• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?


Vet inte brutto nypris resp. prutmån på dylik men kanske är en vettig affär? Handlaren ifråga är top notch.

Vet inte brutto nypris resp. prutmån på dylik men kanske är en vettig affär? Handlaren ifråga är top notch.
Sådär skulle jag säga, en ny kostar 660 och då får man panorama också. Sen är den stora frågan hur bilen ser ut invändigt efter 3-4 år med 4 barn...ljust skinn går tyvärr inte an. Men bilen var fin, dock är 60’ kr för en ny en för liten skillnad med 2500 mil på mätaren. Tycker jag ska jag tillägga.
 
Jag är genuint bilintresserad ända sedan jag var riktigt liten grabb (klockintresset kom inte förrän i högstadiet). Har en förkärlek till de italienska ädlingarna, men även andra europeiska märken kan intressera i vissa fall. T o m ett fåtal japanska 60- och 70-talare. Uppskattar också udda modeller, sådana som aldrig sålde i större volymer, även om jag också har favoriter som var succéer på sin tid. Amerikanskt däremot, det är oftast inte för mig. Har dock för lite tid, och framförallt vettig plats, för att ha fler hobbybilar än en, och det är kanske lika bra det. Men försöker ändå hålla mig ajour och surfar kul grejer helt enkelt. En dag kan det ju dyka upp något som helt enkelt inte går att motstå.

Nu är vi i fel årstid för framförandet av de riktiga gammelbilarna på våra vägar, men rätt tid att börja drömma och planera inköp, så jag tänkte tipsa om ett antal skojiga bilar jag fastnat för under de senaste månaderna. Riktiga bakåtsträvande bilar som både bullrar och luktar, och sannolikt inget av intresse för elbilsfalangen. Med pandemirestriktioner är det förstås svårare att kvista iväg utomlands för att inspektera bilar, men jag har ju bara suttit hemma i soffan jag.. Finns bilar här klart under 100000 kr och jag satte den övre gränsen vid c:a 500000 kr. Mycket pengar förvisso, men ofta tappar de inte i värde så länge man sköter om dem. Här finns 60-tal fram till ganska modernt, men alla med åtminstone lite entusiaststämpel över sig.



Prisvärd som bara den. Knappast toppskick heller men jag skulle inte rädas till det priset. Rallyklassiker. Lancia Fulvia 1.3S, NL, €8500

06434CE2-CBE8-42C4-85BE-E8601FBA1E11.jpeg


https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=ace43bd8-01e1-34d2-dc1f-28b3e6919d87



Ibland är fyra dörrar bra om du vill få med dig hela familjen på söndagsutflykterna. Lancia Fulvia 2C, IT, €10000
E7E47B46-739F-4E8D-AFA7-5C14472F8EAE.jpeg


https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=fcf7481d-087e-484d-ae2b-fcc5163be850



För dig som uppskattar liten, nätt och framförallt lätt. Roligt på riktigt utan hästar i överflöd. Du gillar det udda som Zagatoritade bilar oftast innebär, samtidigt som du inte besväras av att vanligt folk inte har en aning om vad du rattar. Det är ju bara kul.
Lancia Fulvia 1.3 Sport Zagato, DE, €29900
C57B7C93-3EED-4B14-AF53-F0C2FAF1A089.jpeg


https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=383dbec0-ef16-88a8-024a-8245004ce00b



Klassiska E21-karossen, alltså BMWs första 3-serie, kanske för sista gången under 50000 Euro som Alpina?
Alpina C1 2.3, DE, €49900
BC772572-DC20-47B1-BDA2-307E81402D91.jpeg


https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=3d9170a9-420c-3c56-dfee-bbc10297676b



E21 igen men i standardutförande och vad som förefaller vara superskick. Själv haft en exakt likadan, samma årsmodell och färg, men mörkare inredning och med original sportstolarna som saknas på denna. I gengäld finns klimator(!) vilket är ganska unikt för modellen.
BMW 323i, DE, €28900
D2FD8812-9626-409D-9D09-2FA0648A54A4.jpeg


https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=42c31da2-43f4-5727-a6cd-e4d51344c5ec



Ett slagskepp med 4.2-motorn som är att föredra framför 3.6. 6-växlad manuell men man behöver inte växla ofta med det vridmomentet. När såg du en sådan här senast? Det här är ju en förhållandevis modern bil men de är numera väldigt ovanliga, därav hamnar den i listan.
Audi V8 4.2 Quattro, DE, €13900
36553E13-CE1F-4B08-8038-924D1082EE34.jpeg


https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=50bb107e-31af-1a95-141a-9e82617a1909



