• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Är faktiskt sorgligt att se att många biltillverkare numera spottar på sitt arv genom att producera SUV:ar (Jag menar Aston Martin, Bentley, BMW, Jaguar osv, inte Opel, Volvo och liknande som alltid varit praktiskt familjeorienterande!) Finns det överhuvudtaget kvar någon biltillverkare med integritet idag (dvs som inte erbjuder en högbyggd familjetraktor)?
Problemet är att "integritet" inte betalar fakturorna.
1608570829908.png
 
Har man en gång satt sig i en stor, hög bruksbil så inser man snabbt att sitta på golvet och inget se, det är inget vidare i en bruksbil, Speciellt inte om man bor i en region med höga snövallar några månader per år.
Som bonus blir det lite högre insteget som underlättar i- och ur-stigning, inte att förkasta för oss medelålders, och kanske rent avgörande för seniorerna? 😬

Att Suvar i alla storlekar säljer gör inte mig förvånad iaf.
 
Problemet är att "integritet" inte betalar fakturorna.
Så är det förstås, jag är inte dum på det sättet att jag inte inser att det handlar om ekonomi! Fast det är ändå sorgligt att se att t ex Porsche fullständigt struntar i sitt arv genom att tillverka sjusitsiga högbyggen! Det är naturligtvis jättelönsamt att producera dessa monster. Men för mig är de lika mycket Porsche som en Opel Zafira!
Hur kul kommer det att bli när de lägger ner tillverkningen av 911 för att den inte är lika lönsam som de familjebilarna som ligger på topp tre på deras försäljningslista?
Och hur mycket "Porsche" kommer det att vara kvar 2050 när de bara tillverkar stora och små SUV:ar?
 
Så är det förstås, jag är inte dum på det sättet att jag inte inser att det handlar om ekonomi! Fast det är ändå sorgligt att se att t ex Porsche fullständigt struntar i sitt arv genom att tillverka sjusitsiga högbyggen! Det är naturligtvis jättelönsamt att producera dessa monster. Men för mig är de lika mycket Porsche som en Opel Zafira!
Hur kul kommer det att bli när de lägger ner tillverkningen av 911 för att den inte är lika lönsam som de familjebilarna som ligger på topp tre på deras försäljningslista?
Och hur mycket "Porsche" kommer det att vara kvar 2050 när de bara tillverkar stora och små SUV:ar?
Jag tror vi får se det på det sättet att t.ex Suvarna gör att Porsche vidhåller en god ekonomi och kan fortsätta bygga bra sportbilar som ligger på rätt sida om två miljoner, det finns trots all rätt många som inte klarar det och flertalet av dem är inte bättre än Porsche, snarare tvärtom.
 
Är faktiskt sorgligt att se att många biltillverkare numera spottar på sitt arv genom att producera SUV:ar (Jag menar Aston Martin, Bentley, BMW, Jaguar osv, inte Opel, Volvo och liknande som alltid varit praktiskt familjeorienterande!) Finns det överhuvudtaget kvar någon biltillverkare med integritet idag (dvs som inte erbjuder en högbyggd familjetraktor)?
Om vi skulle översätta detta till klockvärlden tror jag ni förstår hur bisarrt det är inom bilindustrin!:confused:
Fast å andra sidan kanske vi ska glädja oss åt att vi fick vara med och uppleva den sista delen av resan med "riktiga" bilar, båtar och motorcyklar.

Just nu görs dom bästa motorerna någonsin. Aldrig tidigare har man kunnat valsa in hos audi, bmw, MB eller andra märken och kunnat gå ut med 600+hk, fulla garantier och möjlighet att köra tusentals mil utan större problem.

Murrays T50 blir förmodligen själva kronan på verket. Den sista "riktiga" bilen.
 
