• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ingen fara, det är inte riktigt trångt i tråden tycker jag. Hur har du det med rost i bakre hjulhusets främre kant (hundbenet). Den rosten har ju tagit nästan alla 9-5or tyvärr.
Bakskärmarna ska båda in hos seriös aktör senare nästa år för att åtgärda det som någon hemmafixare har gjort. Rosten lyser med sin frånvaroro men tror tyvärr det endast är på ytan den är osynlig. Samt att personen har på ena sidan lackad med 1-komponents klarlack, så där krävs lite kärled där med. Men annars är den verkligen i oförskämt fint skick, vansinnigt grisig och inte polerad på 15 år, men potentialen är enrom. Det i kombination med att jag knappt betalade något för den gör att jag inte ens kommer rynka på pannan för kostnaden att fixa skärmarna.
 
I veckan växlade jag från denna


Till denna. Måste säga att det är en mer lyckad facelift både sett till utseende och funktion. Känns dessutom som helt olika bilar i och med quattro, piggare motor (45TFSI) och roligare utrustning.

E11037F5-3348-4229-ADE0-A75F1547C133.jpeg
Grymt snygg färg
 
  • Like
Reactions: Wi
den här har jag haft i 22 år är en 1988, aldrig gått sönder, kört med samma tändstift i 18 år, bytte nu i höstas. Samma bromsvätska i typ 15 år. Men som ni ser sticker den ut på en grå parkering. Inga bilar idag som har denna oerhörda kvalitet, är det inte ändå märkligt att det gått 30 år och kvalitet nu är nåt konsumenten inte vill ha ? Sen har vi där med regelbundna oljebyten, ni fattar att ni är lurade ? Visst smörjningen blir sämre men inte så dålig, inte skär motorn. Körde en ford explorer 12000 mil under 8 år på samma olja. inte ofta en bilmotor skär.

1F43D583-E93E-4276-94BE-D7915ABED4FD.jpeg
 
Senast ändrad:
den här har jag haft i 22 år är en 1988, aldrig gått sönder, kört med samma tändstift i 18 år, bytte nu i höstas. Samma bromsvätska i typ 15 år. Men som ni ser sticker den ut på en grå parkering. Inga bilar idag som har denna oerhörda kvalitet, är det inte ändå märkligt att det gått 30 år och kvalitet nu är nåt konsumenten inte vill ha ?

1F43D583-E93E-4276-94BE-D7915ABED4FD.jpeg
Nu är det slit o släng för hela slanten. Privatleasing allt vanligare, inte många som bryr sig om verklig kvalitet längre. Det vet ju givetvis tillverkarna om, så det utnyttjas maximalt för att krama ut några extra kronor I marginal (kan ju inte klamra den för det - kunden får ju vad de vill ha).
Förbaskat fin bil! Var rädd om den - men njut av den :)
 
den här har jag haft i 22 år är en 1988, aldrig gått sönder, kört med samma tändstift i 18 år, bytte nu i höstas. Samma bromsvätska i typ 15 år. Men som ni ser sticker den ut på en grå parkering. Inga bilar idag som har denna oerhörda kvalitet, är det inte ändå märkligt att det gått 30 år och kvalitet nu är nåt konsumenten inte vill ha ?

1F43D583-E93E-4276-94BE-D7915ABED4FD.jpeg
Otroligt fin. Är sugen på en sådan men har inte riktigt plats just nu då jag har för många andra bilar, men så småningom lär det bli en...
 
Pm mig när det är dags, är expert på SL.

Tack, har haft en 320 SL från 1996 några år och en 350 SLC ett kort tag, men den senare fick jag i inbyte vid affär även telefonen och visade sig vara för mycket att fixa för mig. Så har lite erfarenhet av biltypen. Skulle jag slå till får det vara en bil i fint skick. R 107 är så användbar och bekväm och med en fantastisk solid kvalitetsskänsla och ändå vintage utan för mycket elektronik (hade för övrigt en ponton-mercedes w121 i fint skick i nio år också).
 
Intressant annons det här... någon annan som har haft samma problem med sin BMW privatleasing?
6FA25D1B-19DD-4338-94A9-22CD22AC0E61.jpeg

83E306C2-3D4E-46BB-895E-32F09ABB0F5F.jpeg
Har en Mini leasad, Bmw det med. Detta är dock inget jag varit med om
 
den här har jag haft i 22 år är en 1988, aldrig gått sönder, kört med samma tändstift i 18 år, bytte nu i höstas. Samma bromsvätska i typ 15 år. Men som ni ser sticker den ut på en grå parkering. Inga bilar idag som har denna oerhörda kvalitet, är det inte ändå märkligt att det gått 30 år och kvalitet nu är nåt konsumenten inte vill ha ? Sen har vi där med regelbundna oljebyten, ni fattar att ni är lurade ? Visst smörjningen blir sämre men inte så dålig, inte skär motorn. Körde en ford explorer 12000 mil under 8 år på samma olja. inte ofta en bilmotor skär.

