• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hade exakt denna bilden hängandes på vägen som tonåring och en 993 Gemballa var min drömbil... man blir lite sugen att köra en tradein men lite svårt att lägga dem pengarna på en ren leksak jämfört med en "daily capable" bil :banghead:

Äsch. Du har ju hyffsad daily ändå måste man säga.

Personligen finns det dock någon slags fascination för bilar som är bättre som leksak än som bil.

Äsch. Du har ju hyffsad daily ändå måste man säga.

Personligen finns det dock någon slags fascination för bilar som är bättre som leksak än som bil.
Blir cirka 4200kr för mig / månad med lite utrustning som parkeringsvärmare, 150hk motorn, navigation, vinterhjul och försäkring med 1500 mil / år istället för 1000.
617kr av de 4200kr är dock försäkringen som blir ganska hög pga att jag är ung.

Orkar inte räkna på om det är värt det gentemot finansiering av en ny Golf och värdeminskningen där men det låter ganska bra.

Vad räknar man med för värdeminskning på en 3 år gammal bil efter 3 år och 1500mil till?
Tänker att om en 3år gammal golf kostar typ 175k ish så lär de vara iallafall 75k på 3år och alltså bara värdeminskningen blir då 2.000kr i månaden.

Tänker att om en 3år gammal golf kostar typ 175k ish så lär de vara iallafall 75k på 3år och alltså bara värdeminskningen blir då 2.000kr i månaden.
Tittar man på exempelvis en VW Golf som har årsmodell 2017 mot 2019 så skiljer inga 75k utan snarare 30k. Det är dock svårt att göra riktigt bra jämförelser eftersom det skiljer så mycket inom samma årsmodell beroende på utrustning och vem som säljer. 75k tror jag är för högt räknat kort sagt.

Vad räknar man med för värdeminskning på en 3 år gammal bil efter 3 år och 1500mil till?

Svår också. Nu känns beg. marknaden överhettad på just tre år gamla bilar?
Köpte för tre år sedan en BMW 118d, 6mån gammal, gått 500mil, på BMW som premium. Gav 229k
Tittar jag på liknande (ung. samma mil & utrustning) på Blocket idag hittar jag 6st. Pris från 204-220k.

Jag köpte min A4 med 1800mil för nästan 3 år sedan. Jag prutade häcken av mig och fick dessutom serviceavtal som gick ut i somras. Nu har den precis passerat 7000mil.

Idag är den värderad, efter en snabb titt på blocket, kring 225tkr. Det betyder att jag torskat 17% på tre år. Kan det vara möjligt?!

Dags för lite longtubes på hillbilly ranchon 😎
20201217_152616.jpg

Jag köpte min A4 med 1800mil för nästan 3 år sedan. Jag prutade häcken av mig och fick dessutom serviceavtal som gick ut i somras. Nu har den precis passerat 7000mil.

Idag är den värderad, efter en snabb titt på blocket, kring 225tkr. Det betyder att jag torskat 17% på tre år. Kan det vara möjligt?!
Ja, eftersom 1) nybilspriserna har gått upp pga bonus/malus 2) vi har haft en stor export av begagnade bilar (pga valutakursen) som minskat utbudet och tryckt upp priserna.

Men skulle vara kul att höra av de som haft privatleasade bilar i 3år och deras erfarenheter.

Vi hade också en VW Golf Alltrack som leasades i 36mån, betalade runt 3700kr / mån för den. Köpte egna vinterdäck och satte på. Allt fungerade bra, med serviceavtal som då kostade 99kr/mån var det väldigt bekymmersfritt bilägande. Den var även helt ok utrustad med automat, p-värmare, drag, carplay osv.

Hade man kunnat sia i framtiden hade vi nog köpt den, det var ett demoex som gått 160mil i samband med rallyt. Tror det begärdes 239k för den, när den såldes tre år senare så begärde de 169k för den, men det var ju efter bonus malus och allt det där, en tre år gammal bil, med nästan 5k mil på mätaren, helt ok utrustning och 11xx kr/år i skatt är ju lockande på beg marknaden om man då jämförde med en liknande ny bil som kostade nästan 9k i skatt. Men sådan är ju inte lätt att veta innan.

Att lämna tillbaka gick bra, var lite små skavanker men inte som vi behövde betala, chansade på däcken och fick betala två däck efter lite prut.

Ingen GT2 men ändå :D

1608299523301.png

Den där kändes inte lika "prisvärd". Är ju faktiskt bara en vanlig 993 med lite lösa delar. (Sen lär väl breddningen ha kostat huggorm dock). Men ändå - replika är det...

Ännu en gång kan jag inte låta bli att tipsa om en riktig bil. Dyrare den här gången. Dessvärre också långt bortom mitt eget ekonomiska räckhåll, annars hade den snart varit min. Iso Grifo. En drömbil verkligen. Vacker är bara förnamnet. Jaja, jag har iaf ägt en bil med identiska bakljus som Grifons 😁
23D4B8B7-8949-4317-9DC3-9D44B6E4DEE8.jpeg

72BA35E0-B727-49B7-8406-06BD8FF78DB0.jpeg

7D7237D6-DC31-460C-BB3E-D4108B7F1CA0.jpeg

Senast ändrad:
Har sålt 4 bilar till Riddermark, varit riktigt nöjd. 3 äldre och en "ny" på 600 mil, samtliga rätt nischade men inga direkta dyrgripar.

Fått närapå orimligt bra pris efter att ha skickat in förfrågan online, 1 utav gångerna har "hämtaren" försökt pruta i samband med att de kom och skulle plocka bilen med anledning av "lite för tung styrning", men gav sig på 1 sekund när jag sa att då blir det ingen affär.
Samtliga 3 gånger har Väldigt unga killar åkt kommunalt från rätt långt ifrån för att komma och köpa bilen, rätt glasklart att de inte kommer banga på det pris som erbjudits per telefon.

Värt att nämna är att jag varit väldigt tydlig från början med ev. tydliga brister vilket det funnits nämnvärda på iaf 2 av bilarna.

Däremot, eftersom jag är nyfiken strut och har åkt och kollat på en utav mina gamla bilar när den kom ut till salu. Så skulle jag Aldrig någonsin köpa en bil från dom, då de la ut den specifika bilen utan att nämna den kostsamma reparation som var nödvändig, utan att den då åtgärdats efter deras köp.

Har inte inspekterat på andra "äldre" bilar jag sålt men de har aldrig nämnt någon av de väsentliga brister jag själv nämnt när jag sålt till dom.

Blev ett långt inlägg. Ska tilläggas att ingen utav bilarna jag sålt till dom varit "vanlig", jag har skickat förfrågan när jag sett att det på blocket endast funnits ett väldigt litet och "överprisat" utbud av modellen i fråga, med iden att mottagaren av min förfrågan är en ung och inte helt insatt person som använder Blocket etc. som underlag.

Tillbaka
Topp