Specialaren S6 Plus Avant har jag ägt. Min var Nogaroblau (RS-blå). Den första modell som byggdes av Audis då nystartade Quattro GmbH - motsvarande BMWs M-avdelning. 855 byggda i Avantutförande (samtliga årsmodell 97), färre än 100 som Sedan. Finns endast med manuell 6-växlad låda. En av de första bilarna som fick Xenonstrålkastare som standard. Annars fanns det nog bara på Porsche och då som tillval vid den här perioden. Modellunika fälgarna sitter på, de liknar S8ans och vissa andra, men är inte samma. Underbar bil att köra, särskilt vintertid.
Audi S6 Plus Avant Quattro 4.2, DE, €16900
CE95807B-8DC0-4E4F-ACE6-2E770645CECE.jpeg


https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=6b8bdbb5-2348-949c-f197-ecbb63c35dc7



Älskar de här. Så ettriga och svintuffa. Går ofta som as i racesammanhang.
NSU TT Rallye, DE, €30990
49C54DAD-7935-4547-9BCD-1ABFC5F16DF5.jpeg


https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=7c950c52-e57f-b47b-c685-242a6521e941



Sällan så här lågt prissatta nuförtiden men den här har stått oanvänd i decennier och renovering rekommenderas tydligen. Snygg färgkombination även om den inte har originalkulören längre.
Alfa Romeo Montreal, DE, €36500
0A41F762-5790-476B-88DF-7E42D2A3C6C4.jpeg



https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=312438010&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=900&maxFirstRegistrationDate=1976-12-31&minFirstRegistrationDate=1960-01-01&pageNumber=13&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&usage=USED&action=eyeCatcher&fnai=prev&searchId=f6f6f25c-31ec-f74c-89a4-


Döpt efter F1-banan i Sydafrika är detta Maseratis variant av De Tomaso Longchamp. In-housemotor istället för amerikansk, samt omdesignad av Frua. Resultatet blev en 2+2 sitsig lyxcoupé som är så ovanlig att du kanske aldrig sett en ens på bild. Drygt 200 tillverkade, en enda finns i Sverige. Vore kul med ytterligare en.
Maserati Kyalami 4.9, CZ, €45000
57CE70DA-9785-4141-955F-509D150DD2E1.jpeg


https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=4c88112a-63e0-0a24-78bd-956c6f3bf6bf



Ett stycke bilhistoria i form av årets bil 1978. Enda gången en ”sportbil” kammat hem titeln. Svensksåld, förvånansvärt låga mil och tacksamt nog har den klarat sig från alla former av synliga modifieringar som oftast drabbat de här tidiga bilarna.
Porsche 928, SE, 125000 kr
E6DA7770-03E3-46A8-B8BE-C5D0FC0DFF76.jpeg



https://www.blocket.se/annons/kronoberg/porsche_928__manuell_/93307781



Cabriolet är egentligen inget för mig men undantag kan göras när det är så charmerande som den här babyblåa lilla roadstern. En röd dök upp billigt i Sverige för något år sedan, men jag var för långsam i svängarna. Den försvann fort.
Datsun 2000 Roadster, BE, €27500
4D90CD95-942A-4F50-B26C-F5FA68AD7719.jpeg


https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=5d33cd4d-9bba-0f70-45de-68d48e211d01



Ibland spårar det ur alldeles på Renaults utvecklingsavdelning. Kanske när det blivit lite för mycket rödvin under fredagslunchen. Då kan det resultera i sånt som Spyder eller den här bakhjulsdrivna mittmotorförsedda köttbullen. Seriöst kul! Tyvärr felstyrd och sannolikt därför den är osåld.
Renault Clio V6, SE, 249000 kr
89C2D80B-A03E-48D2-8CD3-169A6E606B63.jpeg


https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/renault_clio_v6_sport/91960722



