Jag är genuint bilintresserad ända sedan jag var riktigt liten grabb (klockintresset kom inte förrän i högstadiet). Har en förkärlek till de italienska ädlingarna, men även andra europeiska märken kan intressera i vissa fall. T o m ett fåtal japanska 60- och 70-talare. Uppskattar också udda modeller, sådana som aldrig sålde i större volymer, även om jag också har favoriter som var succéer på sin tid. Amerikanskt däremot, det är oftast inte för mig. Har dock för lite tid, och framförallt vettig plats, för att ha fler hobbybilar än en, och det är kanske lika bra det. Men försöker ändå hålla mig ajour och surfar kul grejer helt enkelt. En dag kan det ju dyka upp något som helt enkelt inte går att motstå.
Nu är vi i fel årstid för framförandet av de riktiga gammelbilarna på våra vägar, men rätt tid att börja drömma och planera inköp, så jag tänkte tipsa om ett antal skojiga bilar jag fastnat för under de senaste månaderna. Riktiga bakåtsträvande bilar som både bullrar och luktar, och sannolikt inget av intresse för elbilsfalangen. Med pandemirestriktioner är det förstås svårare att kvista iväg utomlands för att inspektera bilar, men jag har ju bara suttit hemma i soffan jag.. Finns bilar här klart under 100000 kr och jag satte den övre gränsen vid c:a 500000 kr. Mycket pengar förvisso, men ofta tappar de inte i värde så länge man sköter om dem. Här finns 60-tal fram till ganska modernt, men alla med åtminstone lite entusiaststämpel över sig.
Prisvärd som bara den. Knappast toppskick heller men jag skulle inte rädas till det priset. Rallyklassiker. Lancia Fulvia 1.3S, NL, €8500
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=ace43bd8-01e1-34d2-dc1f-28b3e6919d87
Ibland är fyra dörrar bra om du vill få med dig hela familjen på söndagsutflykterna. Lancia Fulvia 2C, IT, €10000
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=fcf7481d-087e-484d-ae2b-fcc5163be850
För dig som uppskattar liten, nätt och framförallt lätt. Roligt på riktigt utan hästar i överflöd. Du gillar det udda som Zagatoritade bilar oftast innebär, samtidigt som du inte besväras av att vanligt folk inte har en aning om vad du rattar. Det är ju bara kul.
Lancia Fulvia 1.3 Sport Zagato, DE, €29900
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=383dbec0-ef16-88a8-024a-8245004ce00b
Klassiska E21-karossen, alltså BMWs första 3-serie, kanske för sista gången under 50000 Euro som Alpina?
Alpina C1 2.3, DE, €49900
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=3d9170a9-420c-3c56-dfee-bbc10297676b
E21 igen men i standardutförande och vad som förefaller vara superskick. Själv haft en exakt likadan, samma årsmodell och färg, men mörkare inredning och med original sportstolarna som saknas på denna. I gengäld finns klimator(!) vilket är ganska unikt för modellen.
BMW 323i, DE, €28900
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=42c31da2-43f4-5727-a6cd-e4d51344c5ec
Ett slagskepp med 4.2-motorn som är att föredra framför 3.6. 6-växlad manuell men man behöver inte växla ofta med det vridmomentet. När såg du en sådan här senast? Det här är ju en förhållandevis modern bil men de är numera väldigt ovanliga, därav hamnar den i listan.
Audi V8 4.2 Quattro, DE, €13900
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=50bb107e-31af-1a95-141a-9e82617a1909
Specialaren S6 Plus Avant har jag ägt. Min var Nogaroblau (RS-blå). Den första modell som byggdes av Audis då nystartade Quattro GmbH - motsvarande BMWs M-avdelning. 855 byggda i Avantutförande (samtliga årsmodell 97), färre än 100 som Sedan. Finns endast med manuell 6-växlad låda. En av de första bilarna som fick Xenonstrålkastare som standard. Annars fanns det nog bara på Porsche och då som tillval vid den här perioden. Modellunika fälgarna sitter på, de liknar S8ans och vissa andra, men är inte samma. Underbar bil att köra, särskilt vintertid.
Audi S6 Plus Avant Quattro 4.2, DE, €16900
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=6b8bdbb5-2348-949c-f197-ecbb63c35dc7
Älskar de här. Så ettriga och svintuffa. Går ofta som as i racesammanhang.
NSU TT Rallye, DE, €30990
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=7c950c52-e57f-b47b-c685-242a6521e941
Sällan så här lågt prissatta nuförtiden men den här har stått oanvänd i decennier och renovering rekommenderas tydligen. Snygg färgkombination även om den inte har originalkulören längre.
Alfa Romeo Montreal, DE, €36500
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=312438010&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=900&maxFirstRegistrationDate=1976-12-31&minFirstRegistrationDate=1960-01-01&pageNumber=13&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&usage=USED&action=eyeCatcher&fnai=prev&searchId=f6f6f25c-31ec-f74c-89a4-
Döpt efter F1-banan i Sydafrika är detta Maseratis variant av De Tomaso Longchamp. In-housemotor istället för amerikansk, samt omdesignad av Frua. Resultatet blev en 2+2 sitsig lyxcoupé som är så ovanlig att du kanske aldrig sett en ens på bild. Drygt 200 tillverkade, en enda finns i Sverige. Vore kul med ytterligare en.
Maserati Kyalami 4.9, CZ, €45000
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=4c88112a-63e0-0a24-78bd-956c6f3bf6bf
Ett stycke bilhistoria i form av årets bil 1978. Enda gången en ”sportbil” kammat hem titeln. Svensksåld, förvånansvärt låga mil och tacksamt nog har den klarat sig från alla former av synliga modifieringar som oftast drabbat de här tidiga bilarna.
Porsche 928, SE, 125000 kr
https://www.blocket.se/annons/kronoberg/porsche_928__manuell_/93307781
Cabriolet är egentligen inget för mig men undantag kan göras när det är så charmerande som den här babyblåa lilla roadstern. En röd dök upp billigt i Sverige för något år sedan, men jag var för långsam i svängarna. Den försvann fort.
Datsun 2000 Roadster, BE, €27500
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=5d33cd4d-9bba-0f70-45de-68d48e211d01
Ibland spårar det ur alldeles på Renaults utvecklingsavdelning. Kanske när det blivit lite för mycket rödvin under fredagslunchen. Då kan det resultera i sånt som Spyder eller den här bakhjulsdrivna mittmotorförsedda köttbullen. Seriöst kul! Tyvärr felstyrd och sannolikt därför den är osåld.
Renault Clio V6, SE, 249000 kr
https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/renault_clio_v6_sport/91960722
En klassisk fransos, den så kallade Gordini efter tävlingsstallet. Tävlades flitigt i rallysammanhang då det begav sig och än idag inom klassisk racing. Rätta franska racingfärgen för modellen.
Renault 8, SE, 310000 kr
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/renault_r8_gordini_r_1135/88577733
Inte mycket original längre men tufft så det räcker och blir över. Zakspeed tävlade då i saloonracing, senare även i F1. Hörselkåporna ingår. Godkänd för gatbruk.
Ford Escort MkII ”Zakspeed”, SE, 229000 kr
https://www.blocket.se/annons/uppsala/ford_escort_mk_ii_1300l_zakspeed_replika/91298524