Jag tror vi får se det på det sättet att t.ex Suvarna gör att Porsche vidhåller en god ekonomi och kan fortsätta bygga bra sportbilar som ligger på rätt sida om två miljoner, det finns trots all rätt många som inte klarar det och flertalet av dem är inte bättre än Porsche, snarare tvärtom.
En vacker tanke! Men du kan inte på allvar tro att Porsche fortsätter att producera 911 om det inte finns en lönsamhet i den modellen?
Även om det går att tjäna pengar på 911or, vad är det som talar för att Porsches ägare inte bedömer att det är bättre att lägga all produktionskapacitet på fula högbyggen där lönsamheten är som störst?
 
En vacker tanke! Men du kan inte på allvar tro att Porsche fortsätter att producera 911 om det inte finns en lönsamhet i den modellen?
Äv,ven om det går att tjäna pengar på 911:eek:r, vad är det som talar för att Porsches ägare inte bedömer att det är bättre att lägga all produktionskapacitet på fula högbyggen där lönsamheten är som störst?
Du tror inte man skulle acceptera att man gick +-0 eller lite back på 911 om så var fallet? Det är ju fortfarade modellen som definerar märket. Känns som pengarna där är sekundärt för att ha modellen kvar? Drar paralleller till hur Audi gjorde med R8:an.
 
Plockade hem denna 320d Xdrive M-sport med helskinn, panorama och annat lull lull idag. Härligt byte från tidigare Toyota auris hybrid.
IMG_20201221_205318.jpg
Bra bil.
N47:an (och den som ersatte den) som sitter i dessa verkar nästintill skottsäkra.
Fram till 2012 hade de kamkedjeproblem men det är fixat, så nu har du en riktigt trevlig och snål motor som gör jobbet jättebra.

Min 320d GT är från 2014, har gått nästan 9,000 mil nu och har inte haft ett enda fel under sitt liv. Sett ett gäng till salu med så mycket som 15-25,000 mil också utan problem.

Och alla klagar på att BMW:s inte är tillförlitliga... ;)
 
Bra bil.
N47:an (och den som ersatte den) som sitter i dessa verkar nästintill skottsäkra.
Fram till 2012 hade de kamkedjeproblem men det är fixat, så nu har du en riktigt trevlig och snål motor som gör jobbet jättebra.

Min 320d GT är från 2014, har gått nästan 9,000 mil nu och har inte haft ett enda fel under sitt liv. Sett ett gäng till salu med så mycket som 15-25,000 mil också utan problem.

Och alla klagar på att BMW:s inte är tillförlitliga... ;)
Har lusläst om tidigare problem men denna är en 2017 med 6 tusen på mätaren så känns lugnt :)
Har många i bekantskapskretsen som kör BMW av olika sort så klart man ska testa.
Känns som stabila bilar som du skriver!
 
Har lusläst om tidigare problem men denna är en 2017 med 6 tusen på mätaren så känns lugnt :)
Har många i bekantskapskretsen som kör BMW av olika sort så klart man ska testa.
Känns som stabila bilar som du skriver!
Den ska inte ha några stora problem. Det är 320d från typ 2007-2012 (och alla andra bilar med N47:an runt de årtalen) som hade problem.

Annars är det stabila grejer utan några större problem :)
 
En vacker tanke! Men du kan inte på allvar tro att Porsche fortsätter att producera 911 om det inte finns en lönsamhet i den modellen?
Även om det går att tjäna pengar på 911or, vad är det som talar för att Porsches ägare inte bedömer att det är bättre att lägga all produktionskapacitet på fula högbyggen där lönsamheten är som störst?
Jag tror att det finns mer där än så, det är helt enkelt inte så värdet i en 911 räknas för Porsche, vad 911 tillför märket Porsche ökar värdet på hela ders produktlinje.
Utan 911 på sikt finns inte Porsche, oavsett hur bra deras suvar är, om dom nu inte gör en 100% Rebranding men det ser jag som fullständigt orimligt.
 
Den ska inte ha några stora problem. Det är 320d från typ 2007-2012 (och alla andra bilar med N47:an runt de årtalen) som hade problem.

