• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

På tal om manuella lådor. Går framåt här. 😊

8348CE47-8168-442F-B568-7949B5C741D3.jpeg
 
Ja, det var en miss. De växer inte på träd med rätt utrustning och historik...

Ångrar också min miss.
Oklart huruvida man kan kalla det "rätt" utrustning eller ej - men var och kollade på en 92:a för ett gäng år sedan. Bara något år efter att jag köpt E24:an.
Solid röd (så hade passat fint in med 635 och 190), manuell, plyschklädsel(!) och tak utan lucka.
Hade varit rimligt ensam om den specen. :)

Var inte helt hundra (men billig) och avråddes av diverse förståsigpåare.

Första sexväxlade manuella som kopplades till en tolva i en serieproducerad bil, för övrigt.
Bara en sån sak!
 
Apropå lite äldre BMW så har jag under några års tid gått förbi denna till och från skolan. Har noterat att den troligen har stått ett tag nu - den har gått från att vara riktigt fin till att se lite lätt muggig ut. Inte sett någon rost alls. 530iA, två ägare sedan 2005 och 14000 mil vid senaste besiktningen. Fantiserar om att få köpa den billigt...
0F252FB8-5643-42A7-9415-696DB8BA6100.jpeg
 
Jäklar så trevligt!
Känns som viss värdeökning kommer komma av detta. Beror väll iof på kostnaden för själva konverteringne men som jag förstått det är det "bara" länkage till växelväljare och kopplingspedal som ska till (grovt sätt så klart). Görs det på firma här i Sverige eller är du så modig så du pillar själv?
 
när vi ändå är på ämnet manuella lådor
Satte upp avstånd och position så gott jag kunde för att få så nära match som möjligt mot MX5an :D

Går även att montera pedalerna inverterat
 

Bilagor

  • C97ED0CD-4534-4470-8F34-139492C72950.jpeg
    C97ED0CD-4534-4470-8F34-139492C72950.jpeg
    614.5 KB · Visningar: 31
  • 3D3DA2EA-1220-4271-B327-063F823655A8.jpeg
    3D3DA2EA-1220-4271-B327-063F823655A8.jpeg
    741.9 KB · Visningar: 23
  • 9E54663A-79DB-48CC-A2F4-A08598642EAE.jpeg
    9E54663A-79DB-48CC-A2F4-A08598642EAE.jpeg
    879.1 KB · Visningar: 16
  • A9EEE18C-7678-43D1-9932-FE17E84F2218.jpeg
    A9EEE18C-7678-43D1-9932-FE17E84F2218.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 16
Tavarish hade han som gjorde 430 Scuderian på besök för snart två år sedan. Misstänker att den filmen kan ha setts av ett par här. :)

 
Kanke... Tillbehöret att Mercedes stjärnan lyser i grillen är viktigare

Ångrar också min miss.
Oklart huruvida man kan kalla det "rätt" utrustning eller ej - men var och kollade på en 92:a för ett gäng år sedan. Bara något år efter att jag köpt E24:an.
Solid röd (så hade passat fint in med 635 och 190), manuell, plyschklädsel(!) och tak utan lucka.
Hade varit rimligt ensam om den specen. :)

Var inte helt hundra (men billig) och avråddes av diverse förståsigpåare.

Första sexväxlade manuella som kopplades till en tolva i en serieproducerad bil, för övrigt.
Bara en sån sak!
Stod på en bilfirma på Gastelyckan, Lund för 10 år (?) sedan eller hur? Den var väl inte helt 100 om jag minns rätt? Kommer inte ihåg vad som var fel dock.
 
Stod på en bilfirma på Gastelyckan, Lund för 10 år (?) sedan eller hur? Den var väl inte helt 100 om jag minns rätt? Kommer inte ihåg vad som var fel dock.

Haha! Stämmer!
Fast kanske inte riktigt tio år sen, förstås... Köpte 635:an 2012 och detta bör ha varit åtminstone två-tre år efter detta.

Handlaren var shady och bilen var sådär.
Bilen i allmänhet var röd, men en dörr i synnerhet var lite mer åt det rosa, ettan hoppade ibland ur när man skulle iväg från stillastående och den var riktigt "flytande" när man körde den. Ingen exakthet nånstans.
Men fortfarande - Blev erbjuden den för 79k.
 
Tack! Kul med likasinnade. Jag tänkte precis så själv, att jag ville ha något som jag drömde om som ung. Just så finner jag tillfredställelse i ägandet av entusiastbil. Men jag skulle också kunna tänka mig äga en hel drös kärror som aldrig tillhörde drömbilslistan när jag var ung, utan mest bara för att det handlar om ruskigt coola och roliga bilar, särskilt i utföranden för historisk racing. Har man sett dem in action som jag haft förmånen att göra så är det svårt att bortse från tjusningen.

