• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Fortsätter berika denna tråden med Saaaaab, haft tid att konstatera att skärmarna bak kommer kräva ett ingrepp som lär överstiga bilens inköpspris på 17 000 riksdaler, MEN har också hunnit konstatera att den trots sina kosmetiska tillkortakommanden är i mycket god vigör rent mekaniskt.

C63543CC-CB0C-4C7A-B371-C40859F97604.jpeg
 
Någon som har senaste generationen av Audi A6 och har något att säga om den?

Min privatleasing tar slut i höst och det börjar bli dags att hitta en ersättare.

Något sånt här verkar lockande:

Väldigt bra bil. Kort och gott.
Tänk på att du säkert har över 1000kr/mån i skatt på den rena bensinaren också. I valet mellan dessa två hade jag valt TFSIe.
 
Kul att ni är nöjda. Hade förra generationen A6 (4G/C7) och var väldigt nöjd med den.

Tror/hoppas att nästa bil blir hybrid.
 
Själva ersättningen, beräkningen av den, och hanteringen av skador är nära nog identiska mellan svenska försäkringsbolag. Det skiljer väldigt lite i villkoren. Det finns också en hel del lagstiftning som är tvingande för försäkringsbolagen. Det innebär att man kan låta premien styra en hel del och välja den billigaste av de etablerade bolagen. Nu kommer någon säkert skrika högt att bolag X är minsann värdelöst och Y är alldeles perfekt men det beror nästan alltid på den enskilda handläggarens agerande. Det betyder mer än varumärket.

13k låter dock inte särskilt dyrt för en S-märkt Audi. Men har du fått billigare premier så är det bara att köra på. Nåt som skiljer mellan bolagen är dock hur lång deras maskinskadeförsäkring gäller i år och mil - det kan ha betydelse om du ligger på gränsen!
Väljer man nåt av dom svenska bolagen så kan premien få styra.. dock vill jag höja ett varningens finger för bl a Gjensidige som INTE tillåter att bilen lagad på en auktoriserad verkstad. Detta blir helt sjukt när man lägger till i ekvationen att tex meca m.fl. Inte kan utföra alla åtgärder. Kvar sitter du som kund med svarte petter i flera månader i värsta fall medans byråkratin har sin gång..
 
Någon som har senaste generationen av Audi A6 och har något att säga om den?

Min privatleasing tar slut i höst och det börjar bli dags att hitta en ersättare.

Något sånt här verkar lockande:


Körde en grundutrustad 45TFSI i drygt en månad. Väldigt trevlig bil med god komfort, rymlig och generös grundutrustning, dock lite tråkig med tygsäten och utan lull-lull.

Den hade tidigare 45TFSI motorn med 245hk och kändes lite slö, trots allt tung bil. Eventuellt kör den bättre med nya 45TFSI som har 265hk. Har den senare motorn i min A5 och den rör sig verkligen, men visserligen mindre bil. Fordonsskatt på över 8k/år behöver du ha med i kalkylen.
 
Körde en grundutrustad 45TFSI i drygt en månad. Väldigt trevlig bil med god komfort, rymlig och generös grundutrustning, dock lite tråkig med tygsäten och utan lull-lull.

Den hade tidigare 45TFSI motorn med 245hk och kändes lite slö, trots allt tung bil. Eventuellt kör den bättre med nya 45TFSI som har 265hk. Har den senare motorn i min A5 och den rör sig verkligen, men visserligen mindre bil. Fordonsskatt på över 8k/år behöver du ha med i kalkylen.
TDI V6:an bör väl ha lite mer vrid, så känns bilen inte lika tung? :)
 
Diesel är bilvärldens svar på kvartsverk ;) does the job but leaves noone satisfied!
Äsch - diesel är ju tvärcoolt.
2L 4cyl tjänstebilsdieslar är ju inte så roliga direkt - men V6/I6 diesel och uppåt är ju svincoolt.
750Nm i Volkswagens V10-diesel säger man ju inte nej till ;) Vid 2000rpm dessutom
Nya V8 i Toareg gör till och med 900Nm :O
 
Äsch - diesel är ju tvärcoolt.
2L 4cyl tjänstebilsdieslar är ju inte så roliga direkt - men V6/I6 diesel och uppåt är ju svincoolt.
750Nm i Volkswagens V10-diesel säger man ju inte nej till ;) Vid 2000rpm dessutom
Nya V8 i Toareg gör till och med 900Nm :O
Inte ens gamla v12-dieseln i q7 med 1000nm ger rätt känsla ;)
 
Föredrar utan att ens darra på manchetten V6 dieseln jämfört med turbofyran. Har exempelvis kört 45 TFSI i A5 - blev inte imponerad. Tyst och gör sitt jobb men imponerade inte på något sätt. Tråkigt ljud och inget vidare klipp. V6 dieseln är megamys hela tiden.
 
Är faktiskt sorgligt att se att många biltillverkare numera spottar på sitt arv genom att producera SUV:ar (Jag menar Aston Martin, Bentley, BMW, Jaguar osv, inte Opel, Volvo och liknande som alltid varit praktiskt familjeorienterande!) Finns det överhuvudtaget kvar någon biltillverkare med integritet idag (dvs som inte erbjuder en högbyggd familjetraktor)?
Om vi skulle översätta detta till klockvärlden tror jag ni förstår hur bisarrt det är inom bilindustrin!:confused:
 
Senast ändrad:
Är faktiskt sorgligt att se att många biltillverkare numera spottar på sitt arv genom att producera SUV:ar (Jag menar Aston Martin, Bentley, BMW, Jaguar osv, inte Opel, Volvo och liknande som alltid varit praktiskt familjeorienterande!) Finns det överhuvudtaget kvar någon biltillverkare med integritet idag (dvs som inte erbjuder en högbyggd familjetraktor)?
Det är ju tyvärr fel på oss konsumenter. Efterfrågan på små,mellan och stora suvar är enorm, vill man tjäna pengar måste man tillverka såna.
 
Det är ju tyvärr fel på oss konsumenter. Efterfrågan på små,mellan och stora suvar är enorm, vill man tjäna pengar måste man tillverka såna.
Precis, i slutändan är det alltid vi konsumenter som bestämmer. Vill de allra flesta se små-suvar (crossovers) så är det sådana bilar som tillverkarna måste komma med för att överleva - även om de egentligen inte är bättre eller mer praktiska bilar jämfört med exempelvis herrgårdsvagnar.
 
Tillbaka
Topp