En klassisk fransos, den så kallade Gordini efter tävlingsstallet. Tävlades flitigt i rallysammanhang då det begav sig och än idag inom klassisk racing. Rätta franska racingfärgen för modellen.
Renault 8, SE, 310000 kr
D175B0FE-3062-4996-AABD-3FF16F3FF21D.jpeg



https://www.blocket.se/annons/ostergotland/renault_r8_gordini_r_1135/88577733



Inte mycket original längre men tufft så det räcker och blir över. Zakspeed tävlade då i saloonracing, senare även i F1. Hörselkåporna ingår. Godkänd för gatbruk.
Ford Escort MkII ”Zakspeed”, SE, 229000 kr
4185BD1A-A000-434E-BD9B-CC7AA3B02465.jpeg


https://www.blocket.se/annons/uppsala/ford_escort_mk_ii_1300l_zakspeed_replika/91298524
Tack för trevligt inlägg med många häftiga bilar. Precis som du är jag galen i bilar men kanske lite mer ”spretig” i mitt urval. Detta gör att jag har lite svårt att hitta rätt. Har dock börjat fundera i banorna att jag vill införskaffa någon bil som för mig är nostalgi, något jag drömde om när jag växte upp och bläddrade i Bilsport och andra tidningar. Förvånad jag blev när jag såg den där NSU TT Rallye i ditt inlägg. Trots mitt genuina bilintresse har jag aldrig någonsin sett den där häftiga saken tidigare, den har jag helt missat. Den är ju riktigt tuff tycker jag. 👍🏻🤗

Lite kul att du tog med den där Escorten på slutet. Den har jag haft i tanken att ev. köpa. 😊
 
Senast ändrad:
På detta objekt är det väl ingen reell faktor, en 2020 med 8 000 kr i skatt? På en 2021 så drygt 11 000kr . Ok 15 000 kr så en liten skillnad ja.
Följer med intresse dina mödor (hehe) att hitta rätt bil för dina behov.

För den som vill räkna, i tillägg till att känna, rekommenderar jag excelsnurra som ligger i den länkade artikeln. Den är primärt tänkt för att räkna på en elbil, men jag använder den för att få ett hum om kostnaden för de olika bilar jag överväger. Tar hänsyn till div kostnader, körstil, sträcka per år, finansiering och restvärde.
 
Följer med intresse dina mödor (hehe) att hitta rätt bil för dina behov.

För den som vill räkna, i tillägg till att känna, rekommenderar jag excelsnurra som ligger i den länkade artikeln. Den är primärt tänkt för att räkna på en elbil, men jag använder den för att få ett hum om kostnaden för de olika bilar jag överväger. Tar hänsyn till div kostnader, körstil, sträcka per år, finansiering och restvärde.
Det var schysst, får dock inte upp det korrekt på min Mac som jag kör hemma. Var något med max antal rader som inte stöds i Numbers så det verkar kört.

Jag räknar också i min hemmasnickrade snurra. Nu är det du länkade till säkert superavancerat och bra. Jag ser det dock som att det är några värden som styr det hela:
  • Inköpspris
  • Värdeminskning över given tidsperiod
  • Eventuell finansieringskostnad (ränta, ränteavdrag mm)
  • Soppan (förbrukning och drivmedelskostnad)
  • Service och däck
  • Skatt
  • Försäkring

Thats is. Resten, tullar, parkering osv är ju samma för alla bilar, i vart fall vad jag kan tänka mig på rak arm. Sen kan man såklart räkna på någon sorts alternativkostnad, vad missar jag i avkastning om jag köper en billigare bil för 250 Tkr, på säg 5 år men här går gränsen för mig. Då ska man peta in riskfri alternatviavkastning och någonstans här tröttnar iaf jag. o_O

Tycker du jag är fel ute?
 
Senast ändrad:
Det var schysst, får dock inte upp det korrekt på min Mac som jag kör hemma. Var något med max antal rader som inte stöds i Numbers så det verkar kört.

Jag räknar också i min hemmasnickrade snurra. Nu är det du länkade till säkert superavancerat och bra. Jag ser det dock som att det är några värden som styr det hela:
  • Inköpspris
  • Värdeminskning över given tidsperiod
  • Eventuell finansieringskostnad (ränta, ränteavdrag mm)
  • Soppan (förbrukning och drivmedelskostnad)
  • Service och däck
  • Skatt
  • Försäkring

Thats is. Resten, tullar, parkering osv är ju samma för alla bilar, i vart fall vad jag kan tänka mig på rak arm. Sen kan man såklart räkna på någon sorts alternativkostnad, vad missar jag i avkastning om jag köper en billigare bil för 250 Tkr, på säg 5 år men här går gränsen för mig. Då ska man peta in riskfri alternatviavkastning och någonstans här tröttnar iaf jag. o_O

Tycker du jag är fel ute?
Nä, du har nog fångat det bra. Övrigt i kalkylen hör elbilar till och det är ju inte relevant ändå 😉 Jag tänker som du, räknar på direkta kostnader och struntar i kanske-avkastningar och blaj. Jag känner ju mig själv gott nog att veta att känsla > förnuft ändå...
 