1F43D583-E93E-4276-94BE-D7915ABED4FD.jpeg
Riktigt fin!

Så mycket fler delar i moderna förbränningsmotorer. Hade varit bättre med motorer som bara består av ett 10-tal delar istället...
 
Bort med gummibussningar samtidigt antar jag?
Tänker du för alla infästningspunkter eller bara för hållarna till hämmaren?

Fick med kralligare infästning till den jag köpte med polyuretanbussningar 88durometer, är väl som skatehjul i hårdhet

Själva krängningshämmaren är ihålig 28.5mm jämfört med OEM som är 23mm.

Även bak så har jag nytt dock mer konservativt än vad de olika kiten brukar ha, skall köra på 15mm oem är på 10mm. Oem är tunn som spagetti :D
 
Senast ändrad:
Tänker du för alla infästningspunkter eller bara för hållarna till hämmaren?

Fick med kralligare infästning till den jag köpte med polyuretanbussningar 88durometer, är väl som skatehjul i hårdhet

Själva krängningshämmaren är ihålig 28.5mm jämfört med OEM som är 23mm.

Även bak så har jag nytt dock mer konservativt än vad de olika kiten brukar ha, skall köra på 15mm oem är på 10mm. Oem är tunn som spagetti :D
Tänker främst hållarna.
Infästningar vet jag inte om man får byta till hårdare, kanske blir för stelt och bryter då.
Kör faktiskt med gummibussningar i alla mina bilar eftersom det helt enkelt inte gör någon skillnad för gemene man.
När snabbaste bilen i Viper klubben år efter år var en helt original gen 2 GTS (som min) och alla ving-bilar osv hade ingen chans mot den så insåg jag att nå jävla bussningar kommer aldrig göra mig till en bättre förare.


Edit: stryk det. Kom på att bakvagnen på min tbird inte alls ens har bussningar. 4 länk och kulleder rakt in i chassiet 😎
 
Intressant annons det här... någon annan som har haft samma problem med sin BMW privatleasing?
6FA25D1B-19DD-4338-94A9-22CD22AC0E61.jpeg

83E306C2-3D4E-46BB-895E-32F09ABB0F5F.jpeg
Räntan är rörlig och rör sig lite under leasingtiden. Handlar om säg en tia eller två upp eller ner oftast. Vissa gubbar (utgår från att det är en gubbe för det är det alltid) blir galna av det och går fullsätndigt rättshaverist över det. Oftast handlar det om att de inte läst avtalet innan och vägrar erkänna att de missat det. Samma med den berömda etron annonsen som förekom för några sidor sedan. 90% handlade egentligen om att han inte fattat vad han skrivit på och 10% missar i kommunikation från ÅF.
 
Räntan är rörlig och rör sig lite under leasingtiden. Handlar om säg en tia eller två upp eller ner oftast. Vissa gubbar (utgår från att det är en gubbe för det är det alltid) blir galna av det och går fullsätndigt rättshaverist över det. Oftast handlar det om att de inte läst avtalet innan och vägrar erkänna att de missat det. Samma med den berömda etron annonsen som förekom för några sidor sedan. 90% handlade egentligen om att han inte fattat vad han skrivit på och 10% missar i kommunikation från ÅF.

Vi leasar vår bil, den har höjts en gång med runt 100 kr per månad, tror det var i februari. Trodde också, i min enfald, att summan skulle vara konstant under tre år.

Har ringt två ggr och frågat varför men ingen har kunnat ge något svar, rätt underligt det!!! Men kanske är pga räntan. DNB Finans.
 
Pm mig när det är dags, är expert på SL.

Riktigt fin!

Så mycket fler delar i moderna förbränningsmotorer. Hade varit bättre med motorer som bara består av ett 10-tal delar istället...
ganska avancerad motor i dom där trots åldern.
Farsan har som sagt en från 75 som inte går som den ska, inte bara at skruva lite här och där och så funkar det..
Elektroniskt insprut etc,
 
Räntan är rörlig och rör sig lite under leasingtiden. Handlar om säg en tia eller två upp eller ner oftast. Vissa gubbar (utgår från att det är en gubbe för det är det alltid) blir galna av det och går fullsätndigt rättshaverist över det. Oftast handlar det om att de inte läst avtalet innan och vägrar erkänna att de missat det. Samma med den berömda etron annonsen som förekom för några sidor sedan. 90% handlade egentligen om att han inte fattat vad han skrivit på och 10% missar i kommunikation från ÅF.
Jaha jag förstår. Jag leasar en Merca och kostnaden har varit exakt det som stod i avtalet och har inte förändrats på 2 år och 1 månad. Kanske hinner bli någon ändring innan bilen ska tillbaka dock(?).
 
Tillbaka
Topp