Tycker t ex den gamla nördbilen Hillman Imp rockar hårt (inte lika hårt som NSU, men ändå)
71E3E2C6-6210-4046-9F13-7B6EA910395B.jpeg

Alfa Giulia Super är aldrig fel
1A2E6475-5EA0-4F01-A1FF-B29BF48C8690.jpeg

Ford Capri, mums
8BB0BD95-3BC7-47EF-93D9-E840BC796C8F.jpeg

Kadett av rätt årgång kan också vara riktigt inbjudande
454DAD1C-7809-458B-BBBF-A6A80B929B1D.jpeg

BMW 02-serie är läckra, inte minst Touringmodellen
6FC45E10-FC30-41EE-9D10-49452423EACB.jpeg

och återigen en NSU, den är bara så ball. Finns också som Simca 1000 med lite annat utseende, tuff den med.
9FCA486B-CC8A-4523-B1D9-DD4F1E1538F7.jpeg


video från ”bergrennen” med ett gäng TTs

Det är kul med bilar, särskilt med gammal förbränningsmotor!

Och förresten @Daion - varför blev det inte Escorten?

Jag har oxå kikat en hel del på bilar utanför de som fanns i drömmarna i ungdomens dagar men något som jag tycker är väldigt tilltalande med ”ungdomsbilarna” är att många av de bilar jag drömde om då är väldigt billiga att äga idag (även om de kostar en del i inköp) och man behöver inte bli skinnad även om man äger flera. Jämför man exempelvis försäkringar kan man ju komma ner till mindre än en tiondel av vad exempelvis en sportigare bil (M2, RS3 m.fl.) kostar. Sen att det finns märkesklubbar och veteranbilsklubbar gör ju inte saken sämre.
Håller helt med dig om att både Kadetten och Caprin är fantastiska skapelser. De har jag alltid gillat i detta racingutförande.
Sen finns det många coola bilar som är sådär fulcoola efter att de blivit lite mer racinginspirerade. 👍🏻😃
 
Jag vill passa på att tacka alla som engagerade sig i mitt senaste inköp då jag klurade på hur jag skulle resonera och inte göra samma misstag som med RS3 sedanen jag köpte ny och sedan kom på att den inte hade den rätta ”känslan” för mig.
Då detta skulle vara en vardags och åretruntbil så kände jag efter mkt funderande fram och tillbaka att fyrhjulsdrift (bor på landet) och lite markfrigång gång ändå vore fint även om jag gärna kunde tänkt mig åka i en lite äldre ”rolig” bil.

Valet föll på denna, en X3M Competion med all utrustning jag kunde önska mig och i den kulör (både på utsidan och insidan) jag dessutom helst vill ha, det vill säga svart. 🤗

Det känns bra på alla sätt och vis förutom malusskatten då kanske.😉
Men bilen känns kanonbra på vägen och jag trivs verkligen att köra den. Tror jag hittat rätt den här gången. Så, som sagt, tack för hjälp och input motorfränder! 🙏🏻😊
FABDD545-EDBC-46AE-A32C-7837DBBBBB67.jpeg
 
Jag vill passa på att tacka alla som engagerade sig i mitt senaste inköp då jag klurade på hur jag skulle resonera och inte göra samma misstag som med RS3 sedanen jag köpte ny och sedan kom på att den inte hade den rätta ”känslan” för mig.
Då detta skulle vara en vardags och åretruntbil så kände jag efter mkt funderande fram och tillbaka att fyrhjulsdrift (bor på landet) och lite markfrigång gång ändå vore fint även om jag gärna kunde tänkt mig åka i en lite äldre ”rolig” bil.

Valet föll på denna, en X3M Competion med all utrustning jag kunde önska mig och i den kulör (både på utsidan och insidan) jag dessutom helst vill ha, det vill säga svart. 🤗

Det känns bra på alla sätt och vis förutom malusskatten då kanske.😉
Men bilen känns kanonbra på vägen och jag trivs verkligen att köra den. Tror jag hittat rätt den här gången. Så, som sagt, tack för hjälp ochninput motorfränder! 🙏🏻😊
FABDD545-EDBC-46AE-A32C-7837DBBBBB67.jpeg

Enda besviskelsen efter att ha haft X4m Comp MY20 är att det inte låter något. Alls.
 
Ångrar också min miss.
Oklart huruvida man kan kalla det "rätt" utrustning eller ej - men var och kollade på en 92:a för ett gäng år sedan. Bara något år efter att jag köpt E24:an.
Solid röd (så hade passat fint in med 635 och 190), manuell, plyschklädsel(!) och tak utan lucka.
Hade varit rimligt ensam om den specen. :)

Var inte helt hundra (men billig) och avråddes av diverse förståsigpåare.

Första sexväxlade manuella som kopplades till en tolva i en serieproducerad bil, för övrigt.
Bara en sån sak!
Rätt utrustning är kanske svårt att sätta fingret på. Men för Mig, ingen taklucka, sportstolar och den jag ”missade” just detta + org CSI paket. Mörk blå metallic (som jag alltid glömmer namnet på, orkar inte googla) och svart läder. Men på en sådan är nästan rätt historik bättre än viss utrustning. - sålänge den är manuell! 😄

drömmen är såklart en CSI, men det känns svårt...
 
Efter önskemål från @closetplayer kommer här några bilder till. Har inte varit så flitig med kameran själv så de är inte tagna av mig utan tidigare ägare(n) och jag hoppas det är ok att bilderna visas här. 😊
3C020C20-2D5B-445F-BC57-0B19A41D8FA8.jpeg

Hur ter sig LS3:an? Känns som det vettigaste av alla aluminiumblocken i LS-familjen. Baserar det egentligen på borrningen samt moderniseringen av vevhus som ej finns i LS1, samt det faktum att LS7 är överreklamerad baserat på vad man får.


Söker nämligen motorkandidater för ett framtida projekt jag införskaffar saker till, står i valet & kvalet mellan LS samt våldsam fyra.
 
Hur ter sig LS3:an? Känns som det vettigaste av alla aluminiumblocken i LS-familjen. Baserar det egentligen på borrningen samt moderniseringen av vevhus som ej finns i LS1, samt det faktum att LS7 är överreklamerad baserat på vad man får.


Söker nämligen motorkandidater för ett framtida projekt jag införskaffar saker till, står i valet & kvalet mellan LS samt våldsam fyra.
Låter ju verkligen spännande. Får man vara nyfiken och fråga vad det är för projekt det rör sig om?

LS3:an är ett utmärkt val och fungerar klockrent i Novan. Jag skulle inte vilja byta ut den. En mer driftsäker motor får man leta efter. LS7 är ju säkerligen inte dålig överhuvudtaget men det första jag tänker på är den ekonomiska aspekten. LS7 är ju väldigt mycket dyrare om man tänker i jämförelse med LS3. Sen att blocket är tunnare mellan cylinderfodren på LS7 än LS3 känns för mig som ännu en aspekt att ta i beaktande. Dock har ju LS7 en del fina komponenter som man får för de extra slantarna och du har väl även torrsump (vilket kan vara bra om du tänker köra bana o liknande) men jag tycker inte det väger upp mot en LS3 ändå. Sen är jag väl lite partisk får man väl säga men jag kan inte på något vis påstå att det är något jag är missnöjd med vad gäller motorn i min bil. Den har helt klart tillräckligt med power för mitt användningsområde och jag tycker den funkar kanon på både låga varv men även när varvtalet stiger så känns det som jag har fullgott med mos under huven. 😊
Har tyvärr inte haft möjligheten att köra någon bil med LS7 så har inga erfarenheter utifrån det att jämföra med. Det verkar som det är två olika läger och detta med LS3 vs LS7 kommer nog alltid vara en fråga för diskussion. 😊

Ska man modifiera och plocka ut mer hästar känns LS3 som ett bra alternativ, runt 800 hästar ska vara realistiskt vad jag läst mig till och detta då utan att man helt och hållet äventyrar hållbarheten i blocket. Finns de som plockat ur mer men ja, man kanske inte ska töja på gränserna hur långt som helst om man vill ha sin motor ”bulletproof” (även om jag egentligen inte tror på det uttrycket vad gäller någon motor, allt kan hända) så att säga. Vill man plocka ut mer hästar bör man nog överge aluminiumblocket och gå in på LSX och det ”tunga” artilleriet. Men då blir det ju även mer tungt i nosen på bilen om motorn nu sitter monterad i fram vill säga. 😃

Det går ju att plöja in hur mkt pengar som helst och byta delar men om man jämför de tre motorerna direkt ”out of the box” så tycker jag iaf att valet är lätt utifrån min synpunkt. Jag skulle alla dagar i veckan välja just LS3 och då av årsmodell -09 och framåt. Om jag inte missminner mig helt så var det just -09 som GM uppdaterade blocket på LS9 motorn i Corvette ZR1 och iom detta fick även LS3 motorn samma block det året. Så hoppa över LS3 från 2008 om du kollar efter en sådan motor.

En sista grej vad gäller LS7 motorn är ju att den fick dåligt rykte pga vipparmsproblem vill jag minnas men detta åtgärdades väl till 2008 så väljer man att skaffa en äldre LS7 är det en god idé att inte skaffa en 06-07 eller så utan en av senare år där nållagren är tillfixade så vipparmsproblematiken är ett minne blott.

Spännande samtalsämne helt klart och det finns ju hur mkt som helst att ”prata” om. Men ett bra utgångsläge är kanske att välja motoralternativ utifrån var ditt projekt mestadels kommer framföras. Behövs det mkt varv och den ska gå som bäst då (bana) eller är det ett önskemål att ha mkt rå kraft i botten när du glider fram på gatan en härlig sommarkväll?
Om valet skulle hamna på en fyra, vad tänker du dig då?
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp