över just nordiska eller europeiska, får undersöka lite mer men det låter ju helt klart som att man bör kika på nordiska.
Då är det lugnt! Bor i närheten av Umeå så här är det inte optimalt med m2 på vintern :) quattro tar oss framåt på vintern!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Har länge varit fascinerad över hur långsamt Teslor kör, men idag hände det. Jag blev omkörd av en liten Tesla på motorvägen. Imponerad även om man körde av på närmaste avfart.
Hittils aldrig hänt mig faktiskt.
Grattis till din upplevelse! Han behövde nog ladda den kort därpå :D

Folk lever i sin utopi där allt, jag menar ALLT fokus handlar om förbrukning. För då blir det billigt.
Sen om avbetalningen på bilden är 6000kr i månaden kvittar, för det är ju billigt att köra!



Fan vad fint Direktörn går nu på 17" vinterpuckarna jämfört med 18" sommarhjulen. Mycket trevligare gång i bilen.
Men i vanlig ordning är jag en lurad idiot, vinterhjulen har ingen TPMS i sig. Suck......
20201202_091157.jpg
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Hittils aldrig hänt mig faktiskt.
Grattis till din upplevelse! Han behövde nog ladda den kort därpå :D

Folk lever i sin utopi där allt, jag menar ALLT fokus handlar om förbrukning. För då blir det billigt.
Sen om avbetalningen på bilden är 6000kr i månaden kvittar, för det är ju billigt att köra!



Fan vad fint Direktörn går nu på 17" vinterpuckarna jämfört med 18" sommarhjulen. Mycket trevligare gång i bilen.
Men i vanlig ordning är jag en lurad idiot, vinterhjulen har ingen TPMS i sig. Suck...…
20201202_091157.jpg
Din Lexus är riktigt jäkla trevlig må jag säga!

Ang förbrukning/kostnad var du pang på The rödbet.
Får ofta höra att man har "för många" bilar.. Och hur jäkla dyrt det är osv...
Oftast kommer det från folk som just vart o hämtat ut spånknya bilar och just pyntar rejäla summor i avbetalningar/månad..
När man då säger att jag inte har en spänn i skuld på något av mina fordon, vare sig bilar eller hojar, brukar dom få svårt att förklara bort sig 😁
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Din Lexus är riktigt jäkla trevlig må jag säga!

Ang förbrukning/kostnad var du pang på The rödbet.
Får ofta höra att man har "för många" bilar.. Och hur jäkla dyrt det är osv...
Oftast kommer det från folk som just vart o hämtat ut spånknya bilar och just pyntar rejäla summor i avbetalningar/månad..
När man då säger att jag inte har en spänn i skuld på något av mina fordon, vare sig bilar eller hojar, brukar dom få svårt att förklara bort sig 😁

Får ofta hör densamma om hur jag ens har råd med 7 bilar.
Ja när Austin kostar 10kr/mån helförsäkrad, Ranchon 87kr/månad osv så blir det ju givetvis inte dyrt.

Ja när folk frågar om det är dyrt att äga Vipern och man svarar nej så är det mothugg direkt.
Sedan när dom får veta att skatten är bara 2500kr/år och försäkringen halva priset som deras BMW 520d så slutar foderluckan glappa.

Och tack! Jag är mycket nöjd med Lexusen. Känns som ett bra val att äntligen gå på Lexus. Tänkte göra det för 10 år sedan när jag köpte min Lincoln, då var det en LS400 jag hade tänkt mig.
Och hade jag valt LS400 så hade jag nog kört den än eftersom enda anledningen jag inte kör Lincolnen är för att den går knappt att ha som familjebil.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Min bästa bil hittills i livet och är lika glad varje gång man vevar igång vinkelpannan på 3 liter och svävar iväg på luftfjädring! Går som på räls, sommar som vinter! 🤟

Vinter-mode:
A8BA1DCF-3F70-47FB-B6BC-128A1BF06A40.jpeg


Sommar-mode:
76F6278A-31F1-4112-8454-49F01AA284C1.jpeg

Audi A6 Allroad från 2016

Var faktiskt inne på A6 innan jag köpte min Lexus. Just en 2015-2016 med 3.0 dieseln, den skulle tydligen svara otroligt bra på lite massage.
Men blev en Lexus med en trött 2.5L bensinare istället för resten av bilen var så himla mycket trevligare.

Men en påställd 3.0 går nog snuskigt bra, provade en 218hk 3.0 och den hade bra med ork.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Var faktiskt inne på A6 innan jag köpte min Lexus. Just en 2015-2016 med 3.0 dieseln, den skulle tydligen svara otroligt bra på lite massage.
Men blev en Lexus med en trött 2.5L bensinare istället för resten av bilen var så himla mycket trevligare.

Men en påställd 3.0 går nog snuskigt bra, provade en 218hk 3.0 och den hade bra med ork.
Se där! Nu sitter du ju knappast i sjön med en Lexus heller men....😆

Jag har inte sett någon anledning att massera motorn då den enligt uppgift ligger på nästan 260 hk enligt oberoende källor! Varför Audi uppger just 218 är en gåta men jag saknar inte effekt på något vis och om så var fallet så är ju en RS6:a det naturliga valet! 😍

Just 2015-16 har ju löjligt låg skatt i förhållande till effekt med samt att den drar ruskigt lite i blandad körning!
Jag ligger och snittar en årsförbrukning på 0,69 l/m och då har man ett luftfjädrat och konstant fyrhjulsdrivet lok på drygt 2 ton att hantera, imponerande tycker jag! 🙏
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Se där! Nu sitter du ju knappast i sjön med en Lexus heller men....😆

Jag har inte sett någon anledning att massera motorn då den enligt uppgift ligger på nästan 260 hk enligt oberoende källor! Varför Audi uppger just 218 är en gåta men jag saknar inte effekt på något vis och om så var fallet så är ju en RS6:a det naturliga valet! 😍

Just 2015-16 har ju löjligt låg skatt i förhållande till effekt med samt att den drar ruskigt lite i blandad körning!
Jag ligger och snittar en årsförbrukning på 0,69 l/m och har man et luftfjädrat och konstant fyrhjulsdrivet lok på drygt 2 ton att hantera, imponerande tycker jag! 🙏
Verkligen inte, mycket trevlig bil att åka I. Lite amerika komfort med lite gung och mjukt, så jag gillar det. Avslappnande och vaggande.

Nej det förstår jag, vrid finns det ju massor av och det vill man ha till vardags :)

Jag ligger nu senaste månaderna i snitt på 0.82/mil på min bil. Tycker det är riktigt bra för 1.9t bil med 2.5L v6.
Visst, mer än en diesel men det är inte riktigt jämförbart heller.
 
Topp