Tack för trevligt inlägg med många häftiga bilar. Precis som du är jag galen i bilar men kanske lite mer ”spretig” i mitt urval. Detta gör att jag har lite svårt att hitta rätt. Har dock börjat fundera i banorna att jag vill införskaffa någon bil som för mig är nostalgi, något jag drömde om när jag växte upp och bläddrade i Bilsport och andra tidningar. Förvånad jag blev när jag såg den där NSU TT Rallye i ditt inlägg. Trots mitt genuina bilintresse har jag aldrig någonsin sett den där häftiga saken tidigare, den har jag helt missat. Den är ju riktigt tuff tycker jag. 👍🏻🤗

Lite kul att du tog med den där Escorten på slutet. Den har jag haft i tanken att ev. köpa. 😊

Tack! Kul med likasinnade. Jag tänkte precis så själv, att jag ville ha något som jag drömde om som ung. Just så finner jag tillfredställelse i ägandet av entusiastbil. Men jag skulle också kunna tänka mig äga en hel drös kärror som aldrig tillhörde drömbilslistan när jag var ung, utan mest bara för att det handlar om ruskigt coola och roliga bilar, särskilt i utföranden för historisk racing. Har man sett dem in action som jag haft förmånen att göra så är det svårt att bortse från tjusningen.

Tycker t ex den gamla nördbilen Hillman Imp rockar hårt (inte lika hårt som NSU, men ändå)
71E3E2C6-6210-4046-9F13-7B6EA910395B.jpeg

Alfa Giulia Super är aldrig fel
1A2E6475-5EA0-4F01-A1FF-B29BF48C8690.jpeg

Ford Capri, mums
8BB0BD95-3BC7-47EF-93D9-E840BC796C8F.jpeg

Kadett av rätt årgång kan också vara riktigt inbjudande
454DAD1C-7809-458B-BBBF-A6A80B929B1D.jpeg

BMW 02-serie är läckra, inte minst Touringmodellen
6FC45E10-FC30-41EE-9D10-49452423EACB.jpeg

och återigen en NSU, den är bara så ball. Finns också som Simca 1000 med lite annat utseende, tuff den med.
9FCA486B-CC8A-4523-B1D9-DD4F1E1538F7.jpeg


video från ”bergrennen” med ett gäng TTs

Det är kul med bilar, särskilt med gammal förbränningsmotor!

Och förresten @Daion - varför blev det inte Escorten?
 
Senast ändrad:
Tack! Kul med likasinnade. Jag tänkte precis så själv, att jag ville ha något som jag drömde om som ung. Just så finner jag tillfredställelse i ägandet av entusiastbil. Men jag skulle också kunna tänka mig äga en hel drös kärror som aldrig tillhörde drömbilslistan när jag var ung, utan mest bara för att det handlar om ruskigt coola och roliga bilar, särskilt i utföranden för historisk racing. Har man sett dem in action som jag haft förmånen att göra så är det svårt att bortse från tjusningen.

Tycker t ex den gamla nördbilen Hillman Imp rockar hårt (inte lika hårt som NSU, men ändå)
71E3E2C6-6210-4046-9F13-7B6EA910395B.jpeg

Alfa Giulia Super är aldrig fel
1A2E6475-5EA0-4F01-A1FF-B29BF48C8690.jpeg

Ford Capri, mums
8BB0BD95-3BC7-47EF-93D9-E840BC796C8F.jpeg

Kadett av rätt årgång kan också vara riktigt inbjudande
454DAD1C-7809-458B-BBBF-A6A80B929B1D.jpeg

BMW 02-serie är läckra, inte minst Touringmodellen
6FC45E10-FC30-41EE-9D10-49452423EACB.jpeg

och återigen en NSU, den är bara så ball. Finns också som Simca 1000 med lite annat utseende, tuff den med.
9FCA486B-CC8A-4523-B1D9-DD4F1E1538F7.jpeg


video från ”bergrennen” med ett gäng TTs

Det är kul med bilar, särskilt med gammal förbränningsmotor!

Och förresten @Daion - varför blev det inte Escorten?

Egentligen alla halvgamla till gamla bilar ser bra ut i racingskrud!
 
@FC St. Pauli spana in Land Rover Discovery, om jag minns rätt finns möjligheten till 7-sits och privatleasing gick på drygt 6,5-7,5 per månad.
7-sits verkar de ha men privatleasing för 6,5-7,5 i månaden är jag tämligen säker på är helt off. De kostar ju 682 000 kr från start så kan jag aldrig i h-elvete tänka mig det priset du anger. Snarare det dubbla med en lite utrustning. Men du får gärna visa mig att jag har fel.
 
Har inte superkoll men tror tyvärr att dessa Mercedes GLS som har 3,5 år på nacken kommer att ha en ganska tråkig värdeminskning framöver. Dels så känns modellen ganska omodern för en bil för 600k, och dessutom trillar de utanför ramen för maskinskadeförsäkring om några år. Tror att det är mkt vettigare att köpa en fabriksny XC90 för samma pengar i så fall. Volvo XC90 känns fortfarande riktigt fräsch trots att modellen inte är jätteny längre...
Du har säkert rätt.

Men är inte det ett argument man kan påkalla på nästan alla bilar? Det angavs ju tidigare för XC90's nackdel, "det kommer en ny modell snart" osv. Det gäller väl nästan allt annars har väl tillverkarna missat uppdraget att sälja. Sen finns det väl grader i helvetet. :)

Men ja, modellen är omodern. Grunden finns väl 2006-2007 någonstans så det är inte det nyaste direkt. Men om fallet blir avsevärt mycket större på en nya XC90, njae.

Enligt min snabba kalkyl (kostnad ink skatt och f-säkring) skiljer det c:a 1500 kr/mån på en ny XC90 2021 för 660' kr och en beggad GLS 2018 för 550' kr. Då räknar jag med att GLS faller 50% på 3 år/6000 mil jämfört XC90 på 60%. Det är ju givet att inget havererar på GLSen som inte täcks av någon sorts garanti. Och det är ju värt något iofs.
 
50% är för lågt, det kommer vara högre. Det är där Volvo tjänar sina pengar. Titta på vad de säljs för som 36 mån bilar, ligger 450-550 ungefär. Dock får man inte riktigt ut de pengarna som privatperson.

Glöm inte att räkna med skatten, den ingår inte i privatleasingen.

Fan, då måste jag fått dåligt betalt för min. Sålde just min 3år gamla XC90 T8 med 7000mil på mätaren och fullutrustad för 490k.
 
Man kan dock inte jämföra en XC90 i komfort mot en GLS
XC90 är en skrammelburk..
Tycker du? Jag upplever de nya Volvo-bilarna som oerhört väl sammansatta, Mercedes GLS ser jag som betydligt mer spinkig, med knappar i silverlackad hårdplast och det analoga instrumenthuset som ofta har ett konstigt kolfiber-tryck i bakgrunden.

Däremot är ju motorerna i Volvos nya modeller lite klena, även om de säkert håller prestandan uppe på ett vettigt sätt så mår ju en SUV bra av en lite ”mulligare” motor.
 
Ser bättre ut IRL, är när man låser upp bilen o speglarna fälls ut, sen när man åker iväg är dom på några meter.
Det kan säkert se bra ut rent visuellt (och det var inte det jag ifrågasatte), men jag kan fortfarande inte bortse från känslan att detta måste vara bilvärldens motsvarighet till uppmärksamhetstörstande tjejer i 15-årsåldern på valfri internetplattform!
 
Tycker du? Jag upplever de nya Volvo-bilarna som oerhört väl sammansatta, Mercedes GLS ser jag som betydligt mer spinkig, med knappar i silverlackad hårdplast och det analoga instrumenthuset som ofta har ett konstigt kolfiber-tryck i bakgrunden.

Däremot är ju motorerna i Volvos nya modeller lite klena, även om de säkert håller prestandan uppe på ett vettigt sätt så mår ju en SUV bra av en lite ”mulligare” motor.
Jag menar vägljud osv
Volvo har grymma inredningar jag gillar dom.

Dock har dom inte samma tysthet o komfort som merca. Volvo har en jäkla massa däckljud o små vibrationer
 
Tillbaka
Topp