Annars är det stabila grejer utan några större problem :)
Låter bra det!
Får se hur vägljudet blir i sommar då det är 19" originalfälgar på. Hoppas det inte stör för mycket.
 
Jag tror att det finns mer där än så, det är helt enkelt inte så värdet i en 911 räknas för Porsche, vad 911 tillför märket Porsche ökar värdet på hela ders produktlinje.
Utan 911 på sikt finns inte Porsche, oavsett hur bra deras suvar är, om dom nu inte gör en 100% Rebranding men det ser jag som fullständigt orimligt.
Jag hoppas verkligen att du har rätt! Är tyvärr dock inte så säker på att det kommer att vara så om tio år...:(
 
Porsche tjänar garanterat på alla bilar som säljs, mer på suvarna förmodligen men gat911 ihop med race911 är ingen minusaffär för VW.

Första halvåret 2020 såldes 116 964st porschar worldwide.
39,245st cayenne, 34,430st macan och 16,919st 911. (källa porsche)
 
Du tror inte man skulle acceptera att man gick +-0 eller lite back på 911 om så var fallet? Det är ju fortfarade modellen som definerar märket. Känns som pengarna där är sekundärt för att ha modellen kvar? Drar paralleller till hur Audi gjorde med R8:an.
Jag vet ju egentligen hur Porsche tänker. Det är möjligt att marknadsföringsvärdet för att ha kvar 911 i produktion överstiger ett lågt eller ett minusresultat för modellen. Det kan ju tom vara så att modellen är lönsam fortfarande? Jag tror dock att entusiaster överdriver värdet av denna modell för biltillverkaren Porsche! Merparten av de som köper Porsche idag är nog inte särskilt insatta i märkets arv. Jag är helt övertygad om att märkets andra fordon skulle överleva en nerläggning av 911:an!
 
Porsche tjänar garanterat på alla bilar som säljs, mer på suvarna förmodligen men gat911 ihop med race911 är ingen minusaffär för VW.

Första halvåret 2020 såldes 116 964st porschar worldwide.
39,245st cayenne, 34,430st macan och 16,919st 911. (källa porsche)
Hur vet du det? Jag säger inte att du har fel, men ditt uttalande som innehåller ordet "förmodligen" tolkar jag som att du har ingen aning, utan bara gissar så där som vi alla gör ibland!:)
 
Hur vet du det? Jag säger inte att du har fel, men ditt uttalande som innehåller ordet "förmodligen" tolkar jag som att du har ingen aning, utan bara gissar så där som vi alla gör ibland!:)
Vi kan börja med att Macan och Cayenne är "byggklossebilar" där tekniken delas med både Audi, VW och Lamborghini. 911 har helt unika delar inom gruppen vilket gör den mycket dyrare att bygga. Men den behövs ändå som hero bil som lyfter märket oavsett om den är lönsam eller inte i sig.

Suvarna behövs för att 911 och 987 ska kunna vara så bra som de är. Annars hamnar man hopplöst på efterkälken typ som Aston Martin som främst är ett konstverk. Tål inte nån närmare granskning prestanda eller utförandemässigt. Under skalet är de numera gamla Mercedes.
 
Vi kan börja med att Macan och Cayenne är "byggklossebilar" där tekniken delas med både Audi, VW och Lamborghini. 911 har helt unika delar inom gruppen vilket gör den mycket dyrare att bygga. Men den behövs ändå som hero bil som lyfter märket oavsett om den är lönsam eller inte i sig.

Suvarna behövs för att 911 och 987 ska kunna vara så bra som de är. Annars hamnar man hopplöst på efterkälken typ som Aston Martin som främst är ett konstverk. Tål inte nån närmare granskning prestanda eller utförandemässigt. Under skalet är de numera gamla Mercedes.
Misstänker att du svarar på fel inlägg från mig?
Men du har inte helt fel!
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp